Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
mathiash77 skrev:
Ok, tack för informationen, då ser jag ingen anledning till varför vi inte ska tvinga igenom appen.
För mig är just nu den "personliga integriteten" mindre värd än mängden människoliv som vi riskerar.
Jag tror till och med att vi inte behöver tvinga folk att använda appen. Jag tror att vi kommer att få tillräckligt många som frivilligt använder den om de får information och förstår att vi räddar liv och ekonomi.
 
P
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOV1Vq/dodstalen-borjar-bli-besvarande-for-sverige

Jag tycker att denna skrivningen var balanserad.
  • Vi vet inte förrän om några år
  • Sämre än en hel del länder, osäkert på varför men antagligen äldreboenden
  • Tuffare nedstängning inte säkert att det ger bättre resultat
  • Räknar olika
  • Efteranalyserna och konsekvenserna där blir förhoppningsvis många


Mina egna reflektioner:
Allt går att vrida och vändas på, jag tror INTE att Sverige NU skulle må bra av LOCKDOWN utan i så fall tydligare riktlinjer och en förbättrad vårdhantering. Jag är dock fortfarande oroad över hur detta kommer slå mot ekonomin eftersom detta är nyckeln för ett välfärdssamhälle.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
mathiash77 skrev:
[länk]

Jag tycker att denna skrivningen var balanserad.
Snarare intetsägande, skribenten staplar lite siffror och kommer med diverse svepande teorier.
Ren utfyllnad, inte läsvärt på något sätt men det är väl anpassat för nivån på de som läser den blaskan...
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Snarare intetsägande, skribenten staplar lite siffror och kommer med diverse svepande teorier.
Ren utfyllnad, inte läsvärt på något sätt men det är väl anpassat för nivån på de som läser den blaskan...
Ok, min åsikt är att ledaren är precis var vi hamnar i alla diskussioner. Gör vi för mycket, för lite, vet vi tillräckligt eller behövs det mer tid, är våra riktlinjer bra eller har vi misslyckats.

För mig är det kontentan av det som skrevs.
 
mathiash77 skrev:
[länk]

Jag tycker att denna skrivningen var balanserad.
  • Vi vet inte förrän om några år
  • Sämre än en hel del länder, osäkert på varför men antagligen äldreboenden
  • Tuffare nedstängning inte säkert att det ger bättre resultat
  • Räknar olika
  • Efteranalyserna och konsekvenserna där blir förhoppningsvis många


Mina egna reflektioner:
Allt går att vrida och vändas på, jag tror INTE att Sverige NU skulle må bra av LOCKDOWN utan i så fall tydligare riktlinjer och en förbättrad vårdhantering. Jag är dock fortfarande oroad över hur detta kommer slå mot ekonomin eftersom detta är nyckeln för ett välfärdssamhälle.
Nu är jag ute och spekulerar rätt hårt, men några saker att reflektera över när det gäller Sverige är:
- De senaste rönen angående D-vitamin och Covid-19 (studier i UK & USA) gör att länder långt norrut med många av afrikansk härkomst riskerar att direkt få en fördubbling (nästan) i dödstalen i dessa befolkningsgrupper. Detta slår definitivt hårdare på Sverige än på grannländerna. Detta slår dessutom hårdare på större städer än på landsbygd. Detta skulle också förklara antalet allvarliga fall på Järvafältet.
- Man ser även att tättbefolkade områden är hårdare drabbade. Stockholm är Nordens största stad och mycket tättbefolkat med nordiska mått mätt, särskilt om man räknar in Upplands Väsby/Sollentuna i Stockholm (vilket normalt sett inte görs)
- Kollektivtrafiken driver definitivt smitta, särskilt tåg/tunnelbana och där är definitivt Stockholm störst.
- Lägg sedan till detta sportlovsresorna, här kan man baserat på gensekvensieringen anta att EU-parlamentariker och EU-lobbyister som reste hem från Bryssel över sportlovet kan ha varit en viktig bidragande orsak, förutom spridningen från Alperna i Stockholm. Så det svenska sportlovet har bidragit och där låg Stockholm sent. Sportlovet i Danmark ligger tidigare än i Sverige. Sportlovet i Finland och Norge genererar mer inhemska resor än vad det gör i Sverige (inte så många resor ut i Europa).

Ställer man samman allt detta så står onekligen Stockholm ut i statistiken. Men det är ju ren spekulation från min sida att just dessa saker skulle vara de drivande.

