2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet inte vem det är så jag vet inte om jag skall tolka din fråga som positivt eller negativt, men jag tycker mig uppfatta en viss negativ ton i ditt inlägg, så jag förmodar att det vore något negativt om vi vore släkt.T tanaris skrev:
Men om det är som du säger så är det åtminstone ett bevis på att jag inte är själv om att tänka på det sätt som jag tänker. Jag tar för övrigt inte denne persons parti för det då jag inte känner personen i fråga. Lika lite som jag försvarar Egor Putilov som man får lite vibbar av att vissa kan tycka. Jag menar bara att flera av hans artiklar är bra på så vis att de skildrar sådant som inte annan media visar. All information i regel är väl bra, oavsett vem det kommer från, eftersom information är kunskap.
Nu får du det att låta som att jag vill att gamla döende människor skall torteras. Det väl precis motsatsen som dottern till den avlidna ville uppnå? Något som jag också menar.G gaidin skrev:
Det framkommer i telefonintervjun att personalen inte gav morfin till mamman, trots att läkare hade skrivit ut det eller exakt hur det nu var. Samt mycket annan information. Du får lyssna på den intervjun.
Jag känner inte er här inne eftersom jag inte har varit med här så länge, men jag måste säga att det känns märkligt att jag blir överöst med smått upprörda svar bara för att jag länkar till en artikel, med information som dessutom bevisas vara sann genom att jag även hänvisar till intervjun med kvinnan (dottern) i fråga. Sen om informationen från kvinnan är sann eller inte (möjligen ljuger hon och har lurat mediernas alla läsare?) kan ju inte jag avgöra, men om det nu är lögn det hon säger, så skall väl inte jag "angripas" för detta?
Jag får verkligen känslan av att flera av er här vill skjuta budbäraren. Det tillvägagångssättet är kanske inte det klokaste. Ett klokare agerande vore att gå till föregående steg i informationskedjan, dvs. artikeln, som jag hänvisar till och kolla ifall det stämmer. När det är konstaterat att artikeln inte har hittat på detta utan att det faktiskt finns en person bakom som har lämnat ifrån sig informationen, så får man gå till det steget.
Så nästa steg, för er som är upprörda över den information som jag har länkat till, borde i så fall vara att utreda ifall den här kvinnan, dvs. dottern till den avlidne, har ljugit ihop allting eller inte. Talar hon sanning, får man i så fall gå vidare med sin upprördhet och ilska (om man nu går och bär på en sådan på grund av artikeln i fråga) och börja utreda vårdpersonalen, om man nu har ett sådant enormt behov av det. Och så vidare.
Men på något märkligt sätt så stannar den ilskan redan vid budbäraren, vid mig. Ett mycket besynnerligt förfarande kan man tycka.
Och det här är kanske lite för mycket personuppgifter ...
Men hon är ju död och dottern har ju redan lämnat ut tillräckligt mycket publikt, så ...
Att Anita Petterson fanns och dog det datumet vidimeras av ratsit också.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara en så stor komplott att detta är fabricerat eller att man passat in historien mot en annan person.
https://www.ratsit.se/19640910-Lena...e/RxXlpcIFd6deNIvE5bCArK6mJm2FEoCrd_A-wTsKhko
Någon moderator får väl döda länken ifall det är för magstarkt.
edit
FYI, detta kollade jag redan tidigare idag. Men fann inte då någon anledning till att skriva om det.
Men hon är ju död och dottern har ju redan lämnat ut tillräckligt mycket publikt, så ...
Att Anita Petterson fanns och dog det datumet vidimeras av ratsit också.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara en så stor komplott att detta är fabricerat eller att man passat in historien mot en annan person.
https://www.ratsit.se/19640910-Lena...e/RxXlpcIFd6deNIvE5bCArK6mJm2FEoCrd_A-wTsKhko
Någon moderator får väl döda länken ifall det är för magstarkt.
edit
FYI, detta kollade jag redan tidigare idag. Men fann inte då någon anledning till att skriva om det.
Redigerat:
Det är väl inte det som är frågan.Mikael_L skrev:
Diskussionen handlar vad jag förstår om varför man inte ger en döende människa respiratorvård om allt hopp ändå är ute. "Ingen skada skedd" så att säga.
Det handlar väl inte sällan om att nära anhöriga inte förstår vad som händer och acceptera att livet tar slut.
När det gäller morfinet kan jag tänka mig att det var en vid behovs ordination. Då är det upp till sjuksköterskan att bedöma om behov finns. Att läkaren ordinerar vid behov medför att sköterskan har möjlighet att ge, inte att sköterska ska ge. Jag är dock inte insatt i det specifika fallet.
När det gäller morfinet kan jag tänka mig att det var en vid behovs ordination. Då är det upp till sjuksköterskan att bedöma om behov finns. Att läkaren ordinerar vid behov medför att sköterskan har möjlighet att ge, inte att sköterska ska ge. Jag är dock inte insatt i det specifika fallet.
