2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
84 döda idag.
Nya intensivvårdade fortsätter att gå ned.
Edit: Och Wallensten regerar som vanligt. I mina kretsar (släkt och vänner) håller alla Wallensten högt och alla tycker att Tegnell bara flummar och sluddrar...
Nya intensivvårdade fortsätter att gå ned.
Edit: Och Wallensten regerar som vanligt. I mina kretsar (släkt och vänner) håller alla Wallensten högt och alla tycker att Tegnell bara flummar och sluddrar...
Redigerat:
Men vänta lite. Det är inte nikotinet som är orsaken till att fler rökare dör. Röker du så har dragit ned en massa skit i lungorna. Du skadar membranen i alveolerna där syreutbytet sker genom rökning men även genom att vistas i dammiga eller förorenade miljöer. När membranet blir skadat så blir det en inflammation och om då lungan utsätts kontinuerligt för en massa tillkommande partiklar så blir det med tiden irreversibel skada och då uppstår fibros (ärrvävnad). I ärrvävnad sker ingen utbyte av syre/koldioxid. Har du fibros så har du nedsatt lungfunktion. Så enkelt är det. Har du då en massa pågående inflammationer i lungan så blir det ännu värre när viruset angriper epitelcellerna vilket leder till att det blir ytterligare avstånd för syret att transporteras. Att trycksätta med respirator hjälper till denna process men är lungan för skadad så gör det mer skada med en respirator än tvärtom. Egentligen behövs intravenös oxygenation. Men det är inte ett alternativ då det endast finns 6 ECMO och varje enhet kräver 3 personer.
Det bekräftas delvis av den här artikeln.Silver78 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...made-om-tuffa-prioriteringar-i-intensivvarden
Jag kanske missförstod ditt inlägg men jag tycker inte att just iva är det mest representativa när det gäller vidrig död i covid19 för dels är man sövd/smärtlindrad när man är intuberad och dels så har 80% av de iva-vårdade hittills inte dött så de allra flesta är alltså inte intuberade när de dör av covid19.optimum skrev:
Många som dör av covid-19 är intuberade och kan inte prata med anhöriga.
Men nu får de även dö utan sina anhöriga.
Jag som upplevt flera anhöriga som gått bort tidigare vet hur betydelsefullt det är att träffa varandra om tid finns kvar.
Jag har mor, syster och svåger som gick bort i för låg ålder med cancer som orsak och en far när hjärtat till slut inte klarade mer. Ingen intuberad och kunnat prata hjälpligt.
Nej jag vet hur man gör med covid-19 då min hustru jobbat många år som IVA sköterska.
De trycker bara in mer smärtstillande mm.
Så länge det finns.
Att dö i Covid-19 anser jag vara vidrigt. Du får givetvis ha en annan åsikt men jag behåller min.
Jag har lärt mig, långt innan covid19 fanns, att virus har potential till att ställa till det rejält och jag har svårt att se att själva döden för de som förra året dog på ålderdomshem eller låg intuberade på Iva och dog i sviterna av en virusinfektion som berodde på influensa skulle skilja sig nämnvärt från de som nu avlider. Min bild är att det som i huvudsak är annorlunda nu är att så många drabbas och att det sker på så kort tid. Det har nog ingen inom svensk sjukvård någonsin upplevt tidigare.
När det gäller den annalkande döden så finns det nog väldigt stora skillnader beroende på vad man blir sjuk av.
Båda mina föräldrar dog innan pensionsåldern pga olika cancersjukdomar och jag kan inte påstå att det gick bra att tala med dom de sista dagarna innan slutet. Min vän förlorade sin pappa pga av KOL (en av 3 000 som i Sverige varje år dör i just KOL) och det gick inte heller att tala med denne då man var tvungen att hålla personen mer eller mindre sövd för att ge lindring.