---------------------------------------------------
För referens, befolkningstäthet i olika städer:
1 Stockholm Sverige 1 605 030[1] 416,21[1] 3 856,30 31 december 2019
2 Köpenhamn Danmark 1 330 993[2] 292,50[3] 4 550,40 1 januari 2020
3 Helsingfors Finland 1 286 172[4] 682,98[4] 1 883,18 31 december 2018
4 Oslo Norge 1 019 513[5] 270,68[5] 3 766,49 1 januari 2019
5 Göteborg Sverige 600 473[1] 233,86[1] 2 567,66 31 december 2019
6 Tammerfors Finland 337 541[4] 277,54[4] 1 216,19 31 december 2018
7 Malmö Sverige 321 845[1] 77,05[1] 4 177,09 31 december 2019

Resor med tunnelbana:
- Oslo: 100 miljoner/år
- Stockholm: 320 miljoner/år
- Köpenhamn: 54,3 miljoner/år
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är jag ute och spekulerar rätt hårt, men några saker att reflektera över när det gäller Sverige är:
- De senaste rönen angående D-vitamin och Covid-19 (studier i UK & USA) gör att länder långt norrut med många av afrikansk härkomst riskerar att direkt få en fördubbling (nästan) i dödstalen i dessa befolkningsgrupper. Detta slår definitivt hårdare på Sverige än på grannländerna. Detta slår dessutom hårdare på större städer än på landsbygd. Detta skulle också förklara antalet allvarliga fall på Järvafältet.
- Man ser även att tättbefolkade områden är hårdare drabbade. Stockholm är Nordens största stad och mycket tättbefolkat med nordiska mått mätt, särskilt om man räknar in Upplands Väsby/Sollentuna i Stockholm (vilket normalt sett inte görs)
- Kollektivtrafiken driver definitivt smitta, särskilt tåg/tunnelbana och där är definitivt Stockholm störst.
- Lägg sedan till detta sportlovsresorna, här kan man baserat på gensekvensieringen anta att EU-parlamentariker och EU-lobbyister som reste hem från Bryssel över sportlovet kan ha varit en viktig bidragande orsak, förutom spridningen från Alperna i Stockholm. Så det svenska sportlovet har bidragit och där låg Stockholm sent. Sportlovet i Danmark ligger tidigare än i Sverige. Sportlovet i Finland och Norge genererar mer inhemska resor än vad det gör i Sverige (inte så många resor ut i Europa).

Ställer man samman allt detta så står onekligen Stockholm ut i statistiken. Men det är ju ren spekulation från min sida att just dessa saker skulle vara de drivande.

---------------------------------------------------
För referens, befolkningstäthet i olika städer:
1 Stockholm Sverige 1 605 030[1] 416,21[1] 3 856,30 31 december 2019
2 Köpenhamn Danmark 1 330 993[2] 292,50[3] 4 550,40 1 januari 2020
3 Helsingfors Finland 1 286 172[4] 682,98[4] 1 883,18 31 december 2018
4 Oslo Norge 1 019 513[5] 270,68[5] 3 766,49 1 januari 2019
5 Göteborg Sverige 600 473[1] 233,86[1] 2 567,66 31 december 2019
6 Tammerfors Finland 337 541[4] 277,54[4] 1 216,19 31 december 2018
7 Malmö Sverige 321 845[1] 77,05[1] 4 177,09 31 december 2019

Resor med tunnelbana:
- Oslo: 100 miljoner/år
- Stockholm: 320 miljoner/år
- Köpenhamn: 54,3 miljoner/år
Tror du har många poänger, dock är hypotesen om D-vitamin extremt spekulativ. Om man har följt medicinsk forskning under några decennier så har liknande påståenden om D-vitamin framförts många gånger under lång tid men det har visat sig vara väldigt svårt att visa konkreta samband i välkontrollerade studier.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mathiash77 skrev:
Jag tror/tycker att när kapaciteten är 100000 tester per vecka så borde smittspårning vara en bra väg framåt. Jag hoppas då att testerna räcker till regelbundet test av vårdpersonal också!
Kapaciteten när det gäller analyser är uppe på den nivån sen åtminstone någon vecka men det har varit svårt att få personal på äldreboenden att testa sig in någon större utsträckning så för någon vecka sen eller så tillsattes en ansvarig (på Socialstyrelsen tror jag) som ska se till att det blir bättre.

Vecka 18 (alltså månadsskiftet) analyserades knappt 29 000 prover, varav 13 % var positiva. De som testas är alltså folk som söker vård med symtom som kan vara Covid-19 och sjuk- och äldreomsorgspersonal med lätta symptom för att se om de kan jobba eller inte. När även personal inom äldreomsorgen testas i större utsträckning är det meningen att näst i tur kommer annan personal i samhällskritiska jobb (polis, räddningstjänst etc.). Av de knappt 3800 som testades positivt var ung. 1400 personal och ung. 500 på äldreboenden.

