2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Isolation är en åtskillnad man upprätthåller med hjälp av isolering. Det oavsett om det handlar om temperaturskillnader, spänningar, smitta eller smittorisk.T TAR12 skrev:Som sagt var läs på FHM´s sida som jag länkade till om betydelsen av karantän. De använder ordet precis tvärtemot din definition.
De skriver att Isolation är isolering av sjuka. De skriver inget om att isolation är något som sker av friska. Jag tror att du rör ihop isolering med isolation. De skriver Karantän är isolering av ej konstaterat sjuka.
Visa gärna en källa på din definition.
Jag tror inte att den här tråden är rätt ställe att hålla lektioner i svenska. Så jag lägger ner det nu. Jag tror att de flesta förstår.
Yes där satt den! Visserligen inte rökare men snusare sedan många år i hopp om att det en dag skulle föra något gott med sig. Hela Coronagrejen är ett biologiskt vapen tillverkat av nikotinproducenterna.Ulltand skrev:
Många som dör av covid-19 är intuberade och kan inte prata med anhöriga.BirgitS skrev:
Det är normalt inte en vidrigare död än döden för många andra. Har man stora problem så får man morfin eller liknande så att man inte känner något, precis som för dem som dör i lungcancer, metastaser i lungorna osv. som ger samma symtom som Covid-19. Organsvikt är inget onormalt vid andra svåra sjukdomar heller.
Men nu får de även dö utan sina anhöriga.
Jag som upplevt flera anhöriga som gått bort tidigare vet hur betydelsefullt det är att träffa varandra om tid finns kvar.
Jag har mor, syster och svåger som gick bort i för låg ålder med cancer som orsak och en far när hjärtat till slut inte klarade mer. Ingen intuberad och kunnat prata hjälpligt.
Nej jag vet hur man gör med covid-19 då min hustru jobbat många år som IVA sköterska.
De trycker bara in mer smärtstillande mm.
Så länge det finns.
Att dö i Covid-19 anser jag vara vidrigt. Du får givetvis ha en annan åsikt men jag behåller min.
Det var inte meningen att lägga några åsikter på dig, ber om ursäkt.tusenett skrev:Jag vet inte om jag tycker något ännu då jag fortfarande försöker få ihop de olika strategierna dels logiskt men också vad som är realistiskt genomförbart.
Att stoppa/hårt begränsa spridningen för att hinna bygga IVA-platser köper jag nog till 100%.
Vänta på mer kunskap kan jag också rent logiskt förstå. Men samtidigt så är det väl oklart om den kunskap man verkligen behöver kommer inom rimlig tid?
På något sätt känner jag att det likväl som man tycker Sverige ”gamblar” med människoliv är det också att gambla med människoliv att ”sitta och vänta” och hoppas på kunskap/vaccin/botemedel som kanske inte kommer inom rimlig tid. Under tiden sjunker ekonomin ihop vilket också kostar människoliv i långa loppet.
Jag är kluven.
När det gäller ekonomin så får man inte glömma bort att vi lever i en global värld. Dvs det spelar inte så stor roll vad vi gör då vi påverkas kraftigt av vår omvärld. Lek med tanken att vi idag skulle vara helt immuna i Sverige. Ekonomin kommer ändå sjunka eftersom Sverige har en stor exportindustri och vår ekonomi påverkas av till stor del hur andra länder agerar.
Volvo som exempel stängde för att de fick komponentbrist från utländska leverantörer. De hade mao stängt oavsett om vi haft total lockdown eller helt öppet.
Risken med en strategi som skiljer sig markant med andra länders är att vi hamnar i ofas med andra länder. Det vore väldigt negativt om vi skulle behöva stänga ner mer när andra samtidigt öppnar upp.
Västvärlden har dragit ner på rökningen ordentligt och så kommer Corona... Kanske inte ska klaga på rökande vårdpersonal eller så vet de nått sedan länge om rökning...Ola C skrev:
/Kronisk ironi...
