Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den franska studien det länkades till så vet man inte om det är nikotinet utan man prövar det genom att se om nikotinplåster hjälper på samma sätt.
"The study at a major Paris hospital suggests a substance in tobacco – possibly nicotine – may be stopping patients who smoke from catching Covid-19. Clinical trials of nicotine patches are awaiting the approval of the country’s health authorities."

Observera att man ska inte börja röka för blir man sjuk i Covid-19 som rökare så blir man då allvarligare sjuk.
"While nicotine may protect those from the virus, smokers who have caught it often develop more serious symptoms because of the toxic effect of tobacco smoke on the lungs, they say."
[länk]
Nu kommer folk hamstra nikotinplåster...

E
mathiash77 skrev:
Jag hoppas du skämtar! Annars är du väldigt trångsynt.

Enligt WHO dör det cirka sju miljoner människor varje år pga rökning. Alla som dör är inte rökare själva utan det finns även många som dör av passiv rökning. Förbjud rökning och snus så räddas många fler liv än vad Covid antagligen (märk antagligen) kommer ta död på totalt.

Alkohol dödar 3 miljoner människor per år.

3 miljoner BARN dör varje år pga svält...

Dessa är sjukdomar/händelser som människan- DU kan påverka varje dag. Hur Visar DU ditt missnöje med att Spriten inte är förbjuden och att Rökning ska förbjudas. Skriker du lika högt som kring felen kring Covid?

Min poäng här är att DU värderar människoliv olika beroende på HUR NÄRA DIG som det oroliga kommer. Därav liknelsen
Denna tråd handlar om Corona. Du får jättegärna starta en tråd om alkoholens inverkan.

E
BirgitS BirgitS skrev:
För mig är det en lågoddsad gissning att det inte kommer att finnas något vaccin som kan ges till många i år därför att det är vad så många som är insatta i den branschen säger/skriver.

Nej, men det är ju stora restriktioner som utegångsförbud som håller nere spridningen så att ingen dör. Även med "en låg nivå" som du skriver så kommer folk att dö. Så då är ju frågan vilken nivå på dödsfall är acceptabelt för dig nu när den nuvarande nivån inte är det?
Min "acceptabla nivå" om man får uttrycka sig så, är väl i paritet med våra nordiska grannländer. Att vi skulle vara markant bättre el sämre än dom känns fel.

E
harry73 harry73 skrev:
Covid19 är något som vi har och inte kan få bort. Var smärtgränsen går är svårt att säga, men om vi utgår från 0,5% dödlighet och 60% av befolkning ska vara immun för att ha flockimmunitet, då är 30 000 döda ett bra resultat på sikt. Blir det så många till slut, har vi lyckats platta till kurvan och inte överbelastad sjukvården och har smittspridningen inte fortsatt för mycket efter vi uppnått 60%.
Får vi mindre än 30 000 döda gjorde vi ett utmärkt jobb och blev det mer än 60 000 misslyckades vi totalt.

Om det nu visar sig att dödligheten är 0,1% då ligger gränsen på 6 000 döda, ja ni förstår säkert hur jag resonerar.
Det var ett ärligt och konkret svar. Hoppas dock du har fel och att vi verkligen inte når upp till 30.000.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Många som dör av covid-19 är intuberade och kan inte prata med anhöriga.
Men nu får de även dö utan sina anhöriga.
Jag som upplevt flera anhöriga som gått bort tidigare vet hur betydelsefullt det är att träffa varandra om tid finns kvar.

Jag har mor, syster och svåger som gick bort i för låg ålder med cancer som orsak och en far när hjärtat till slut inte klarade mer. Ingen intuberad och kunnat prata hjälpligt.

Nej jag vet hur man gör med covid-19 då min hustru jobbat många år som IVA sköterska.
De trycker bara in mer smärtstillande mm.
Så länge det finns.

Att dö i Covid-19 anser jag vara vidrigt. Du får givetvis ha en annan åsikt men jag behåller min.
Till det som jag skrivit tidigare kan tilläggas att det inte är direkt ovanligt att det går att få till ett personligt avsked när någon avlider i Covid-19 på äldreboenden (de ligger ju inte i respirator). Det är ju trots allt ett av undantagen till besöksförbudet.

Man kan läsa mer om det i den här artikeln: https://www.dn.se/nyheter/sverige/avsked-i-livets-slutskede-sa-gar-det-till-pa-aldreboenden/

E erkka skrev:
Det var ett ärligt och konkret svar. Hoppas dock du har fel och att vi verkligen inte når upp till 30.000.
Flockimmunitet nås vid 82.5%.
Dödligheten i Wuhan och Diamond Princess var över 1 %. Minsta dödstal är 80 000.

