Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
I Storbritannien har man gjort en tvillingstudie för att se om symtomen man får av det nya coronaviruset verkar ha ett samband med ens gener eller om det är mer slumpmässigt.
https://covid.joinzoe.com/post/genetics-covid
Their analysis showed that roughly half of the difference in symptoms between people can be explained by underlying variations in their genes, while the rest is due to other factors such as amount of viral exposure (viral load), underlying health conditions, environment and lifestyle.

Loss of smell (anosmia) and confusion (delirium) were found to have the strongest genetic contribution. Symptoms related to the activation of the immune system, including fever and fatigue, were also found to have a significant genetic component.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ursäkta men det är sånt här jag tycker är relativt ointressant för allmänheten, kan man inte nöja sig med att det är en tuff sjukdom, som man dessutom riskerar att sprida vidare, den slår också hårdare ju äldre, sjukare och tjockare du är. Försök att inte få den!
Fast, man pratar ju om att lätta på rekommendationerna för de yngre-äldre så jag tror iaf de är intresserade.

D
tusenett skrev:
Fast, man pratar ju om att lätta på rekommendationerna för de yngre-äldre så jag tror iaf de är intresserade.
De kanske är intresserade men enligt mig finns det, pga det jag nämnt, inget svar att ge. Sen är det ju viktigt, som med all statistik, att komma ihåg att för dig som individ finns det bara två lägen, antingen dör du eller inte, man dör inte 10%. Dvs om du har otur och har gener som gör att du inte svarar på behandling, blir lite sjukare, eller ngt annat, så kanske du är bland de 10% och då blir det 100% för dig. Folk dör dagligen i vården av sånt de inte borde, enklare ingrepp och behandlingar, av skäl man inte vet.

Jag tycker fortfarande det är en god ide att fortsätta försöka att inte få detta.

• Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
P
Problemet är att vi vet väldigt lite om hur situationen är i Sverige, man skryter från myndighetshåll om att man har bra koll men man verkar bara vara intresserad av räkna dödsfall. Hur många som är sjuka har man ingen aning om och man är inte ett dugg intresserade av av att ta reda på det heller. Testning för att se hur spridd smittan är klarar man inte av att göra på något som helst systematiskt sätt, inte ens vård och omsorgspersonal har man löpande tester av vilket leder till att de fortfarande efter två månader sprider smittan vidare till redan sjuka och svaga personer.

Det hela är helt otroligt dåligt skött, alla skyller på varandra, ansvarig minister är dum som ett spån och får inget ur händerna. Hennes chef statsministern har som enda kvalifikation att ingen annan var korkad nog att ta jobbet så han har naturligtvis ingen aning han heller utan tror att han kan delegera ansvaret till några tjänstemän. Till och med Bluffe Kristersson framstår som rena geniet jämfört med de styrande, allt han föreslår införs efter några veckors långbänk, detta i ett läge när snabba åtgärder är av nöden. Arma Folk!

• Gilla
datadavid
  • Laddar…
D
mnils skrev:
Problemet är att vi vet väldigt lite om hur situationen är i Sverige, man skryter från myndighetshåll om att man har bra koll men man verkar bara vara intresserad av räkna dödsfall. Hur många som är sjuka har man ingen aning om och man är inte ett dugg intresserade av av att ta reda på det heller. Testning för att se hur spridd smittan är klarar man inte av att göra på något som helst systematiskt sätt, inte ens vård och omsorgspersonal har man löpande tester av vilket leder till att de fortfarande efter två månader sprider smittan vidare till redan sjuka och svaga personer.

Det hela är helt otroligt dåligt skött, alla skyller på varandra, ansvarig minister är dum som ett spån och får inget ur händerna. Hennes chef statsministern har som enda kvalifikation att ingen annan var korkad nog att ta jobbet så han har naturligtvis ingen aning han heller utan tror att han kan delegera ansvaret till några tjänstemän. Till och med Bluffe Kristersson framstår som rena geniet jämfört med de styrande, allt han föreslår införs efter några veckors långbänk, detta i ett läge när snabba åtgärder är av nöden. Arma Folk!
Ja, arma dig, finns det fler områden i Sverige du känner likadant om?

• Älska
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
D
T tergo skrev:
[länk]
Jag tror det ligger mycket i det, men nu är det väldigt uppmärksammat. Vi har haft säsonger med fler döda än detta och det har väl blivit en rad i någon tidning men inte mer.

