Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
tusenett skrev:
Jag tänkte främst på resultatet från Spaniens testning häromdagen där 5% hade antikroppar.
tusenett skrev:
Ja, det svänger fort. Ena dagen ska alla ha munskydd för att det är så många som smittar utan symptom och smittspårningsappar skulle inte fungera. Andra dagen kommer en undersökning från Spanien som antyder att det inte alls är så mycket asymptomatisk smitta och då fungerar appar
Ok då vet jag vilken studie du menar.
Som jag har förstått det så finns det flera studier som indikerar att innan man är smittsam några dagar innan man får symtom. smittspårningsappar och/eller munskydd hjälper till att bromsa smittspridningen från dessa personer.

De som är asymtomatiska, dvs genomgår sjukdomen helt utan symtom, fångas inte upp av appen (om de inte råkar träffa någon som har symtom och därigenom blir testade) men för den gruppen hjälper munskydd att bromsa smittspridningen under den perioden som de är smittsamma.

Jag har därför lite svårt att se varför kraven på användning av munskydd skulle minska.

För att vara tydlig: Min åsikt om munskydd är att det är ett verktyg bland många i verktygslådan man kan använda sig av för att bromsa smittspridning, men att man ska givetvis väga för och nackdelar med munskydd mot andra alternativ och det är inte självklart att man ska använda sig av just det verktyget.
 
V Ville_Vessla skrev:
Tärningen har ju inget minne så sannolikheten är väl 1 av 6, jag är dock värdelös på engelska så du får gärna förklara Monty Hall-problemet. En dörr plockades möjligen bort men vad betyder det då, inget enligt mig?
Det finns även på svenska wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet
 
optimum optimum skrev:
Hur stor chans tror du det är att någon ens vill komma till Sverige om vi bedöms så smittade att vi inte får åka till våra grannländer?

Och vill vi överhuvudtaget få in folk som chansar med smitta så att de ändå reser till Sverige?

Sverige, landet där de inte använder munskydd.
Sverige där fokus är flockimmunitet, nej så var det ju inte.
Jag vet, det heter ju folkimmunitet. Japp.
Tja, varför skrivs det då så mycket om alla som reser till Sverige för att här är allt öppet? De verkar ju knappast vara rädda för att komma hit?

Men visst, om andra länder också börjar öppna sina barer, restauranger, frisersalonger mm så finns det ju ingen anledning för deras invånare att resa till Sverige för sånt längre.
 
Ok , Fattar för att låta som en dålig reklam. Med 100 från början är det ju extremt rimligt men med 3 från början kanske det inte spelar nån större roll men ändå helt korrekt.
 
T
V Ville_Vessla skrev:
Tärningen har ju inget minne så sannolikheten är väl 1 av 6, jag är dock värdelös på engelska så du får gärna förklara Monty Hall-problemet. En dörr plockades möjligen bort men vad betyder det då, inget enligt mig?
Du har en bil bakom en lucka. Övriga är tomma. Du väljer en lucka, du har med andra ord 1/3 chans att välja den vinnande luckan vilket innebär att det är 2/3 chans att miljonen finns bakom någon av de andra två luckorna. Programledaren öppnar en av de andra två luckorna och visar att den är tom och frågar dig om du vill byta lucka.

Enligt matematiken ska du byta lucka. Anledningen är att du har 1/3 chans att du valt rätt och det är 2/3 delars chans att miljonen finns bakom någon av de två andra luckorna. När programledaren öppnar den ena av dessa två luckor så elimineras den därigenom och då blir det 2/3 chans att den kvarvarande luckan som du inte valt är den korrekta (totalen ska alltid bli 1)

Det är helt ointuitivt men korrekt enligt statistiken.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Hur stor chans tror du det är att någon ens vill komma till Sverige om vi bedöms så smittade att vi inte får åka till våra grannländer?

Och vill vi överhuvudtaget få in folk som chansar med smitta så att de ändå reser till Sverige?

Sverige, landet där de inte använder munskydd.
Sverige där fokus är flockimmunitet, nej så var det ju inte.
Jag vet, det heter ju folkimmunitet. Japp.
Enkelt, faktiskt exakt i samma ögonblick de behöver våra tjänster eller pengar. Money talks. Det är liksom ingen slump att Helsingör vill öppna upp för svenskar och för resande till Malmö. De vet dessutom att skåningar är snittade till samma eller mindre grad som danskarna själva.
 
MultiMan
optimum optimum skrev:
Hur stor chans tror du det är att någon ens vill komma till Sverige om vi bedöms så smittade att vi inte får åka till våra grannländer?

Och vill vi överhuvudtaget få in folk som chansar med smitta så att de ändå reser till Sverige?

