Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Vilka experter har påstått att jorden är platt?
Nu gällde det ju "så kallad expert" som Nybergzzz skrev.
Men visst kan man ta ett annat exempel som "solen snurrar runt jorden", de som hävdade det ansågs sig vara experter på saken.
 
MultiMan
När kommer Sveriges undersökning av pandemi-hanteringen?

https://edition.cnn.com/2020/05/14/politics/key-moments-bright-hearing/index.html

...

https://edition.cnn.com/2020/05/14/opinions/is-rick-bright-right-bergen/index.html

In the advance version of his testimony for Thursday, Bright also made some dire predictions about what may lie ahead for the United States, testifying that, "If we fail to develop a national coordinated response, based in science, I fear the pandemic will get far worse and be prolonged, causing unprecedented illness and fatalities ...Without clear planning and implementation of the steps that I and other experts have outlined, 2020 will be darkest winter in modern history."

That's a very gloomy prediction as it seems to suggest that more Americans could die of Covid-19 than the 675,000 who died during the 1918 flu pandemic.

Is Bright right? Maybe. A leading infectious disease expert Michael Osterholm at the University of Minnesota estimates that there could be as many as 800,000 Covid-19 deaths in the United States over the next 18 months.
There are many reasons for believing that such a large death toll is a strong possibility, including the likelihood that the US will experience a "second wave" of Covid later in the year.

Testing for the coronavirus in the US is also still far from where it should be. So far there have been almost 10 million tests conducted in the States, but that's only for around 3% of the population.
A study from Harvard co-authored by New America CEO, my colleague Anne-Marie Slaughter, suggests we need 20 million tests a day by mid-summer to really safely open up the United States and re-mobilize the American economy.

Meanwhile, the US has an anemic contact tracing effort unlike South Korea, which has had only 260 deaths.
The US has a population more than six times larger than South Korea so, adjusted for population size, if the United States had a plan in place like South Korea's we might have on the order of around 1,700 Covid-19 deaths. Instead, the US has had over 84,000 deaths, the most in the world.

(mina egna markeringar)
 
Redigerat:
T TAR12 skrev:
- - -
Väljer flera länder att hålla gränsen mot Sverige stängd när andra gränser öppnas upp så är det klart negativt för Svensk ekonomi.
Förklara gärna. Hittills har det ju kommit en hel del folk från resten av EU hit till Sverige för att t.ex. gå till frisören, för det har man inte kunnat i ens eget nedstängda hemland. Vi har ju haft våra gränser till EU/EES öppna, så alla får komma hit. Det är andra länder som har stängt sina gränser mot svenskar.

Så om svenskarna INTE kan ta sig till andra länder (utan måste göra av med sina pengar på "hemmaplan", men andra länders invånare FÅR komma till Sverige för att göra av med sina pengar - hur är det negativt för svensk ekonomi?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Birgit: Ja, det har ju varit omdiskuterat även bland bildade människor utanför astronomifacket bra mycket senare än jordens form. Jordens form har inte varit omdiskuterad bland utbildade de senaste 2000åren, även om många tycks tro det.
 
T
B b8q skrev:
Förklara gärna. Hittills har det ju kommit en hel del folk från resten av EU hit till Sverige för att t.ex. gå till frisören, för det har man inte kunnat i ens eget nedstängda hemland. Vi har ju haft våra gränser till EU/EES öppna, så alla får komma hit. Det är andra länder som har stängt sina gränser mot svenskar.

Så om svenskarna INTE kan ta sig till andra länder (utan måste göra av med sina pengar på "hemmaplan", men andra länders invånare FÅR komma till Sverige för att göra av med sina pengar - hur är det negativt för svensk ekonomi?
Jag hoppas verkligen inte att det blir så att andra länder håller gränsen stängd eller kräver 14 dagars karantän för resande från Sverige, det kan bli förödande för svensk ekonomi. Skulle de kräva karantän så tar det nog effektivt bort all turism till Sverige. Betänk också att c:a 40-50 % av vår BNP kommer från export. Hur tror du att vår exportindustri klarar sig i längden om vi inte får resa ut till andra länder och göra affärer?
 
engs
B b8q skrev:
Så om svenskarna INTE kan ta sig till andra länder (utan måste göra av med sina pengar på "hemmaplan", men andra länders invånare FÅR komma till Sverige för att göra av med sina pengar - hur är det negativt för svensk ekonomi?
Tror inkomsterna för staten av antalet utländska besökare som kommer hit för att klippa håret är ganska begränsat mot förlusten av att svenska företag inte kan skicka säljare, förhandlare. Sen att kunderna inte kan lita på att vi kan skicka servicefolk för att driftsätta / underhålla vad man nu säljer.
 
P
T TAR12 skrev:
Det finns få studier men att eftersom de som driver smittspridningen till stor del får symtom och dessa fångas upp av appen så menar man att det inte är ett problem med de som är asymtomatiska.
[länk]

FHM skriver på deras hemsida (under frågor och svar) att mycket få smittar utan symtom så då får man väl lita på det och det bekräftar även ovanstående..
Ja, det svänger fort. Ena dagen ska alla ha munskydd för att det är så många som smittar utan symptom och smittspårningsappar skulle inte fungera. Andra dagen kommer en undersökning från Spanien som antyder att det inte alls är så mycket asymptomatisk smitta och då fungerar appar.