Men precis som du skriver så är det ju så viktigt att få vara nära den sjuke och det känns så fruktansvärt sorgligt när man tänker på dom som inte kan ha familjen hos sig.
Man får än en gång påminna sig själv och andra om att inte vänta med att säga det man vill säga till sina nära och kära för ingen av oss vet vad morgondagen har att bjuda på och det finns inget meningsfullt i att känna ånger för att man inte fick sagt det viktiga just den dagen då ens anhörige dog när man kanske har haft ett helt liv på sig att göra det.
Silver78 skrev:
Men vänta lite. Det är inte nikotinet som är orsaken till att fler rökare dör. Röker du så har dragit ned en massa skit i lungorna. Du skadar membranen i alveolerna där syreutbytet sker genom rökning men även genom att vistas i dammiga eller förorenade miljöer. När membranet blir skadat så blir det en inflammation och om då lungan utsätts kontinuerligt för en massa tillkommande partiklar så blir det med tiden irreversibel skada och då uppstår fibros (ärrvävnad). I ärrvävnad sker ingen utbyte av syre/koldioxid. Har du fibros så har du nedsatt lungfunktion. Så enkelt är det. Har du då en massa pågående inflammationer i lungan så blir det ännu värre när viruset angriper epitelcellerna vilket leder till att det blir ytterligare avstånd för syret att transporteras. Att trycksätta med respirator hjälper till denna process men är lungan för skadad så gör det mer skada med en respirator än tvärtom. Egentligen behövs intravenös oxygenation. Men det är inte ett alternativ då det endast finns 6 ECMO och varje enhet kräver 3 personer.
Men med Coivid 19 är det det omvända. Rökare dör i mindre utsträckning!
Wallensten presenterade idag också den korrigerade modellen för spridning i Stockholm, den säger att 26% av stockholmarna har viruset den 1/5. Detta innebär att det är en bra bit kvar till flockimmunitet även där. Så det är bara att glömma några lättade restriktioner där också, jag hoppas dock fortfarande på att gymnasierna skall få öppna efter den 1/5...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Inte bara intuberade utan nersövda så de kan inte prata och inte lyssna och inte veta att de håller på och dör.optimum skrev:
Många som dör av covid-19 är intuberade och kan inte prata med anhöriga.
Men nu får de även dö utan sina anhöriga.
Jag som upplevt flera anhöriga som gått bort tidigare vet hur betydelsefullt det är att träffa varandra om tid finns kvar.
Jag har mor, syster och svåger som gick bort i för låg ålder med cancer som orsak och en far när hjärtat till slut inte klarade mer. Ingen intuberad och kunnat prata hjälpligt.
Nej jag vet hur man gör med covid-19 då min hustru jobbat många år som IVA sköterska.
De trycker bara in mer smärtstillande mm.
Så länge det finns.
Att dö i Covid-19 anser jag vara vidrigt. Du får givetvis ha en annan åsikt men jag behåller min.
Jag har också haft anhöriga som gått bort och de fyra gamla har gått bort när det har varit mer eller mindre väntat så prat har det funnits tid till innan och det har inte gått att prata med dem just innan de avlidit av olika skäl, två med höga morfindoser, kraftigt dement resp. i sömnen. Men visst satt vi och vakade vid två av dem men inte tror jag att det gjorde det lättare för dem när de var så morfinpåverkade att de inte visste om det. Inte heller att det egentligen påverkade vårt sorgearbete efter dem jämfört med de två som dog utan sällskap.
Jag har inte sagt att det är fel att tycka att det är vidrigt att dö i Covid-19 och inte heller att det inte skulle vara vidrigt, utan bara att det inte är vidrigare än att dö i många andra vanligare sjukdomar.
