Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Nybergzz: Nej, det har de inte. Jag har inte sett en enda lögn. Vissa saker har i efterhand visat sig inte riktigt stämma och en hel del har missförståtts. Men ljuger tror jag definitivt inte att de gör.
De ljuger för att få deras strategi att vara rätt väg.

Johan giesecke har en son som är med i liberalerna, tro fan att han försvarar Sveriges linje.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Nämligen? Förtydliga så alla förstår.
Ja att Tegnell hade fel om 60 dödsfall per dag.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men vilka råd presenterar de?

De råden har jag själv och säkert många fler levt med varje år vid influensatider.
Tvätta händerna, socialt avstånd, gå inte och jobba om man är sjuk.
Otroligt.
Jag tror du kan de också.

Börjar bli mer och mer kritisk till vad de åstadkommer.
Gissningar?
Hade jag skött mitt jobb så hade jag fått sparken.

De har gissat fel och nu ser vi effekten.
Vi har nästan 10 gånger så många döda varje dag som hela övriga norden.

Du verkar nöjd med vad de åstadkommer.
Det är inte jag.
Läst några av dina inlägg nu. Motsägelsefullare byggahusare får man leta efter. För predikar du om att "Presenterar man data som fakta och sina råd utifrån gungfly så blir det knasigt" (Med hänvisning till FHM:s rapport om döda i Covid-19). Utifrån dessa, enligt dig osäkra uppgifter, säger du att FHM "gissat fel och nu ser vi effekten. Vi har nästan 10 gånger så många döda varje dag som hela övriga norden".

Hur selektiv är du i ditt nyhetsflöde egentligen? Flertal rapporter/artiklar visar på att länder underrapporterar sina siffror, av olika anledningar, men att Sverige sköter sig rätt bra. Hur är det egentligen med de siffror som Norge, Finland och Danmark presenterar? Vilket skede i händelseförloppet befinner dem sig i? Har du koll på detta innan du kastar ur dig jämförelser länder emellan?

• Gilla
patst577
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Bryter Sverige mot mänskliga rättigheter när de sålar bort äldre och sköra?
Oj så många felaktigheter det var i den texten.

Där sjönk GP under anständighetsnivån, förvisso en debattartikel men ändå.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Presenterar man data som fakta och sina råd utifrån gungfly så blir det knasigt.
Knappast professionellt och synd om regeringen som agerar utifrån gungfly.

Först säger Anders Tegnell att det planar ut.
Med vilken jäkla data då?

Nu påstår han att det ökar igen.
Samma kvalitet på data.

Skamligt att presentera massa saker utan kvalitet på data.

Skit in = skit ut.

"Kurvan går åt fel håll" eller planar den ut?

Jag får rätt så bra info då min hustru jobbar på ett av våra större sjukhus och det går åt fel håll så på den punkten har FHM rätt
Detta sjukhus kommer kraftigt expandera IVA platser och beordrar personal från olika delar med IVA kompetens till de nya platserna.
Ja det är kris.

Hur har du det med fakta BirgitS? Får du det enbart via det du läser eller har du kontakt med verkligheten du också?
.
[länk]
FHM tar väl inga direkta beslut utifrån antal döda. Det är antal på IVA som är styrande samt längre fram antal immuna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Är det Löfvens fel att äldreboendena inte rapporterar in dödsorsakerna i tid?
Det är ju inte äldreboendena som rapporterar in, dödsattest görs av läkare som i regel inte jobbar åt bara ett äldreboende och jag gissar på att dom är ganska överbelastade med.

på sätt o vis är det ju politikernas fel att man inte satsat mer på vården tidigare.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag är så farscinerad att människor är så trångsynta och låser sig på en sak.

Fundera igenom alternativen. Om man väljer en väg, vad betyder det på kort sikt? På medellång sikt och på lång sikt? Inte bara för mig eller sig utan för oss alla?

I just det här fallet är det nog bra att fundera på vad en lock-down, smittspårning, medicin, vaccin, asymtotisk smittspridning betyder. Även rekommendationer vs. Lagstiftning och hur många kommer stryka med på lång sikt är bra att fundera på.

Tänk inte bara på ett sätt, utan fundera på varje fråga med olika glasögon på. Hur tänker de som tycker tvärt om? Varför då?

Om man väger ihop alltihop, vad kommer man fram till då? Lås inte in er på just en fråga!

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Det är ju inte äldreboendena som rapporterar in, dödsattest görs av läkare som i regel inte jobbar åt bara ett äldreboende och jag gissar på att dom är ganska överbelastade med.

på sätt o vis är det ju politikernas fel att man inte satsat mer på vården tidigare.
Men vem väljer dessa politiker?

• Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
"Europadomstolen för mänskliga rättigheter har tolkat in rätten till hälsa i rätten till liv i EKMR. Domstolen fann att rätten till liv kräver att sjukvården är utformad så att ”patienternas liv är skyddade” med adekvat utrustning och att den inte är underfinansierad samt att en viss grupp inte får ges sämre tillgång till sjukvård."

