Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fiskbuggaren skrev:
Här använder du någon annan betydelse för R än till exempel wikipedia. Om R är det förväntade antal smittade varje smittade ger upphov till totalt (inte per tre dagar eller så utan totalt) och alla förväntas antingen tillfriskna eller dö är R=1 precis så många som behövs för att hålla antal samtida smittade helt konstant. Vid R<1 kommer vi att få ett exponentiellt avklingande och vid R>1 en exponentiell ökning. Det är därför R=1 är så speciellt. Och därmed är förstås flockimmunitet intressant även under pågående epidemi.
Vad menar du att Wikipedias beskrivning "upphov till totalt" betyder?

Från Wikipedias sida om R0:
"Inom epidemiologi är basala reproduktionstalet R0 ett mått på hur smittsam en infektionssjukdom är - det kan beskrivas som det förväntade antal personer som smittas av en patient som är sjuk om alla är mottagliga för infektionen."

R (eller Rt, vilket är ett R vid en given tidpunkt t) är samma sak, men efter åtgärder och avräkning för de som inte är mottagliga.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En funderare, har ni någonsin hör FHM rapportera om de nya läkemdelen eller om vaccinforskningens framsteg? Varför inte i så fall? Svaret är nog tyvärr att ju närmare dessa kommer verklighten dess sämre är FHM stratergi.
Nu ligger inte läkemedel under FHM så att förvänta sig att dom ska rapportera om tex vaccinforskningen är nog att förvänta sig för mycket.
Med det sagt så pratade Tegnell om just detta i frågestunden på dagens pressträff.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Ja, jag undrar varför Sverige är emot interferon och tiger ihjäl det i så pass små forum som detta
[länk]Hag Plus att det finns intivirala medel dom ursprungslandet testat med framgång.
[länk]
Vi får se hur det går för var och en.
Ja visst Det finns in vitro studier på att vissa inteferonen är verksamma mot Covid 19. Vi har för övrigt köpt hem inteferonbaserade läkemdel :)

• Gilla
Igen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du att Wikipedias beskrivning "upphov till totalt" betyder?

Från Wikipedias sida om R0:
"Inom epidemiologi är basala reproduktionstalet R0 ett mått på hur smittsam en infektionssjukdom är - det kan beskrivas som det förväntade antal personer som smittas av en patient som är sjuk om alla är mottagliga för infektionen."

R (eller Rt, vilket är ett R vid en given tidpunkt t) är samma sak, men efter åtgärder och avräkning för de som inte är mottagliga.
Så jag tolkar texten (och så jag tolkat R) sedan tidigare handlar det om hur många nya infektioner totalt varje individ kan förväntas ge upphov till, inte per var tredje dag eller så. Det betyder att vid R=1 lämnar varje person över smittan till en ny person och blir sedan frisk (eller dör). Antal samtida sjuka hålls således konstant.

Ulltand Ulltand skrev:
Så tror jag det kan ha gått till.

FHM ser en farsot i Kina som man bedömmer att man genom smittspårning kan hålla i schack. Det misslyckas då vi överväldigas av hemvändande sportlovsresenärer från alperna. Nu har vi en okontrollerad spridning i landet. Hur tänker då en epedimelog? Ja det enda sättet få det avklarat är att vi uppnår flockimmunitet. Det kan man uppnå genom sjukdom eller vaccin. I normalfallet tar det ca 5 år att få fram ett vaccin så man bestämmer sig för sjukdomsalternativet. Bästa gruppen att börja med är barnen. Det blir inte allvarlig sjuka och är en relativt stor grupp i samhället. Bra tänkt så lång men då gäller det att skydda de äldre samtidigt. Eftersom FHM aldrig har gått med på att asymtomatisk smittspridning kan vara ett reelt problem misslyckas man med att skydda de äldre. Personal så väl som besökare i ett tidigt skede för in smittan på äldreboende och via hentjänst (stanna hemma om du är sjuk). Nu är smittan spridd helt utom kontroll i stockholmsområdet men fortfarande begränsad i landet. Det skulle gå att sätta stockholm i karantän men enligt FHM modell om flockimmunitet är det inte en bra lösning. Jag ser två eller möjligen tre grava fel i FHM agerande. 1 De är en missbedömningen att vaccin inte är inom räckhåll. Vi vet inte men inom något år tror många bedömmare möjligen tidigare. 2 Man har helt bortsett från att det kan komma bra läkemdel inom kort/månader.

En funderare, har ni någonsin hör FHM rapportera om de nya läkemdelen eller om vaccinforskningens framsteg? Varför inte i så fall? Svaret är nog tyvärr att ju närmare dessa kommer verklighten dess sämre är FHM stratergi.
Första halvan av detta inlägg ligger nog ändå rätt nära verkligheten (om än mycket spekulation). Andra halvan bryr jag mig inte så mycket om då mediciner och vacciner tar mycket längre tid att få godkända än att ta fram, detta då deras nytta skall vägas mot biverkningar och skada och det kräver mycket tester och utvärderingar.

