162 069 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
@Nissens
Vad jag kan se i den artikeln säger de inget om minskad spridning men det kanske de tittade på också vilket är den främsta orsaken till att använda munskydd.
Kollar man tex vilka som använder munskydd i Sverige så är det främsta äldre och riskgrupper vilka har större risk att drabbas hårdare. Asien har större erfarenhet och där vet man sedan tidigare pandemier att munskydd begränsar spridning (enligt Koreas expert) och för mig är det självklart men det är förmodligen inte alltid det spelar så stor roll gällande detta virus. Om man bär på viruset och rör sig i en butik utan att säga något samt att hålla bra avstånd tror jag inte det spelar någon större roll. Folk pratar dock, ju mer och högre desto mer spridning, de hostar och nyser vilket sprider viruspartiklarna långt och länge och här begränsar ett munskydd spridning och smitta givetvis olika bra men allt skydd är bättre än inget, tex att nysa eller hosta under tröjan eller i armvecket istället för rakt ut som folk ofta gör. Ibland kommer det plötsligt och det är svårt att hinna reagera.
Såg Chalmers artikel i tråden om munskydd och de har även denna artikel om just covid och munskydd där de t.o.m avfärdar 2-metersregeln.
https://www.chalmers.se/sv/institut...ning-avfardar-generellt-sakerhetsavstand.aspx
Vad jag kan se i den artikeln säger de inget om minskad spridning men det kanske de tittade på också vilket är den främsta orsaken till att använda munskydd.
Kollar man tex vilka som använder munskydd i Sverige så är det främsta äldre och riskgrupper vilka har större risk att drabbas hårdare. Asien har större erfarenhet och där vet man sedan tidigare pandemier att munskydd begränsar spridning (enligt Koreas expert) och för mig är det självklart men det är förmodligen inte alltid det spelar så stor roll gällande detta virus. Om man bär på viruset och rör sig i en butik utan att säga något samt att hålla bra avstånd tror jag inte det spelar någon större roll. Folk pratar dock, ju mer och högre desto mer spridning, de hostar och nyser vilket sprider viruspartiklarna långt och länge och här begränsar ett munskydd spridning och smitta givetvis olika bra men allt skydd är bättre än inget, tex att nysa eller hosta under tröjan eller i armvecket istället för rakt ut som folk ofta gör. Ibland kommer det plötsligt och det är svårt att hinna reagera.
Såg Chalmers artikel i tråden om munskydd och de har även denna artikel om just covid och munskydd där de t.o.m avfärdar 2-metersregeln.
https://www.chalmers.se/sv/institut...ning-avfardar-generellt-sakerhetsavstand.aspx
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag har för mig att det skrevs en del om den i tråden när den var ny för 2-3 månader sen.C Chippe skrev:
Ingen har påstått att man aldrig kan bli smittad på mer än 2 meters avstånd utan det har varit en riktlinje för att hålla nere smittspridningen på en tillräckligt låg nivå. I Norge har t.ex. det rekommenderade avståndet varierat mellan 1 och 2 m beroende på aktuellt smittoläge.
2 meter var inte vad FHM rekommenderade utan armlängds avstånd och så långa armar är det nog ingen som har.C Chippe skrev:@Nissens
Vad jag kan se i den artikeln säger de inget om minskad spridning men det kanske de tittade på också vilket är den främsta orsaken till att använda munskydd.
Kollar man tex vilka som använder munskydd i Sverige så är det främsta äldre och riskgrupper vilka har större risk att drabbas hårdare. Asien har större erfarenhet och där vet man sedan tidigare pandemier att munskydd begränsar spridning (enligt Koreas expert) och för mig är det självklart men det är förmodligen inte alltid det spelar så stor roll gällande detta virus. Om man bär på viruset och rör sig i en butik utan att säga något samt att hålla bra avstånd tror jag inte det spelar någon större roll. Folk pratar dock, ju mer och högre desto mer spridning, de hostar och nyser vilket sprider viruspartiklarna långt och länge och här begränsar ett munskydd spridning och smitta givetvis olika bra men allt skydd är bättre än inget, tex att nysa eller hosta under tröjan eller i armvecket istället för rakt ut som folk ofta gör. Ibland kommer det plötsligt och det är svårt att hinna reagera.
