optimum
Från Expressen idag

"Regeringens utredare föreslår en ny lag för framtida pandemier.

Den öppnar för krav på munskydd men inte för att införa en total lockdown i Sverige."

Vad tror ni om det?
Var ju enligt covid experten Anders Tegnell inte bra.

Lockdown är det en del som verkar gilla också.

Finns även en del åsikter här på forumet om det också.

Jag själv tycker munskydd är bra till rätt saker.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ny-pandemilag-foreslas-kan-bli-krav-pa-munskydd/

Step to Year 1984 Orwel's

• Gilla
  • Älska
jonmo och 5 till
  • Laddar…
"De" testade vår vilja till självkuvning, med gott resultat. Så nästa gång kanske hotet är något annat och då kommer vi återigen att göra som vi blir tillsagda.

• Gilla
  • Ledsen
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Hemskt att de ska behövas lagar för att folk ska göra tillfälliga enkla små åtgärder som begränsar smittspridningar, skyddar de mer utsatta m.m

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Var ju enligt covid experten Anders Tegnell inte bra.
Nej, det sa han inte.

Dessutom vet vi ju inte hur nästa pandemi sprids. Kan ju vara på något helt annat sätt, t.ex. kontaktsmitta, då det är bättre med engångshandskar än munskydd.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag väntar tills det kommer ett förslag från regeringen. Om en av regeringen beställd utredning rekommenderar A och absolut inte B så kunde man ju tänka sig att regeringen skulle föreslå A, men det gör dem inte om de själva tycker B är bättre. 😉

• Gilla
Motherfucker och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att vi klarade oss hyfsat bra genom hela den där cirkusen, just eftersom det inte blev samma hysteri och överreaktioner som man såg i andra länder. Och just munskyddspaniken man såg i andra länder gjorde en ju mörkrädd.

Ytterst tveksam till det här förslaget. Det var just myndigheter i många andra länder som fick tuppjuck och införde drakoniska åtgärder mot sin egen befolkning. Att utöka myndigheternas befogenheter känns lite grann som att be om problem längre fram...

Och förresten, @Huzzbutt 😉

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
Är det vetenskapligt belagt nu att munskydd har en faktisk effekt i sammanhanget?

Sånt här är ju normalt sånt man skrattar (eller gråter) åt i Sverige. Men vi är väl snart där själva verkar det som...

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jag tycker att vi klarade oss hyfsat bra genom hela den där cirkusen, just eftersom det inte blev samma hysteri och överreaktioner som man såg i andra länder. Och just munskyddspaniken man såg i andra länder gjorde en ju mörkrädd.

Ytterst tveksam till det här förslaget. Det var just myndigheter i många andra länder som fick tuppjuck och införde drakoniska åtgärder mot sin egen befolkning. Att utöka myndigheternas befogenheter känns lite grann som att be om problem längre fram...

Och förresten, @Huzzbutt 😉
Instämmer, kan väl dock för sakens skull sägas att det om man nu vill att staten ska göra något så är det väl bättre med positiva åtgärder. Kunde Gunnebo åläggas hålla igång taggtrådsproduktionen för försvarets skull kan Valbo gott åläggas ha ett nödlager av 28x120. Vi behöver troligen inhemsk grafikkorts produktion också.

Att folk dog mycket i Sverige berodde väll mest på att man hanterade det dåligt på äldreboenden mm.
Ute i samhället var Sverige ett föredöme tror jag nog.
Tänk länder där man inte ens fick gå ut pga lockdown, helt meningslöst. Gjorde folk bara deprimerade och barnen förlorade utbildning mm.

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Pandemin visade upp några intressanta egenheter med det svenska systemet. I grund och botten tycker jag att det är bra att samhällsresponsen till stor del styrs av experter och vetenskapsmän som Tegnell, istället för att en folkvald svetsare ska sitta och fatta panikartade beslut om smittskyddsåtgärder.

Men det är också intressant hur otydligt systemet är. Vad är egentligen föreskrifter och allmänna råd? Är de bindande regler där ett brott följs av straff, eller bara tips från coachen? I andra domäner är de bindande. Men till och med Tegnell påstod att de Svenska åtgärderna bygger på frivillighet.

Sen är frågan om det ens var ett problem att många ungdomar fortsatte festa som vanligt medan den medelålders generationen låste in sig. Jag tycker nog inte det. Det kanske är orättvist men sorry, världen är orättvis.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Är det vetenskapligt belagt nu att munskydd har en faktisk effekt i sammanhanget?

Sånt här är ju normalt sånt man skrattar (eller gråter) åt i Sverige. Men vi är väl snart där själva verkar det som...
Man vet att munskydd har effekt i vården. Däremot verkade det tveksamt om munskydd är bra på att skydda från att bli smittad ute i samhället, men det gjordes väl aldrig någon bra studie som kunde ha visat att munskydd på en smittsam person minskade risken för att andra blev smittade uti samhället (svårt att genomföra).

Sen ska man ju inte glömma bort att olika virus beter sig olika, så det kan vara andra resultat för andra typer av virus.

Tja, om det är ett virus som gör barn mycket sjuka och även dör, eller om det är ett virus med 50 % dödlighet, så kommer nog många att gripa till alla halmstrån de kan för att skydda sina barn och sig själva.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
men det gjordes väl aldrig någon bra studie som kunde ha visat att munskydd på en smittsam person minskade risken för att andra blev smittade uti samhället (svårt att genomföra).
Om jag förstått det rätt har det sedan tidigare gjorts flera studier i Asien (där munskydd som bekant varit en vanlig företeelse under lång tid), och att dessa inte visat på någon tydlig effekt. Där kan man ju faktiskt också rent lekmannamässigt konstatera att t.ex. kineserna knappast verkar haft mindre problem med smittspridning än här. Och att det var utifrån dessa Tegnell var så bestämd med att FHM inte skulle gå ut med något sådant krav.

Sen kom det med tiden påtryckningar som mjukade upp detta om jag minns rätt. Därav att jag undrar om det finns någon vetenskaplig grund för den ståndpunkten, eller om det är mer "känslor går före fakta"?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Och att det var utifrån dessa Tegnell var så bestämd med att FHM inte skulle gå ut med något sådant krav.
Under första vågen fanns det inte tillräckligt med munskydd att få tag på så då var det rätt meningslöst att ha krav på kirurgmunskydd eller bättre. Det kom väl rätt fort studier om hur partiklar tar sig igenom olika typer av tygmunskydd och det krävdes rätt avancerade sådana för att stoppa partiklar. Eftersom smittspridningen i Stockholmsområdet som var mest drabbat snabbt avtog efter de beslut som togs om t.ex. hemarbete blev det nog inte viktigt att införa ytterligare krav på avancerade tygmunskydd.

Under några veckor under Omikron-vågen så var det påbud om kirurgmunskydd i åtminstone kollektivtrafiken i Stockholm. Man ville få ner smittspridningstakten när folk började jobba efter julledigheten.

Utifrån vad jag kommer ihåg, jag har inte kollat om jag kommer ihåg rätt.

C
BirgitS BirgitS skrev:
Under några veckor under Omikron-vågen så var det påbud om kirurgmunskydd i åtminstone kollektivtrafiken i Stockholm. Man ville få ner smittspridningstakten när folk började jobba efter julledigheten.
Det jag minns är att man gick med på att t.ex. kollektivtrafiken kunde införa sina egna krav, men att det inte var något påbud från FHM. En lite märklig kompromiss, där man i princip gav vika för de som tyckte sig veta bättre än expertmyndigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.