Det var ung. 5 % av befolkningen som uppgav att de under vecka 17 hade luftvägsinfektion (statiskt urval i Hälsorapporten), dvs. om man tänker sig att alla de skulle ha erbjudits test så skulle det behövas ung. 500 000 tester.

Siffror från https://www.folkhalsomyndigheten.se...0/covid-19-veckorapport-vecka-18-final-v2.pdf
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ändå ingen nyhet att folk i allmänhet är ruskigt dåliga på sannolikheter?
En majoritet skulle jag säga. Oftast 49 %.
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Ur ett integritetsperspektiv är jag mycket mer positiv nu än tidigare när jag nu förstått hur det kan göras (tänk vad lite kunskap kan göra).
Det kan göras på ett bra sätt men vad jag har förstått av dem som är kritiska till hur Frankrike och Storbritannien tänker göra så är det central lagring och oklart hur länge data ska sparas. Island har ju ett bra system som jag tog upp tidigare med lokal lagring och där raderas data när det blir mer än 14 dagar gammalt.
 
F f91jsw skrev:
Tror du har många poänger, dock är hypotesen om D-vitamin extremt spekulativ. Om man har följt medicinsk forskning under några decennier så har liknande påståenden om D-vitamin framförts många gånger under lång tid men det har visat sig vara väldigt svårt att visa konkreta samband i välkontrollerade studier.
Jag vet att man har det, nu har dock en professor vid Harvard uttalat sig om att det verkligen finns ett starkt samband mellan D-vitaminbrist och dödsfall i just Covid-19. Det finns också flera studier som visar på att även när man räknar bort sociala faktorer, underliggande sjukdomar mm så har personer med afrikanskt ursprung en kraftig överdödlighet i Covid-19 (i USA och i Storbritannien). Det var därför jag lyfte den frågan även om just kopplingen D-vitamin/immunförsvar är 100% klargjord ännu (som du säger så har det varit svårt att hitta bevis). Det kom dock nyligen en studie av sambandet influensa D-vitamin som verkar ha klarat granskningen (refererades av John Campbell häromdagen, jag har dock inte hunnit sätta mig in i den personligen).
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Säger allt om dig när du nämner tom britton som en expert. Har en så kallad expert på sitt ämne haft mer fel än han?
Javisst, det fanns ju flera experter i mars som ansåg att det nu skulle finnas många gånger fler döda i Sverige vid det här laget än som det finns nu. Finns ju sådana exempel i tråden.

För att inte tala om alla andra så kallade experter som har påstått helt fel saker under århundradena, t.ex. "jorden är platt".
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Vilka experter har påstått att jorden är platt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ändå ingen nyhet att folk i allmänhet är ruskigt dåliga på sannolikheter?
Väldigt många fallerar på testet där man skall säga om sannolikheten för att slå en sexa när man har slagit tio sexor i rad är 1/6 eller inte.

Min favorit inom detta området är "Monty Hall Problem" (https://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem) där man skall välja en dörr där det finns antingen en bil eller en get bakom dörren. De som förstår det problemet brukar man kunna prata sannolikhetslära med. Ett extremt enkelt problem som väldigt många har svårt att förstå.

Det är inte lätt att förklara flockimmunitet för de som inte klarar de två testerna ovan.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt många fallerar på testet där man skall säga om sannolikheten för att slå en sexa när man har slagit tio sexor i rad är 1/6 eller inte.

Min favorit inom detta området är "Monty Hall Problem" ([länk]) där man skall välja en dörr där det finns antingen en bil eller en get bakom dörren. De som förstår det problemet brukar man kunna prata sannolikhetslära med. Ett extremt enkelt problem som väldigt många har svårt att förstå.:D

Det är inte lätt att förklara flockimmunitet för de som inte klarar de två testerna ovan.
Det där är sant, men du exkluderar även många matematiker också då. Men det kanske är poängen. Det var tydligen många sådana som inte höll med ang Get-spelet när det begav sig. Säkert därför det kunde hålla på så länge :D
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
T
Jag har tidigare skrivit och det tål att upprepas att oavsett om Sverige strategi är lyckad eller inte så är det ett trovärdighetsproblem gentemot omvärlden att vi har valt en väg som uppfattas som så annorlunda än majoriteten av de Europeiska länderna.

Nu börjar det komma indikationer på detta.
I Danmark pratas det om att öppna upp mot Tyskland med det finns ett motstånd mot att öppna upp mot Sverige pga. högre smittspridningen i Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/7473924

Väljer flera länder att hålla gränsen mot Sverige stängd när andra gränser öppnas upp så är det klart negativt för Svensk ekonomi.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.