161 894 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nja, skulle jag säga. Det finns till exempel matematiska studier som visar att munskydd är bättre än avstånd inom ett visst avstånd, men om då studien bygger på att munskyddet sluter helt tätt och vi vet att det inte gör det (vilket det också finns studier på) så faller en hel del av beviset.H Hank_Ö skrev:
Sen är jag övertygad om att ett munskydd, helst då FFP2 eller FFP3 skyddar om det används korrekt. Om man dock först går in i lokalen, och rör sig runt där några minuter, innan man drar på sig ett munskydd och dessutom inte sätter det över näsan, ja då är jag inte alls lika övertygad om att det faktiskt skyddar.
Ser du det? Kan du hänvisa till några inlägg, för jag ser verkligen inte det.H Hank_Ö skrev:
Det jag ser är en massa som totalt misstolkar det man skriver om man är skeptisk till munskyddets skyddseffekt i samhället totalt (inte på en enskild individ i en enskild situation).
Facebook tror jag tyvärr används oftare inom de militanta grupperna. Inte tvärtom. Du får helt enkelt inse att svensken generellt inte ser nyttan med munskydd. Gör en enkel beräkning nästa gång du är på allmän plats. I trånga utrymmen, visst. Tom jag använder det tex vid flygresor, väntrum etc, och tex en trång plats kollektivt.Något annat hittepå har naturligtvis inte FHM för sig.H Hank_Ö skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Fast när man sätter på sig munskyddet för sent och fel så är det helt enkelt värdelöst.V växelventil skrev:
Visst, det stoppar lite, men vad gör det i det stora hela?
När det blir stora översvämningar försöker folk hindra vattnet från att tränga in i källaren genom att placera ut sandsäckar. Om någon då väljer att lägga ut en sandsäck när det behövs 100, ja då är det meningslöst, även om den också blockerar lite.
Grundproblemet är är väl att folk missuppfattar vad ett munskydd gör för nytta när det gäller smitta eller smittas. Jag har inte sett någon undersökning som visar att bär du munskydd så skyddar du dig mot smitta utan det handlar om att bär du munskydd så KAN du minska risken för att smitta eller smittas.Normalt sätter väl dom flesta på sig munskyddet innan man går in i en affär och då tror jag iallafall att det KAN minska risken för att smitta eller smittas.Men det blir tokigt om som i mitt fall blev smittad i en affär pga en som började nysa framför mig att hade jag haft munskydd på mig hade jag klarat mig för så kan jag inte säga utan jag kanske skulle klarat mig.Visst sätta på sig munskydd inne i affären kanske inte är så smart.Fairlane skrev:
Fast när man sätter på sig munskyddet för sent och fel så är det helt enkelt värdelöst.
Visst, det stoppar lite, men vad gör det i det stora hela?
När det blir stora översvämningar försöker folk hindra vattnet från att tränga in i källaren genom att placera ut sandsäckar. Om någon då väljer att lägga ut en sandsäck när det behövs 100, ja då är det meningslöst, även om den också blockerar lite.
Noterar att du inte svarar på frågan. Inga källor för din del alltså. Bara egna åsikter.J Jocke Best skrev:Facebook tror jag tyvärr används oftare inom de militanta grupperna. Inte tvärtom. Du får helt enkelt inse att svensken generellt inte ser nyttan med munskydd. Gör en enkel beräkning nästa gång du är på allmän plats. I trånga utrymmen, visst. Tom jag använder det tex vid flygresor, väntrum etc, och tex en trång plats kollektivt.Något annat hittepå har naturligtvis inte FHM för sig.
Bra, då har vi rett ut det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
FFP2 och FFP3 skyddar både bärare och andra, kirurgmasker, som de flesta har kan skydda andra.V växelventil skrev:Grundproblemet är är väl att folk missuppfattar vad ett munskydd gör för nytta när det gäller smitta eller smittas. Jag har inte sett någon undersökning som visar att bär du munskydd så skyddar du dig mot smitta utan det handlar om att bär du munskydd så KAN du minska risken för att smitta eller smittas.Normalt sätter väl dom flesta på sig munskyddet innan man går in i en affär och då tror jag iallafall att det KAN minska risken för att smitta eller smittas.Men det blir tokigt om som i mitt fall blev smittad i en affär pga en som började nysa framför mig att hade jag haft munskydd på mig hade jag klarat mig för så kan jag inte säga utan jag kanske skulle klarat mig.Visst sätta på sig munskydd inne i affären kanske inte är så smart.
Personen som nös.... Hur mycket tror du munskyddet hade hjälpt om det inte räckte näsan?
Vi har rekordstor smittspridning nu. Fler per dag än UK hade med tanke på att de är ca 6 gånger fler invånare.
Troligen får smittspridningen bra fart då vi inte använder munskydd.
Fritt fram för viruset alltså.
Och restriktioner verkar inte ge speciellt mycket broms.
41.374 nya idag och då vet vi att det är kapacitetsproblem med testningen så verkliga antalet är troligen betydligt större.
Nej då är det väl ingen idé att använda ett munskydd som faktiskt fungerar att öka skyddet mot smittspridning.
41.374 nya idag och då vet vi att det är kapacitetsproblem med testningen så verkliga antalet är troligen betydligt större.
Nej då är det väl ingen idé att använda ett munskydd som faktiskt fungerar att öka skyddet mot smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyser man och inte har munskydd över näsan hjälper ju naturligtvis inte men har det över munnen och hostar så minskar risken för utandningsluft.Fairlane skrev:
Själv använder jag detta munskydd på jobbet nu men inte i syfte för covid utan av vätskor och vatten under högt tryck och dessa munskydd skyddar bra mot ångorna som inte är hälsosamt att andas in.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jaha så du tycker inte man ska ha skyddet över näsan alltså?V växelventil skrev:Nyser man och inte har munskydd över näsan hjälper ju naturligtvis inte men har det över munnen och hostar så minskar risken för utandningsluft.
Själv använder jag detta munskydd på jobbet nu men inte i syfte för covid 1 utan av vätskor och vatten under högt tryck och dessa munskydd skyddar bra mot ångorna som inte är hälsosamt att andas in.
Obs, du behöver inte svara för frågan var inte seriös, men det är den typen av frågor du ställer många gånger..
Där är vi eniga. Det är synnerligen dumt att göra så.Fairlane skrev:
Sen är jag övertygad om att ett munskydd, helst då FFP2 eller FFP3 skyddar om det används korrekt. Om man dock först går in i lokalen, och rör sig runt där några minuter, innan man drar på sig ett munskydd och dessutom inte sätter det över näsan, ja då är jag inte alls lika övertygad om att det faktiskt skyddar.
Men det gör inte att ett mask-påbud är meningslöst, eftersom den personen inte är där hela dagen, och kanske inte ens har covid. Medan andra som går in och använder mask på ett bättre sätt faktiskt minskar risken att de skulle smitta någon annan där.
Ja, men är du säker på att britterna inte också hade testkapacitetsproblem?optimum skrev:
Vi har rekordstor smittspridning nu. Fler per dag än UK hade med tanke på att de är ca 6 gånger fler invånare.
[bild]
[bild]