162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Det är så självklart att trode jag skulle slippa förtydligande. Ja avstånd är bättre på 100 meter och förmodligen på 10 meter: men inte troligt på 2 meter.Dan_Johansson skrev:
Du måste väl inse det orimliga i att kategoriskt hävda att mask är bättre än avstånd? "Avstånd" är ju inget utan en siffra som definierar det. 3 mm kan ju vara oändligt långt från en atoms perspektiv medan ett ljusår kan vara nära i universum.
Menar du att det är mindre chans till smitta om två personer, varav den ena är svårt sjuk i covid, tejpar ihop sina ansikten mot varandra med ett munskydd mellan, än om de befinner sig i olika galaxer?
Jösses har du inte greppat det ännu? Trots alla citat jag givit. Till hösten betyder någon gång under hösten. Ska vi ta det igen?J Jocke Best skrev:
Så du och dina gelikar i blå laget hade fel. Man saknar uppenbarligen all förmåga till självkritik,
Det beror på att ni inte söker någon universell sanning utan har hamnat i det politiska träsket
Jag är inte förvånad, Men bedrövad.
Ska vi ta det igen betyder att man därefter betonar vad man ville ha sagt, men ok, du greppade inte det. Hade till hösten betytt under hösten så hade inte uttrycket behövts. Du har alltså fel, vilket du brukar ha. Du får helt enkelt uppfinna ett eget språk, likt esperanto. Vad sägs om ulltandiska? Ett språk där man aldrig behöver precisera sig, och där alla mått är upp till var och en. Jag tror Staffan får hjälpa dig med läsförståelsen. Det greppar han faktiskt, även om han verkar tillhöra ditt röda lag.Ulltand skrev:
Jösses har du inte greppat det ännu? Trots alla citat jag givit. Till hösten betyder någon gång under hösten. Ska vi ta det igen?
Så du och dina gelikar i blå laget hade fel. Man saknar uppenbarligen all förmåga till självkritik,
Det beror på att ni inte söker någon universell sanning utan har hamnat i det politiska träsket
Jag är inte förvånad, Men bedrövad.
Till hösten betyder någon gång under hösten. Googla svenska journalistiska texter så frötsår du vad språkbruket betyder. Det är allmänt förekommande i den betydelsen.J Jocke Best skrev:Ska vi ta det igen betyder att man därefter betonar vad man ville ha sagt, men ok, du greppade inte det. Hade till hösten betytt under hösten så hade inte uttrycket behövts. Du har alltså fel, vilket du brukar ha. Du får helt enkelt uppfinna ett eget språk, likt esperanto. Vad sägs om ulltandiska? Ett språk där man aldrig behöver precisera sig, och där alla mått är upp till var och en. Jag tror Staffan får hjälpa dig med läsförståelsen. Det greppar han faktiskt, även om han verkar tillhöra ditt röda lag.
Att du har lite lägre förståelse i språk är inget att skämmas för men få inte hybris och tro att dina enklare språkvanor är de rätta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Men det sa ju inte forskaren något om utan det är ju bara vad du tror. Han kan ju lika gärna ha menat att munskydd är bättre än att vara på en meters avstånd.Ulltand skrev:
Nej vi kom överens om redan förra gången du länkade till dem att du hade fel. Att du inte går att övertyga är en annan sak, men ibland måste vän av ordning förklara för andra så att de inte försöker fortsätta med att banka pannan blodig i onödan. Är det något annat du vill vi ska"fröstå"?Ulltand skrev:
https://www.saob.se/artikel/?unik=T_1109-0009.2wN8&pz=3
6) [utvecklat ur 1] för att beteckna tidslig gräns l. slutpunkt för tidrymd varunder handling l. skeende l. tillstånd o. d. äger rum l. varar, med rektion som anger mer l. mindre välavgränsad tidpunkt, i sht kalendariskt preciserad tid l. del av dygn l. klockslag o. d.; vanl. med tanke på att tidrymden omfattar den tidpunkt som anges med rektionen (jfr a); motsatt: från (se d. o. 12 a); särsk. med ända ss. bestämning (jfr 5 a β, d) för att beteckna mer l. mindre anmärkningsvärt lång tidsutdräkt; äv. i uttr. för hur lång tid som återstår till den l. den tidpunkten (l. den l. den tidsperiodens början); särsk. i ssgrna DIT-, HIT-, HÄR-TILLDAGS. De arbetade outtröttligt (ända, fram) till sena kvällen, till påsk. Kontraktet gäller (ända) till 30 juni, till nästa år, till 2017. Till döddagar, se DÖD-DAG
Redigerat:
Bara för att än en gång slå fast MIN åsikt:
Jag tror att munskydd, rent tekniskt, fungerar som ett mekaniskt hinder att sprida viruspartiklar.
