Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu tog det lite tid att sammanställa allt så mitt lååånga inlägg hamnar lite sent i den aktuella diskussionen.

Min uppfattning är FHM:s avsikt från start var att testa och spåra. Från början, på pressträffen 31 januari, utifrån den information som fanns då från WHO menade Johan Carlson att Sverige hade en väl förberedd smittskyddsorganisation för den här typen av situationer. "Den svenska beredskapen bygger på principen att befolkningen är välinformerad om detta, förhållandet att det pågår ett utbrott, med symtom söker sig till vården. Att vi har en snabb diagnostik, att vi snabbt kan ta omhand om personer, lämna råd och anvisningar och vid behov också isolera människor och att det finns en acceptans för detta i befolkningen."

WHO utlyser internationellt hot mot människors hälsa den 30 januari men passar på att berömma Kina, då agerandet nu var mycket mer kraftfullt än vid Sars-utbrottet 2003. Kinas första rapporteringar till WHO om att smittan startat först efter jul vid årsskiftet och att de hade utfärdat fullständig karantän gjorde att WHO och i förlängningen FHM just då bedömde att resten av världen fått ströfall av smittade som rest från det drabbade området och därmed god möjlighet till diagnostisering. Oron var om det skulle spridas till länder med stor befolkning, dåliga resurser och dålig infrastruktur för att därifrån spridas från olika håll till "oss". Inget Europeiskt land räknade nog därför med att sportlovsresenärer från italienska Alperna skulle komma vara huvudspridare.

Så tycktes också vara fallet mellan den 31 januari t o m 28 februari i Sverige, då endast 10 personer efter smittspårning konstaterats smittade. Under denna period söktes bl a personer upp som åkt samma tåg som en person från Göteborg, som åkt tåg från Stockholm och sedan konstaterats smittad av covid19, och tågvärdar sattes i karantän. Ett par, som är mina vänner, blev uppringda för att de suttit två rader bakom denna person på samma flygplan. De var dock inte smittade.

Angående sportlovsresenärer från de 11 flygplan som landade den 29 februari så sas det då så här;
”Per Follin berättar att det finns beredskap och ett sjukvårdsteam på Arlanda om någon skulle vara sjuk när de landar. Men han säger också att just skidorterna i Italien inte tillhör riskområdena, även om de ligger i de drabbade regionerna.
– Flygplatserna räknas inte heller in, om man bara reser igenom. Det är den riskvärdering man gjort utifrån information från italienska myndigheter."

Resenärer uppmanades att kontakta 1177 ifall de fick symtom (det är ju bara då det är relevant att testa). Här tycker jag att man kan identifiera en stor brist då belastningen på 1177 blev enorm av oroliga medborgare i stort, vilket skapade långa telefonköer och blockerade linjen för verkligt behövande. Det tog ett tag innan det infördes knappval och "självdiagnostisering" på nätet för att kolla om man överhuvudtaget skulle kontakta 1177. Bedömningarna från 1177 ifall man behövde testas blev också ganska snäva eftersom det fram till dess var få platser som bedömes som riskområden utifrån den information som delgetts från respektive lands folhälsomyndighet och WHO.

Vecka 10 konstaterades 206 personer i Sverige vara smittade av drygt 4300 testade.
Vecka 11 konstaterade 838 personer vara smittade av nästan 9000 testade (WHO deklarerar pandemi)

Saxat från FHM veckorapport vecka 11;
Under vecka 11 förändrades provtagningsstrategierna för covid-19. Initialt (från vecka 4 framåt) provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19 men sedan den 13 mars ändrades provtagningen. För att skydda de mest utsatta grupperna i samhället från smitta prioriteras just nu provtagning till personer som är i behov av vård på sjukhus samt personal inom vård och äldreomsorg med misstänkt covid-19. Detta innebär att personer med milda symptom inte uppmanas kontakta vården och därför inte provtas. Därför kompletteras information om anmälda fall med data från andra övervaknings- system.”
”Majoriteten av fallen (63 %) som anmäldes under vecka 11 smittades utomlands men andelen minskade jämfört med vecka 10 (88 %). Information om smittland saknas för en del av fallen (14 %). Av fallen hade 22 procent smittats i Sverige, jämfört med 8% under vecka 10. Fortsatt påvisades en större del av fallen i samband med smittspårning kring bekräftade fall som smittats i utlandet. Under vecka 11 kunde ett 50-tal av fallen smittade i Sverige inte spåras till andra fall som smittats utomlands, vilket är ett tecken på att viss samhällspridning pågår. Detta gällde främst fall i Region Stockholm samt enstaka fall i andra regioner. Samhällspridning betyder att det finns flera fall där smittan inte kan härledas till resa eller kontakt med ett annat fall av covid-19. ”

