Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gaidin skrev:
Det är väldigt många här som kritiserar FHM för felaktigheter, jag tror inte de som gör det har förstått vad det pratas om på presskonferenserna eller förstår bakomliggande resonemang. Själv tycker jag de är väldigt tydliga med hur de tänker, vad de gör och vad deras mål är, ändå verkar många välja att missuppfatta för att misskreditera både den vetenskapliga modellen i sig självt, och FHMs forskning och hantering, utan att på något sätt förklara på ett vettigt sätt hur det skulle gått till i stället.

Det verkar vara mycket känslor och lite eftertanke som präglar debatten. Som tur är styr inte känslor i Sverige vilket jag är väldigt glad för.
Så många är de inte. Men i övrigt håller jag med dig.
Skärmdump från diskussionsforum visar användare och poäng relaterade till ämnet Coronavirus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
patst577
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Är det inte i högsta grad väsentligt? Antal avlidna är det säkraste mått (dock tyvärr ej helt säkert) vi har på hur denna epidemi i Sverige utvecklas. Varken antalet konstaterade fall eller IVA fall är säkra, så antalet döda är ett mycket bra mått för hur utvecklingen går och vad rekommendationerna, men ännu hellre restriktionerna, skall vara.
Nej, det är alldeles för sent att basera råd, rekommendationer och restriktioner på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker att det är bättre att de inte presenterar något om avlidna och inte kommer med några råd?
För det är alternativet.

Detta är en ny situation och alla gör så gott de kan med den information som finns tillgänglig. Men absoluta fakta kommer inte att finnas på länge.

Men om antalet avlidna per dag blir 70 eller 100 är inte väsentligt för FHM:s rekommendationer.
Men vilka råd presenterar de?

De råden har jag själv och säkert många fler levt med varje år vid influensatider.
Tvätta händerna, socialt avstånd, gå inte och jobba om man är sjuk.
Otroligt.
Jag tror du kan de också.

Börjar bli mer och mer kritisk till vad de åstadkommer.
Gissningar?
Hade jag skött mitt jobb så hade jag fått sparken.

De har gissat fel och nu ser vi effekten.
Vi har nästan 10 gånger så många döda varje dag som hela övriga norden.

Du verkar nöjd med vad de åstadkommer.
Det är inte jag.
 
  • Gilla
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
tompax
tttomten tttomten skrev:
Nej, det är alldeles för sent att basera råd, rekommendationer och restriktioner på.
Närmare bestämt ca. 1 månad för sent. Men vad skall vi annars basera det på? IVA fall? Personer dör i sina hem för att de inte ens tillåts komma till vården, trots att de är kvalificerade IVA patienter.
Antalet konstaterade fall säger sedermera ingenting, eftersom mörkertalet på antal smittade lär vara enormt.

Så antal döda och kurvan för antal döda är ju ett bra mått för hur man skall agera, för att inte säga kurvor för andra länder, som kan ge oss en liten bild av hur det kan utvecklas.
 
BirgitS
tompax tompax skrev:
Är det inte i högsta grad väsentligt? Antal avlidna är det säkraste mått (dock tyvärr ej helt säkert) vi har på hur denna epidemi i Sverige utvecklas. Varken antalet konstaterade fall eller IVA fall är säkra, så antalet döda är ett mycket bra mått för hur utvecklingen går och vad rekommendationerna, men ännu hellre restriktionerna, skall vara.
Som det är nu i Region Stockholm så är det nästan hälften av de avlidna som kommer från SÄRBO (Särskilt boende för äldre), de blev inte sjuka för att de satt i restauranger eller åkte i kollektivtrafiken utan för några kom in på boendena och besökte eller jobbade fast de smittade. Det finns liksom inte så mycket mer rekommendationer att ge för FHM än att poängtera att äldreboenden måste bli bättre på att skydda de äldre, och det gäller oavsett om det är 30 eller 50 på sådana boenden som dör om dagen.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
tompax
optimum optimum skrev:
Du [BirgitS] verkar nöjd med vad de åstadkommer.
Det är inte jag.
Jag tror det är många som är nöjda med situationen i Sverige eftersom de ser hur andra länder stänger ner och att en del är missnöjda i dessa länder.
Folk här i Sverige är glada för att de kan vara fria och göra lite som de vill, och känner nog därför att det "är den rätta vägen att gå".

Ja, jag kan hålla med om att det är jätteskönt att nästan allt är öppet och att man kan göra nästan vad som helst, precis som förut. Det är fritt och det är skönt.

Frågan är bara vad alla de drabbade tycker? De som dör, familjer och bekanta till dessa. Samt även de som överhuvudtaget inte har med covid-19 att göra, men som drabbas hårt, i värsta fall dör, på grund av coronakrisen i vården.

