Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
optimum optimum skrev:
Indikation är för vagt.
Här skulle jag hålla med dig om det vanliga skulle vara att man inte får immunitet. Men nu är det så att det är rätt så vanligt att man blir immun efter man haft en sjukdom.
Då tycker jag att det är märkligt att börja varna att det inte finns bevis för immunitet när man inte heller har bevis att man inte skulle få immunitet.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Det kostar ju oerhörda summor pengar att ta fram vaccin, så därför har det väl inte fokuserats så mycket på att ta fram ett vaccin mot SARS efter de stora utbrotten.

Med det sagt, så brukar ju pengar kunna utbyta mot tid i dessa sammanhang. Det gör mig lite rädd att drömmarna om snabba vaccin mot COVID-19 är just drömmar. Har man inte lyckats på 17 år för SARS/MERS så...

Det finns ju förstås mycket mer driv att ta fram det här vaccinet, så chansen att det ändå kommer är inte obefintlig precis. Det är bara ganska otroligt att vi får ett tillgängligt vaccin i stor skala i år.
Kanske bra strategi att gå igenom smittan lite långsamt istället för att förhindra den helt...

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Den 17 april hade Helsingforsområdet 54 döda på 1,67 miljoner invånare, så då hamnar de på 32 döda per miljon, det är mer än Skåne (som hade 29 döda per miljon den 17de)
och idag fanns det 212 döda i Köpenhamn (1,85 miljon invånare), så där hamnar man på 115 döda per miljon och det är mer än 3 ggr så mycket som närliggande Skåne

pacman42 pacman42 skrev:
50% fler 80+are som dog v15 än normalt på riksbasis:
- [länk]

Antal döda i Stockholm är 140% högre än förra året under v15:
[bild]
Det här är intressant, men ännu mer intressant blir det när vi får siffror för många veckor efter dessa veckor också. Troligen kommer vi att se ett lägre antal döda per vecka, och när man sedan jämför t.ex hela år så kommer variationen inte vara särskilt stor.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
50% fler 80+are som dog v15 än normalt på riksbasis:
- [länk]

Antal döda i Stockholm är 140% högre än förra året under v15:
[bild]
Under den s.k. Ryska snuvan på 1880-talet dog 250% fler i Stockholm än normalt...

P patst577 skrev:
Det kostar ju oerhörda summor pengar att ta fram vaccin, så därför har det väl inte fokuserats så mycket på att ta fram ett vaccin mot SARS efter de stora utbrotten.

Med det sagt, så brukar ju pengar kunna utbyta mot tid i dessa sammanhang. Det gör mig lite rädd att drömmarna om snabba vaccin mot COVID-19 är just drömmar. Har man inte lyckats på 17 år för SARS/MERS så...

Det finns ju förstås mycket mer driv att ta fram det här vaccinet, så chansen att det ändå kommer är inte obefintlig precis. Det är bara ganska otroligt att vi får ett tillgängligt vaccin i stor skala i år.
Det har tagits fram ett antal vaccinkandidater mot SARS och några gick till fas 1- studier, men utvecklingen lades ner eftersom SARS utrotades. Ett problem med SARS-vaccin var att man fick indikationer på antibody-dependent enhancement, vilket är ett fenomen som innebär att sjukdomen i stället blir allvarligare för de som är vaccinerade. Vissa har uttryckt oro för att samma sak ska sätta käppar i hjulet för ett vaccin mot det nya coronaviruset.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det har tagits fram ett antal vaccinkandidater mot SARS och några gick till fas 1- studier, men utvecklingen lades ner eftersom SARS utrotades. Ett problem med SARS-vaccin var att man fick indikationer på antibody-dependent enhancement, vilket är ett fenomen som innebär att sjukdomen i stället blir allvarligare för de som är vaccinerade. Vissa har uttryckt oro för att samma sak ska sätta käppar i hjulet för ett vaccin mot det nya coronaviruset.
Jo, jag vet. Det är ju lite det jag menar. Att skaffa fram ett COVID-19 vaccin är inte trivialt och vi ska ha en väldig tur om det kommer snabbt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
tompax
F f91jsw skrev:
Sverige hade 311 döda senaste veckan, vilket ger 30 döda per miljon. Italien hade 3751, vilket ger 62 döda per miljon. Nu är det en eftersläpning i siffrorna så det kommer öka, men oavsett så ligger Sverige betydligt lägre än Italien.
Det där kan ju inte stämma. Var får du dina siffror ifrån?

Siffrorna för Sverige, 1 vecka bakåt:
14-apr 133
15-apr 139
16-apr 137
17-apr 82
18-apr 104
19-apr 32
20-apr 55

= totalt 682
97,4 / dygn
9,4 / dygn / miljoner invånare

Siffrorna för Italien 1 vecka bakåt (från igår räknat, dagens siffror har ej kommit än och dagens bör vara lägre och till Italiens fördel, när siffrorna väl kommer):
13-apr 566
14-apr 602
15-apr 578
16-apr 525
17-apr 575
18-apr 482
19-apr 433

= totalt 3761
537,3 / dygn
8,9 / dygn / miljoner invånare

Som du kan se har vi fler döda per capita i Sverige än i Italien 1 vecka bakåt. Om vi inväntar dagens siffror för Italien, så kommer det med stor sannolikhet vara till Italiens fördel.