Men vänta nu, du kan inte föra ett intelligent resonemang som kräver att läsaren kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Skulle det gå att skriva om texten till korta utdrag och punch lines?Möbius skrev:Jag kanske missförstod ditt inlägg men jag tycker inte att just iva är det mest representativa när det gäller vidrig död i covid19 för dels är man sövd/smärtlindrad när man är intuberad och dels så har 80% av de iva-vårdade hittills inte dött så de allra flesta är alltså inte intuberade när de dör av covid19.
Jag har lärt mig, långt innan covid19 fanns, att virus har potential till att ställa till det rejält och jag har svårt att se att själva döden för de som förra året dog på ålderdomshem eller låg intuberade på Iva och dog i sviterna av en virusinfektion som berodde på influensa skulle skilja sig nämnvärt från de som nu avlider. Min bild är att det som i huvudsak är annorlunda nu är att så många drabbas och att det sker på så kort tid. Det har nog ingen inom svensk sjukvård någonsin upplevt tidigare.
När det gäller den annalkande döden så finns det nog väldigt stora skillnader beroende på vad man blir sjuk av.
Båda mina föräldrar dog innan pensionsåldern pga olika cancersjukdomar och jag kan inte påstå att det gick bra att tala med dom de sista dagarna innan slutet. Min vän förlorade sin pappa pga av KOL (en av 3 000 som i Sverige varje år dör i just KOL) och det gick inte heller att tala med denne då man var tvungen att hålla personen mer eller mindre sövd för att ge lindring.
Men precis som du skriver så är det ju så viktigt att få vara nära den sjuke och det känns så fruktansvärt sorgligt när man tänker på dom som inte kan ha familjen hos sig.
Man får än en gång påminna sig själv och andra om att inte vänta med att säga det man vill säga till sina nära och kära för ingen av oss vet vad morgondagen har att bjuda på och det finns inget meningsfullt i att känna ånger för att man inte fick sagt det viktiga just den dagen då ens anhörige dog när man kanske har haft ett helt liv på sig att göra det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Enligt den franska studien det länkades till så vet man inte om det är nikotinet utan man prövar det genom att se om nikotinplåster hjälper på samma sätt.Ulltand skrev:
"The study at a major Paris hospital suggests a substance in tobacco – possibly nicotine – may be stopping patients who smoke from catching Covid-19. Clinical trials of nicotine patches are awaiting the approval of the country’s health authorities."
Observera att man ska inte börja röka för blir man sjuk i Covid-19 som rökare så blir man då allvarligare sjuk.
"While nicotine may protect those from the virus, smokers who have caught it often develop more serious symptoms because of the toxic effect of tobacco smoke on the lungs, they say."
https://www.theguardian.com/world/2...KeTIF5GCwbrhWdwU1G7jFi7ne46CzSqxta8NXZnsaWDdw
Sverige införde besöksförbud 1 April på äldreboenden. Så att anhöriga inte har spridit någon smitta känns osannolikt. Troligtvis är det dock personalen som stått för den största smittspridningen, och det beror ju dels på avsaknad av skyddsutrustning, att man i övrigt rör sig i samhället nästintill som vanligt osv. Att lägga skulden på vårdgivarna känns heller inte rimligt, tror du verkligen alla privata vårdgivare sitter på stora lager av skyddsutrustning?MathiasS skrev:
Frågan är felställd. Det stora misslyckandet ligger inte i strategin för skolor, utegångsförbud etc, utan i hanteringen på äldreboenden. Det skulle förvåna mig stort om det är anhöriga som sprider smittan på boenden. Vad skulle Tegnell har gjort för att förhindra detta - det är vårdgivarens ansvar att skydda den riskgrupp man vårdar och det verkar man ha misslyckats med.
Föreslår därför att det är feltänkt att antalet döda direkt avgör om strategin var fel eller inte. Strategin och rekommendationen från FHM kring äldre äldre har ju varit övertydlig hela tiden, ingen kan ha missat det.
Finns ju flera exempel där anställda jobbar utan skydd, både inom hemtjänst och på äldreboenden, eller med undermåliga skydd.