Sedan är det så klart en ekonomisk vinst för Sverige att göra på detta vis. Många företag kan fortfarande gå runt och fungera, samtidigt blir samhället av med många äldre, sjuka och svaga, samt en viss andel personer som fortsättningsvis skulle kosta samhället större summor, som exempelvis rökare, överviktiga, med mera.
Bostäder frigörs, äldrevårdplatser frigörs, sjukplatser frigörs, sjukpenningbelastningen minskar.

Frågan är bara om detta är rätt eller fel? Man kan tycka att det är rätt, man kan tycka att det är fel.

Ja, denna pandemi kommer förmodligen bli dyrare både för Danmark, Norge och Finland, för att nämna tre länder. Men det är också fler som överlever pandemin.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Närmare bestämt ca. 1 månad för sent. Men vad skall vi annars basera det på? IVA fall? Personer dör i sina hem för att de inte ens tillåts komma till vården, trots att de är kvalificerade IVA patienter.
Antalet konstaterade fall säger sedermera ingenting, eftersom mörkertalet på antal smittade lär vara enormt.

Så antal döda och kurvan för antal döda är ju ett bra mått för hur man skall agera, för att inte säga kurvor för andra länder, som kan ge oss en liten bild av hur det kan utvecklas.
Ja det är komplext men personligen tycker jag det är betydligt bättre att framförallt titta på inneliggande patienter.
Viktigaste uppgiften nu är att hålla i och inte överanstränga vården ytterligare (än vad den redan är).
Att basera råd på inhemska dödsfall kan vara ödesdigert då verkan av en åtgärd syns efter ca 1 mån, mao så kan du lätt få 2 månader med kaos (1 mån ökning, 1 mån bromsning).
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Vad menar du med överdödlighet då?
Kan ju bara tillägga att t.o.m den "dagliga" statistiken hänger efter med fall ej rapporterade. Vi skall nog inte dra några slutsatser av någonting ännu. Vi får nog vänta och se.

[länk]
Tabell som visar procentuell ökning av dödsfall och rapporterade COVID-19 dödsfall per område, med Sverige sist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är inte Italien med. Men det är tydligt att Sverige haft bättre koll än många andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Som det är nu i Region Stockholm så är det nästan hälften av de avlidna som kommer från SÄRBO (Särskilt boende för äldre), de blev inte sjuka för att de satt i restauranger eller åkte i kollektivtrafiken utan för några kom in på boendena och besökte eller jobbade fast de smittade. Det finns liksom inte så mycket mer rekommendationer att ge för FHM än att poängtera att äldreboenden måste bli bättre på att skydda de äldre, och det gäller oavsett om det är 30 eller 50 på sådana boenden som dör om dagen.
[länk]
Ja fast smittan kommer väl från "någonstans"? Det uppstår väl heller inte ur ingenting direkt på dessa äldreboenden?
Om besöksförbuden har trätt i kraft, så kommer naturligtvis smittan från vårdpersonalen, inte sant?
Och dessa vårdare i sin tur har förmodligen blivit smittade på grund av för slappa restriktioner ute i samhället.

Självklart skulle Sverige ha haft färre dödsfall om vi hade stängt ner som Danmark osv. Rätt eller fel? Det är en annan diskussion.

Eller vad tror du förklarar att alla andra länder runtomkring oss stänger ner, får färre dödsfall, medan Sverige inte stänger ner och får många gånger så höga dödstal? Tror du inte det där är relaterat?
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Visst, momentant. Men du och många andra verkar inte ha förstått att de flesta av oss kommer att få den här sjukdomen.
 
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 skrev:
[bild]

Tyvärr är inte Italien med. Men det är tydligt att Sverige haft bättre koll än många andra.
Jo jag förstår, men skall vi inte vänta tills krisen är över, återigen, och räkna när allt har lugnat sig?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men vilka råd presenterar de?

De råden har jag själv och säkert många fler levt med varje år vid influensatider.
Tvätta händerna, socialt avstånd, gå inte och jobba om man är sjuk.
Otroligt.
Jag tror du kan de också.

Börjar bli mer och mer kritisk till vad de åstadkommer.
Gissningar?
Hade jag skött mitt jobb så hade jag fått sparken.

De har gissat fel och nu ser vi effekten.
Vi har nästan 10 gånger så många döda varje dag som hela övriga norden.

Du verkar nöjd med vad de åstadkommer.
Det är inte jag.
Uppenbarligen så följer inte många de råden jämnt under vinterhalvåret eftersom antalet fall av säsongsinfluensa och vinterkräksjuka sjönk direkt som FHM kom med de råden. Det har ju snarare varit praxis att man ska gå och jobba fast man är lite förkyld osv.

