Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
tompax tompax skrev:
När Italien i sin resa uppåt i kurvan låg i ungefär samma läge som nu vad gäller antal döda, så räknades det redan då som mer eller mindre katastrof inom sjukvården.
Men Sverige har fått mer tid på sig för att ställa om sjukvården än vad Italien hade. När Italien hade lika många avlidna som Sverige har nu så hade de en ökningstakt som gjorde att antalet fördubblades på 2,5 dagar, i Sverige tar det 4 dagar. Så kurvornas branthet skiljer sig åt.

Om man räknar från 10:e dödsfallet i resp. land så tog det Italien ung. 3 veckor att komma upp det antal avlidna som Sverige har nu och det har tagit Sverige drygt 5 veckor.
Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Snacka om att övertolka ett enstaka fall.
För min del så är jag intresserad av att veta om virusutsöndring är = smitta.
 
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Men Sverige har fått mer tid på sig för att ställa om sjukvården än vad Italien hade. När Italien hade lika många avlidna som Sverige har nu så hade de en ökningstakt som gjorde att antalet fördubblades på 2,5 dagar, i Sverige tar det 4 dagar. Så kurvornas branthet skiljer sig åt.

Om man räknar från 10:e dödsfallet i resp. land så tog det Italien ung. 3 veckor att komma upp det antal avlidna som Sverige har nu och det har tagit Sverige drygt 5 veckor.
Källa: [länk]
Ja så är det ju. Samtidigt har Sverige kanske haft det sämsta utgångsläget med minst antal sjukhusplatser i EU, för att inte tala om en överbelastad vård redan innan.
Men absolut har Sverige haft mer tid på sig att förbereda, tack och lov.

Ökningen går långsammare i Sverige än i Italien och jag kan i dagsläget inte se några tecken på att vi skulle få en så kraftig exponentiell tillväxt som Italien fick. Sverige har en ganska lugn och "kontrollerad" kurva uppåt med en exponentiell ökning på knappt 6% per dag i snitt senaste 7 dygnen.

Problemet är väl kanske heller inte att sjukvården skall hinna få fram sjukhusplatser i nuläget, eftersom det borde vara det minsta problemet rent praktiskt (det går om man bara vill). Ett mycket större problem är att få fram personal, då dessa kan man inte bara "bygga ut" eller "konvertera till" hur som helst.

Särskilt när även personal inom vården dör och minskar p.g.a den aspekten, även om det problemet inte är allt för stort idag rent matematiskt.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Möbius skrev:
För min del så är jag intresserad av att veta om virusutsöndring är = smitta.
Om den är i tillräcklig koncentration, ja!
 
harry73
tompax tompax skrev:
Ja, det stämmer. Italien är på väg ner, och vi är på väg upp.

När Italien i sin resa uppåt i kurvan låg i ungefär samma läge som nu vad gäller antal döda, så räknades det redan då som mer eller mindre katastrof inom sjukvården.

Sverige ligger på väg upp nu, det stämmer.
När man jämför Sverige med Italien, Spanien eller Frankrike, ska man vara försiktiga med att dra alltför många slutsatser som de hade ansträngd sjukvård vid xx antal döda per miljon, så då är det lika allvarligt för oss.
Italien som helhet hade inte en ansträngd situation, men väldigt många regioner i Italien (framförallt Nord Italien) hade en ansträngd situation.
På samma sätt är det i Sverige framförallt ansträngd för Stockholm och närliggande regioner. Men inte så ansträngd som de värsta regionerna i Italien.
Karta över Italien med färgkodade regioner som visar antal döda per miljon invånare relaterat till sjukvårdsanspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låst artikel, men väldigt intressant:
- [länk]

En grundskola i Skellefteå kommun har stängts april ut efter långvarig hög frånvaro av framförallt personal. Nu skall Västerbottensregionen utreda om man har smittspridning av Covid-19, eller om det kan vara någon annan smitta (årets influensa?) som ställer till det.

Vi som följt detta ett tag vet att man haft liknande problem på flera andra skolor i vinter, dessutom redan innan Covid-19 kommit till oss i Sverige från Alperna.
Och provsvaren visar att flera i personalen på Kågeskolan har Covid-19:
- https://norran.se/nyheter/artikel/f...al-en-unik-situation-for-hela-landet/er99935r
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och provsvaren visar att flera i personalen på Kågeskolan har Covid-19:
- [länk]
Vi kan nog anse att smittan är hyggligt utbredd i hela landet. Det finns nog lokala smittocentrum i alla hörn av Sverige.
 
P patst577 skrev:
Vi kan nog anse att smittan är hyggligt utbredd i hela landet. Det finns nog lokala smittocentrum i alla hörn av Sverige.
Det verkar som att Skellefteå är ett sådant. Såg häromdagen att man i Västerbottenskuriren konstaterat att smittan var mycket utbredd i Skellefteåtrakten.

Jag brukar roa mig med att läsa i olika lokaltidningar runt om i Sverige (där man lyckas ta sig in och läsa lite) för att få en uppfattning om vad som händer i landet (brukade göra detta redan innan Covid-19). Det är intressant att läsa om vad som är av intresse i landet i allmänhet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som att Skellefteå är ett sådant. Såg häromdagen att man i Västerbottenskuriren konstaterat att smittan var mycket utbredd i Skellefteåtrakten.

