Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Nja, mitten av juni var det väl ändå han sa?

Vad tycker du om WHO då? De gick ju ut häromdagen och sa att mängden personer med antikroppar var mycket lägre än vad de hade räknat med. Så de har ju också haft fel.

De ”22 forskarna” gjorde väl också förutsägelser som visade sig var felaktiga, vad har du för åsikt om dem?

SMHI ska vi inte ens prata om...
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ockholm/fler-testresultat-ger-sakrare-kunskap
Farligr att sprida okunskap om människoliv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men jag förstår rätt bra hur det fungerar pga. min utbildning och de forskare jag har kommit i kontakt med.

Du kommer ju inte ens ihåg vad gruppens (inte hans för de är tre st som tagit fram den) rapport tydde på. Men det viktiga är dels att det är en rapport som utgår från vissa indata och förutsättningar samt i dagens läge med en ny sjukdom är självklart indata och förutsättningar osäkra och därmed är rapportens resultat osäkra men det är bättre med en osäker rapport än ingen alls.

Som SR skriver: "– Vår rapport säger att om reproduktionstalet är 2,5, så är inte flockimmunitetsnivån 60 procent utan snarare runt 40-45 procent."
Alltså där har du en förutsättning för prognosen, om den siffran från läkarvetenskapen inte stämmer så blir resultatet annorlunda.

Dessutom finns det idag inget säkert sätt att mäta immunitetsgraden i Stockholm så ingen vet hur många har antikroppar mot Covid-19.
Jaha så du har en utbildning som du ej nämner men de ger dig rätten att fördöma alla kritiska frågor?
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ockholm/fler-testresultat-ger-sakrare-kunskap
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men jag förstår rätt bra hur det fungerar pga. min utbildning och de forskare jag har kommit i kontakt med.

Du kommer ju inte ens ihåg vad gruppens (inte hans för de är tre st som tagit fram den) rapport tydde på. Men det viktiga är dels att det är en rapport som utgår från vissa indata och förutsättningar samt i dagens läge med en ny sjukdom är självklart indata och förutsättningar osäkra och därmed är rapportens resultat osäkra men det är bättre med en osäker rapport än ingen alls.

Som SR skriver: "– Vår rapport säger att om reproduktionstalet är 2,5, så är inte flockimmunitetsnivån 60 procent utan snarare runt 40-45 procent."
Alltså där har du en förutsättning för prognosen, om den siffran från läkarvetenskapen inte stämmer så blir resultatet annorlunda.

Dessutom finns det idag inget säkert sätt att mäta immunitetsgraden i Stockholm så ingen vet hur många har antikroppar mot Covid-19.
Här är han stensäker på att 30%är smittade.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-ungefar-30-procent-i-stockholm-ar-smittade
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Farligr att sprida okunskap om människoliv.
Och vad står det på den sidan?
Jo:
"Men det finns osäkerhet i beräkningarna. "
"När testningen nu skalas upp i Region Stockholm kan det hjälpa forskarna genom att matematiska modelleringar och slutsatserna som går att dra av testresultatet kan jämföras. Siffrorna kan vägas mot varandra och ge en bild som ligger närmare verkligheten."
Så efter förbättrade indata så kom gruppen ut med rapporten https://arxiv.org/abs/2005.03085
den 8 maj som alltså ligger närmare verkligheten (dock är det inte verkligheten utan en simulering) och den finns förklarad på t.ex. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7469990 och där skrivs det om mitten av juni.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jaha så du har en utbildning som du ej nämner men de ger dig rätten att fördöma alla kritiska frågor?
[länk]
Du har ju inte ställt någon kritisk fråga utan det var du som fördömde en forskargrupp.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Här är han stensäker på att 30%är smittade.
[länk]
Nej, han har beräknat det utifrån tillgängligt data. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har någon polisanmält Tegnell...?
Ja.
 
Enligt omni.se som refererar till DN:

Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data.

Enligt tidningen har det varierat vilket land som haft flest dödsoffer i förhållande till folkmängden. Italien, Spanien och Belgien har alla legat i topp – men när dödsfrekvensen har minskat snabbt i de värst drabbade länderna har nu Sverige seglat upp som etta. Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.

Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.

Men vad beror det på då? Var finns följdfrågorna? Att siffrorna är högst för att de sjunker minst är rena snömoset. Ok alternativt kunde de ju ökat mer än i andra länder i en uppåtgående trend.

Var är tyska journalisten på presskonferensen när jag som bäst behöver honom?
 
H hapazard skrev:
Skärp dig.
Varför? FHMs underlåtenhet att införa hårda begränsningar kan ha kostat hundratals liv. Då är det väl värt en oberoende prövning?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, han har beräknat det utifrån tillgängligt data. Det är en helt annan sak.
Bortförklarningar för att din profet ej hade rätt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Bortförklarningar för att din profet ej hade rätt.
Han är inte min profet och jag tror inte att han och gruppen kommer att ha exakt rätt i sin prognos för det är inte så det fungerar med forskning och modellering.
Men du tycks ha hittat någon profet som du tror på för som sagt du verkar inte förstå mycket av hur forskning går till, i alla fall har du inte lyckats visa det här i tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, han har beräknat det utifrån tillgängligt data. Det är en helt annan sak.
Han slutsats om ca 30% smittade nu i Stockholm är rimligt om man antar 0.4% dödlighet. Den siffran är dock mycket osäker. Detta leder ju en till att man borde kunna släppa lite på restriktionerna i stockhoml om nån månad.

Samma logik för Skåne ger 2.7% smittade, och ca 3 år innan Skåne kommer ikapp Stockholm.
Bara att bita ihop här nere i söder och leva med restriktioner ett par år till :cry:

Dock så tror jag att man kommer att öppna upp överallt när Stockholm är redo för det. Vilket kommer leda till en kraftig andra våg i resten av landet med en andra omgång av restriktioner som följd.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då var det 117 döda igen. det är ungefär som om ett flygplan om dagen skulle störta. Jag hoppas verkligen att dem ansvariga kommer att prövas i rätten någon gång. Har någon polisanmält Tegnell och Co för Framkallande av fara för annan enligt 3 kap 9 § Brottsbalken?
Du är välkommen att försöka.
 
P
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.