Vecka 12 konstaterade 921 personer vara smittade av drygt 10 300 testade
Vecka 13 konstaterade 1959 personer vara smittade av drygt 12 300 testade

Jag tolkar det som att det under vecka 11 ändrades provtagningsstrategi för att man kunde konstatera att en viss samhällsspridning pågick (Järva-Spånga-Kista området?). Och att de utifrån det och i samråd med regionerna gjorde bedömningen att det inte var motiverat att fortsätta avsätta personal och material, till ett i det läget hopplöst uppdrag att smittspåra, utan hellre dirigera om dessa resurser där de bäst behövdes inom vården. Vilket FHM hela tiden varit tydliga med att de anser vara av yttersta vikt, att inte dränera resurser från sjukvården i onödan.

Vecka 14, 31 mars - Folkhälsomyndigheten får regeringens uppdrag att öka testningen i Sverige.

Men redan vecka 11;
”Den extrema efterfrågan, inte minst från USA, har lett till brist på testutrustning och de kemiska ämnen som krävs…Nu uppmanar EU:s smittskyddsmyndighet medlemsländerna att spara resurserna.”
”– Vi har hittills kunnat utföra alla analyser men det kan uppstå flaskhalsar. Det är en utmaning att få de nödvändiga leveranserna med regelbunden påfyllning för de stora universitetslaboratorierna , säger Karin Tegmark Wisell.”
(13 mars)

Nu i april rapporteras det om att det råder brist på testpinnar även om man lyckats skala upp testanalyseringen.

Utifrån den sammantagna utvecklingen och rådande förhållanden i Sverige och i världen har i alla fall jag svårt att se hur FHM och regionerna som är ytterst ansvariga för smittskydd och utöva smittspårning skulle ha kunnat agera annorlunda. Sedan är det en helt annan sak att Sverige inte hade massiva beredskapslager redan innan men det är inte FHM fel.
Jag säger som farfar - Ifall om och men inte funnits hade gumman varit kung.

Så vad göra?
Håll ut, håll avstånd, håll ihop (hjälpas åt att klara av utmaningarna i dessa coronatider och ta ett gemensamt ansvar för att följa rekommendationer och krav [länk] )

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Riktigt bra sammanfattning!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
P patst577 skrev:
Då kan man cyniskt säga att det borde finnas/funnits många som levde/lever på lånad tid. Det slutar/slutade med att COVID-19 blev för mycket istället för säsongsinfluensan.

Var det inte någon som sa något liknande som så här:

"Varje död är en tragedi men döda i tusental är statistik"
Stalin tror jag. Fast jag tror han drog till med miljon till och med.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läs vad vi skriver istället. Ebolamedicinen kommer (om den fungerar och när den får förskrivas) att hjälpa en del, men den kommer inte att göra underverk för att få ett snabbt slut på våra restriktioner.

Den kommer troligen även att minska dödsfallen, men inte drastiskt för de allra sjukaste. Innan vi vet hur bra den fungerar och vilka biverkningar den har så skall vi nog inte vara allt för optimistiska även om den kan hjälpa en hel del.
Har du tid för en fråga, bortsett från att Kina mörkat virus, att de behandlat smittade medborgare och nu sålt fejkskyddsutrustning till bla EU,
Varför satte inte humansjukvården in interferon direkt.
Vad kunde länderna ha förlorat på det, att bota människor från virus i den mån det går, och som Kina gjorde. Därav de få dödstalen, om de är sanna.

Länk som underbygger min fråga
https://www.google.se/amp/s/www.tel...ainst-coronavirus-in-china-20200206-0005.html

Iofs:
Corona är inget nytt virus och i djurvården vet vi att det muterar snabbt, men verkar dras till kanske slumpmässiga individer
Enkelt uttryckt; alla kan drabbas. Ingen vet säkert vem som skulle kunna slippa undan.

https://www.svd.se/sju-av-tio-insjuknade-i-kina-friska

Det finns massor av information, men människor kör hårt och de som inte gör det hänvisar till Darwin, ”de hade ändå dött”.
Tills deras egna dör kanske.

Redigerat:
T
F fiskbuggaren skrev:
Är det här verkligen sant? Med Rt=1 borde väl antal smittade vara konstant. Jag skulle inte kalla det för ingen nytta. Däremot vore det förstås fint att kunna välja att ha få samtida sjuka istället för många samtida sjuka, och vägen dit är förstås rimligen med tillfälligt upptrappad nedlåsning.
Jag är nog inte rätt person att förklara det pedagogiskt, men enkelt utryckt så fortsätter de smittade att smitta de osmittade om man har många smittade i samhället när man uppnått flockimmunitet. Har du då många smittade ute när du uppnått det antal immuna som flockimmunitet kräver så kommer smittan att fortsätta att spridas bland de osmittade.