Så för säkerhets skull bör alla män, utöver social distansering och eventuell isolering, även ägna sig åt frekvent självbefläckelse.pacman42 skrev:
Hur vet du vilka som är friska och inte bara misstänkt smittade då? Alla som reser in i ett land eller en region hanteras som misstänkt smittade och därmed sätt dom i karantän.D Daniel 109 skrev:
Det spelar ändå stor roll för ekonomin om man kan ha samhället öppet. Tjänstesektorn och besöksnäringen är till hyfsat stora delar oberoende av andra länder.T TAR12 skrev:När det gäller ekonomin så får man inte glömma bort att vi lever i en global värld. Dvs det spelar inte så stor roll vad vi gör då vi påverkas kraftigt av vår omvärld. Lek med tanken att vi idag skulle vara helt immuna i Sverige. Ekonomin kommer ändå sjunka eftersom Sverige har en stor exportindustri och vår ekonomi påverkas av till stor del hur andra länder agerar.
Visst är det bättre att ha samhället öppet än stängt, framförallt för den inhemska delen av ekonomin men det förändrar inte det faktum att vi påverkas väldigt mycket av vår omvärld då vi har en stor exportindustri. Stänger vår omvärld men inte vi i sverige så får vi sannolikt en lågkonjunktur ändå.F f91jsw skrev:
Besöksnäringen är väl till stor del beroende av turism?
pacman42 skrev:
Detta var känt redan i början av mars. Man hade bara 20% korrelation mellan rökning och svårt sjuka. Fler än 20% röker i Kina...
Jag har på nätet sett att folk går och köper nikotinplåster med förhoppningen att detta skall varavden skyddande indigriensen...
Man spekulerade tidigt att då rökning påverkar mängden ACE2-receptorer (fler) så skulle rökare kunna vara värre utsatta än de som inte röker, men man har alltså sett motsatsen. Det kan dock fortfarande vara ACE2 som gör något här, kan det vara så att de extra cellerna med ACE2-receptorer inte är lika duktiga på att reproducera viruset? I så fall skulle det minska risken för allvarlig sjukdom om man röker...
Är det i så fall genom nikotinet? Sverige har ett unikt läge för en studie. Vi har ca 1 milijon snusare i landet och det går att räkna fram hur mycket nikotin vart och en petar i sig. I fall det skulle vara dosrelaterat.
Det är inte så korrelation fungerar.... Spännande iaf om nikotinet på något sett skyddar, att röka är nog hur som farligare än att infekteras av SARS-Cov2, men nikotinläkemedel skulle ju vara ett alternativ i så fall (vet inte om jag skulle vilja utsätta mig för ett så kraftigt beroendeframkallande preparat iaf dock).pacman42 skrev:
Detta var känt redan i början av mars. Man hade bara 20% korrelation mellan rökning och svårt sjuka. Fler än 20% röker i Kina...
Jag har på nätet sett att folk går och köper nikotinplåster med förhoppningen att detta skall varavden skyddande indigriensen...
Man spekulerade tidigt att då rökning påverkar mängden ACE2-receptorer (fler) så skulle rökare kunna vara värre utsatta än de som inte röker, men man har alltså sett motsatsen. Det kan dock fortfarande vara ACE2 som gör något här, kan det vara så att de extra cellerna med ACE2-receptorer inte är lika duktiga på att reproducera viruset? I så fall skulle det minska risken för allvarlig sjukdom om man röker...
Ursäkta min slarviga användning av korrelation här. Man hade i den studien jag tänker på 20% av patienterna överlapp mellan svår sjukdom och rökning. Jag borde ha vetat bättre, men det gick nog lite för fort när jag skrev.H hapazard skrev:Det är inte så korrelation fungerar.... Spännande iaf om nikotinet på något sett skyddar, att röka är nog hur som farligare än att infekteras av SARS-Cov2, men nikotinläkemedel skulle ju vara ett alternativ i så fall (vet inte om jag skulle vilja utsätta mig för ett så kraftigt beroendeframkallande preparat iaf dock).