Jag brukar roa mig med att läsa i olika lokaltidningar runt om i Sverige (där man lyckas ta sig in och läsa lite) för att få en uppfattning om vad som händer i landet (brukade göra detta redan innan Covid-19). Det är intressant att läsa om vad som är av intresse i landet i allmänhet.
Mer info från Sveriges Radio:
- https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=7459862

10 av 25 provsvar som är klara (av 60 provtagna personer) visar på SARS-CoV-2.

Länkarna på sidan är också intressanta.
 
B b8q skrev:
Utom när de är turister. Jag har aldrig sett kinesiska turister som kan stå i kö. Till och med när de fått en kölapp av turistguiden så ska de försöka tränga sig före sin tur.
Du missade visst stycket:

"Och givetvis går propagandan på högvarv"

Det är inte mitt fel att dumma naiva Svennar behandlar dom som folk. I Kina sätter man upp stängsel, eventuellt med sådana där band som man har på flygplatser, så det bara går att att gå en person i taget i kolonn. Eventuellt om det är en folkstorm till an attraktion får man tratta ner fållorna. Så gör man i temperaturkontrollen på Shanghar Hongqiao tågstation vid ankommande. Sedan sätter man upp skyltar om vad som gäller. Skyltarna har man för att folk skall fatta att det är allvar när propagandan dånar ut i megafonerna. Bara skyltar hjälper liksom inte.

Tågstationerna är nu biljettlösa och alla scannar sitt nationella ID-kort när de går genom spärren. För utlänningar finns det en speciell spärr som kan scanna pass. Givetvis försöker vanliga kinseser gå där för att det är mindre kö och så får vakterna skälla ut dom. Bara så det är.

Samtliga megafoner i Kina har en sådan där skällande tysk ton, drivs av batteri med lång drifttid och har inspelningsfunktion. Du spelar in snutten och hänger megafonen på en gren.

"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"
"Tag en kölapp och gå in i fållan. Kom ihåg att inte trängas. Bara en person i taget. Följ uppmaningar av säkerhetsvakterna!"

Och så vidare i timtal. Sedan övervakas allt av vakter som skriker och skäller ut alla idioter som skall tränga sig före. Saknas ovanstående betyder det att det är fritt fram.

Detta är helt normalt i Kina, du kan inte bara förvänta dig att folk skall följa instruktioner för att dom står på en skylt. Det som Sverige och Europa behöver är mer av piskor och skrällande högtalare. Hur skall man fatta hur man skall bete sig om det inte finns megafoner och vakter?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
tompax
harry73 harry73 skrev:
När man jämför Sverige med Italien, Spanien eller Frankrike, ska man vara försiktiga med att dra alltför många slutsatser som de hade ansträngd sjukvård vid xx antal döda per miljon, så då är det lika allvarligt för oss.
Italien som helhet hade inte en ansträngd situation, men väldigt många regioner i Italien (framförallt Nord Italien) hade en ansträngd situation.
På samma sätt är det i Sverige framförallt ansträngd för Stockholm och närliggande regioner. Men inte så ansträngd som de värsta regionerna i Italien.
[bild]
Nej exakt, inte minst eftersom Sverige inte riktigt har nått den höga nivå som Italien har fått dras med, ännu.

Sverige har i snitt de senaste 7 dygnen haft 69,2 döda per miljoner invånare, samma siffra för Italien är 56 (räknat från igår och 7 dagar bakåt).
Italien hade som värst 94,5 döda per miljoner invånare per 7-dagarsperiod, så Sverige är inte riktigt där än, det är 70 vs 95 grovt räknat för Sverige vs Italien.

Man kan naturligtvis bryta ner all statistik på hur många olika sätt som helst nästan, räknat på nästan oändligt många variabler, men så här ser de nämnda siffrorna ut i alla fall.
 
  • Ledsen
erkka
  • Laddar…
Chattade just med en kompis som är från Skellefteå, tydligen så hade pappan i en familj från Burträsk utanför Skellefteå Covid-a9 efter ett besök i Italien. Familjen inte hade några sjukdomssymtom gick till arbetet på en klädbutik i centrala staden och gick till gymnasieskolan som vanligt. Enligt ryktena på stan så är det från denna familj smittan kommit ut i samhället.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Sverige har i snitt de senaste 7 dygnen haft 69,2 döda per miljoner invånare, samma siffra för Italien är 56 (räknat från igår och 7 dagar bakåt).
Italien hade som värst 94,5 döda per miljoner invånare per 7-dagarsperiod, så Sverige är inte riktigt där än, det är 70 vs 95 grovt räknat för Sverige vs Italien.

Man kan naturligtvis bryta ner all statistik på hur många olika sätt som helst nästan, räknat på nästan oändligt många variabler, men så här ser de nämnda siffrorna ut i alla fall.
Sverige har senaste 7 dygnen haft 40 döda/miljon invånare, beräknat från FHMs officiella siffror. Men då är det en eftersläpning i rapporteringen så vi vet inte den faktiska siffran än.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Chattade just med en kompis som är från Skellefteå, tydligen så hade pappan i en familj från Burträsk utanför Skellefteå Covid-a9 efter ett besök i Italien. Familjen inte hade några sjukdomssymtom gick till arbetet på en klädbutik i centrala staden och gick till gymnasieskolan som vanligt. Enligt ryktena på stan så är det från denna familj smittan kommit ut i samhället.
Och nu spred du detta rykte vidare till en större publik...
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Och nu spred du detta rykte vidare till en större publik...
Ja, poängen är att om det är sant så är det bara ännu ett exempel på att symtomfri spridning är den stora faran med denna smittan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.