Exakt HUR bra låter jag vara osagt, det beror säkert på antal lager osv.
MEN: jag är INTE ALLS övertygad om att munskyddsanvändning minskar smittspridningen!
Dels kan det finnas folk som använder skydden fel, fingrar på dem osv, men framförallt TROR jag att folk blir mindre försiktiga om de har munskydd, och tar risker de kanske inte gjort annars. De tar bussen istället för att stanna hemma. De går och handlar istället för att beställa hem. De blir helt enkelt mindre noga med att hålla avstånd (särskilt om de får läsa tokigheter som att ”munskydd är bättre än att hålla avstånd”).
Så munskydd är nog bra, men munskyddsanvändning är mer tveksamt.
Däremot är det ALLTID bra att hålla rejält avstånd. Skyddar även mot ficktjuvar!
Jag tror att munskydd, rent tekniskt, fungerar som ett mekaniskt hinder att sprida viruspartiklar.
Exakt HUR bra låter jag vara osagt, det beror säkert på antal lager osv.
MEN: jag är INTE ALLS övertygad om att munskyddsanvändning minskar smittspridningen!
Dels kan det finnas folk som använder skydden fel, fingrar på dem osv, men framförallt TROR jag att folk blir mindre försiktiga om de har munskydd, och tar risker de kanske inte gjort annars. De tar bussen istället för att stanna hemma. De går och handlar istället för att beställa hem. De blir helt enkelt mindre noga med att hålla avstånd (särskilt om de får läsa tokigheter som att ”munskydd är bättre än att hålla avstånd”).
Så munskydd är nog bra, men munskyddsanvändning är mer tveksamt.
Däremot är det ALLTID bra att hålla rejält avstånd. Skyddar även mot ficktjuvar!
Håller i princip med. Munskydd får inte ersätta möjligt avstånd.B b8q skrev:Bara för att än en gång slå fast MIN åsikt:
Jag tror att munskydd, rent tekniskt, fungerar som ett mekaniskt hinder att sprida viruspartiklar.
Exakt HUR bra låter jag vara osagt, det beror säkert på antal lager osv.
MEN: jag är INTE ALLS övertygad om att munskyddsanvändning minskar smittspridningen!
Dels kan det finnas folk som använder skydden fel, fingrar på dem osv, men framförallt TROR jag att folk blir mindre försiktiga om de har munskydd, och tar risker de kanske inte gjort annars. De tar bussen istället för att stanna hemma. De går och handlar istället för att beställa hem. De blir helt enkelt mindre noga med att hålla avstånd (särskilt om de får läsa tokigheter som att ”munskydd är bättre än att hålla avstånd”).
Så munskydd är nog bra, men munskyddsanvändning är mer tveksamt.
Däremot är det ALLTID bra att hålla rejält avstånd. Skyddar även mot ficktjuvar!![]()
Men oavsett hur mycket folk fingrar på munskyddet så hindrar de spridning till omgivningen när de pratar eller råkar hosta, De minskar spridningen.
Jag skulle aldrig tro att att munskydd räcker om jag skulle vistas i ett mindre rum med flera andra under en längre tid. Finns bevis för att det inte räcker med vanliga munskydd, Då krävs nog gummimasker eller liknande skydd.
På företaget jag jobbar har vi använt munskydd som extra säkerhet för de som måste vara närmare varandra än 2 meter under kortare tid och det verkar fungera bra då vi inte har ett enda fall relaterat till intern spridning.