Kanske @pacman42 kan ge dig en mer pedagogisk förklaring.

harry73 harry73 skrev:
När man inte längre kan hålla koll på en begränsad grupp, som italienresenärer behöver man söka smittade i hela befolkningen. I samma period (februari mars) nådde säslnginfluensan kulmen, så de flesta med symptom hade inte covid19.
Har man r=3 och skulle man med massivt testning hutta 50% av alla smittade, skulle smittan fortfarande växa exponentiellt.
Vad FHM gjorde var att minska smittspridningen genom att låta alla med symptom vara hemma. Då smittar de bara en del av den period de är smittsamma och framförallt inte dom dagar de är mest smitsamma. Då får man också ner R.
R=1.5 låter mycket bättre än R=3. För ingen annan åtgärd kräver vi att den ensamt ska klara att trycka ner R<1 så varför skulle vi göra det för smittspårning?

Nu tog det lite tid att sammanställa allt så mitt lååånga inlägg hamnar lite sent i den aktuella diskussionen.

Min uppfattning är FHM:s avsikt från start var att testa och spåra. Från början, på pressträffen 31 januari, utifrån den information som fanns då från WHO menade Johan Carlson att Sverige hade en väl förberedd smittskyddsorganisation för den här typen av situationer. "Den svenska beredskapen bygger på principen att befolkningen är välinformerad om detta, förhållandet att det pågår ett utbrott, med symtom söker sig till vården. Att vi har en snabb diagnostik, att vi snabbt kan ta omhand om personer, lämna råd och anvisningar och vid behov också isolera människor och att det finns en acceptans för detta i befolkningen."

WHO utlyser internationellt hot mot människors hälsa den 30 januari men passar på att berömma Kina, då agerandet nu var mycket mer kraftfullt än vid Sars-utbrottet 2003. Kinas första rapporteringar till WHO om att smittan startat först efter jul vid årsskiftet och att de hade utfärdat fullständig karantän gjorde att WHO och i förlängningen FHM just då bedömde att resten av världen fått ströfall av smittade som rest från det drabbade området och därmed god möjlighet till diagnostisering. Oron var om det skulle spridas till länder med stor befolkning, dåliga resurser och dålig infrastruktur för att därifrån spridas från olika håll till "oss". Inget Europeiskt land räknade nog därför med att sportlovsresenärer från italienska Alperna skulle komma vara huvudspridare.

Så tycktes också vara fallet mellan den 31 januari t o m 28 februari i Sverige, då endast 10 personer efter smittspårning konstaterats smittade. Under denna period söktes bl a personer upp som åkt samma tåg som en person från Göteborg, som åkt tåg från Stockholm och sedan konstaterats smittad av covid19, och tågvärdar sattes i karantän. Ett par, som är mina vänner, blev uppringda för att de suttit två rader bakom denna person på samma flygplan. De var dock inte smittade.

Angående sportlovsresenärer från de 11 flygplan som landade den 29 februari så sas det då så här;
”Per Follin berättar att det finns beredskap och ett sjukvårdsteam på Arlanda om någon skulle vara sjuk när de landar. Men han säger också att just skidorterna i Italien inte tillhör riskområdena, även om de ligger i de drabbade regionerna.
– Flygplatserna räknas inte heller in, om man bara reser igenom. Det är den riskvärdering man gjort utifrån information från italienska myndigheter."

Resenärer uppmanades att kontakta 1177 ifall de fick symtom (det är ju bara då det är relevant att testa). Här tycker jag att man kan identifiera en stor brist då belastningen på 1177 blev enorm av oroliga medborgare i stort, vilket skapade långa telefonköer och blockerade linjen för verkligt behövande. Det tog ett tag innan det infördes knappval och "självdiagnostisering" på nätet för att kolla om man överhuvudtaget skulle kontakta 1177. Bedömningarna från 1177 ifall man behövde testas blev också ganska snäva eftersom det fram till dess var få platser som bedömes som riskområden utifrån den information som delgetts från respektive lands folhälsomyndighet och WHO.