Har FHM gissat fel så är det snarare att de trodde att vården skulle bli mer belastad än den har blivit, det är ju därför som det finns lediga platser i Region Stockholm och ett fältsjukhus som har stått färdigt i några veckor nu utan att behöva användas.

Det är ju tur då att du inte behöver sköta ett jobb där villkoren ändras från en dag till nästa och du ändå förväntas komma fram till beslut fast förutsättningarna för besluten kan ha blivit helt annorlunda i morgon.

Så vitt jag vet strävar alla europeiska länder efter att platta till kurvan så gott det går för att inte överbelasta sjukvården och det har ju gått bättre i Sverige än i en del andra länder. När det gäller andra nordiska länder så får man väl se vad som händer när de nu allt eftersom lättar på sina restriktioner, deras dödsfall kanske stiger om en månad när Sveriges går ned. Det är inget sprinterlopp det här utan ett maratonlopp och facit har vi först om några år när man har kunnat se hur överdödligheten har varit i länderna. För hårda restriktioner leder till sämre konjunktur som leder till minskade skatteintäkter som leder till mindre pengar till vården som leder till att de som får cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. inte kan få lika effektiv vård därför att den är för dyr vilket leder till ökad dödlighet.

Naturligtvis tycker jag att det vore bra om färre dör men det är inte FHM:s fel att äldreboenden inte har skyddat sina boenden, det är inte FHM:s fel att folk sitter och trängs på restauranger eller i parker osv. Ska man skylla på någon ska man skylla på rätt personer.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 10 till
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 skrev:
Visst, momentant. Men du och många andra verkar inte ha förstått att de flesta av oss kommer att få den här sjukdomen.
Ja så kommer det ju bli nu när vi har släppt in viruset i samhället och låta det löpa amok. Och det gäller alla länder förutsatt att förloppet går snabbare än vad det tar tid för ett vaccin att komma ut på marknaden.

Vissa länder kanske klarar av att hålla sina epidemier i schack tills ett vaccin kommer ut, så riskgrupperna får möjligheten att vaccinera sig om de vill.

Sverige kommer uppenbarligen inte att göra det. Vi kommer med stor sannolikhet att uppnå flockimmunitet före ett vaccin kommer.

Fast hur vi än räknar och ser på det, så måste vi vänta tills det hela är över, innan vi kan analysera all data och alla länders metoder och ställa dem mot varandra för att se vilken metod som var bäst.
 
tompax tompax skrev:
Ja fast smittan kommer väl från "någonstans"? Det uppstår väl heller inte ur ingenting direkt på dessa äldreboenden?
Om besöksförbuden har trätt i kraft, så kommer naturligtvis smittan från vårdpersonalen, inte sant?
Och dessa vårdare i sin tur har förmodligen blivit smittade på grund av för slappa restriktioner ute i samhället.

Självklart skulle Sverige ha haft färre dödsfall om vi hade stängt ner som Danmark osv. Rätt eller fel? Det är en annan diskussion.

Eller vad tror du förklarar att alla andra länder runtomkring oss stänger ner, får färre dödsfall, medan Sverige inte stänger ner och får många gånger så höga dödstal? Tror du inte det där är relaterat?
Det är klart det är relaterat, men hur många gånger ska det behöva sägas att det totala dödstalet vet vi inte förrän hela befolkningen antingen blivit smittade eller vaccinerade. Och det lär ta ett par år, i alla länder. Det KAN vara en bra strategi att som de övriga nordiska länderna stänga ner allt i början och hoppas på mediciner och vaccin snabbt, men just nu verkar det tyvärr som om de flesta studierna av mediciner visar på dåliga resultat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Anledningen till att jag propagerar för testning och smittspårning är att jag ser det som det bästa alternativet för att rädda liv och ekonomi med den kunskap vi har idag. De andra alternativen innebär antingen liv eller ekonomi

Här är en artikel författad av nobelpristagaren ekonomi 2018 om vikten av att vi får igång masstester som är läsvärd.

[länk]

(Om det krävs inloggning så är det bara att ange en hittepå e-postadress)

och här en artikel på svenska som bygger på den engelska artikeln ovan:
[länk]
Det verkar helt oklart för folk vad ”test” innebär. Att PCR-test detekterar dna från visuet.
Hur länge gammalt dna kan finnas kvar i våra kroppar är inget som journalister ens begriper är relevant.
Eller så gör de det, men underlåter att rapportera.
Och vilket är värst.

Det är media som ansvarar för att sanningen förs fram, som Tegnell också sa i ett tidigt uttalande i Aftonbladet, att de/media bär ett stort ansvar nu.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.