Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

The unemployment rate in the United States will peak at 25%, rivaling the worst period of the Great Depression, Goldman Sachs warned on Wednesday.

Goldman Sachs previously projected the unemployment rate would peak at 15%. The new forecasts are based on government statistics, the first glimpse of the reopening process and new big data sources, the bank said.

The federal government's monthly unemployment statistics only go back to 1948. The current level of unemployment is the highest monthly rate on record.

Annual data, which go back to 1929, show that the unemployment rate peaked during the Great Depression at an average of 24.9% in 1933.

The so-called real jobless rate, which captures the percentage of Americans who want a job but have given up trying to find one, surged to 22.8% in April. That was up from just 8.7% the month before.

Goldman Sachs warned Wednesday that the real jobless rate will peak at 35%, up from the bank's previous projection for a peak of 29%.

Ja, det är ju därför som nu vissa ledare försöker öppna upp länder trots att sjukvården inte klarar av att hantera de som är sjuka.

De inser att INGEN kan förutspå hur 35% arbetslöshet kommer slå mot ett land och dess invånare. För att inte tala om alla ökade flyktingströmmar då det inte ens kommer finnas något sätt att få ihop till mat.

Detta är några av mina orosmoment som gör att JAG anser att Sveriges väg med att försöka hålla företagen öppna så mycket som möjligt är rätt.

Ja, vi tappar hotell, kultur och restaurang näringen men det skulle gjorts ändå. Men för övriga branscher finns det i alla fall hopp om överlevnad.

Självklart är det tråkigt med människor som dör, den diskussionen har varit uppe tidigare men jag anser att den måste balanseras mot dödsfall i Cancer, alkohol, fetma, svält osv.

Jag är inte heller nöjd med alla val som styrningen av Sverige sen tidigare lett till och jag hoppas på förbättringar efter detta.

Men jag ser strategin och vägen som den bästa kompromissen!

• Gilla
Teacer och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enbart 5% i Spanien har antikroppar, epidemiolog i Uppsala säger att detta kan påverka den svenska strategin mot att hålla borta smittan istället för att bara rädda sjukvården. Flockimmunitet är långt borta i Spanien och därmed troligen i Sverige:
- [länk]
Kan det inte vara så att man mäter på ett helt lands befolkning medan smitta har brutit ut i vissa regioner?
Det vore intressant att se siffrorna från endast Madrid, eller Barcelona, för att få en siffra på de områden som haft mycket smitta.

Vi kan säkert se liknande siffror i Sverige, någon enstaka procent i Bleking och Gotland medan det i Stockholm är betydligt högre.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kan det inte vara så att man mäter på ett helt lands befolkning medan smitta har brutit ut i vissa regioner?
Det vore intressant att se siffrorna från endast Madrid, eller Barcelona, för att få en siffra på de områden som haft mycket smitta.

Vi kan säkert se liknande siffror i Sverige, någon enstaka procent i Bleking och Gotland medan det i Stockholm är betydligt högre.
Eller så kan det vara att det det test man använder är dåligt på att detektera antikroppar. Hoppas kan man alltid.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Läste just en TT-artikel om Kawasakis syndrom orsakat av Covid-19 hos små barn. Detta är ju en immunsystemssjukdom, precis som Narkolepsi som orsakas av Svininfluensan (och dess vaccin).

När jag läste om detta så började jag tänka på riskerna med vacciner, vi kan nog glömma att barn kommer att vaccineras mot COVID-19 när vaccinet väl kommer, detta pga riskerna till autoimmun sjukdom pga vaccinerna.

Detta leder då till att vi kommer att behöva utesluta barnen ur immuniteten som leder till flockimmunitet, vilken påverkan får det på vaccinationsprogrammen? Kommer det att bli som med övriga influensor, enbart de i riskgrupperna rekommenderas en vaccination?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läste just en TT-artikel om Kawasakis syndrom orsakat av Covid-19 hos små barn. Detta är ju en immunsystemssjukdom, precis som Narkolepsi som orsakas av Svininfluensan (och dess vaccin).

När jag läste om detta så började jag tänka på riskerna med vacciner, vi kan nog glömma att barn kommer att vaccineras mot COVID-19 när vaccinet väl kommer, detta pga riskerna till autoimmun sjukdom pga vaccinerna.

Detta leder då till att vi kommer att behöva utesluta barnen ur immuniteten som leder till flockimmunitet, vilken påverkan får det på vaccinationsprogrammen? Kommer det att bli som med övriga influensor, enbart de i riskgrupperna rekommenderas en vaccination?
Medelålders vita män kommer att KRÄVA att få bli vaccinerade.

• Gilla
uplj
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:

Man räknar med 10% i Madrid och 5% för övriga delar av landet.

G gaidin skrev:

Visst kan det vara så, det är troligen till och med så. Men vad hjälper det?

