2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Fast Aftonbladet har inte fått med den rättning som SVT har gjort, det gäller 270 patienter som vårdats på geriatriska avdelningar och inte 1000.Möbius skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL7j4/majoritet-av-aldre-coronasjuka-pa-slutenvard-overlever
I princip så tycker jag lika som du.tusenett skrev:Att hålla nere smittspridningsnivån och inte kväva den leder till slut till flockimmunitet som jag förstår det? Så hysterien om att Sverige gör fel och att det rätta är lockdown med efterföljande smittspårning blir då lite konstig väl? I mina ögon är båda sätten egentligen samma idé, dvs låt det spridas i en takt så att sjukvården hinner med och till slut har man flockimmunitet.
Att göra lockdown och sedan försöka hålla antalet smittade nere på noll tills det finns vaccin är helt enkelt inte en realistisk strategi?
En lockdown i början syftar enligt min mening bara för att vi ska hinna bygga upp kapaciteten inom smittspårning och sjukvård. Betänk att innan det här började så hade vi ett relativt lågt antal IVA platser per capita i Sverige jämfört med andra länder i Europa.
En annan anledning till lockdown inledningsvis skulle också kunna vara att vi hinner lära oss mer om viruset så att vi beslutar om rätt åtgärd i rätt tid.
Notera att jag förespråkar inte en total lockdown, om det inte är nödvändigt av ovanstående skäl, det jag förespråkar är att man arbetar med smittspårning och isolering för att undvika allt för kraftiga restriktioner i övrigt och kunna upprätthålla ett så normal samhälle som det går.
Redigerat:
Om remdesivir fungerar så tror tillverkaren så här om tillgången:
https://www.gilead.com/purpose/adva...-19/working-to-supply-remdesivir-for-covid-19
Så, om det är lösningen på COVID-19 så finns det i bästa fall tillräckligt med medicin for en befolkning på 100 miljoner om 1% behöver medicin i slutet av året.
Kan vi komma fram till att det ligger längre fram än om någon månad om tillverkaren inte ens själv tror på en snabbare leverans av just det här?
https://www.gilead.com/purpose/adva...-19/working-to-supply-remdesivir-for-covid-19
- More than 140,000 treatment courses by the end of May 2020
- More than 500,000 treatment courses by October 2020
- More than 1 million treatment courses by December 2020
- Several million treatment courses in 2021, if required
Så, om det är lösningen på COVID-19 så finns det i bästa fall tillräckligt med medicin for en befolkning på 100 miljoner om 1% behöver medicin i slutet av året.
Kan vi komma fram till att det ligger längre fram än om någon månad om tillverkaren inte ens själv tror på en snabbare leverans av just det här?
Rökare kraftig underrepresenterade sett till intagna på sjukhus i Kina och Frankrike. Nikotin eller rökning i sig gör något i kroppen som Covid 19 inte gillar. Spännande!
https://www.theguardian.com/world/2...KeTIF5GCwbrhWdwU1G7jFi7ne46CzSqxta8NXZnsaWDdw
https://www.theguardian.com/world/2...KeTIF5GCwbrhWdwU1G7jFi7ne46CzSqxta8NXZnsaWDdw
Vi kanske missförstår varandra någonstans. Karantän för mig är isolering av ej konstaterade smittad och då lämpligen under inkubationstiden. Isolation är isolering av konstaterat smittade, och då lämpligen tills dess att de inte smittar längre. Ovanstående gäller oavsett var de kommer ifrån.D Daniel 109 skrev:
Är vi överens om den tolkningen eller tycker du att jag har fel?
Vad betyder "yttre smitta"?
Maalariprofylaxen har haft varierande resultat men det stora hoppet står till Ebolaläkemdedlet Remdesevir. Läckta resultat är fantastiskt bra!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JbbPd/lovande-signaler-om-ebolamedicin-mot-covid-19
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JbbPd/lovande-signaler-om-ebolamedicin-mot-covid-19
Nej, om du isolerar friska personer i syfte att inte få in smittan är det inte karantän. Karantän är isolation av misstänkt smittade.T TAR12 skrev:Vi kanske missförstår varandra någonstans. Karantän för mig är isolering av ej konstaterade smittad och då lämpligen under inkubationstiden. Isolation är isolering av konstaterat smittade, och då lämpligen tills dess att de inte smittar längre. Ovanstående gäller oavsett var de kommer ifrån.