Min övertygelse är att munskydd ger en extra säkerhet. Inte 100% men tillräckligt ihop med övriga regler.
Därför har vi kunnat hålla produktionen igång till mer än 100% och levererar mer nu än vi kunnat drömma om. Vi har idag flera nya fantastiska kunder som vi inte ens kunnat drömma om skulle bli verklighet under pandemin men som säkert uppskattar vårt mycket seriösa arbete med säkerhet.
För alla.
Redigerat av moderator:
Ändå har du berättat att du satte på munskydd på dina anställda så att de kunde sitta nära varann och arbeta.optimum skrev:
Håller i princip med. Munskydd får inte ersätta möjligt avstånd.
Men oavsett hur mycket folk fingrar på munskyddet så hindrar de spridning till omgivningen när de pratar eller råkar hosta, De minskar spridningen.
Jag skulle aldrig tro att att munskydd räcker om jag skulle vistas i ett mindre rum med flera andra under en längre tid. Finns bevis för att det inte räcker med vanliga munskydd, Då krävs nog gummimasker eller liknande skydd.
På företaget jag jobbar har vi använt munskydd som extra säkerhet för de som måste vara närmare varandra än 2 meter under kortare tid och det verkar fungera bra då vi inte har ett enda fall relaterat till intern spridning.
Min övertygelse är att munskydd ger en extra säkerhet. Inte 100% men tillräckligt ihop med övriga regler.
Därför har vi kunnat hålla produktionen igång till mer än 100% och levererar mer nu än vi kunnat drömma om. Vi har idag flera nya fantastiska kunder som vi inte ens kunnat drömma om skulle bli verklighet under pandemin men som säkert uppskattar vårt mycket seriösa arbete med säkerhet.
För alla.
När jag frågade hur du kunde tycka att det är ok, så var du helt ryggladslös och skyllde på företagsledningen. Trots att du var ansvarig.
Känns mer än märkligt att du låtsas som att det inte hänt..
En koreansk studie där man jämför munskydd, social distansering och ingenting. Munskydd är som vi vet väldigt bra men under de här förutsättningarna tom extremt bra. Tvätta händerna finns inte med i studien av naturliga skäl.

During peak hours, the number of exposed individuals decreased by 64.4%, when social distancing policies were implemented, 93.5%, when wearing of masks is mandatory, and 98.1%, when both polices are implemented (see Supplementary Materials, section 4.2, and Fig. 4).
https://www.science.org/doi/10.1126...mfJ2IDCEfQ1E61qcrdQfUou9CnOSIE7XA0VuDZsv1tH48

During peak hours, the number of exposed individuals decreased by 64.4%, when social distancing policies were implemented, 93.5%, when wearing of masks is mandatory, and 98.1%, when both polices are implemented (see Supplementary Materials, section 4.2, and Fig. 4).
https://www.science.org/doi/10.1126...mfJ2IDCEfQ1E61qcrdQfUou9CnOSIE7XA0VuDZsv1tH48
Då enstaka studier har spretat så, åt bägge hållen, får man nog gå till större metastudier för att det ska uppfattas som relevant.Ulltand skrev:
En koreansk studie där man jämför munskydd, social distansering och ingenting. Munskydd är som vi vet väldigt bra men under de här förutsättningarna tom extremt bra. Tvätta händerna finns inte med i studien av naturliga skäl.
[bild]
During peak hours, the number of exposed individuals decreased by 64.4%, when social distancing policies were implemented, 93.5%, when wearing of masks is mandatory, and 98.1%, when both polices are implemented (see Supplementary Materials, section 4.2, and Fig. 4).
[länk]
Nej alla studier pekar faktisk åt samma håll (utom den danska som var behäftad med stora fel)D djac skrev:
Och det finns ju redan länkade metastudier i den här tråden som visar att munskydd är verkligt effektivt.
Men det är lite extra intressant när munskydd är bättre än social distansering. Verkligen illa att FHM valde bort att rekommendera munskydd tidigt i pandemin.