Vecka 10 konstaterades 206 personer i Sverige vara smittade av drygt 4300 testade.
Vecka 11 konstaterade 838 personer vara smittade av nästan 9000 testade (WHO deklarerar pandemi)

Under vecka 11 förändrades provtagningsstrategierna för covid-19. Initialt (från vecka 4 framåt) provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19 men sedan den 13 mars ändrades provtagningen. För att skydda de mest utsatta grupperna i samhället från smitta prioriteras just nu provtagning till personer som är i behov av vård på sjukhus samt personal inom vård och äldreomsorg med misstänkt covid-19. Detta innebär att personer med milda symptom inte uppmanas kontakta vården och därför inte provtas. Därför kompletteras information om anmälda fall med data från andra övervaknings- system.”
”Majoriteten av fallen (63 %) som anmäldes under vecka 11 smittades utomlands men andelen minskade jämfört med vecka 10 (88 %). Information om smittland saknas för en del av fallen (14 %). Av fallen hade 22 procent smittats i Sverige, jämfört med 8% under vecka 10. Fortsatt påvisades en större del av fallen i samband med smittspårning kring bekräftade fall som smittats i utlandet. Under vecka 11 kunde ett 50-tal av fallen smittade i Sverige inte spåras till andra fall som smittats utomlands, vilket är ett tecken på att viss samhällspridning pågår. Detta gällde främst fall i Region Stockholm samt enstaka fall i andra regioner. Samhällspridning betyder att det finns flera fall där smittan inte kan härledas till resa eller kontakt med ett annat fall av covid-19. ”

Jag tolkar det som att det under vecka 11 ändrades provtagningsstrategi för att man kunde konstatera att en viss samhällsspridning pågick (Järva-Spånga-Kista området?). Och att de utifrån det och i samråd med regionerna gjorde bedömningen att det inte var motiverat att fortsätta avsätta personal och material, till ett i det läget hopplöst uppdrag att smittspåra, utan hellre dirigera om dessa resurser där de bäst behövdes inom vården. Vilket FHM hela tiden varit tydliga med att de anser vara av yttersta vikt, att inte dränera resurser från sjukvården i onödan.

Vecka 14, 31 mars - Folkhälsomyndigheten får regeringens uppdrag att öka testningen i Sverige.

Men redan vecka 11;
”Den extrema efterfrågan, inte minst från USA, har lett till brist på testutrustning och de kemiska ämnen som krävs…Nu uppmanar EU:s smittskyddsmyndighet medlemsländerna att spara resurserna.”
”– Vi har hittills kunnat utföra alla analyser men det kan uppstå flaskhalsar. Det är en utmaning att få de nödvändiga leveranserna med regelbunden påfyllning för de stora universitetslaboratorierna , säger Karin Tegmark Wisell.”
(13 mars)

Nu i april rapporteras det om att det råder brist på testpinnar även om man lyckats skala upp testanalyseringen.

Utifrån den sammantagna utvecklingen och rådande förhållanden i Sverige och i världen har i alla fall jag svårt att se hur FHM och regionerna som är ytterst ansvariga för smittskydd och utöva smittspårning skulle ha kunnat agera annorlunda. Sedan är det en helt annan sak att Sverige inte hade massiva beredskapslager redan innan men det är inte FHM fel.

Så vad göra?
Håll ut, håll avstånd, håll ihop (hjälpas åt att klara av utmaningarna i dessa coronatider och ta ett gemensamt ansvar för att följa rekommendationer och krav [länk] )

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Varför har då Finland, Norge, Danmark och Island så ofantligt mycket färre döda? Det jag kan komma att tänka på är att de har haft en helt annan startergi. Med den i huvudsakliga skillanden att man erkänt asymtomatisk smittspridning och tagit höjd för denna. Det har FHM inte gjort.

• Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Inte? Det är jag säker på att de har.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Varför har då Finland, Norge, Danmark och Island så ofantligt mycket färre döda? Det jag kan komma att tänka på är att det har haft en helt annan startergi. Med den i huvdsakliga skillanden att man erkännt asymtomatisk smittsprdnining och tagit höjd för denna. Det har FHM inte gjort.
Låt oss se hur det ser ut kring jul. Innan dess är det garanterat för tidigt att jämföra dessa tragiska antal på dödsfall.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Låt oss se hur det ser ut kring jul. Innan dess är det garanterat för tidigt att jämföra dessa tragiska tal på dödsfall.
Hur tänker du kring Jul?

Högst sannolikt behandlar vi sjuka inom en månad eller två med något av de läkemdel som testas och visat sig vara poteneta.

Då planar alla kurvor ut men vår dödsfallskurva ligger fotsatt X ggr högre än våra grannars. Till vilken nytta?

galento
Den här Coronan är ju ett helvetes elände som drabbat
hela jordklotet :worried: men under helgen tog gumman och
jag en sväng med raggarbilen i det fina vädret :).

