162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Nej, det är för att den vise doktor Tegnell har sagt att det inte finns bevis.optimum skrev:
Vilka problem folk radar upp.
Självklart att mask skyddar.
Det är ju ett byggforum och jag skulle tro att flertalet här skulle använda mask om de kapade stenplattor med vinkelslipen eller sprutmålade med tryckluft till färgsprutan.
Eller?
Men när det gäller viruset är det få som tror masker skyddar.
Konstigt.
Frugan jobbar på sjukhus och har enklare modellen (blå modellen) och visir. Inte skulle sjukhusets ledning införa något falskt skydd.
Erkänn nu att det är enbart av bekvämlighet ni argumenterar emot användandet av munskydd och försöker hitta på bevis för att de inte fungerar.
Det är då jag tar till mitt egna sätt att tänka över saken själv. Som jag kallar det tänk själv.T Thomas_Blekinge skrev:
Rätt så enkelt att inse att mask fungerar men det är ett av alla skydd man använder och ska inte strunta i de andra.
T.ex. social distans, inte vistas i mindre rum med andra, tvätta händerna osv.
Ett av många verktyg.
Precis som i garaget, inte bara en hammare utan många fler verktyg.
Hmm, hur du skyddar andra från slipdamm genom att du som slipar bär munskydd får du nog förklara lite närmare hur du tänkt att det fungerar?optimum skrev:
Vilka problem folk radar upp.
Självklart att mask skyddar.
Det är ju ett byggforum och jag skulle tro att flertalet här skulle använda mask om de kapade stenplattor med vinkelslipen eller sprutmålade med tryckluft till färgsprutan.
Eller?
Men när det gäller viruset är det få som tror masker skyddar.
Konstigt.
Frugan jobbar på sjukhus och har enklare modellen (blå modellen) och visir. Inte skulle sjukhusets ledning införa något falskt skydd.
Erkänn nu att det är enbart av bekvämlighet ni argumenterar emot användandet av munskydd och försöker hitta på bevis för att de inte fungerar.
Munskyddsfrågan gäller ju främst i vilken utsträckning bäraren skyddar andra.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
FFPR-2 masker skyddar åt båda hållen.tusenett skrev:
Och din tanke om att skydda andra från slipdam med mask haltar ju komplett. Men om du utandas slipdamm så kan ju din mask skydda andra.
Ja, men det är nog Optimums tanke som haltar komplett, eftersom det var han som påstod att det skyddar, inte jag. Jag ifrågasätter ju just den tanken.T Thomas_Blekinge skrev:
Inte ens FFPR-2 skyddar andra än den som slipar från slipdammet så jag undrar varför ens ta upp slipning som jämförelse i frågan om munskydd som ska skydda andra.
Det är för övrigt inte FFPR-2 masker som relommenderas.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
[QUOTE="
Det är för övrigt inte FFPR-2 masker som relommenderas.[/QUOTE]
Kanske inte i Sverige. Men jag tittar lite längre än denna ankdamm. I Frankrike och Tyskland är dessa obligatoriska.
Det är för övrigt inte FFPR-2 masker som relommenderas.[/QUOTE]
Kanske inte i Sverige. Men jag tittar lite längre än denna ankdamm. I Frankrike och Tyskland är dessa obligatoriska.
Redigerat:
Du tjänar inget på att förvränga allt.tusenett skrev:
Munskydd fungerar och nu kommer rekommendationer och råd om det ska bäras mer ofta.
Men du kan ju vägra följa de råd som vi får för att hantera pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare artikel om att man utökar användandet av munskydd.
https://www.expressen.se/gt/nya-lokala-rekommendationer-i-vastra-gotaland/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/gt/nya-lokala-rekommendationer-i-vastra-gotaland/
Det är faktiskt du som förvränger tycker jag när du påstår att man kan påvisa att munskydd skyddar andra (vilket debatten kring munskydd handlar om) genom att jämföra med att ha på sig munskydd när man slipar.optimum skrev:
Varför skulle jag vägra följa råden? Det tjänar väl ingen på?optimum skrev:
Elementärt!tusenett skrev:
Vad gör filter? Jo. De filtrerar. Hur svårt kan det vara att förstå?
Staffan
Jag föreslår att du läser min invändning till Optimums liknelse om munskydd, slipning och skydda andra en gång till, denna gång lite långsammare än vad du nog gjorde första gången.Staffan2000 skrev:
Sen ser jag fram emot din ursäkt för att du läste slarvigt och svarade spydigt.
Kanske vari uppe men efterlevnaden för munskydd i kollektivtrafiken är extremt låg,
Min gissning, folk har lyssnat på FHM och "vet" att munskydd snarast är en risk för ökad smitta. Förmodligen anser man därför att beslutet är politiskt. Äldre och riskgrupper betalar priset men sina liv.
""Enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, varierar det från dag till dag hur många som följer rekommendationen, men då inga mätningar görs är det svårt att säga exakt.
– Med tanke på hur omfattande SL-trafiken är så är det omöjligt att sätta någon siffra på hur stor andel som använder munskydd. Av vad jag sett när jag själv har rest så är det bara var tredje eller var fjärde person som använder det under de tider som Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. På vissa platser är det nog bara var femte eller var sjätte, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.""
Min gissning, folk har lyssnat på FHM och "vet" att munskydd snarast är en risk för ökad smitta. Förmodligen anser man därför att beslutet är politiskt. Äldre och riskgrupper betalar priset men sina liv.
""Enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, varierar det från dag till dag hur många som följer rekommendationen, men då inga mätningar görs är det svårt att säga exakt.
– Med tanke på hur omfattande SL-trafiken är så är det omöjligt att sätta någon siffra på hur stor andel som använder munskydd. Av vad jag sett när jag själv har rest så är det bara var tredje eller var fjärde person som använder det under de tider som Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. På vissa platser är det nog bara var femte eller var sjätte, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.""
Äh, hade folk lyssnat på Fohm så hade de väl gjort som de säger och följt rekommendationerna? Jag tror snarare på att folk "tänker själva", och tycker att "det drabbar inte mig, utan bara de som är över 70".Ulltand skrev:
Kanske vari uppe men efterlevnaden för munskydd i kollektivtrafiken är extremt låg,
Min gissning, folk har lyssnat på FHM och "vet" att munskydd snarast är en risk för ökad smitta. Förmodligen anser man därför att beslutet är politiskt. Äldre och riskgrupper betalar priset men sina liv.
""Enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, varierar det från dag till dag hur många som följer rekommendationen, men då inga mätningar görs är det svårt att säga exakt.
– Med tanke på hur omfattande SL-trafiken är så är det omöjligt att sätta någon siffra på hur stor andel som använder munskydd. Av vad jag sett när jag själv har rest så är det bara var tredje eller var fjärde person som använder det under de tider som Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. På vissa platser är det nog bara var femte eller var sjätte, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.""
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nja, här ser vi nog effekterna av hur fhm bäddat. Jämför med andra länder där masker på ett helt annat sätt varit en naturlig del av mixen.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg