optimum optimum skrev:
Vilka problem folk radar upp.
Självklart att mask skyddar.

Det är ju ett byggforum och jag skulle tro att flertalet här skulle använda mask om de kapade stenplattor med vinkelslipen eller sprutmålade med tryckluft till färgsprutan.
Eller?

Men när det gäller viruset är det få som tror masker skyddar.
Konstigt.

Frugan jobbar på sjukhus och har enklare modellen (blå modellen) och visir. Inte skulle sjukhusets ledning införa något falskt skydd.

Erkänn nu att det är enbart av bekvämlighet ni argumenterar emot användandet av munskydd och försöker hitta på bevis för att de inte fungerar.
Nej, det är för att den vise doktor Tegnell har sagt att det inte finns bevis.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är för att den vise doktor Tegnell har sagt att det inte finns bevis.
Det är då jag tar till mitt egna sätt att tänka över saken själv. Som jag kallar det tänk själv.
Rätt så enkelt att inse att mask fungerar men det är ett av alla skydd man använder och ska inte strunta i de andra.
T.ex. social distans, inte vistas i mindre rum med andra, tvätta händerna osv.
Ett av många verktyg.
Precis som i garaget, inte bara en hammare utan många fler verktyg.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Vilka problem folk radar upp.
Självklart att mask skyddar.

Det är ju ett byggforum och jag skulle tro att flertalet här skulle använda mask om de kapade stenplattor med vinkelslipen eller sprutmålade med tryckluft till färgsprutan.
Eller?

Men när det gäller viruset är det få som tror masker skyddar.
Konstigt.

Frugan jobbar på sjukhus och har enklare modellen (blå modellen) och visir. Inte skulle sjukhusets ledning införa något falskt skydd.

Erkänn nu att det är enbart av bekvämlighet ni argumenterar emot användandet av munskydd och försöker hitta på bevis för att de inte fungerar.
Hmm, hur du skyddar andra från slipdamm genom att du som slipar bär munskydd får du nog förklara lite närmare hur du tänkt att det fungerar? :thinking:

Munskyddsfrågan gäller ju främst i vilken utsträckning bäraren skyddar andra.

tusenett skrev:
Hmm, hur du skyddar andra från slipdamm genom att du som slipar bär munskydd får du nog förklara lite närmare hur du tänkt att det fungerar? :thinking:

FFPR-2 masker skyddar åt båda hållen.
Och din tanke om att skydda andra från slipdam med mask haltar ju komplett. Men om du utandas slipdamm så kan ju din mask skydda andra.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
FFPR-2 masker skyddar åt båda hållen.
Och din tanke om att skydda andra från slipdam med mask haltar ju komplett. Men om du utandas slipdamm så kan ju din mask skydda andra.
Ja, men det är nog Optimums tanke som haltar komplett, eftersom det var han som påstod att det skyddar, inte jag. Jag ifrågasätter ju just den tanken.

Inte ens FFPR-2 skyddar andra än den som slipar från slipdammet så jag undrar varför ens ta upp slipning som jämförelse i frågan om munskydd som ska skydda andra.

Det är för övrigt inte FFPR-2 masker som relommenderas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
[QUOTE="
Det är för övrigt inte FFPR-2 masker som relommenderas.[/QUOTE]

Kanske inte i Sverige. Men jag tittar lite längre än denna ankdamm. I Frankrike och Tyskland är dessa obligatoriska.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:

Du tjänar inget på att förvränga allt.

Munskydd fungerar och nu kommer rekommendationer och råd om det ska bäras mer ofta.
Men du kan ju vägra följa de råd som vi får för att hantera pandemin.

Person med munskydd och hörlurar på gatan, kontext om rekommedationer för munskyddsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textdokument med särskilda rekommendationer i Västra Götaland angående begränsade kontakter och munskyddsanvändning under pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Du tjänar inget på att förvränga
Det är faktiskt du som förvränger tycker jag när du påstår att man kan påvisa att munskydd skyddar andra (vilket debatten kring munskydd handlar om) genom att jämföra med att ha på sig munskydd när man slipar.

optimum optimum skrev:
Munskydd fungerar och nu kommer rekommendationer och råd om det ska bäras mer ofta.
Men du kan ju vägra följa de råd som vi får för att hantera pandemin.
Varför skulle jag vägra följa råden? Det tjänar väl ingen på?

• Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Det är faktiskt du som förvränger tycker jag när du påstår att man kan påvisa att munskydd skyddar andra (vilket debatten kring munskydd handlar om) genom att jämföra med att ha på sig munskydd när man slipar.
Elementärt!

Vad gör filter? Jo. De filtrerar. Hur svårt kan det vara att förstå?

Staffan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Elementärt!

Vad gör filter? Jo. De filtrerar. Hur svårt kan det vara att förstå?

Staffan
Jag föreslår att du läser min invändning till Optimums liknelse om munskydd, slipning och skydda andra en gång till, denna gång lite långsammare än vad du nog gjorde första gången.

Sen ser jag fram emot din ursäkt för att du läste slarvigt och svarade spydigt.

• Haha
optimum
  • Laddar…
Kanske vari uppe men efterlevnaden för munskydd i kollektivtrafiken är extremt låg,

Min gissning, folk har lyssnat på FHM och "vet" att munskydd snarast är en risk för ökad smitta. Förmodligen anser man därför att beslutet är politiskt. Äldre och riskgrupper betalar priset men sina liv.

""Enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, varierar det från dag till dag hur många som följer rekommendationen, men då inga mätningar görs är det svårt att säga exakt.

– Med tanke på hur omfattande SL-trafiken är så är det omöjligt att sätta någon siffra på hur stor andel som använder munskydd. Av vad jag sett när jag själv har rest så är det bara var tredje eller var fjärde person som använder det under de tider som Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. På vissa platser är det nog bara var femte eller var sjätte, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.""

Ulltand Ulltand skrev:
Kanske vari uppe men efterlevnaden för munskydd i kollektivtrafiken är extremt låg,

Min gissning, folk har lyssnat på FHM och "vet" att munskydd snarast är en risk för ökad smitta. Förmodligen anser man därför att beslutet är politiskt. Äldre och riskgrupper betalar priset men sina liv.

""Enligt Storstockholms lokaltrafik, SL, varierar det från dag till dag hur många som följer rekommendationen, men då inga mätningar görs är det svårt att säga exakt.

– Med tanke på hur omfattande SL-trafiken är så är det omöjligt att sätta någon siffra på hur stor andel som använder munskydd. Av vad jag sett när jag själv har rest så är det bara var tredje eller var fjärde person som använder det under de tider som Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. På vissa platser är det nog bara var femte eller var sjätte, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.""
Äh, hade folk lyssnat på Fohm så hade de väl gjort som de säger och följt rekommendationerna? Jag tror snarare på att folk "tänker själva", och tycker att "det drabbar inte mig, utan bara de som är över 70".

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Äh, hade folk lyssnat på Fohm så hade de väl gjort som de säger och följt rekommendationerna? Jag tror snarare på att folk "tänker själva", och tycker att "det drabbar inte mig, utan bara de som är över 70".
Nja, här ser vi nog effekterna av hur fhm bäddat. Jämför med andra länder där masker på ett helt annat sätt varit en naturlig del av mixen.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
F fiskbuggaren skrev:
Jämför med andra länder där masker på ett helt annat sätt varit en naturlig del av mixen.
Fast då får man ju även ta in att folk i allmänhet i de länderna är notoriskt dåliga på att hålla avstånd i stället.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.