Man får väl försöka hitta saker som ger livskvalité och
för en stund koppla ifrån alla negativa tankar om detta virus.

• Gilla
  • Älska
nino och 9 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Jag är nog inte rätt person att förklara det pedagogiskt, men enkelt utryckt så fortsätter de smittade att smitta de osmittade om man har många smittade i samhället när man uppnått flockimmunitet. Har du då många smittade ute när du uppnått det antal immuna som flockimmunitet kräver så kommer smittan att fortsätta att spridas bland de osmittade.

Kanske @pacman42 kan ge dig en mer pedagogisk förklaring.
@fiskbuggaren, Rt=1 betyder att varje person smittar ytterligare en person, dvs linjär tillväxt.

T

Men redan vecka 11;
(13 mars)

Så vad göra?

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Jag tror din beskrivning är en hyfsat korrekt beskrivning av händelseförloppet.

Dock så menar jag att det begicks en del stora misstag inledningsvis vilket är orsaken till att smittspridningen skedde så snabbt och man var tvungen att överge smittspårningsalternativet. Varför har t.ex.Tyskland, Island och Norge lyckats att skala upp testningen trots att det råder brist på material i världen? De arbetar fortfarande med smittspårning och de länderna har också lägre antal avlidna per capita.

Det är väl rimligt att anta att anledningen till att vi inte lyckats bibehålla smittspårningsalternativet är att vi har haft klart liberalare regler.

Jag håller med dig om beredskapslagren och förhoppningsvis bygger vi upp dem igen, men jag tror inte att de andra länderna hade jättestora lager av Covid-19 testkit.

harry73 harry73 skrev:
När man inte längre kan hålla koll på en begränsad grupp, som italienresenärer behöver man söka smittade i hela befolkningen. I samma period (februari mars) nådde säslnginfluensan kulmen, så de flesta med symptom hade inte covid19.
Har man r=3 och skulle man med massivt testning hutta 50% av alla smittade, skulle smittan fortfarande växa exponentiellt.
Vad FHM gjorde var att minska smittspridningen genom att låta alla med symptom vara hemma. Då smittar de bara en del av den period de är smittsamma och framförallt inte dom dagar de är mest smitsamma. Då får man också ner R.
Precis. Med R=3 och man hittar 50% så sprider fortfarande varje smittad till 1,5 personer. Så redan efter 30 konsekutiva smittotillfällen så har en person smittat till 192 000 personer. 30 smittotillfällen med tre dagar i snitt mellan varje gör att detta tar tre månader.

Nu fick vi troligen in runt 1000 smittade I Sverige (gissning) och de smittade med R=2,6 (nnan restriktionerna). Då hade vi redan efter två veckor 86 000 smittade..
...en räkneövning bara...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur tänker du kring Jul?

Högst sannolikt behandlar vi sjuka inom en månad eller två med något av de läkemdel som testas och visat sig vara poteneta.

Då planar alla kurvor ut men vår dödsfallskurva ligger fotsatt X ggr högre än våra grannars. Till vilken nytta?
Vi får väl se. Jag hoppas verkligen du har rätt, men jag tror att det finns en inte helt försumbar risk att det inte kommer hjälpa så bra så att det är en universallösning som löser alla problem. Även om det är den frälsning som vi kan hoppas på måste all denna medicin tillverkas i en skala som är 1000-tals gånger (säkert ännu högre på sikt) högre än dagens. Det görs inte i en handvändning. Inte ens om man ska strunta i de flesta regler som gäller kring tillverkning av läkemedel.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Hur tänker du kring Jul?

Högst sannolikt tar det några ÅR innan det finns vaccin/medicin i en omfattning så att alla i hela världen kan erbjudas det. Länder/individer som betalar bäst eller som själva kan ta fram vaccinet får först. Detta gäller även om man hittar ett medel som minskar problemen för människor som behöver IVA.

Som exempel saknas det ju redan idag läkemedel (exempelvis för att söva patienter) så man använder alternativ
https://www.skovdenyheter.se/artikel/djurlakemedel-far-gront-ljus-for-manniskor

Under denna tiden finns det egentligen inget annat att göra än vad Sverige har gjort.

Ja, jag kan köpa att munskydd borde faktiskt användas men då detta också är en bristvara så föredrar jag att sjuk/äldrevården får de skydd som går att få tag på.

Ja, jag köper att Sveriges beredskapslager var dåligt, men jag vet många många som klagade på Sveriges utgifter och att både försvar och beredskap var att kasta pengar i sjön.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.