Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Silver78 Silver78 skrev:
Länk tack. Det låter ju konstigt.
Det finns en studie som visar på att rökare löper lägre risk att smittas än ickerökare. Hur tillvida den studien är tillförlitlig eller inte vet jag inte.

Dock är det ju ett faktum att om rökare smittas så löper de en större risk att bli allvarligt sjuka och avlida.

Silver78 Silver78 skrev:
Läs
[länk]
När de väl är inlagda så drabbas de värre. Men den andra studien hävdade att rökare inte blev lika lätt sjuka. Det är inget motsatsförhållande mellan dessa två saker. Framtiden får visa vad som gäller.

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nä men FHM hade räknat ut 800 totalt döda idag enligt deras modeller ifrån början...
Och med vilka begynnelsevärden var det?
Den typen av villkor är synnerligen viktiga när det gäller att ta fram alla modeller.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När de väl är inlagda så drabbas de värre. Men den andra studien hävdade att rökare inte blev lika lätt sjuka. Det är inget motsatsförhållande mellan dessa två saker. Framtiden får visa vad som gäller.
Det låter motsägelsefullt och något som tobaksindustrin skulle kunna argumentera för. Man löper 14-15 ggr högre risk att bli drabbad av lungsjukdomar som rökare och Covid-19 är en sådan.

Silver78 Silver78 skrev:
Det låter motsägelsefullt och något som tobaksindustrin skulle kunna argumentera för. Man löper 14-15 ggr högre risk att bli drabbad av lungsjukdomar som rökare och Covid-19 är en sådan.
Jag bara påpekade att de två studierna inte stod emot varandra.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Har du läst artikeln som det länkas till tidigare under eftermiddagen?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73
N Nybergzzz skrev:
Ja och du menar att ej Sverige har stort ego för tillfället?
Jag skulle faktiskt säga att svenska politiker visar att de har ett väldigt litet ego. De litar på deras experter och låter experterna göra de flesta utlåtanden. Sverige vägrar att delta i kapplöpningen om vem som är tuffast och har de hårdaste restriktioner, de är lite som tjuren Ferdinand.

N Nybergzzz skrev:
Jasså har FHM släppt en rapport om antikroppar? Du menar ej den som gjordes av KI?
Jag vet inte om de släppte en rapport, men jag vet att FHM sa att det finns 75 smittade på varje detekterat fall och det var baserat på de antikroppstester som gjordes för ett tag sen. (igår sa de felaktigt att de fanns 1000 fall per detekterad smittade, men det var såklart fel)

N Nybergzzz skrev:
Nu tycker jag du gissar fram siffror...
Vilka siffror gissar jag fram? Antal smittade och döda hämtade jag från C19.se och faktor 75 kommer från FHM.

N Nybergzzz skrev:
Finns inga belägg för att så många är smittade..
FHM anser att det finns belägg för det.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Nä men FHM hade räknat ut 800 totalt döda idag enligt deras modeller ifrån början...
Det var väl rätt bra modellerat? Skulle vara rätt nöjd om jag räknat ut det och det i verkligheten en månad senare (?) blev 300 fler.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den franska studien det länkades till så vet man inte om det är nikotinet utan man prövar det genom att se om nikotinplåster hjälper på samma sätt.
"The study at a major Paris hospital suggests a substance in tobacco – possibly nicotine – may be stopping patients who smoke from catching Covid-19. Clinical trials of nicotine patches are awaiting the approval of the country’s health authorities."
Nikotinplåster är inte jämförbart med att röka/snusa.
Den mängd nikotin som plåstren avsöndrar och som kroppen tar upp är väsentligt lägre än den mängd nikotin som rökare/snusare tillför kroppen.

MathiasS MathiasS skrev:
Det var väl rätt bra modellerat? Skulle vara rätt nöjd om jag räknat ut det och det i verkligheten en månad senare (?) blev 300 fler.
Du menar 1200 mer?

• Gilla
b8q
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Nikotinplåster är inte jämförbart med att röka/snusa.
Den mängd nikotin som plåstren avsöndrar och som kroppen tar upp är väsentligt lägre än den mängd nikotin som rökare/snusare tillför kroppen.
En studie är ju till för att göra en jämförelse för att försöka förstå mer av sjukdomen, t.ex. om det ens är nikotinet som spelar någon roll och då hur mycket som behövs. Det är ju inte meningen att alla i världen ska börja med nikotinplåster.

N Nybergzzz skrev:
Du menar 1200 mer?
ja just det vi är på 2000 nu.

Vet inte om jag skulle grina över det heller. Det är ju en beräkningsmodell.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle faktiskt säga att svenska politiker visar att de har ett väldigt litet ego. De litar på deras experter och låter experterna göra de flesta utlåtanden. Sverige vägrar att delta i kapplöpningen om vem som är tuffast och har de hårdaste restriktioner, de är lite som tjuren Ferdinand.

Jag vet inte om de släppte en rapport, men jag vet att FHM sa att det finns 75 smittade på varje detekterat fall och det var baserat på de antikroppstester som gjordes för ett tag sen. (igår sa de felaktigt att de fanns 1000 fall per detekterad smittade, men det var såklart fel)

Vilka siffror gissar jag fram? Antal smittade och döda hämtade jag från C19.se och faktor 75 kommer från FHM.

FHM anser att det finns belägg för det.
De har ett väldigt stort ego just nu. Ekonomin ska rulla så äldre och svaga kan dö.

Ja samma myndighet som säger 1 fel om dagen. Blev väldigt tyst om tom britton efter KI hade slarvat med sitt test.

FHM går ej att lita på längre. De går emot WHO och alla andra länder...

Vrf tror du de ej rekommenderar munskydd?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Du menar 1200 mer?
Du får gärna länka till den modell som du tänker på, det gör det lite lättare att diskutera om man vet vad du skriver om för något.
Men FHM ville ju att äldreomsorgen skulle se till att skydda de boende som de har hand om och det är ju inte FHM:s fel att så inte gjordes. Om skillnaden beror på det så är det ju inte modellens fel utan att villkoren för modellen inte uppfylldes av annan part.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
U
Återigen, preview från oklar källa, men enligt en rapport från Kina där man har analyserat 318 utbrott av covid-19 skedde i princip all smittspridning inomhus. Majoriteten av all smittspridning skedde i hemmet och/eller i kollektivtrafiken. Enbart ett utbrott skedde utomhus, och då blev två personer smittade. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.04.20053058v1

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.