Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du till jobbet eller en tjänsteresa?
I det första fallet är den onödig om du kan jobba hemifrån.
I det andra fallet beror det väl på vad orsaken till den är.
Tjänsteresa som inte kan utföras digitalt

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T
tompax tompax skrev:
Diskussionen blir både omöjlig och onödig, återigen på grund av människans natur. Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det. När man inte gör det, så är det i många fall nästan omöjligt att ändra på det, återigen på grund av människans natur. Alla människor har sedermera inte samma egenskaper så alla kan inte dras över en och samma kam.

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du har en pensionerad sjuksköterska i släkten, ifall du menar att du har fått information från denna person eller ej eller hur du menar. Men vårdpersonal finns så klart i många släkter. Jag kommer själv från och är uppväxt i en läkarfamilj med relativt många i släkten som har följt samma spår. Allt från undersköterskor till chefsläkare, men de flesta läkare och uppåt.
Och det är sant att man gärna inte vill prata om förhållandena och så klart skyddar sin egen anställning, men titt som tätt, särskilt från mina allra närmaste, så slinker sanningen fram under längre diskussioner och de flesta är också överens.
Detta i kombination med mina egna erfarenheter beskriver också den värld jag i övrigt uppfattar världen som. Det stämmer så att säga mycket bra överens.

Jag ser dock inget konstigt med detta eftersom jag vet hur människan är, vad den har skapat för värld och därmed hur världen är. Samtidigt tycker jag att det är en aning, eller t.o.m mer än så, tragiskt. Jag har sedan länge, länge accepterat att det är så och tänker inte bråka om det. It is what it is :)
Nu låter du nästan som Martin_B, han var ju också väldigt övertygad om sin egen förträfflighet, tills han lyckades kasta ut sig själv härifrån. Är ni släkt?

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett typiskt sätt att förespegla en klock-kurva med tendens nedåt när så inte är fallet. FHM tappar i trovärdighet.
FHM skulle nog gärna vilja ha de riktiga siffrorna varje dag men de har varit tvungna att acceptera att det inte går att få sjukvård och äldreomsorg att rapportera dagligen. I början märktes det på dem att de var irriterade för att siffrorna inte stämde.

BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tjänsteresa som inte kan utföras digitalt
Om du förlorar jobbet för att du inte gör den så får den nog räknas som nödvändig ;) men det är väl bäst att du pratar med din arbetsgivare om hur nödvändig den är.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du förlorar jobbet för att du inte gör den så får den nog räknas som nödvändig ;) men det är väl bäst att du pratar med din arbetsgivare om hur nödvändig den är.
Nyss skrev du att vaka vid dödsbädd och rättegång var okej, nu är helt plötsligt är detta okej. Du är verkligen flexibel och förändringsbar på ett fåtal minuter, börja inte jobba på FHM :D

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker inte lägga mig i hur du använder språket men för mig så är något antingen nödvändigt eller onödigt, dvs. allt som inte är nödvändigt är onödigt.
Jo vi är också olika.:)

Jag ser fram emot alla som nu kan resa lite mer och känna att de följer råden. För det är just det som det är, råd.
Jag hoppas de är lika noga som jag är med att undvika smitta andra.
Jag är bra på att inte smitta andra.

Nu har ju inte anspråkslöshet varit min starka sida.

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Resor borde vara okej så länge det inte sker till regioner med hårt belastad sjukvård. Speciellt yngre borde kunna resa. Men tex resor till Gotland är inte helt lämpliga.

BirgitS
Nyss skrev du att vaka vid dödsbädd och rättegång var okej, nu är helt plötsligt är detta okej. Du är verkligen flexibel och förändringsbar på ett fåtal minuter, börja inte jobba på FHM :D
Hehe :D nej det har jag inte tänkt.

• Älska
Darling McFluff
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Resor borde vara okej så länge det inte sker till regioner med hårt belastad sjukvård. Speciellt yngre borde kunna resa. Men tex resor till Gotland är inte helt lämpliga.
Finns det några sådana regioner?
Det kan fort ändra sig när det gäller regioner som redan i normalfallet bara har några få intensivvårdsplatser och det kommer dit många turister eller sommarstugeägare.

Det kanske var fel formulerat. Om jag säger ”klart hårdare belastat än där man reser ifrån” blir det nog klarare med vad jag menar.

UDs definition på olika typ av resa borde väl vara lämplig även fast den är utformad för utlandsresor.

• Skärmdump av text från en diskussionstråd om UD:s avrådan från olika typer av resor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl mest stockholmarna med stugor på Öland, Gotland och i Norrland som ställer till problem.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det kanske var fel formulerat. Om jag säger ”klart hårdare belastat än där man reser ifrån” blir det nog klarare med vad jag menar.
Visserligen men vi har ju inga sådana siffror på det för att inte tala om vad som händer om det plötsligt blir dubbelt så många människor i området, då kan det ju bli katastrofalt på kort tid om man har otur.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl mest stockholmarna med stugor på Öland, Gotland och i Norrland som ställer till problem.
Och Norrmän i Värmland, och Danskar o Tyskar i söder.
Om problem likställs med att ha stuga och riskera smittspridning?

Vad definieras som onödigt?
Som BirgitS skriver. Själv har jag inte varit någon stans på tre månader. D.v.s. inte varit utanför tomtgränsen.
BirgitS BirgitS skrev:
För nödvändigt har man har väl gett exempel som att vaka vid en nära anhörigs död. Sen kan jag väl tänka mig typ att du blir kallad till en rättegång eller du behöver sjukvård som inte kan ges i din region.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.