P
D djac skrev:
De kanske är intresserade men enligt mig finns det, pga det jag nämnt, inget svar att ge. Sen är det ju viktigt, som med all statistik, att komma ihåg att för dig som individ finns det bara två lägen, antingen dör du eller inte, man dör inte 10%. Dvs om du har otur och har gener som gör att du inte svarar på behandling, blir lite sjukare, eller ngt annat, så kanske du är bland de 10% och då blir det 100% för dig. Folk dör dagligen i vården av sånt de inte borde, enklare ingrepp och behandlingar, av skäl man inte vet.

Jag tycker fortfarande det är en god ide att fortsätta försöka att inte få detta.
Det gäller ju andra områden också, t.ex. cykling, bilkörning eller åka flygplan och ändå sätter sig människor i bilar mest hela dagarna. Det gör man troligen för att man värderar risken. Skulle man föra samma resonemang där som du menar kan man nog inte göra särskilt mycket alls.

Jag kollar in statistiken på c19.se och en sak slår mig, det är många fler döda konstaterade smittade i Stockholm än i resten av landet och det fortsätter att dö fler i Stockholm enligt samma jämförelse.

Stockholm ligger nämligen på nästan 20% dödsfall bland de testade, medan resten av landet ligger på runt 10% förutom de delar där det är få fall, där har man ännu mindre dödlighet per testat fall.

Vad kan detta bero på?
- mer smitta i äldrevården i Stockholm?
- färre testade i Stockholm? För att man snabbast fick mycket smitta?

Det är något skumt med detta i alla fall.

D
tusenett skrev:
Det gäller ju andra områden också, t.ex. cykling, bilkörning eller åka flygplan och ändå sätter sig människor i bilar mest hela dagarna. Det gör man troligen för att man värderar risken. Skulle man föra samma resonemang där som du menar kan man nog inte göra särskilt mycket alls.
Jodå, även om jag håller med om att alla risker ska ställas i förhållande till varandra, vi accepterar risker varje dag för att uppsidan upplevs som större. Jag menar dock att fortsätta tvätta händerna och hålla avstånd kan man gott ta, mot att slippa Corona.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollar in statistiken på c19.se och en sak slår mig, det är många fler döda konstaterade smittade i Stockholm än i resten av landet och det fortsätter att dö fler i Stockholm enligt samma jämförelse.

Stockholm ligger nämligen på nästan 20% dödsfall bland de testade, medan resten av landet ligger på runt 10% förutom de delar där det är få fall, där har man ännu mindre dödlighet per testat fall.

Vad kan detta bero på?

Är det inte så att detta spridits i socioekonomiskt svaga grupper och att dessa rent generellt har en sämre grundhälsa?

D djac skrev:
Är det inte så att detta spridits i socioekonomiskt svaga grupper och att dessa rent generellt har en sämre grundhälsa?
Det är ju bland de äldre äldre som de flesta dödsfallen finns, det bör ju överskuggar socioekonomiska skäl. I Göteborg har fler äldre I fattiga stadsdelar drabbats också.

Snarare så att man i Stockholm har fler timanställda möjligen...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju bland de äldre äldre som de flesta dödsfallen finns, det bör ju överskuggar socioekonomiska skäl. I Göteborg har fler äldre I fattiga stadsdelar drabbats också.

Ja kanske, man vill ju inte tänka så men det kanske finns gradskillnader på hur dåligt äldrevården sköts?

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:

Vad kan detta bero på?

Det har verkat som att man har haft möjlighet att testa mycket bredare i en del andra regioner i alla fall. Jag kommer ihåg att det var något reportage från Åre i slutet av mars där det stod att distriktsläkaren hade ordnat med ett tält utanför järnvägsstationen där vem som helst fick komma och testa sig. Liknande tycker jag att det har låtit som på en del andra håll också. Något sånt har ju inte förekommit i Stockholm utan här har ju testandet varit begränsat till dem som behöver läggas in på sjukhus. Precis som du upplevde själv.

pacman42 pacman42 skrev:
Har fått det intrycket. När viruset spreds så var det ju många anställda inom äldreomsorgen som blev sjuka och det gjorde att vikarier togs in i större utsträckning än vanligt och därmed sjönk den genomsnittliga kunskapsnivån. Det var väl ung. så som det beskrevs på de två omtalade äldreboendena i Östra Göteborg också.

Av de 1879 avlidna har 829 varit provtagna på ett äldreboende (SÄBO) och det har provtagits 2096 på SÄBO så nästan häften av dem har avlidit. I Stockholm är man rätt rejält sjuk eller dement innan man kommer in på ett äldreboende.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.