162 211 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Varför?Ulltand skrev:
För att jag inte tyckt hon tillfört pandemihanteringen mer än att hon dunkat sig på bröstet och förklarat hur enkelt hon hade löst det hela. Väldigt viktigt att synas i media men väldigt lite av intresse som kommer fram.
Sen kan hon säkert ha sina poänger men då lyssnar jag hellre på kunniga personer utan en agenda.
Detta med munskydd till allmänheten känns ganska utrett ja, det gav inte önskad effekt.
Men troligen inte heller någon skadlig verkan.
Om några år har vi facit i hand, tills dess räcker det att använda det i de sällsynta situationer det behövs i, där bäraren i princip är övervakad.
E El-Löken66 skrev:
För de vetenskapsorienterade finns svaret redan nu. För Sveriges del handlar det om några tusen dödsfall som hade undvikits om krav på munskydd utanför hemmet införts.
Fel.Ulltand skrev:
Finns inget sådant svar, som sagt kommer facit på detta inte i år.
Men jag tror inte vår ringa användning orsakat någon skada i vart fall, i andra länder kan det vara värre.
E El-Löken66 skrev:
Halva tråden är ju full av vetenskapliga studier som *alla* visar att munskydd fungerar.
Gör om gör rätt. Gå till baka 1000 inlägg och kom ut ut grottan.
Du är väl medveten om att minst hälften av dom på äldreboendena som dog i COVID-19 förra året hade varit döda nu av helt naturliga orsaker ifall pandemin aldrig inträffat?Ulltand skrev:
Men det är skönt att du börjar chilla som oss tuffingar nu när du ser verkningarna av vaccinet. Tom så jag håller med dig mer än biggan för en gångs skull.
Verkar att när den personen bestämmer sig för att något ska vara på ett visst sätt så vägrar hen ta till sig fakta.J Jocke Best skrev:
Nog ingen större mening att försöka diskutera något.
Ny studie ser, inte helt oväntat, vikten av att munskyddet sitter tajt
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210609123411.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210609123411.htm
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Detta får väl förutsättas rakas bort ifall det hela ska funka.BirgitS skrev:
Men det felaktiga användandet drar nog kraftigt ner Ulltand förväntade 10% skydd till 0 i Sverige, Europa, amerika osv.
Men det kan ju såklart ge effekt i andra länder.
Disciplin och vana är nog viktigt här.
Som det gamla grekerna sa, "Låt inte det perfekta bli det godas fiende"BirgitS skrev:
Översatt till enkel svenska det är inte 1 eller 0
Munskydd fungerar fortsatt, men lite sämre, om man har skägg. Bra att veta på individnivå.