Propaganda handlar inte om att sprida felaktig information - Det genomskådas ju väldigt snabbt. Det är effektivare att sprida ensidig och vinklad information för att vända opinionen i en viss riktning. Det verkar som att du har gått i den fällan.tompax skrev:
Jag känner inte Egor Putilov och har heller ingen kännedom om honom. Så jag kan inte uttala mig. Jag kan heller inte uttala mig om samtliga hans artiklar och vad dessa innehåller.
Det enda jag kan säga, är att jag har läst en hel del av hans artiklar som har överensstämt med källor och i synnerhet med de bifogade videoupptagningarna som har funnits tillgängliga. I sådana fall blir det så att säga svårt att hävda att saker och ting är fake news, när svaret finns där svart på vitt i form av videobevis.
P patst577 skrev:
Jo dessa tre meds har fungerat tillräckligt bra i studier för att kunna släppas som godkänd behandligar av Covid 19. Vi har dock mer att lära om hur de används effektivast osv
Det vanliga är att ju tidigare man sätter in antivviral behandling dess bättre. Så välj ut pat med riskfaktorer och behandla dem så snart det går.
Behandalr man för sent i allvarlig sjukdom gör de ofta ingen skillnad.
Frågan är bara om det är konstaterat och fastställt, eller ifall det bara är vad du personligen anser?useless skrev:
Det är lite som när politiker debatterar. En säger 3 miljarder, den andra säger 5 miljarder. Sedan anklagar de varandra för att tala osanning och båda hävdar sin egen rätt.
Det bästa är väl att inte lyssna på någon av de i det läget och hellre kolla efter själv och se vad som stämmer? Om man nu har behov av det så att säga
Tegnell
""Nu inför flera flygbolag åtgärder för att minska risken för smittspridning på flighterna, bland annat krav på munskydd i kabinerna.
En åtgärd som är svår att förstå, tycker statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.""
Detta talar för sig själv. Manen kan inte ha alla hemma
""Nu inför flera flygbolag åtgärder för att minska risken för smittspridning på flighterna, bland annat krav på munskydd i kabinerna.
En åtgärd som är svår att förstå, tycker statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.""
Detta talar för sig själv. Manen kan inte ha alla hemma
Nyss på svt2, aktuellt.
Preliminära resultat från en riktigt stor undersökning av antikroppar i Spanien visar rätt trista resultat, bara 5-6% har antikroppar.
Undersökningen omfattar flera tiotusentals personer.
Tråkiga besked, vi kommer få kämpa med skiten i många år till.
Hålla tummarna för att vi får fram något vaccin.
Preliminära resultat från en riktigt stor undersökning av antikroppar i Spanien visar rätt trista resultat, bara 5-6% har antikroppar.
Att "Egor Putilov" inte skulle gå rysslands ärenden får man vara rejält naiv för att tro, så ja det känns så "konstaterat och fastställt" som det kan bli. Jag föreslår att du läser i.a.f. https://sv.wikipedia.org/wiki/Egor_Putilov innan du fortsätter frossa i alternativfakta på sajter där han huserar.tompax skrev:
Frågan är bara om det är konstaterat och fastställt, eller ifall det bara är vad du personligen anser?
Det är lite som när politiker debatterar. En säger 3 miljarder, den andra säger 5 miljarder. Sedan anklagar de varandra för att tala osanning och båda hävdar sin egen rätt.
Det bästa är väl att inte lyssna på någon av de i det läget och hellre kolla efter själv och se vad som stämmer? Om man nu har behov av det så att säga![]()
Ett problem med att du "kollar efter själv och ser vad som stämmer" är att du inte verkar kolla speciellt brett. Om du gjort det så hade du knappast missat varför ovanstående person är en tvivelaktig källa.
Ja, du har ju redan svarat det?Ulltand skrev:
Jo dessa tre meds har fungerat tillräckligt bra i studier för att kunna släppas som godkänd behandligar av Covid 19. Vi har dock mer att lära om hur de används effektivast osv
Det vanliga är att ju tidigare man sätter in antivviral behandling dess bättre. Så välj ut pat med riskfaktorer och behandla dem så snart det går.
Behandalr man för sent i allvarlig sjukdom gör de ofta ingen skillnad.
Vi får väl se om de räcker. Än har de inte direkt visats att de är revolutionerande.
Vi får hoppas att de är bra nog och finns i tillräckliga mängder i så fall.
Motsvarande siffra i New York låg väl runt 20-25%?
Svårt att dra några större slutsatser om svenska förhållanden utifrån någon av studierna.
Ofattbart att det ska ta sån tid för oss att få in resultat från större antikroppsstuider.
Svårt att dra några större slutsatser om svenska förhållanden utifrån någon av studierna.
Ofattbart att det ska ta sån tid för oss att få in resultat från större antikroppsstuider.
Mikael_L skrev:
Nyss på svt2, aktuellt.