2 357 026 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det finns en studie som visar på att rökare löper lägre risk att smittas än ickerökare. Hur tillvida den studien är tillförlitlig eller inte vet jag inte.Silver78 skrev:
Dock är det ju ett faktum att om rökare smittas så löper de en större risk att bli allvarligt sjuka och avlida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det låter motsägelsefullt och något som tobaksindustrin skulle kunna argumentera för. Man löper 14-15 ggr högre risk att bli drabbad av lungsjukdomar som rökare och Covid-19 är en sådan.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag skulle faktiskt säga att svenska politiker visar att de har ett väldigt litet ego. De litar på deras experter och låter experterna göra de flesta utlåtanden. Sverige vägrar att delta i kapplöpningen om vem som är tuffast och har de hårdaste restriktioner, de är lite som tjuren Ferdinand.N Nybergzzz skrev:
Jag vet inte om de släppte en rapport, men jag vet att FHM sa att det finns 75 smittade på varje detekterat fall och det var baserat på de antikroppstester som gjordes för ett tag sen. (igår sa de felaktigt att de fanns 1000 fall per detekterad smittade, men det var såklart fel)N Nybergzzz skrev:
Vilka siffror gissar jag fram? Antal smittade och döda hämtade jag från C19.se och faktor 75 kommer från FHM.N Nybergzzz skrev:
FHM anser att det finns belägg för det.N Nybergzzz skrev:
Nikotinplåster är inte jämförbart med att röka/snusa.BirgitS skrev:
Enligt den franska studien det länkades till så vet man inte om det är nikotinet utan man prövar det genom att se om nikotinplåster hjälper på samma sätt.
"The study at a major Paris hospital suggests a substance in tobacco – possibly nicotine – may be stopping patients who smoke from catching Covid-19. Clinical trials of nicotine patches are awaiting the approval of the country’s health authorities."
Den mängd nikotin som plåstren avsöndrar och som kroppen tar upp är väsentligt lägre än den mängd nikotin som rökare/snusare tillför kroppen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
En studie är ju till för att göra en jämförelse för att försöka förstå mer av sjukdomen, t.ex. om det ens är nikotinet som spelar någon roll och då hur mycket som behövs. Det är ju inte meningen att alla i världen ska börja med nikotinplåster.tompas11 skrev:
De har ett väldigt stort ego just nu. Ekonomin ska rulla så äldre och svaga kan dö.harry73 skrev:
Jag skulle faktiskt säga att svenska politiker visar att de har ett väldigt litet ego. De litar på deras experter och låter experterna göra de flesta utlåtanden. Sverige vägrar att delta i kapplöpningen om vem som är tuffast och har de hårdaste restriktioner, de är lite som tjuren Ferdinand.
Jag vet inte om de släppte en rapport, men jag vet att FHM sa att det finns 75 smittade på varje detekterat fall och det var baserat på de antikroppstester som gjordes för ett tag sen. (igår sa de felaktigt att de fanns 1000 fall per detekterad smittade, men det var såklart fel)
Vilka siffror gissar jag fram? Antal smittade och döda hämtade jag från C19.se och faktor 75 kommer från FHM.
FHM anser att det finns belägg för det.
Ja samma myndighet som säger 1 fel om dagen. Blev väldigt tyst om tom britton efter KI hade slarvat med sitt test.
FHM går ej att lita på längre. De går emot WHO och alla andra länder...
Vrf tror du de ej rekommenderar munskydd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du får gärna länka till den modell som du tänker på, det gör det lite lättare att diskutera om man vet vad du skriver om för något.N Nybergzzz skrev:
Men FHM ville ju att äldreomsorgen skulle se till att skydda de boende som de har hand om och det är ju inte FHM:s fel att så inte gjordes. Om skillnaden beror på det så är det ju inte modellens fel utan att villkoren för modellen inte uppfylldes av annan part.
Återigen, preview från oklar källa, men enligt en rapport från Kina där man har analyserat 318 utbrott av covid-19 skedde i princip all smittspridning inomhus. Majoriteten av all smittspridning skedde i hemmet och/eller i kollektivtrafiken. Enbart ett utbrott skedde utomhus, och då blev två personer smittade. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.04.20053058v1