Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
tompax tompax skrev:
Ja fast smittan kommer väl från "någonstans"? Det uppstår väl heller inte ur ingenting direkt på dessa äldreboenden?
Om besöksförbuden har trätt i kraft, så kommer naturligtvis smittan från vårdpersonalen, inte sant?
Och dessa vårdare i sin tur har förmodligen blivit smittade på grund av för slappa restriktioner ute i samhället.

Självklart skulle Sverige ha haft färre dödsfall om vi hade stängt ner som Danmark osv. Rätt eller fel? Det är en annan diskussion.

Eller vad tror du förklarar att alla andra länder runtomkring oss stänger ner, får färre dödsfall, medan Sverige inte stänger ner och får många gånger så höga dödstal? Tror du inte det där är relaterat?
Som jag skrev: "några kom in på boendena och besökte eller jobbade fast de smittade."

Det rådde inte besöksförbud första veckan i mars så det kan ha kommit hem sportlovsfirande som sen tyckte att de skulle hälsa på gamla släktingar nu när de hade varit borta en vecka.
Men visst har det säkert spridits via personalen men det är fortfarande inte FHM:s fel. Och det skulle ha skett även om det hade varit hårdare restriktioner. Det syns ju i våra grannländer som också har avlidna i Covid-19 på sina äldreboenden.

När det gäller antalet dödsfall om vi hade stängt ner mer så vet vi inte det förrän om några år, se inlägg 9791.

Observera att det finns länder med hårdare restriktioner än våra grannländer men som har drabbats hårdare än Sverige. Nu börjar många länder släppa på restriktioner och bli mer lika Sverige.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Har FHM gissat fel så är det snarare att de trodde att vården skulle bli mer belastad än den har blivit, det är ju därför som det finns lediga platser i Region Stockholm och ett fältsjukhus som har stått färdigt i några veckor nu utan att behöva användas.
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet strävar alla europeiska länder efter att platta till kurvan så gott det går för att inte överbelasta sjukvården och det har ju gått bättre i Sverige än i en del andra länder.
Fast frågan är väl om det går så bra för Sverige, egentligen? Det finns ett otal rapporter om folk som nekas vård p.g.a coronakrisen och dör p.g.a detta. Ambulanser som dirigeras runt i brist på plats.

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis tycker jag att det vore bra om färre dör men det är inte FHM:s fel att äldreboenden inte har skyddat sina boenden, det är inte FHM:s fel att folk sitter och trängs på restauranger eller i parker osv. Ska man skylla på någon ska man skylla på rätt personer.
Absolut är det så. Men det känns som att det är rätt smidigt för både FHM och regeringen att lägga över ansvaret på befolkningen. För om det går snett så kan man bara peka finger "ni gjorde inte som vi rekommenderade".
Även om jag faktiskt håller med om att ansvaret faktiskt ligger till stor del på befolkningen. Samtidigt är det mycket som är uppe till tolkning "man bör inte", "det rekommenderas inte", "bör helst", osv. Så folk väljer så klart det som är bäst för dem själva och hänvisar till att det inte var några strikta restriktioner.

"Man bör inte köra fortare än 110 på motorvägen, men vi har ingen egentlig hastighetsbegränsning". Skulle alla hålla sig till högst 110 då?

Samtidigt får man tänka på att det finns en del "idioter" ute i samhället, som rekommendationer inte biter på. Vad tycker offren och de drabbade om FHM/regeringen, när de inte var hårdare mot dessa "idioter"?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
P
tompax tompax skrev:
Fast frågan är väl om det går så bra för Sverige, egentligen? Det finns ett otal rapporter om folk som nekas vård p.g.a coronakrisen och dör p.g.a detta. Ambulanser som dirigeras runt i brist på plats.



Absolut är det så. Men det känns som att det är rätt smidigt för både FHM och regeringen att lägga över ansvaret på befolkningen. För om det går snett så kan man bara peka finger "ni gjorde inte som vi rekommenderade".
Även om jag faktiskt håller med om att ansvaret faktiskt ligger till stor del på befolkningen. Samtidigt är det mycket som är uppe till tolkning "man bör inte", "det rekommenderas inte", "bör helst", osv. Så folk väljer så klart det som är bäst för dem själva och hänvisar till att det inte var några strikta restriktioner.

"Man bör inte köra fortare än 110 på motorvägen, men vi har ingen egentlig hastighetsbegränsning". Skulle alla hålla sig till högst 110 då?

Samtidigt får man tänka på att det finns en del "idioter" ute i samhället, som rekommendationer inte biter på. Vad tycker offren och de drabbade om FHM/regeringen, när de inte var hårdare mot dessa "idioter"?
Hur tycker du man ska göra istället? Jag är ärligt nyfiken på vilka realistiska alternativ som finns tillgängliga som på ett radikalt sätt skulle ändra något i utfallet.
 
