BirgitS
V växelventil skrev:
Ja inte tusan går det inte spotta genom ett munskydd men du verkar tro det.
Nej, varför skulle jag tro det men det är ju irrelevant när det gäller smittspridning av virus.

V växelventil skrev:
Ja inte tusan går det inte spotta genom ett munskydd men du verkar tro det.
Och det är precist det vad maskskeptikerna tror. Att spott, saliv och droppar helt ohindrade rör sig genom munskyddet. I kvantfysiken kallas det för tunneleffekt.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hank_Ö skrev:
Det finns en överväldigande mängd av studier som visar detta. Det är nu slutgiltigen de flesta överens om, inklusive FHM.
Nja, skulle jag säga. Det finns till exempel matematiska studier som visar att munskydd är bättre än avstånd inom ett visst avstånd, men om då studien bygger på att munskyddet sluter helt tätt och vi vet att det inte gör det (vilket det också finns studier på) så faller en hel del av beviset.

Sen är jag övertygad om att ett munskydd, helst då FFP2 eller FFP3 skyddar om det används korrekt. Om man dock först går in i lokalen, och rör sig runt där några minuter, innan man drar på sig ett munskydd och dessutom inte sätter det över näsan, ja då är jag inte alls lika övertygad om att det faktiskt skyddar.

H Hank_Ö skrev:
Ser att det finns ett antal här inne som fortfarande citerar Tegnell på hans tidigare inställning till munskydd. som stöttning för er argumentation.
Ser du det? Kan du hänvisa till några inlägg, för jag ser verkligen inte det.

Det jag ser är en massa som totalt misstolkar det man skriver om man är skeptisk till munskyddets skyddseffekt i samhället totalt (inte på en enskild individ i en enskild situation).

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Har du någon annan trovärdig auktoritet som backar dina påståenden? Låt mig gissa, ditt facebookflöde?
Facebook tror jag tyvärr används oftare inom de militanta grupperna. Inte tvärtom. Du får helt enkelt inse att svensken generellt inte ser nyttan med munskydd. Gör en enkel beräkning nästa gång du är på allmän plats. I trånga utrymmen, visst. Tom jag använder det tex vid flygresor, väntrum etc, och tex en trång plats kollektivt.Något annat hittepå har naturligtvis inte FHM för sig.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, varför skulle jag tro det men det är ju irrelevant när det gäller smittspridning av virus.
Nej det är ju det försöker förklara att om du har munskydd på dig så minskar ju andningutsläpp från munnen och det är ju därför du ska ha munskydd på dig som FHM rekommenderar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Nej det är ju det försöker förklara att om du har munskydd på dig så minskar ju andningutsläpp från munnen och det är ju därför du ska ha munskydd på dig som FHM rekommenderar.
Som de rekommenderar? Du menar När de rekommenderar?

Fairlane
V växelventil skrev:
Fast när man sätter på sig munskyddet för sent och fel så är det helt enkelt värdelöst.

Visst, det stoppar lite, men vad gör det i det stora hela?

När det blir stora översvämningar försöker folk hindra vattnet från att tränga in i källaren genom att placera ut sandsäckar. Om någon då väljer att lägga ut en sandsäck när det behövs 100, ja då är det meningslöst, även om den också blockerar lite.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast när man sätter på sig munskyddet för sent och fel så är det helt enkelt värdelöst.

Visst, det stoppar lite, men vad gör det i det stora hela?