T
tompax tompax skrev:
Jag vet inte vem det är så jag vet inte om jag skall tolka din fråga som positivt eller negativt, men jag tycker mig uppfatta en viss negativ ton i ditt inlägg, så jag förmodar att det vore något negativt om vi vore släkt.

Men om det är som du säger så är det åtminstone ett bevis på att jag inte är själv om att tänka på det sätt som jag tänker. Jag tar för övrigt inte denne persons parti för det då jag inte känner personen i fråga. Lika lite som jag försvarar Egor Putilov som man får lite vibbar av att vissa kan tycka. Jag menar bara att flera av hans artiklar är bra på så vis att de skildrar sådant som inte annan media visar. All information i regel är väl bra, oavsett vem det kommer från, eftersom information är kunskap.
Inte? Ni skulle nog komma bra överrens. Ni verkar tänka likadant, uttrycka er likadant och ni verkar ha en lika stark förkärlek för gamla hus. Synd att han är bannad så du inte kan kontakta honom.

Vad beträffar Egor Putilov så kanske du inte försvarar honom, men du legitmerar honom genom att föra vidare vad han skriver. I värsta fall till människor som inte är lika duktiga på att tänka som du.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Inte? Ni skulle nog komma bra överrens. Ni verkar tänka likadant, uttrycka er likadant och ni verkar ha en lika stark förkärlek för gamla hus. Synd att han är bannad så du inte kan kontakta honom.

Vad beträffar Egor Putilov så kanske du inte försvarar honom, men du legitmerar honom genom att föra vidare vad han skriver. I värsta fall till människor som inte är lika duktiga på att tänka som du.
Min dotter skriver ett skolarbete om fake news just nu och har tagit vinklingen att det är bra för demokratin. Hon har en del bra argument för detta, bland annat att i förlängningen så måste folk blinduktigare att själv filtrera informationen, annars så leder det till att demokratin försvagas. Hon använder Ungern som exempel på hur bekämpningen av fake news kan försvaga demokratin. Som sagt var, hon har en del poänger med att fake news faktiskt är nyttigt för samhället också.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Så nästa steg, för er som är upprörda över den information som jag har länkat till, borde i så fall vara att utreda ifall den här kvinnan, dvs. dottern till den avlidne, har ljugit ihop allting eller inte. Talar hon sanning, får man i så fall gå vidare med sin upprördhet och ilska (om man nu går och bär på en sådan på grund av artikeln i fråga) och börja utreda vårdpersonalen, om man nu har ett sådant enormt behov av det. Och så vidare.
Nu är du inte ärlig, ingen har påstått att den tragiska händelsen är lögn. Det jag påstår är att kvinnans död används i ett osmakligt syfte av en person som använder sig av händelsen för att sprida sitt budskap.

Budskapet är; "Sveriges sjukvård är så dålig så man låter människor dö" eller "det kostar för mycket att i livets slutskede mildra plågorna för en döende patient" På ett övergripande plan är syftet att skada tilliten till sjukvården i det här fallet samt till de som ansvarar för vår sjukvård. Ditt ansvar i det hela är att du, medvetet eller omedvetet bidrar till spridningen.

A Abies koreana skrev:
1.Hon bad ju återkommande personal om hjälp, men fick nej
2.Varför tror ni "regeringen" förberett en särskild insatsstyrka som ska rycka ut vid problem på sjukhus?
Detta inlägg postades på Twitter igår av samma person som publicerade videon.

Först upprepas samma budskap, sjukvårdspersonalen nekar en sjuk människa hjälp. Sedan antyds att regeringen förbereder en militär insatsstyrka som skall användas mot en befolkning som fått nog av misskötseln vid våra sjukhus och ….????
Massiva demonstrationer utanför våra sjukhus som blir så våldsamma att militär måste ingripa? Misstanken är planterad och oron och ilskan får arbeta vidare.

Är det någon utom Putilov själv som har information om att regeringen förbereder en insatsstyrka som skall rycka in vid problem på sjukhus?

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Visst kan det vara så, det är troligen till och med så. Men vad hjälper det?
Kan det vara så att Spaniens lockdown har gjort att andelen med antikroppar ligger på så låga nivåer?

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Kan det vara så att Spaniens lockdown har gjort att andelen med antikroppar ligger på så låga nivåer?
Det är väl rimligt att anta. Däremot gör ju deras mängden test mer träffsäkert än det test vi skickade ut. Låga antal ger variabler med större talspann.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men det var ju inte för att kontrollera folkmassor som rasade mot dålig sjukvård, tvärtom för att hålla koll på att inte FÖR MÅNGA ville ta del av den utmärkta vården.
Och där gick jag i fällan, jag tänkte exakt det som var avsikten med inlägget.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.