Byggahus.se

Coronavirus

1. T
    Medlem Nivå 4
    Eller kanske inte

”we found no significant reduction in influenza transmission with the use of face masks”(gäller influensa eftersom Covid-19 inte har kunnat undersökas för då den är så ny hävdar författarna)
    https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/2...wAwztH8judllYqYQoPphNT7vtRgvCDovzinI4Yz4UuAio
    Och lite cherry picking:

”There is a risk that improper removal of the face mask, handling of a contaminated face mask or an increased tendency to touch the face while wearing a face mask by healthy persons might actually increase the risk of transmission.”
    https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...g2uvZ4Ep6J77FJ0xZiycH0kSUx3P43NAuWartAb9y_XUM

bonus:
    https://www.technocracy.news/blaylock-face-masks-pose-serious-risks-to-the-healthy/

Redigerat 22 maj 23:51
    • Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    På vilket sätt är BirgitS en bråkmakare? I forumet du valt att vara medlem och skriva i verkar majoriteten vara ganska överens om att officiella källor är vederhäftiga, och data som sammanställs visar på att administrationspersonal har dessa värden. Varför är det så märkligt att du inte orkar lyssna vidare? Krossar det din världsbild? Tror du att viruset löper amok på avdelningarna eller vad? Plats i korgen på fb. Har du noterat att ni skramlar i tomma tunnor och att ingen gillar vad ni skriver förutom era närmaste polare?

Redigerat 23 maj 00:46
    • Laddar…
  3. L
    Medlem Nivå 5
    Har jag rätt om jag antar att du är av uppfattningen att även direktsända presskonferenser manipuleras, så att Trump säger saker han egentligen inte alls har sagt?

/Jonas

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Direkt vitahuset, youtube, finns ju också utskrifter på whitehouse.gov från presskonferenser där man i ord för ord kan läsa vad dåren säger.

5. D
    Medlem Nivå 2
    Det är en krass och cynisk ekonomisk fråga. Politikerna låter våra äldre dö som lösning på att dom spelade bort pensionssystemet på roulette på 90talet.

6. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Remdesivir är ingen mirakelmedicin, men den fungerar väldigt bra.

https://omni.se/a/BROvy7

Dödligheten går ner från 12% till 7% i gruppen som fått medicinen. Den fungerar bäst för patienter som behöver syrgas.

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker det är en stor skillnad mot Nazityskland, vilket gör att alla jämförelser med detta blir absurda. I Nazityskland hade man en medveten strategi att avliva folk, baserat på vilka kriterier som uppfylldes. Något som ens är i närheten av detta finns inte i Sverige. Hade man hämtat samtliga 80+ är och kört till särskilda ställen för avlivning så hade jag tyckt jämförelser var på sin plats, men så är det inte. Det är faktiskt enskilda läkare som beslutar om vården, inte politikerna och det stora felet är väl att läkarna fattar beslut utan att träffa och undersöka patienterna.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det tvivlar jag mycket på.
    Vill du framföra sådana konspirationsteorier så bör du nog backa upp med något material.
    Pensionssystemet löser ju nämligen sig självt nu, sedan den stora reformen.
    Vad vi får ut beror helt på vad som hänt med placeringarna fram tills pensionen och hur man lyckats få ekonomin att växa.
    Så i verkligheten är det bättre för pensionerna ifall vi inte stänger ner något alls i samhället, så inga börskurser påverkas negativt. Dessutom är det bättre om vi har stor invandring.

Men pensionerna och pensionssystemet är väl inte trådens ämne ... :oops:

Dock tror jag som dig ändå, dvs att det är en krass och cynisk ekonomisk fråga, men då tänker jag på hur man har det ställt på äldreboenden och i hemtjänsten. När man kör ett "race to the bottom" genom att inget får kosta något, så blir det nog såhär.

• Laddar…
  9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vad anda länders folk tycker om oss har väl inget med saken att göra? Det är ju fakta att vi har många smittade här och det verkar ju helt rimligt att länder som snabbt gjorde en lockdown inte vill ha besök från sverige. Det finns ju faktagrund för en sådan regel (även om det kanske är viktigare att länderna egna invånare inte kommer hit än att vi avstår från att åka dit). Myndigheterna i andra länder förstår ju att Sverige har haft en snabbare resa än de själva haft (tex i norden) och agerar därefter. Konstigt vore ju annars.

Vad folken i dessa länder tycker och tänker eller är rädda för är ju i sammanhanget inte relevant. Vill du ändå ha ett perspektiv på det kan jag säga att när jag pratar med andra nationaliteter i jobbet så är ingen speciellt förfasad över strategin som sådan - med viss kännedom om sverige vet man att vi generellt har ett annat förhållande till myndigheter och följer regler och även i större utsträckning tar (har möjlighet att ta) hänsyn till andra. Man förstår att höga dödstal beror på hanteringen av äldreäldre och man ser att deras egna länder närmar sig sveriges öppnare principer.

10. U
    Medlem · Nivå 8
    Halverad dödlighet ligger rätt nära mirakel! :)

Nu har vi alltså 4000 döda som skulle kunnat få en reell chans att få fungerande behandling om vi chillat lite och inte haft så båttom att smitta ner landet.

Klart bättre medicinskt läge nu för båra grannar i norden. Och inte kommer det som en stor överraskning heller. Remdesivir visade tidigt sin potential i provrör tillsammans med att flertal andra substanser.

11. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Inte den här gången heller....

• Laddar…
  12. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Nu har man nog inte testat medicinen på multisjuka och de äldsta. Det fungerar väldigt dåligt att testa mediciner på dessa grupper nämligen då resultaten är svåra att tolka.

Jag säger inte att Remdesivir inte fungerar på dessa grupper, det gör den nog, men man har nog inte alls lika bra resultat för dem.

13. B
    Medlem · Nivå 22
    Nu var det ju mest lämpligt för dem som behöver syrgas. En stor andel av de äldre med underliggande sjukdom avlider innan de behöver syrgas och en del, både av dem och alla andra, är aldrig i stadiet att de behöver syrgas utan går direkt från tillräcklig syresättning utan extra syrgas till respiratorvård.

Sen ska man inte heller glömma bort det som forskarna själva tar upp:
    https://www.bloomberg.com/news/arti...vir-mainly-helped-healthier-covid-19-patients
    Det är alltså stor osäkerhet i siffrorna och det kan vara så att det egentligen inte är någon skillnad i överlevnad.

Sen finns förstås inte heller remdesivir i sådana mängder att det räcker till all världens sjuka.

14. D
    Medlem Nivå 6
    Alla andra än de som arbetar med det och därför har vinning av att säkra finansiering och att låsa marknaden.

15. D
    Medlem Nivå 6
    Välkommen till verkligheten, vi byter liv mot pengar varje dag i medvetna beslut, vare sig du funderat på det eller ej. 800.000 personer inom EU dör varje år pga dålig luft, som vi om vi velat kunde byggts bort, vi tycker helt enkelt att det blir för dyrt och kör på. Jag har sagt det förut men i ljuset av andra accepterade förluster kan vår hantering av Covid bara betraktas som ett politiskt spektakel. Hade det funnits ett ärligt uppsåt att rädda liv hade man såklart sett var man kunde får mest "smäll för pengarna" och börjat där, jag misstänker att Covid inte ligger högt på listan.

Jag vet inte vad ett liv är värt inom EU i kronor/euro och vet inte heller vad värdet på en dement 92-åring är i jämförelse med ett barn?