BirgitS
E erkka skrev:
Min "acceptabla nivå" om man får uttrycka sig så, är väl i paritet med våra nordiska grannländer. Att vi skulle vara markant bättre el sämre än dom känns fel.
Vi får väl se hur det har gått om 1-2 år, just nu är det ju alldeles för tidigt att veta. Dessutom måste det ju mätas på samma sätt i alla länderna. Jag tror det var Finland som häromdagen rapporterade om 43 avlidna på äldreboenden som inte hade varit med i deras tidigare siffror. Det var nog det som orsakade den plötsliga stegringen i deras siffror som syns här:
Linjediagram som visar antal döda per miljon invånare för olika länder under en tidsperiod relaterat till COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Även när det gäller Norge har det väl stått något om bristande rapportering från äldreboenden.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Dödligheten i Wuhan och Diamond Princess var över 1 %. Minsta dödstal är 80 000.
Det är nog lite väl tidigt att veta vad gränsen för flockimmunitet är eftersom man fortfarande inte vet vad R0 är.
Dödligheten i Wuhan beror ju på hur många som var smittade men som man inte vet om därför att de just inte hade några symtom.
Det var nog väldigt få barn och unga vuxna på Diamond Princess jämfört med Sveriges befolkning så det går inte att överföra siffran rakt av.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Denna tråd handlar om Corona. Du får jättegärna starta en tråd om alkoholens inverkan.
:thinking::thinking::thinking: Hmm någon som vet om Öl har en positiv påverkan på viruset?

• Gilla
  • Haha
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
harry73
N Nybergzzz skrev:
Angående Wuhan ska man var försiktigt med att använda siffror från en diktatur med stor ego.
Sedan är det väldigt tveksamt om Sverige har samma R0 som Kina

Angående Diamond Princess får man ta hänsyn till medelåldern på skeppet och fundera över vad det gör med dödligheten.

Om vi tittar på Sveriges resultat av antikroppstester, då sa FHM idag att det (i Stockholm) finns 75 smittade för varje detekterat fall.
Om vi antar att alla döda fram till idag (1128) blev smittade senast för 2 eller 3 veckor sedan, kan man beräkna dödligheten.
För 2 veckor sedan hade vi 3979 bekräftad smittade, dvs 300 000 smittade, då är dödligheten 0,4%
För 3 veckor sedan hade vi 2547 bekräftad smittade, dvs 190 000 smittade, då är dödligheten 0,6%

Är det då väldigt orimligt att utgå från 0,5% dödlighet i Sverige?
För

• Gilla
  • Älska
patst577 och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
:thinking::thinking::thinking: Hmm någon som vet om Öl har en positiv påverkan på viruset?
Ja, men bara om det är Corona...

• Haha
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Sverige införde besöksförbud 1 April på äldreboenden. Så att anhöriga inte har spridit någon smitta känns osannolikt. Troligtvis är det dock personalen som stått för den största smittspridningen, och det beror ju dels på avsaknad av skyddsutrustning, att man i övrigt rör sig i samhället nästintill som vanligt osv. Att lägga skulden på vårdgivarna känns heller inte rimligt, tror du verkligen alla privata vårdgivare sitter på stora lager av skyddsutrustning?

Finns ju flera exempel där anställda jobbar utan skydd, både inom hemtjänst och på äldreboenden, eller med undermåliga skydd.
Jag har inte sagt att anhöriga inte spridit någon smitta. Givetvis har man gjort det. Men, som du själv säger, sedan flera veckor är det andra saker som är problemet.

Vårdgivarna tar betalt för att leverera vård och omsorg på ett säkert sätt. Hur kan det INTE vara deras ansvar? Vem ska ha ansvaret? Kungen? Statsministern? Tegnell? Inte deras problem.

Precis som att sjukhusregionerna tillsammans med MSB måste käka skit för att det inte finns några beredskapslager alls måste förstås privata vårdgivare också ta ett eget ansvar för sin verksamhet. Det är ju DET som är deras jobb. Och det är verkligen inte FHM's jobb.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Angående Wuhan ska man var försiktigt med att använda siffror från en diktatur med stor ego.
Sedan är det väldigt tveksamt om Sverige har samma R0 som Kina

Angående Diamond Princess får man ta hänsyn till medelåldern på skeppet och fundera över vad det gör med dödligheten.

Om vi tittar på Sveriges resultat av antikroppstester, då sa FHM idag att det (i Stockholm) finns 75 smittade för varje detekterat fall.
Om vi antar att alla döda fram till idag (1128) blev smittade senast för 2 eller 3 veckor sedan, kan man beräkna dödligheten.
För 2 veckor sedan hade vi 3979 bekräftad smittade, dvs 300 000 smittade, då är dödligheten 0,4%
För 3 veckor sedan hade vi 2547 bekräftad smittade, dvs 190 000 smittade, då är dödligheten 0,6%

Är det då väldigt orimligt att utgå från 0,5% dödlighet i Sverige?
För

Ja och du menar att ej Sverige har stort ego för tillfället?

Jasså har FHM släppt en rapport om antikroppar? Du menar ej den som gjordes av KI?

Nu tycker jag du gissar fram siffror...

Finns inga belägg för att så många är smittade...

BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog lite väl tidigt att veta vad gränsen för flockimmunitet är eftersom man fortfarande inte vet vad R0 är.
Dödligheten i Wuhan beror ju på hur många som var smittade men som man inte vet om därför att de just inte hade några symtom.
Det var nog väldigt få barn och unga vuxna på Diamond Princess jämfört med Sveriges befolkning så det går inte att överföra siffran rakt av.
Nä men FHM hade räknat ut 800 totalt döda idag enligt deras modeller ifrån början...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.