2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Den ser ut att ligga någonstans där också om man försöker uppskatta utifrån grafen över avlidna per åldersgrupp på sidan https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aaD djac skrev:
Förtydligande runt 10 % av alla 70-80 åringar som smittas avlider.D djac skrev:Jag tycker det är helt meningslöst att säga så, 10% av vad då, mer frågor än svar?
10% av vad, vi vet ju inte hur många som är smittade, -helt frisk 70-åring, vad är det, var går gränsen för helt frisk osv, -kön verkar spela roll, 10% för män eller kvinnor, -BMI verkar också spela roll, vid vilket BMI gäller 10%?
Det ger väl en bra hint att man bör hålla smittan borta från den gruppen. Som FHM försöket.
John Campbell har i en ny video idag gått igenom smittspridningen enligt vad amerikanska CDC hävdar i sitt senaste material.
Vad de hävdar är att huvuddelen av smittspridningen sker människa till människa när man befinner sig närmare än 2m. De hävdar också att symtomfri smitta är vanlig.
Kopplar man då detta med hamsterstudierna så är det effektivaste sättet att begränsa smitta definitivt att alla har ansiktsmask i publika sammanhang.
Edit: Lika bra att jag förtydligar att syftet med ansiktsmasken är att bromsa hastigheten på luften, inte att stoppa aerosoler och droppar från att passera. Den begränsade hastigheten är det som gör nytta, vilket gör att en hemmagjord mask i ett tyg som ni har hemma fungerar bra också.
Vad de hävdar är att huvuddelen av smittspridningen sker människa till människa när man befinner sig närmare än 2m. De hävdar också att symtomfri smitta är vanlig.
Kopplar man då detta med hamsterstudierna så är det effektivaste sättet att begränsa smitta definitivt att alla har ansiktsmask i publika sammanhang.
Edit: Lika bra att jag förtydligar att syftet med ansiktsmasken är att bromsa hastigheten på luften, inte att stoppa aerosoler och droppar från att passera. Den begränsade hastigheten är det som gör nytta, vilket gör att en hemmagjord mask i ett tyg som ni har hemma fungerar bra också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Hur kommer du fram till den procentsatsen när vi inte vet hur många i den åldersgruppen som har varit smittade?Ulltand skrev:
Naturligtvis är det bra att se till att 70+ inte smittas, det är väl ingen som har skrivit något annat.
Håller med, har bekanta i 50-årsåldern som haft en tuff släng också, tror vi ska fortsätta att inte bli smittade, även 70+BirgitS skrev:
Det är inte mina siffror. Finns publicerar i trådenBirgitS skrev:
Nångonstans.
ur minnet
1% av 50 åringar
4% av 60 åringar
10% av 70 åringar
20% av 80 åringar
En annan intressant sak som John Campbell lyfte i samma video var att många yngre kvinnor tycks enbart ha ett enda symton, försämrat lukt-/smaksinne. Detta gör att man i USA tagit in detta på symtomlistan trots att det inte tillhör de vanligaste symtomen. Orsaken är alltså att man vill att få dessa yngre kvinnor att stanna hemma om de inte känner lukt/smak.pacman42 skrev:
John Campbell har i en ny video idag gått igenom smittspridningen enligt vad amerikanska CDC hävdar i sitt senaste material.
Jo men detta är ju av de som är provtagna och konstaterat positiva, detta i sin tur är ett okänt urval som har en släng men som aldrig blir provtagna.Ulltand skrev:
Så, 10% av de svårt sjuka är nog mer rätt, och okänt % av alla sjuka
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det stämmer i alla fall inte överens med FHM: siffror som gäller laboratoriebekräftade sjuka (där är det högre procentsatser) så det var därför jag undrar vem som har gjort en uppskattning av hur många som varit sjuka utan att ha testats.Ulltand skrev:
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117 säger 8% av 70-79-åringar.D djac skrev:
Så att dödligheten för en i övrigt frisk 70-åring skulle vara 10% verkar minst sagt märkligt. En källa på det behövs nog.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Finns med i FHM:s svar på vanliga frågor: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68596#_68596pacman42 skrev:
En annan intressant sak som John Campbell lyfte i samma video var att många yngre kvinnor tycks enbart ha ett enda symton, försämrat lukt-/smaksinne. Detta gör att man i USA tagit in detta på symtomlistan trots att det inte tillhör de vanligaste symtomen. Orsaken är alltså att man vill att få dessa yngre kvinnor att stanna hemma om de inte känner lukt/smak.
och just det svaret har inte ändrats på över en månad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Fast 8 % är från en kinesisk studie i februari så det är svårt att veta om det dels stämmer för de virusvarianter vi har i Sverige och dels om det stämmer med hälsoläget för de som är över 70 här.tusenett skrev:
Ja, det är oklart, så jag skulle gärna se en källa på att det är 10% dödlighet för en i övrigt frisk 70-åring i Sverige.BirgitS skrev:
Ursäkta men det är sånt här jag tycker är relativt ointressant för allmänheten, kan man inte nöja sig med att det är en tuff sjukdom, som man dessutom riskerar att sprida vidare, den slår också hårdare ju äldre, sjukare och tjockare du är. Försök att inte få den!tusenett skrev: