Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
"Samtidigt kommer nya råd och uppmaningar för resor inom Sveriges gränser – där bilresor som tar upp till två timmar kan genomföras"

Har det alltså varit förbud eller hårdare regler innan dagens uppmaning?
Inga onödiga resor.

B b8q skrev:
Ja, du bör ju stanna i "din" sjukvårdsregion för att inte belasta andra regioner extra. Varken genom att sprida eventuell smitta eller ta upp plats i vården pga ett benbrott eller så. Har du missat det?
Nu handlade detta inte om mig utan generellt, jag har inte rest något.

Men ja, jag har inte uppfattat det på det viset. Men et spelar mindre roll då jag som sagt inte rest.

a.o.f a.o.f skrev:
Inga onödiga resor.
Vad definieras som onödigt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
För nödvändigt har man har väl gett exempel som att vaka vid en nära anhörigs död. Sen kan jag väl tänka mig typ att du blir kallad till en rättegång eller du behöver sjukvård som inte kan ges i din region.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
a.o.f a.o.f skrev:
Inga onödiga resor.
Jag gör aldrig några onödiga resor.
Möjligen om jag glömt något och får vända hem igen för att hämta det.

Resor upp till två timmar är ett råd.
Ingen kan åtala dig om du gör en 5 timmars resa inom landet.
Precis som det är ett råd att inte göra några onödiga resor.

Resor som tar mer än 1-2 timmar. ;)

Det finns inte, och har inte heller funnits något förbud mot resor. Men ju större sfär av människor du rör dig i, desto större risk utsätter du dina medmänniskor för. Så visa ansvar och minimera risken att du sprider smitta.

Stanna hemma på semestern.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så om jag får summera då har vi Stockholms dödlighet som konservativt räknad ligger på 0,8% som övergräns.

New Yorks dödlighet som i alla fall ligger på 0,14% (hela delstaten) eller 0,27% (Queens) som undergräns

Och som mitt i mellan uppskattning har vi Island, som har 0,56% dödlighet
Island ligger väll på 0.003% inte 0.56%?

optimum optimum skrev:
Jag gör aldrig några onödiga resor.
Tänk så olika vi är. Jag har åkt till landet i 20 år, även fast det aldrig var riktigt nödvändigt. I år stannar jag hemma.

Jag har de senaste månaderna fått lära mig att det förmodligen inte var nödvändigt att jag åkte till jobbet de senaste åren. Jag hade kunnat sitta hemma och jobba.

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Allmänmedicin är faktiskt en medicinsk specialitet.
[länk]
Det stämmer, men fortfarande är han läkare på en vårdcentral.

optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk så olika vi är. Jag har åkt till landet i 20 år, även fast det aldrig var riktigt nödvändigt. I år stannar jag hemma.

Jag har de senaste månaderna fått lära mig att det förmodligen inte var nödvändigt att jag åkte till jobbet de senaste åren. Jag hade kunnat sitta hemma och jobba.
Det är bra att vi är olika.
Du får gärna stanna hemma om du så önskar.

Jag kommer resa dit jag anser mig det vara lämpligt och är inom råden vi fått. Tack.
Mycket viktigt att vi inte smittar andra och det bästa rådet då är att själv inte bli smittad för som osmittad kan man inte smitta andra.
Social distans med lite extra, hög nivå på hygien och inte föra smittan vidare genom att vara oförsiktig med vad man tar i.
Går åt rätt så mycket tvål och handsprit nu. Även daglig rutin på jobbet att desinficera de saker på skrivbordet, handtag mm som man tar i. Jo jag är kanske extrem med hygienen nu men har gett mig katten på att inte smittas eller smitta andra.

Jag skrev onödiga och du sker nödvändiga.

mvh:)

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
harry73
Nefrums Nefrums skrev:
Island ligger väll på 0.003% inte 0.56%?
Nu vet jag inte hur du räknade men Island hade 10 dödsfall och 1800 smittade (efter väldigt många tester) så 0.56% av alla smittade dog.
I New York räknade vi antal döda som andel av hela befolkningen, och konstaterade att dödligheten inte kunde bli lägre än så eftersom troligtvis inte hela befolkningen är smittade borde dödligheten vara högre, och då är 0.14 eller 0 27% en undergräns.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS
Är en jobbresa onödig?
Menar du till jobbet eller en tjänsteresa?
I det första fallet är den onödig om du kan jobba hemifrån.
I det andra fallet beror det väl på vad orsaken till den är.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag skrev onödiga och du sker nödvändiga.
Jag tänker inte lägga mig i hur du använder språket men för mig så är något antingen nödvändigt eller onödigt, dvs. allt som inte är nödvändigt är onödigt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet avlidna som rapporterades in mellan 11.30 igår och 11.30 idag var 147 stycken, men de hade avlidit under flera olika dagar, en del redan för en vecka sen eller så. Stapeldiagrammet är uppdaterat sen klockan 14 med de 147 men då för de dagar de faktiskt avled. Om man jämför stapeldiagrammen flera dagar i följd så kan man se hur gamla staplar hoppar upp lite efter några dagar.
Ett typiskt sätt att förespegla en klock-kurva med tendens nedåt när så inte är fallet. FHM tappar i trovärdighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.