Fairlane Fairlane skrev:
20 fall på 340' :crysmile:
Alla som kan lite statistik vet att det inte betyder ett skvatt.
De som inte kan statiskt (men tror att de kan) kommer såklart tolka det som "Ja, det lutar åt att det gör nytta" eller "Om man måste välja..." ;)
Notera att det är Tusenetts slutsats. Han vet inte ens om så är fallet :)

Än mindre om talet 20 är användbart eller inte.

För att uttrycka det som Nature gjorde. En synnerligen robust studie.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han som har skrivit artikeln är forskare på Berkeley så det är vetenskaplig kritik.

Har du några faktabaserade argument i stället för bara personangrepp?

Det är tråkigt att du inte förstår att en efficacy på t.ex. 10 % +-20 % inte betyder ett skvatt. Det finns en anledning till att man kräver 50 % av ett vaccin för att godkänna det, är det mindre märks inte effekten.
Det här får jag fram om han på hans blogg

"""arg minblog
About
arg min blog: a blog of minimum value

Musings on systems, information, learning, and optimization by Ben Recht. With intermittent ramblings about music.

Follow Ben on Twitter: @beenwrekt

Banners contributed by Isaac Sparks."""

Har bloggen granskats vetenskapligt så som studien i fråga? Du vet annars kan precis allt i den vara fel.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Notera att det är Tusenetts slutsats. Han vet inte ens om så är fallet :)

Än mindre om talet 20 är användbart eller inte.

För att uttrycka det som Nature gjorde. En synnerligen robust studie.
Men då kan du ju visa lite fakta om hur många sjukdomsfall det var, hur man kom fram till att folk hade varit sjuka osv. i stället . Det är ju trots allt du som påstår att det är bra med munskydd så då får du ju visa på just de fakta som talar för det i stället för att gnälla när andra visar på fakta som talar för motsatsen.

Nature uttalade sig innan alla fakta var på bordet.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men då kan du ju visa lite fakta om hur många sjukdomsfall det var, hur man kom fram till att folk hade varit sjuka osv. i stället . Det är ju trots allt du som påstår att det är bra med munskydd så då får du ju visa på just de fakta som talar för det i stället för att gnälla när andra visar på fakta som talar för motsatsen.

Nature uttalade sig innan alla fakta var på bordet.

Jag har rättat er ett flertal gången tidigare här i tråden. Läs på själv innan för en gång skull och utgå inte ifrån att ogranskat material som framförs av en individ är korrekt.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det här får jag fram om han på hans blogg

"""arg minblog
About
arg min blog: a blog of minimum value

Musings on systems, information, learning, and optimization by Ben Recht. With intermittent ramblings about music.

Follow Ben on Twitter: @beenwrekt

Banners contributed by Isaac Sparks."""

Har bloggen granskats vetenskapligt så som studien i fråga? Du vet annars kan precis allt i den vara fel.
Om du följer länken till Twitter får du veta vad han gör.

Du får väl granska innehållet i bloggen om du anser att det är felaktigt resonerat i den. Ta fram de fakta i studien som finns angående gruppers storlek, hur många som insjuknade i olika grupper osv.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har rättat er ett flertal gången tidigare här i tråden. Läs på själv innan för en gång skull och utgå inte ifrån att ogranskat material som framförs av en individ är korrekt.
Så hur många sjukdomsfall osv. var det i Bangladesh-studien?
Jag utgår inte från att bloggen är korrekt men jag förväntar mig att du kommer med fakta som motsäger den i stället för personangrepp.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur många sjukdomsfall osv. var det i Bangladesh-studien?
Jag utgår inte från att bloggen är korrekt men jag förväntar mig att du kommer med fakta som motsäger den i stället för personangrepp.
Fråga:

Anser du att bloggaren har rätt eller publicerar ni bara hans åsikt?

Det finns alltså en person som är kritisk till hur en studie har genomförts. Guess what, det finns det alltid. Men att hävda att han har rätt kräver att man läser på själv.

Nå har han det eller inte i din uppfattning?

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Fråga:

Anser du att bloggaren har rätt eller publicerar ni bara hans åsikt?

Det finns alltså en person är är kritisk till hur en studie har genomförts. Guess what, det finns det alltid. Men att t hävda att han har rätt kräver att man läser på själv.

Nå har han det eller inte i din uppfattning?
Och varför bortser du från alla studier som visar något helt annat?