Vi får se om kraven på munskydd nu minskar som effekt av resultaten av den Spanska studien.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Ja, det svänger fort. Ena dagen ska alla ha munskydd för att det är så många som smittar utan symptom och smittspårningsappar skulle inte fungera. Andra dagen kommer en undersökning från Spanien som antyder att det inte alls är så mycket asymptomatisk smitta och då fungerar appar.

Vi får se om kraven på munskydd nu minskar som effekt av resultaten av den Spanska studien.
Vilken studier är det du pratar om?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt många fallerar på testet där man skall säga om sannolikheten för att slå en sexa när man har slagit tio sexor i rad är 1/6 eller inte.

Min favorit inom detta området är "Monty Hall Problem" ([länk]) där man skall välja en dörr där det finns antingen en bil eller en get bakom dörren. De som förstår det problemet brukar man kunna prata sannolikhetslära med. Ett extremt enkelt problem som väldigt många har svårt att förstå.

Det är inte lätt att förklara flockimmunitet för de som inte klarar de två testerna ovan.
Ingen välutbildad person jag dragit Monty Hall för har accepterat svaret. Någon outbildad har jag inte försökt med.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Säger allt om dig när du nämner tom britton som en expert. Har en så kallad expert på sitt ämne haft mer fel än han?

Sen att Toms pappa var en uppsat människa inom socialdemokratin säger allt om tom britton agenda.
Jag kan inte påminna mig om att jag kallat Tom Britton för expert, var gjorde jag det någonstans?

Expert inom matematisk statistik är han nog enligt wikipedias definition på expert: https://sv.wikipedia.org/wiki/Expert_(specialist)

B
ara för att du inte förstår hur forskning går till betyder inte att du måste vara oförskämd.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Vilken studier är det du pratar om?
Jag tänkte främst på resultatet från Spaniens testning häromdagen där 5% hade antikroppar.

Jag har sett slutsatser (som jag inte har källa på) att det låga antalet med antikroppar skulle indikera att den asymptomatiska smittan skulle vara mycket lägre än vad man först trott. Därav skulle resonemanget kunna föras att kraven på munskydd borde minska eftersom har man symptom ska man stanna hemma, har man inte symptom så smittar man inte och behöver då inte ha munskydd för att skydda andra. Typ.
 
Redigerat av moderator:
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt många fallerar på testet där man skall säga om sannolikheten för att slå en sexa när man har slagit tio sexor i rad är 1/6 eller inte.

Min favorit inom detta området är "Monty Hall Problem" ([länk]) där man skall välja en dörr där det finns antingen en bil eller en get bakom dörren. De som förstår det problemet brukar man kunna prata sannolikhetslära med. Ett extremt enkelt problem som väldigt många har svårt att förstå.

Det är inte lätt att förklara flockimmunitet för de som inte klarar de två testerna ovan.
Tärningen har ju inget minne så sannolikheten är väl 1 av 6, jag är dock värdelös på engelska så du får gärna förklara Monty Hall-problemet. En dörr plockades möjligen bort men vad betyder det då, inget enligt mig?
 
optimum
B b8q skrev:
Förklara gärna. Hittills har det ju kommit en hel del folk från resten av EU hit till Sverige för att t.ex. gå till frisören, för det har man inte kunnat i ens eget nedstängda hemland. Vi har ju haft våra gränser till EU/EES öppna, så alla får komma hit. Det är andra länder som har stängt sina gränser mot svenskar.

Så om svenskarna INTE kan ta sig till andra länder (utan måste göra av med sina pengar på "hemmaplan", men andra länders invånare FÅR komma till Sverige för att göra av med sina pengar - hur är det negativt för svensk ekonomi?
Hur stor chans tror du det är att någon ens vill komma till Sverige om vi bedöms så smittade att vi inte får åka till våra grannländer?

Och vill vi överhuvudtaget få in folk som chansar med smitta så att de ändå reser till Sverige?

Sverige, landet där de inte använder munskydd.
Sverige där fokus är flockimmunitet, nej så var det ju inte.
Jag vet, det heter ju folkimmunitet. Japp.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V Ville_Vessla skrev:
Tärningen har ju inget minne så sannolikheten är väl 1 av 6, jag är dock värdelös på engelska så du får gärna förklara Monty Hall-problemet. En dörr plockades möjligen bort men vad betyder det då, inget enligt mig?
Sidan finns på svenska också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt många fallerar på testet där man skall säga om sannolikheten för att slå en sexa när man har slagit tio sexor i rad är 1/6 eller inte.

Min favorit inom detta området är "Monty Hall Problem" ([länk]) där man skall välja en dörr där det finns antingen en bil eller en get bakom dörren. De som förstår det problemet brukar man kunna prata sannolikhetslära med. Ett extremt enkelt problem som väldigt många har svårt att förstå.

Det är inte lätt att förklara flockimmunitet för de som inte klarar de två testerna ovan.
Inom exponentiell tillväxt har vi riskornen på schackbrädet https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riskornen_på_schackbrädet

och den där mängden bakterier (eller vad det var) fördubblas varje minut och exakt klockan 12:00 är Globen helt full och frågan är när Globen är halvfull?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.