2 357 649 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ockholm/fler-testresultat-ger-sakrare-kunskaptusenett skrev:Nja, mitten av juni var det väl ändå han sa?
Vad tycker du om WHO då? De gick ju ut häromdagen och sa att mängden personer med antikroppar var mycket lägre än vad de hade räknat med. Så de har ju också haft fel.
De ”22 forskarna” gjorde väl också förutsägelser som visade sig var felaktiga, vad har du för åsikt om dem?
SMHI ska vi inte ens prata om...
Farligr att sprida okunskap om människoliv.
Jaha så du har en utbildning som du ej nämner men de ger dig rätten att fördöma alla kritiska frågor?BirgitS skrev:
Nej, men jag förstår rätt bra hur det fungerar pga. min utbildning och de forskare jag har kommit i kontakt med.
Du kommer ju inte ens ihåg vad gruppens (inte hans för de är tre st som tagit fram den) rapport tydde på. Men det viktiga är dels att det är en rapport som utgår från vissa indata och förutsättningar samt i dagens läge med en ny sjukdom är självklart indata och förutsättningar osäkra och därmed är rapportens resultat osäkra men det är bättre med en osäker rapport än ingen alls.
Som SR skriver: "– Vår rapport säger att om reproduktionstalet är 2,5, så är inte flockimmunitetsnivån 60 procent utan snarare runt 40-45 procent."
Alltså där har du en förutsättning för prognosen, om den siffran från läkarvetenskapen inte stämmer så blir resultatet annorlunda.
Dessutom finns det idag inget säkert sätt att mäta immunitetsgraden i Stockholm så ingen vet hur många har antikroppar mot Covid-19.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ockholm/fler-testresultat-ger-sakrare-kunskap
Här är han stensäker på att 30%är smittade.BirgitS skrev:
Nej, men jag förstår rätt bra hur det fungerar pga. min utbildning och de forskare jag har kommit i kontakt med.
Du kommer ju inte ens ihåg vad gruppens (inte hans för de är tre st som tagit fram den) rapport tydde på. Men det viktiga är dels att det är en rapport som utgår från vissa indata och förutsättningar samt i dagens läge med en ny sjukdom är självklart indata och förutsättningar osäkra och därmed är rapportens resultat osäkra men det är bättre med en osäker rapport än ingen alls.
Som SR skriver: "– Vår rapport säger att om reproduktionstalet är 2,5, så är inte flockimmunitetsnivån 60 procent utan snarare runt 40-45 procent."
Alltså där har du en förutsättning för prognosen, om den siffran från läkarvetenskapen inte stämmer så blir resultatet annorlunda.
Dessutom finns det idag inget säkert sätt att mäta immunitetsgraden i Stockholm så ingen vet hur många har antikroppar mot Covid-19.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-ungefar-30-procent-i-stockholm-ar-smittade
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Och vad står det på den sidan?N Nybergzzz skrev:
Jo:
"Men det finns osäkerhet i beräkningarna. "
"När testningen nu skalas upp i Region Stockholm kan det hjälpa forskarna genom att matematiska modelleringar och slutsatserna som går att dra av testresultatet kan jämföras. Siffrorna kan vägas mot varandra och ge en bild som ligger närmare verkligheten."
Så efter förbättrade indata så kom gruppen ut med rapporten https://arxiv.org/abs/2005.03085
den 8 maj som alltså ligger närmare verkligheten (dock är det inte verkligheten utan en simulering) och den finns förklarad på t.ex. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7469990 och där skrivs det om mitten av juni.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt omni.se som refererar till DN:
Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data.
Enligt tidningen har det varierat vilket land som haft flest dödsoffer i förhållande till folkmängden. Italien, Spanien och Belgien har alla legat i topp – men när dödsfrekvensen har minskat snabbt i de värst drabbade länderna har nu Sverige seglat upp som etta. Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.
Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.
Men vad beror det på då? Var finns följdfrågorna? Att siffrorna är högst för att de sjunker minst är rena snömoset. Ok alternativt kunde de ju ökat mer än i andra länder i en uppåtgående trend.
Var är tyska journalisten på presskonferensen när jag som bäst behöver honom?
Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data.
Enligt tidningen har det varierat vilket land som haft flest dödsoffer i förhållande till folkmängden. Italien, Spanien och Belgien har alla legat i topp – men när dödsfrekvensen har minskat snabbt i de värst drabbade länderna har nu Sverige seglat upp som etta. Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.
Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.
Men vad beror det på då? Var finns följdfrågorna? Att siffrorna är högst för att de sjunker minst är rena snömoset. Ok alternativt kunde de ju ökat mer än i andra länder i en uppåtgående trend.
Var är tyska journalisten på presskonferensen när jag som bäst behöver honom?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu har veckorapporten för vecka 19 kommit ut.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Antalet bekräftade fall för Västra Götaland ser ut så här:
Inte bra, men som det står i texten allt fler sjuk- och omsorgspersonal provtas och de har milda symtom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Antalet bekräftade fall för Västra Götaland ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte bra, men som det står i texten allt fler sjuk- och omsorgspersonal provtas och de har milda symtom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Han är inte min profet och jag tror inte att han och gruppen kommer att ha exakt rätt i sin prognos för det är inte så det fungerar med forskning och modellering.N Nybergzzz skrev:
Men du tycks ha hittat någon profet som du tror på för som sagt du verkar inte förstå mycket av hur forskning går till, i alla fall har du inte lyckats visa det här i tråden.
Han slutsats om ca 30% smittade nu i Stockholm är rimligt om man antar 0.4% dödlighet. Den siffran är dock mycket osäker. Detta leder ju en till att man borde kunna släppa lite på restriktionerna i stockhoml om nån månad.BirgitS skrev:
Samma logik för Skåne ger 2.7% smittade, och ca 3 år innan Skåne kommer ikapp Stockholm.
Bara att bita ihop här nere i söder och leva med restriktioner ett par år till
Dock så tror jag att man kommer att öppna upp överallt när Stockholm är redo för det. Vilket kommer leda till en kraftig andra våg i resten av landet med en andra omgång av restriktioner som följd.
Du är välkommen att försöka.T Thomas_Blekinge skrev:
VG regionen säger att de ser en minskning av fall:BirgitS skrev:
https://www.gp.se/nyheter/västsveri...orona-i-västra-götaland-blir-färre-1.28025305