- citat från GP https://www.gp.se/debatt/sverige-bryter-mot-mänskliga-rättigheter-när-de-offrar-de-äldre-1.27134941

Ren krasst kan man ju tolka det som att Sverige har en underfinansierad sjukvård med stor brist av nödvändig medicinsk utrustning.
Men i så fall vilket land bryter inte mot de mänskliga rätttigheterna? Italien hade ju haft få döda med rätt utrustning och kompetens. Det enda som kan rädda de äldre som blir svårt sjuka är ju intravenös oxygenation. Visst Sverige hade kunnat haft 600 ECMO-enheter i något centrallager någonstans. Men det kräver också att det finns 1800 personer inom sjukvården som kontinuerligt utbildas för denna beredskap. Vi skall klara en pandemi.
Hur man gör det är ju lite olika pga förutsättningarna.

Däremot vart det har brustit på riktigt är i äldrevården där inkompetens, dåligt utbildad personal utan krav på kommunikativ förmåga, visat att äldrevården inte varit något man brytt sig om utan endast varit en jobbig kostnadspost i budgeten.
Vi började offra dom äldre redan för tjugo år sedan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Ja de har blåljugt sen dag 1.
Vi ligger på Italien nivå snart.
.
Allt ansvar är Stefan och Anders.
Nej, det gör vi inte.
Sveriges kurva med antal avlidna ser väldigt annorlunda ut än Italiens kurva.
Italien hade i flera veckor så att antalet avlidna fördubblades ungefär varannan dag.
Sverige har inte haft det så alls, i början var det 2,5 dag men numera är det var 4:e dag.
Så inte likt alls.
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
Låt oss göra några enkla antaganden utifrån den fakta som finns:

Fakta plockade från 1177, FHM, Svenska Intensivvårdregistret och Finska Institutet för hälsa och välfärd.

- Minst 80% av bekräftat smittade individer uppvisar inga symptom (antagligen är denna siffran mycket mycket högre, kanske 95% av smittade visar inga symptom)

- Symtomen kommer oftast omkring tre-fem dagar efter att man har blivit smittad. Ibland kan det dröja upp till 14 dagar.

- Enligt nya undersökningar kan en insjuknad person smitta andra redan innan hen får symtom

- Det tar i snitt 10 dagar från insjuknande till IVA vård

Enligt folkhälsomyndigheten såg smittspridningen ut så här:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

- 26/2 – 1 individ Västra Götaland

- 27/2 – 1 individ Stockholm

- 28/2 – 1 individ i Jönköping, 2 i Stockholm, 2 i Uppsala, 3 i Västra Götaland

Så på 3 dagar var det totalt 10 bekräftade smittade personer.

Jag vet att några var extremt duktiga och satte sig själva i Isolering så för enkelhetens skull, låt oss säga 5 individer.

Så om smittspridningen är hög (R), vilket vi inte vet då det inte är testat för antikroppar hos folk kan det vara så att dessa 5 individer har smittat 3 personer VAR innan de fått symptom eller uppsökt sjukvård.

Den 5:e mars

Finns det då 15 personer med Covid-19. Då 80% inte har symptom stannar de inte hemma. Det betyder att den 5:e mars kan dessa 12 smitta ytterligare 3 personer var dvs ytterligare 36 smittade.

Tittar man på antalet smittade fall runt dessa datumen går det att se att min uppskattning är för låg då det totalt redan fanns cirka 70 smittade personer.

Den 10:e mars

70 smittade, 80% symptomfria = 56 nya smittbärare och 168 nya insjuknande.

Redan den 10:e mars är det OMÖJLIGT att smittspåra de 80%-9x% som blev smittade av de första 5 individerna. Det är också runt denna tidpunkt som sportlovsfirandet börjar och flera 1000 personer åker iväg. Låt oss säga att 200 av dessa blir smittade och därefter är det totalt okontrollerbart om man ska följa Sveriges lagar.

Så till er som gnäller, vad skulle vi gjort vid denna tidpunkt?
P.s. Regeringen hade fortfarande inte rätt att begränsa folks rörlighet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
De ljuger för att få deras strategi att vara rätt väg.

Johan giesecke har en son som är med i liberalerna, tro fan att han försvarar Sveriges linje.
Det har nog mycket större betydelse att Giesecke var statsepidemiolog under 10 år och är mycket mer insatt i det här än vad du är.

N Nybergzzz skrev:
Ja att Tegnell hade fel om 60 dödsfall per dag.
Men Tegnell har aldrig sagt att det har dött exakt 60 personer om dagen, han har alltid referat till att det är vad som har rapporterats. Det är inte hans fel om sjukvården inte rapporterar som de ska.

N Nybergzzz skrev:
[länk]
Bryter Sverige mot mänskliga rättigheter när de sålar bort äldre och sköra?
Tvärtom, det vore omänskligt att lägga sköra personer i respirator så att deras lungor går sönder.

Flera fel i den debattartikeln, t.ex. har det aldrig varit FHM:s strategi att uppnå flockimmunitet snarast utan att platta till kurvan så att sjukvården kan ta hand om de som insjuknar. Liksom i andra länder.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 10 till
  • Laddar…
Det här med flockimmunitet. Kan vi förpassa den idén till soptunnan direkt. Vi vet ingenting om det ens är möjligt. Det är media som har förstorat upp det på uttalanden om att "det mest troliga"....bl a bl a...
FMHs främsta mål är att begränsa pandemin. Så länge inga vetenskapliga studier fastslår evidens om antikroppar och i vilken omfattning så kommer det inte heller vara ett mål. Tills dess gäller försiktighet och respekt. Darwins teorier är inte alltid appliceringsbara.

• Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.