Är vi överens om den tolkningen eller tycker du att jag har fel?
Vad betyder "yttre smitta"?
Karantän är en form av isolation.
Isolation kan även handla om att isolera friska grupper/individer eller sjuka grupper/individer. Men inget av de fallen är karantän.
Som sagt var läs på FHM´s sida som jag länkade till om betydelsen av karantän. De använder ordet precis tvärtemot din definition.D Daniel 109 skrev:Nej, om du isolerar friska personer i syfte att inte få in smittan är det inte karantän. Karantän är isolation av misstänkt smittade.
Karantän är en form av isolation.
Isolation kan även handla om att isolera friska grupper/individer eller sjuka grupper/individer. Men inget av de fallen är karantän.
De skriver att Isolation är isolering av sjuka. De skriver inget om att isolation är något som sker av friska. Jag tror att du rör ihop isolering med isolation. De skriver Karantän är isolering av ej konstaterat sjuka.
Visa gärna en källa på din definition.
Jag vet inte om jag tycker något ännu då jag fortfarande försöker få ihop de olika strategierna dels logiskt men också vad som är realistiskt genomförbart.T TAR12 skrev:I princip så tycker jag lika som du.
En lockdown i början syftar enligt min mening bara för att vi ska hinna bygga upp kapaciteten inom smittspårning och sjukvård. Betänk att innan det här började så hade vi ett relativt lågt antal IVA platser per capita i Sverige jämfört med andra länder i Europa.
En annan anledning till lockdown inledningsvis skulle också kunna vara att vi hinner lära oss mer om viruset så att vi beslutar om rätt åtgärd i rätt tid.
Notera att jag förespråkar inte en total lockdown, om det inte är nödvändigt av ovanstående skäl, det jag förespråkar är att man arbetar med smittspårning och isolering för att undvika allt för kraftiga restriktioner i övrigt och kunna upprätthålla ett så normal samhälle som det går.
Att stoppa/hårt begränsa spridningen för att hinna bygga IVA-platser köper jag nog till 100%.
Vänta på mer kunskap kan jag också rent logiskt förstå. Men samtidigt så är det väl oklart om den kunskap man verkligen behöver kommer inom rimlig tid?
På något sätt känner jag att det likväl som man tycker Sverige ”gamblar” med människoliv är det också att gambla med människoliv att ”sitta och vänta” och hoppas på kunskap/vaccin/botemedel som kanske inte kommer inom rimlig tid. Under tiden sjunker ekonomin ihop vilket också kostar människoliv i långa loppet.
Jag är kluven.
Tror det är klorokin och hydroxoklorokinin som avses. https://janusinfo.se/nyheter/nyhete...kinvidcovid19.5.2922e72917139f901b941da7.htmlD Dilato skrev:
Detta var känt redan i början av mars. Man hade bara 20% korrelation mellan rökning och svårt sjuka. Fler än 20% röker i Kina...Ulltand skrev:
Jag har på nätet sett att folk går och köper nikotinplåster med förhoppningen att detta skall varavden skyddande indigriensen...
Man spekulerade tidigt att då rökning påverkar mängden ACE2-receptorer (fler) så skulle rökare kunna vara värre utsatta än de som inte röker, men man har alltså sett motsatsen. Det kan dock fortfarande vara ACE2 som gör något här, kan det vara så att de extra cellerna med ACE2-receptorer inte är lika duktiga på att reproducera viruset? I så fall skulle det minska risken för allvarlig sjukdom om man röker...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det har samma effekt i kroppen, bara olika påhängda molekyler av tillverkningsskäl eller ibland vilket som har bäst biotillgänglighet. Det kan göra att dosen kan skilja mellan sorterna.D Dilato skrev:
Det är så för många läkemedel och även kosttillskott. T ex finns magnesium i många olika varianter; magnesiumoxid, magnesiumbisglycinat, magnesiumtaurat. Alla blir samma i kroppen men snällheten mot mag-tarmkanal varierar och likaså upptaget (biotillgängligheten), där den billigaste oxiden har sämst upptag.
Ett känt exempel är Losec som blev Nexium (pga utgånget patent). Man ändrade molekylen lite och ökade biotillgängligheten med strax under 10%, med ökad effekt för samma dos, men precis samma protonpumpshämmare i grunden ändå.
Statiner är andra exempel på en stor mängd varianter för att kunna sälja in "sin" variant, men i grunden har de flesta samma effekt i levern när de väl kommer dit.