Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Jag kan inte påminna mig om att jag kallat Tom Britton för expert, var gjorde jag det någonstans?

Expert inom matematisk statistik är han nog enligt wikipedias definition på expert: [länk]

Bara för att du inte förstår hur forskning går till betyder inte att du måste vara oförskämd.
Han kan ej tilltala sig matematiskt expert med sina uträkningar som aldrig stämmer.
Måste vara hans pappa som lyft han.
 
Denna snutt förklarar exponentiell tillväxt bra, hur många gånger behöver man vika ett papper dubbelt för att nå till månen.

 
useless useless skrev:
Eftersom dealern vinner om det blir lika så har ju den ett statistiskt övertag.
Nej, vid lika blir det oavgjort. Reglerna ändrades under tiden jag jobbade från dealern vinner upp till 19 på oavgjort till att det är oavgjort från 17. Detta var ju då svenska krogregler och anpassades efter normala internationella casinoregler. När jag spelat på casinot i Sundsvall vilket nu är mer än 5 år sen sist var det alltid oavgjort på samma. Kan ju ha ändrats sen dess.
 
För övrigt vann jag alltid mellan 500 och 2000kr varje gång jag besökt Casinot, har väl varit där 6-7ggr.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Han kan ej tilltala sig matematiskt expert med sina uträkningar som aldrig stämmer.
Måste vara hans pappa som lyft han.
Så du har granskat varenda uträkning som han har gjort under sitt yrkesliv som varat i ung. 30 år och kommit fram till att alla är felaktiga. För det är ju villkoret för att kunna skriva som du gjorde och det ska vara sant.

Men i stället så gissar jag att du inte har granskat allt utan bara killgissar därför att du har liten förståelse för hur forskning fungerar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Har ni noterat hur platt kurvan för Sverige är numera? Dvs, den justerade fore-casten för efterrapporteringarna på denna sidan: https://adamaltmejd.se/covid/

Sverige måste ligga väldigt nära R=1 just nu. Jag tycker man kan ana en svag stegring, vilket beror på att övriga Sverige fortsätter att öka trots att Stockholm faller. Göteborg/VG jobbar hårt på att ta över ledningen i antal nya fall, idag kan vara dagen då det verkligen händer.
 
E eal skrev:
Man kan ju vara expert på sitt område, men kass på att programmera....

[länk]

/Andreas
Jag har jobbat en hel del med Monte Carlo-simuleringar i min forskning. Det väldigt förvånande att de inte upptäckt att koden ger olika resultat givet samma seed, det är något man alltid kontrollerar innan man vågar använda koden.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du har granskat varenda uträkning som han har gjort under sitt yrkesliv som varat i ung. 30 år och kommit fram till att alla är felaktiga. För det är ju villkoret för att kunna skriva som du gjorde och det ska vara sant.

Men i stället så gissar jag att du inte har granskat allt utan bara killgissar därför att du har liten förståelse för hur forskning fungerar.
Och du är forskare?
Enligt tom britton ska vi ha nått flockimmunitet i sthlm denna månad. Har vi de?
 
P
N Nybergzzz skrev:
Och du är forskare?
Enligt tom britton ska vi ha nått flockimmunitet i sthlm denna månad. Har vi de?
Nja, mitten av juni var det väl ändå han sa?

Vad tycker du om WHO då? De gick ju ut häromdagen och sa att mängden personer med antikroppar var mycket lägre än vad de hade räknat med. Så de har ju också haft fel.

De ”22 forskarna” gjorde väl också förutsägelser som visade sig var felaktiga, vad har du för åsikt om dem?

SMHI ska vi inte ens prata om...
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni noterat hur platt kurvan för Sverige är numera? Dvs, den justerade fore-casten för efterrapporteringarna på denna sidan: [länk]

Sverige måste ligga väldigt nära R=1 just nu. Jag tycker man kan ana en svag stegring, vilket beror på att övriga Sverige fortsätter att öka trots att Stockholm faller. Göteborg/VG jobbar hårt på att ta över ledningen i antal nya fall, idag kan vara dagen då det verkligen händer.
Nu har ju inte dagens veckorapport från FHM kommit än utan den senaste är en vecka gammal men i den så står det att man vecka 18 (månadsskiftet) hade färre bekräftade fall än vecka 17, en nergång från 4151 till 3728.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Samt:
Flest bekräftade fall per 100000 invånare(incidens)under vecka 18 rapporterades från Region Örebro, Region Sörmland och Region Jämtland Härjedalen.
På slutet finns antal bekräftade fall uppdelat på de olika regionerna.
 
Och då var det 117 döda igen. det är ungefär som om ett flygplan om dagen skulle störta. Jag hoppas verkligen att dem ansvariga kommer att prövas i rätten någon gång. Har någon polisanmält Tegnell och Co för Framkallande av fara för annan enligt 3 kap 9 § Brottsbalken?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Och du är forskare?
Enligt tom britton ska vi ha nått flockimmunitet i sthlm denna månad. Har vi de?
Nej, men jag förstår rätt bra hur det fungerar pga. min utbildning och de forskare jag har kommit i kontakt med.

Du kommer ju inte ens ihåg vad gruppens (inte hans för de är tre st som tagit fram den) rapport tydde på. Men det viktiga är dels att det är en rapport som utgår från vissa indata och förutsättningar samt i dagens läge med en ny sjukdom är självklart indata och förutsättningar osäkra och därmed är rapportens resultat osäkra men det är bättre med en osäker rapport än ingen alls.

Som SR skriver: "– Vår rapport säger att om reproduktionstalet är 2,5, så är inte flockimmunitetsnivån 60 procent utan snarare runt 40-45 procent."
Alltså där har du en förutsättning för prognosen, om den siffran från läkarvetenskapen inte stämmer så blir resultatet annorlunda.

Dessutom finns det idag inget säkert sätt att mäta immunitetsgraden i Stockholm så ingen vet hur många har antikroppar mot Covid-19.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju inte dagens veckorapport från FHM kommit än utan den senaste är en vecka gammal men i den så står det att man vecka 18 (månadsskiftet) hade färre bekräftade fall än vecka 17, en nergång från 4151 till 3728.
[länk]

Samt:

På slutet finns antal bekräftade fall uppdelat på de olika regionerna.
Jo, jag har koll på detta, men då regionerna är så olika stora så är det antalet fall som är det intressantaste ur nationell synvinkel. Örebro ligger inte ens på hälften av VG i antalet fall. Och VG fortsätter att öka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.