Sverige, landet där de inte använder munskydd.
Sverige där fokus är flockimmunitet, nej så var det ju inte.
Jag vet, det heter ju folkimmunitet. Japp.
Ingen där jag bor använder munskydd, fortfarande. Tvingas säga till andra människor regelbundet om avstånd i affärerna trots tydliga skyltar och markeringar i golvet på t ex ICA. Får oftast en tom och aggressivt stirrande blick till svar. Tragiskt.
 
J
T TAR12 skrev:
Du ha en bil bakom en lucka. Övriga är tomma. Du väljer en lucka, du har med andra ord 1/3 chans att välja den vinnande luckan vilket innebär att det är 2/3 chans att miljonen finns bakom någon av de andra två luckorna. Programledaren öppnar en av de andra två luckorna och visar att den är tom och frågar dig om du vill byta lucka.

Enligt matematiken ska du byta lucka. Anledningen är att du har 1/3 chans att du valt rätt och det är 2/3 delars chans att miljonen finns bakom någon av de två andra luckorna. När programledaren öppnar den ena av dessa två luckor så elimineras den därigenom och då blir det 2/3 chans att den kvarvarande luckan som du inte valt är den korrekta (totalen ska alltid bli 1)

Det är helt ointuitivt men korrekt enligt statistiken.
Precis. Eftersom människan av naturen inte vill ändra på ett fattat beslut så förlorade gästen oftast.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Har faktiskt jobbat som Croupier, oftast Black Jack. Alla hade ju sina tricks för att vinna men jag som dealer var tvungen att dra tills jag hamnade mellan 17 och 21 eller tjock och ifall utfallet blev 17 måste jag stanna där även om alla andra hade högre. Gissa vem som vann mest.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
Ingen där jag bor använder munskydd, fortfarande. Tvingas säga till andra människor regelbundet om avstånd i affärerna trots tydliga skyltar och markeringar i golvet på t ex ICA. Får oftast en tom och aggressivt stirrande blick till svar. Tragiskt.
Mycket illa och är väl det vanliga, man återgår till gamla sättet att leva.
 
optimum optimum skrev:
Mycket illa och är väl det vanliga, man återgår till gamla sättet att leva.
Återgår? Nu var väl fallet att ingen där MultiMan bor (i Västernorrland) ÄNNU börjat använda munskydd eller lämna avstånd?
 
tusenett skrev:
Inom exponentiell tillväxt har vi riskornen på schackbrädet [länk]

och den där mängden bakterier (eller vad det var) fördubblas varje minut och exakt klockan 12:00 är Globen helt full och frågan är när Globen är halvfull?
Och just detta exempel är väldigt bra för att illustrera SARS-COV-2 med ett R-värde på exakt 2.

Edit: för att göra alla glada så vill jag lägga till att antagandet för att detta skall gälla är att man inte blir immun efteråt, annars måste man också lägga in en avräkning på den totala mängden utifrån hur många som fortfarande kan smittas och då får man den berömda S-kurvan som vänder vid 50% av slutgraden av smitta. Med ett R=2 så ligger slutmålet på 87% och därmed når man hälften av dessa vid 43,5% smittade, dvs det är då smittan börjar avta. Med en nyintroducerad smitta så är dock flocken skyddad vid 50% smitta.
 
Redigerat:
V Ville_Vessla skrev:
Har faktiskt jobbat som Croupier, oftast Black Jack. Alla hade ju sina tricks för att vinna men jag som dealer var tvungen att dra tills jag hamnade mellan 17 och 21 eller tjock och ifall utfallet blev 17 måste jag stanna där även om alla andra hade högre. Gissa vem som vann mest.
Eftersom dealern vinner om det blir lika så har ju den ett statistiskt övertag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom dealern vinner om det blir lika så har ju den ett statistiskt övertag.
Den enda sak som egentligen kan få dealern att förlora är att du får spela med oändligt mycket pengar, då kan du nämligen dubbla varje gång du förlorar till dess att du vinner. Med begränsade belopp så kan man också vinna , men då måste man räkna på sannolikheter och öka beloppen utifrån dessa (detta går ibland beroende på regler), många bord tillåter dock inte sådana spel. Jag hade en kompis på högskolan som dock tjänade en del pengar på detta (dålig timpeng däremot) till dess att sådana spel förbjöds.
 
Jag fick just ett brev från reseföretaget om att dotterns språkresa nu är inställd. Hon skulle ha rest den 16 juli, så reseföretaget hade kunnat vänta med att ställa in resan (den har ju skjutits upp en gång redan), men jag antar att det är dyrare att ställa in senare än att göra det nu.

Nu hoppas vi bara att vi får tillbaka anmälningsavgiften också. Eftersom regeringen inte förlängde avrådan för resor över avresedatumet så gäller ju nu resegarantin i alla fall, så det skall nog vara lugnt.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.