När det blir stora översvämningar försöker folk hindra vattnet från att tränga in i källaren genom att placera ut sandsäckar. Om någon då väljer att lägga ut en sandsäck när det behövs 100, ja då är det meningslöst, även om den också blockerar lite.
Grundproblemet är är väl att folk missuppfattar vad ett munskydd gör för nytta när det gäller smitta eller smittas. Jag har inte sett någon undersökning som visar att bär du munskydd så skyddar du dig mot smitta utan det handlar om att bär du munskydd så KAN du minska risken för att smitta eller smittas.Normalt sätter väl dom flesta på sig munskyddet innan man går in i en affär och då tror jag iallafall att det KAN minska risken för att smitta eller smittas.Men det blir tokigt om som i mitt fall blev smittad i en affär pga en som började nysa framför mig att hade jag haft munskydd på mig hade jag klarat mig för så kan jag inte säga utan jag kanske skulle klarat mig.Visst sätta på sig munskydd inne i affären kanske inte är så smart.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Facebook tror jag tyvärr används oftare inom de militanta grupperna. Inte tvärtom. Du får helt enkelt inse att svensken generellt inte ser nyttan med munskydd. Gör en enkel beräkning nästa gång du är på allmän plats. I trånga utrymmen, visst. Tom jag använder det tex vid flygresor, väntrum etc, och tex en trång plats kollektivt.Något annat hittepå har naturligtvis inte FHM för sig.
Noterar att du inte svarar på frågan. Inga källor för din del alltså. Bara egna åsikter.
Bra, då har vi rett ut det.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Grundproblemet är är väl att folk missuppfattar vad ett munskydd gör för nytta när det gäller smitta eller smittas. Jag har inte sett någon undersökning som visar att bär du munskydd så skyddar du dig mot smitta utan det handlar om att bär du munskydd så KAN du minska risken för att smitta eller smittas.Normalt sätter väl dom flesta på sig munskyddet innan man går in i en affär och då tror jag iallafall att det KAN minska risken för att smitta eller smittas.Men det blir tokigt om som i mitt fall blev smittad i en affär pga en som började nysa framför mig att hade jag haft munskydd på mig hade jag klarat mig för så kan jag inte säga utan jag kanske skulle klarat mig.Visst sätta på sig munskydd inne i affären kanske inte är så smart.
FFP2 och FFP3 skyddar både bärare och andra, kirurgmasker, som de flesta har kan skydda andra.

Personen som nös.... Hur mycket tror du munskyddet hade hjälpt om det inte räckte näsan?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Vi har rekordstor smittspridning nu. Fler per dag än UK hade med tanke på att de är ca 6 gånger fler invånare.
Troligen får smittspridningen bra fart då vi inte använder munskydd.
Fritt fram för viruset alltså.
Och restriktioner verkar inte ge speciellt mycket broms.

41.374 nya idag och då vet vi att det är kapacitetsproblem med testningen så verkliga antalet är troligen betydligt större.
Nej då är det väl ingen idé att använda ett munskydd som faktiskt fungerar att öka skyddet mot smittspridning.

Graf som visar dagliga nya COVID-19-fall i Sverige med en kraftig ökning nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Presskonferens om Covid-19 med fokus på person som talar och information om smittspridningen.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
FFP2 och FFP3 skyddar både bärare och andra, kirurgmasker, som de flesta har kan skydda andra.

Personen som nös.... Hur mycket tror du munskyddet hade hjälpt om det inte räckte näsan?
Nyser man och inte har munskydd över näsan hjälper ju naturligtvis inte men har det över munnen och hostar så minskar risken för utandningsluft.

Själv använder jag detta munskydd på jobbet nu men inte i syfte för covid utan av vätskor och vatten under högt tryck och dessa munskydd skyddar bra mot ångorna som inte är hälsosamt att andas in.

• Förpackning med 3 CE-märkta andningsskydd av typ P3D, skyddar mot vätskor och ångor.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Nyser man och inte har munskydd över näsan hjälper ju naturligtvis inte men har det över munnen och hostar så minskar risken för utandningsluft.

Själv använder jag detta munskydd på jobbet nu men inte i syfte för covid 1 utan av vätskor och vatten under högt tryck och dessa munskydd skyddar bra mot ångorna som inte är hälsosamt att andas in.
Jaha så du tycker inte man ska ha skyddet över näsan alltså?

Obs, du behöver inte svara för frågan var inte seriös, men det är den typen av frågor du ställer många gånger..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är jag övertygad om att ett munskydd, helst då FFP2 eller FFP3 skyddar om det används korrekt. Om man dock först går in i lokalen, och rör sig runt där några minuter, innan man drar på sig ett munskydd och dessutom inte sätter det över näsan, ja då är jag inte alls lika övertygad om att det faktiskt skyddar.
Där är vi eniga. Det är synnerligen dumt att göra så.
Men det gör inte att ett mask-påbud är meningslöst, eftersom den personen inte är där hela dagen, och kanske inte ens har covid. Medan andra som går in och använder mask på ett bättre sätt faktiskt minskar risken att de skulle smitta någon annan där.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har rekordstor smittspridning nu. Fler per dag än UK hade med tanke på att de är ca 6 gånger fler invånare.
Troligen får smittspridningen bra fart då vi inte använder munskydd.
Fritt fram för viruset alltså.
Och restriktioner verkar inte ge speciellt mycket broms.

41.374 nya idag och då vet vi att det är kapacitetsproblem med testningen så verkliga antalet är troligen betydligt större.
Nej då är det väl ingen idé att använda ett munskydd som faktiskt fungerar att öka skyddet mot smittspridning.

[bild]

[bild]
Ja, men är du säker på att britterna inte också hade testkapacitetsproblem?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.