Nissens Nissens skrev:
Och varför bortser du från alla studier som visar något helt annat?
Du brukar fråga det. Och då brukar jag skriva att det finns ingen. Men om du känner till någon så länka den gärna här. Och sen gör du inte det.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du brukar fråga det. Och då brukar jag skriva att det finns ingen. Men om du känner till någon så länka den gärna här. Och sen gör du inte det.
Om du tror att alla studier visar det du själv fått för dig om munskydden så visar det hur lite koll du har.
Du förnekar alla svageterna som finns i studien du fastnat för, så det är bortkastad tid att argumentera med dig om det. Ungefär som när du hade Norge som rättesnöre…

Fairlane
Nu har ju äntligen rådata från Bangladesh-studien publicerats och då är det ju givet att slutsatserna kan ändras och tidigare lovord kan ändras.

Så Ulltand, är bloggens uppgifter felaktiga eller vet du inte och ger dig på formen för att du inte gillar slutsatsen?

Jag är beredd att förkasta bloggens uppgifter om de tydligt motbevisas. Är du beredd att acceptera dessa 20 fall om fler granskare av rang kommer till samma slutsats eller håller du fast vid din åsikt då?

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har ju äntligen rådata från Bangladesh-studien publicerats och då är det ju givet att slutsatserna kan ändras och tidigare lovord kan ändras.

Så Ulltand, är bloggens uppgifter felaktiga eller vet du inte och ger dig på formen för att du inte gillar slutsatsen?

Jag är beredd att förkasta bloggens uppgifter om de tydligt motbevisas. Är du beredd att acceptera dessa 20 fall om fler granskare av rang kommer till samma slutsats eller håller du fast vid din åsikt då?
Har ingen aning utan att läsa studien själv i detalj. Innan dessa så litar jag mer på en vetenskapligt granskad studie än en ensam bloggare. Det borde alla göra.

I sak så kan 20 fall vara en tillräckligt statistik säker grund beroende på hur andra omständigheter ser ut.

Men jag förstår nu att det ni säger att ett en person tycker att studien är dålig och ni har själva ingen koll på om hans argumentation håller. Mitt råd är då ta det med en nypa salt så länge.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Har ingen aning utan att läsa studien själv i detalj. Innan dessa så litar jag mer på en vetenskapligt granskad studie än en ensam bloggare. Det borde alla göra.

I sak så kan 20 fall vara en tillräckligt statistik säker grund beroende på hur andra omständigheter ser ut.

Men jag förstår nu att det ni säger att ett en person tycker att studien är dålig och ni har själva ingen koll på om hans argumentation håller. Mitt råd är då ta det med en nypa salt så länge.
En bloggare... Du vill bara förminska honom.
Jag har inte tid att gå igenom rådata så jag avvaktar att dra slutsatser.

20 styclen fall på 340000, ja det är nog bara du som kan tycka det räcker. Jag misstänker dock att hade det varit 20 åt andra hållet så hade det aldrig ansetts tillräckligt.

Så oavsett om det kommer 50 antar kända forskare och vidimera att "bloggaren" har rätt så räcker inte det för dig, utan du måste kontrollera själv, vilket du säkert aldrig kommer göra, dvs du accepterar det som passar med din övertygelse.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
För att förtydliga så är "bloggaren";

"Benjamin Recht is an Associate Professor in the Department of Electrical Engineering and Computer Sciences at the University of California, Berkeley. He was previously an Assistant Professor in the Department of Computer Sciences at the University of Wisconsin-Madison. Ben received his B.S. in Mathematics from the University of Chicago, and received a M.S. and PhD from the MIT Media Laboratory. After completing his doctoral work, he was a postdoctoral fellow in the Center for the Mathematics of Information at Caltech.

Ben is the recipient of a Presidential Early Career Award for Scientists and Engineers, an Alfred P. Sloan Research Fellowship, the 2012 SIAM/MOS Lagrange Prize in Continuous Optimization, the 2014 Jamon Prize, the 2015 William O. Baker Award for Initiatives in Research, and the 2017 and 2020 NeurIPS Test of Time Awards. He has served on the Editorial Boards of the Journal for Machine Learning Research and Mathematical Programming. He also cofounded the Conference on Learning for Decision and Control."

https://people.eecs.berkeley.edu/~brecht/bio.html

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.