Såg Chalmers artikel i tråden om munskydd och de har även denna artikel om just covid och munskydd där de t.o.m avfärdar 2-metersregeln.
[länk]
Idioterna där ville inte gå ut med att viruset sprids bra i mindre rum oavsett om det är 1-5 meters avstånd.
Munskydd hade troligen minskat smittspridningen oavsett hur mycket folk pillat på dem.
Men nu är allt passerat och vi har helt andra parametrar nu med Omikron BA5 o.s.v.
Nästa vecka blir det munskydd på igen för min del då man fortfarande har det som krav på företagen i Tyskland.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Idioterna? Jaja, lev i din lilla bubbla du.
Visst är det korkat / oansvarigt att inte informera folket om hur viruset sprids, Med de uppgifter vi sedan fått hade man betydligt mer fakta om hur viruset sprids vilket man inte gick ut med.[SKPG]Zamora skrev:
Via andra media fick jag klart för mig hur viruset kan spridas och klarade mig undan att bli smittad och sjuk fram tills det fanns vaccin och ändå levt ett rätt så normalt liv. Alltså jag gick inte in i en hiss där det varit andra strax före och tog trapporna i stället. I början körde vi på jobbet fortfarande möten i konferensrum men jag deltog via teams vilket senare blev obligatoriskt,
Jag lever i en väldigt bra värld där jag tar till mig information vilket ger mig bättre förutsättningar att hålla mig frisk.
Är du en så feg stackare att du inte ens vågar citera mig?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Haha, din lilla pajas. Du brukar ju prata om att man ska följa reglerna. $5.13, ringer det en liten klocka?
Har följt alla reglerna plus en del extra tillägg.[SKPG]Zamora skrev:
Tillhör de nog mest plikttrogna.
Därför har jag och familjen hållit oss friska.
Grabben blev sjuk i våras trots vaccin och var nog på grund av omikron som går förbi vaccin.
Du hackar på fel gubbe,
Hur sjuk har du varit? Covid fler än 1 gång?
Har hört att det kan sätt sig på hjärna också.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Men du klarade visst inte att läsa $5.13......
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Sen har jag, trots mitt yrke med besök hos privatpersoner mellan 1-5 ggr per dag, klarat mig undan covid. Min familj med.
Vem vet, vi kanske är supermänniskor
Vem vet, vi kanske är supermänniskor
Har aldrig lovat vara snäll men väldigt ärlig.[SKPG]Zamora skrev:
Något min morfar lärde mig för länge sedan.
Genom ärlighet kommer man långt. Bra riktlinje. Inget för politiker men sådan slipper vi avhandla här.
Precis som en av mina andra mantra.
"Genom ödmjukhet kommer man långt,...... men inte längst"
Men du, är du ärlig?
I så fall tycker jag det är väldigt bra.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Självklart är jag ärlig, finns ingen anledning att ljuga på ett forum (heller)
Finns inga sådana vad jag kan tänka mig men en och annan som tänker efter före. Jag utgår från att jag själv inte har superegenskaper utan får klara mig genom att tänka själv och agera därefter.[SKPG]Zamora skrev:
Kanonbra resultat du lyckats med att kunna utföra ditt jobb utan att sprida smittan vidare. Hatten av för sådant.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det var så min morfar lärde mig.[SKPG]Zamora skrev:
Berätta saker även om de är obekväma för då går de oftast lösa.
Typ att slagit sänder något när man som liten lekte. Bättre att berätta att bollen gick in i rutan så kan man laga den.
Just sådant sitter kvar hos mig och något jag lärde mina barn. Berätta så löser vi det.