  • Gilla
  • Älska
Igen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Absolut är det så. Men det känns som att det är rätt smidigt för både FHM och regeringen att lägga över ansvaret på befolkningen. För om det går snett så kan man bara peka finger "ni gjorde inte som vi rekommenderade".
Även om jag faktiskt håller med om att ansvaret faktiskt ligger till stor del på befolkningen. Samtidigt är det mycket som är uppe till tolkning "man bör inte", "det rekommenderas inte", "bör helst", osv. Så folk väljer så klart det som är bäst för dem själva och hänvisar till att det inte var några strikta restriktioner.

"Man bör inte köra fortare än 110 på motorvägen, men vi har ingen egentlig hastighetsbegränsning". Skulle alla hålla sig till högst 110 då?

Samtidigt får man tänka på att det finns en del "idioter" ute i samhället, som rekommendationer inte biter på. Vad tycker offren och de drabbade om FHM/regeringen, när de inte var hårdare mot dessa "idioter"?
Men du hittar samma "idioter" i länder med strikta regler och där överträdelser medför böter. Det har ju rapporterats om hur människor trängdes på Oslos gator en solig dag, en park i London fick stängas för att solande britter trängdes där, under två dagars påskhelg var det visst ung. 10 000 britter som bötfälldes för överträdelser (du kan ju tänka dig hur många det var som inte upptäcktes av polisen) osv. Det hjälper alltså dåligt att bötfälla.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Nu skriver expressen om Sveriges radio artikel att de med påpekat felet FHM har gjort men får inga svar av tegnell?

Är Anders Tegnell envis som ej kan ha fel?
[länk]

Tegnell hade fel som vanligt.. Avskeda nu?!
Tar du jobbet i så fall?
 
  • Haha
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Tar du jobbet i så fall?
Media kör hårt och skriver som de förstår.
De sabbar och undergräver allmänhetens förtroende för några klick.

Jag tycker nog de gått för långt i sin osaklighet nu iom att skriva hetsigt om ”coronatester” och samtidigt undanhålla vad testerna påvisar.

Nej, de är faktiskt farliga som de håller på.
Sjuka och falska skriverier. Ska vi ha det så i Sverige? Bara undrar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Nu skriver expressen om Sveriges radio artikel att de med påpekat felet FHM har gjort men får inga svar av tegnell?

Är Anders Tegnell envis som ej kan ha fel?
[länk]

Tegnell hade fel som vanligt.. Avskeda nu?!
Vilket fel har de gjort? De går på den data som finns. Att den inte är helt korrekt alla gånger kan inte likställas med att man plockar felaktig data som ser bra ut. Det gäller även om det i efterhand verkar stämma. Man hanterar inte data så, utger man sig dessutom för att vara en grupp forskare är det riktigt illa.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Media kör hårt och skriver som de förstår.
De sabbar och undergräver allmänhetens förtroende för några klick.
De skriver sanningen.
 
  • Haha
tompas11 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket fel har de gjort? De går på den data som finns. Att den inte är helt korrekt alla gånger kan inte likställas med att man plockar felaktig data som ser bra ut. Det gäller även om det i efterhand verkar stämma. Man hanterar inte data så, utger man sig dessutom för att vara en grupp forskare är det riktigt illa.
Ja de har blåljugt sen dag 1.
Vi ligger på Italien nivå snart.
.
Allt ansvar är Stefan och Anders.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
T
Igen Igen skrev:
Det verkar helt oklart för folk vad ”test” innebär. Att PCR-test detekterar dna från visuet.
Hur länge gammalt dna kan finnas kvar i våra kroppar är inget som journalister ens begriper är relevant.
Eller så gör de det, men underlåter att rapportera.
Och vilket är värst.

Det är media som ansvarar för att sanningen förs fram, som Tegnell också sa i ett tidigt uttalande i Aftonbladet, att de/media bär ett stort ansvar nu.
Menar du att man inte kan testa och smittspåra såsom WHO rekommenderar? Du får gärna förtydliga vad du menar, jag är uppriktigt intresserad av att lära mig mer.

Det är många länder som har eller är på väg att ta fram en App för att kunna automatisera smittspårningen, bland annat: USA, UK, Norge, Sydkorea,Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien och Österrike.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Nybergzz: Nej, det har de inte. Jag har inte sett en enda lögn. Vissa saker har i efterhand visat sig inte riktigt stämma och en hel del har missförståtts. Men ljuger tror jag definitivt inte att de gör.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Menar du att man inte kan testa och smittspåra såsom WHO rekommenderar? Du får gärna förtydliga vad du menar, jag är uppriktigt intresserad av att lära mig mer.

Det är många länder som har eller är på väg att ta fram en App för att kunna automatisera smittspårningen, bland annat: USA, UK, Norge, Sydkorea,Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien och Österrike.
MSB med Dan Eliasson i spetsen har ansvaret i Sverige... Samma myndighet som gjorde bort sig 2018.


Var källkritiska är deras budskap
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
De skriver sanningen.
Nämligen? Förtydliga så alla förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.