Jag tycker siffrorna talar för sig själv.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
https://c19.se/

BirgitS
tompax tompax skrev:
Siffrorna för Sverige, 1 vecka bakåt:
14-apr 133
15-apr 139
16-apr 137
17-apr 82
18-apr 104
19-apr 32
20-apr 55
Det var ju en kraftig underrapportering under påskhelgen (5 dagar) som sen rapporterades ikapp de där dagarna det rapporterades över 130 fall så det blir lite fel att använda de siffrorna. Korrigerad siffra för den 14 april är 60 st, som exempel. Av samma anledning är inte de två sista siffrorna korrekta heller utan kommer att höjas de kommande dagarna.

Här är siffror som verkligen visar avlidna per dag och inte rapporterade avlidna en viss dag: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Men som sagt de senaste dagarnas siffror kommer att höjas när rapporteringen kommer in.

tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju en kraftig underrapportering under påskhelgen (5 dagar) som sen rapporterades ikapp de där dagarna det rapporterades över 130 fall så det blir lite fel att använda de siffrorna. Korrigerad siffra för den 14 april är 60 st, som exempel. Av samma anledning är inte de två sista siffrorna korrekta heller utan kommer att höjas de kommande dagarna.

Här är siffror som verkligen visar avlidna per dag och inte rapporterade avlidna en viss dag: [länk]
Men som sagt de senaste dagarnas siffror kommer att höjas när rapporteringen kommer in.
Det är lite därför jag använder mig av en vecka bakåt-metoden för båda länderna. Påsken firas likväl i Italien och siffrorna eftersläpar troligtvis även där i så fall.
Och som du skriver så kan vi vänta oss en liten höjning de kommande dagarna, så det ena tar ut det andra lite så att säga.

BirgitS
tompax tompax skrev:
Det är lite därför jag använder mig av en vecka bakåt-metoden för båda länderna. Påsken firas likväl i Italien och siffrorna eftersläpar troligtvis även där i så fall.
Och som du skriver så kan vi vänta oss en liten höjning de kommande dagarna, så det ena tar ut det andra lite så att säga.
Vanliga veckor fungerar det säkert bra men just påskhelgen så var det typ 5 dagar som rapporterades in efter helgen i stället för mer normala 2 så just nu så slår det lite väl snett. Som jag minns Italiens siffror så är de rätt lika dag för dag utan kraftiga avvikelser under helger och dagarna efteråt.

Sen kan det vara bra att veta att i Italien (och en del andra länder i södra Europa) så är det bara avlidna på sjukhus som rapporteras in, alltså inte från äldreboenden och liknande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppa inte på Lars48 sådär. Han torde vara forumets främsta expert på corona.
Ty sedan 1/3 så har Lars48 postat 446 inlägg i denna tråd. 1 inlägg i en annan tråd har inkommit under samma period.

Kan vi be Per eller cnils göra en graf över Lars inlägg och jämföra med antal inlagda på IVA, det går säkert att hitta ett samband. :)
Eller antal inlägg i samband mot antal läsare i tråd

P
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Det här är intressant, men ännu mer intressant blir det när vi får siffror för många veckor efter dessa veckor också. Troligen kommer vi att se ett lägre antal döda per vecka, och när man sedan jämför t.ex hela år så kommer variationen inte vara särskilt stor.
Det kommer att bli intressant att se helåret och även analysen av vad som hände fram till vecka 11. Efter vecka 12 vet vi ju redan vad ökningen beror på men jag undrar vad minskningen av antalet avlidna mellan vecka 2 och 11 år 2020 jämfört med medelvärdet för år 2015-2019 beror på och varför har det det avlidit så få människor under 64 år i år år jämfört med tidigare år.

• Statistiktabell som jämför antal avlidna per vecka 2020 med medelvärdet för åldersgrupperna 0-90+ år 2015-2019.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
D Daniel 109 skrev:
Om man ska bli frisk från ett virus måste ju kroppen lära sig hur man blir av med det. Den kunskapen sitter kvar kortare eller längre tid för alla virus man klarar av. Det skulle vara extremt konstigt om det inte gäller det här viruset.
Jo visst är det så för många virus.
Kroppens immunförsvar är till för detta.

Men det finns vissa virus som inte fungerar så.

Troligen dessa.
Herpes simplex och Dengue feber
Eller?
HIV kan jag för lite om men du kan säkert ge lite mer feedback om dessa virus.

Herpesvisrus finns kvar i kroppen för resten av livet och smittar då det brutit ut.
Smittas man en andra gång av denguefeber så blir det allvarligare.

Nu hoppas jag verkligen att SARS-CoV-2 går att bli immun mot och att vaccin går få fram så vi slipper detta elände.

Redigerat:
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Här skulle jag hålla med dig om det vanliga skulle vara att man inte får immunitet. Men nu är det så att det är rätt så vanligt att man blir immun efter man haft en sjukdom.
Då tycker jag att det är märkligt att börja varna att det inte finns bevis för immunitet när man inte heller har bevis att man inte skulle få immunitet.
Det är därför det är så bra med fakta.

Tror inte FHM varit ute och varnat ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.