P patst577 skrev:
Har du några faktiska belägg för att medicin/vaccin skulle komma finnas inom kort? Inte bara i små satser för studier. Kan du något om läkemedelstillverkning?

Tillverkning av just läkemedel är väldigt speciellt. Skulle en färdig medicin finnas i morgon skulle det ändå ta många månader, säkert mer än ett halvår innan det finns tillgängligt i större utsträckning. Kolla upp det innan du sätter alltför stora förhoppningar på det.
Man kan inte få bevis om framtiden men det kan inte ha undgått någon vad som är på gång.

tttomten tttomten skrev:
Nu ligger inte läkemedel under FHM så att förvänta sig att dom ska rapportera om tex vaccinforskningen är nog att förvänta sig för mycket.
Med det sagt så pratade Tegnell om just detta i frågestunden på dagens pressträff.

Jag skulle säga att allt som kan påverka pandemin ligger under FHM. Vore det inte konstigt om de bortsåg från en bot om den fanns i form av ett läkemdel? Med hänsvisning till läkemeldsverket? :)

Det var på tiden? Har lust att sammanfatta vad han sa? Var det både om läkemdel och vaccin?

tompax
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten men är det inte så att Italien bara rapporterar de som dött på sjukhus och Sverige rapporterar samtliga dödsfall i
Covid -19? Isf är det väl inte så intressant att Jämför Sveriges siffror mot Italiens
Jag vet inte. Finns det trovärdiga och konkreta källor på både förfarandet i Sverige och i Italien?
Jag jämförde bara de siffror som finns för både Sverige och Italien på två sajter.
Även om man tar siffrorna endast från worldometers så ligger Sverige sämre till per capita än Italien just nu.

Sedan har det kommit svar här inne på att det beror på att siffrorna släpar efter, men jag gissar på att det låter precis likadant på Italienska forum om man tar upp ämnet i en diskussion där.

Vad gäller antalet döda har inte Sverige gjort så bra ifrån sig hittills om vi jämför med våra grannländer.
Sverige 156 döda / miljoner inv.
Danmark 63
Tyskland 56
Norge 33
Finland 18
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sen om det är rätt eller fel, eller hur detta slutar vet vi inte förrän pandemin är över och analyserna blir tillgängliga.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Så jag tolkar texten (och så jag tolkat R) sedan tidigare handlar det om hur många nya infektioner totalt varje individ kan förväntas ge upphov till, inte per var tredje dag eller så. Det betyder att vid R=1 lämnar varje person över smittan till en ny person och blir sedan frisk (eller dör). Antal samtida sjuka hålls således konstant.
Ja, det är korrekt. Men det innebär också att smittan fortsätter att spridas väldigt länge. Om man siktar in sig på R=1 så siktar man in sig på att nå flockimmunitet. Lägger man sig på R=0.9 så blir man snabbt av med smittan. Lägger man sig PÅ R>1 då ökar spridningen exponentiellt till dess att andelen immuna/smittade lyckas pressa ned R<=1.

P
För litet underlag för att vara statistiskt säkerställt om det gäller för Stockholm i allmänhet eller bara för testade

11 av 100 blodgivare hade antikroppar.

https://omni.se/a/opbrzB

Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att allt som kan påverka pandemin ligger under FHM. Vore det inte konstigt om de bortsåg från en bot om den fanns i form av ett läkemdel? Med hänsvisning till läkemeldsverket? :)
Självklart så påverkar läkemedel och vaccin FHMs rekommendationer nu och i framtiden. Men idag finns inget att bortse från då inga läkemedel eller vaccin finns.

mathiash77 skrev:
För litet underlag för att vara statistiskt säkerställt om det gäller för Stockholm i allmänhet eller bara för testade

11 av 100 blodgivare hade antikroppar.

[länk]
Just blodgivare är inte heller ett särskilt bra tvärsnitt av befolk ingen. De är ofta medelklass, de medicineras inte osv.

Danmark skulle börja testa alla som har symptom med motiveringen att det är det bästa sättet att bryta smittkedjorna.
Men är det någon skillnad om man har symptom, testar sig och stannar hemma eller om man har symptom och stannar hemma utan att testa sig?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Just blodgivare är inte heller ett särskilt bra tvärsnitt av befolk ingen. De är ofta medelklass, de medicineras inte osv.
Därav att jag skrev att det inte var säkerställt...

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Om jag var FHMs ansikte utåt skulle jag inte vilja gå ut med något om att vaccin eller läkemedel kommer någon viss tid eftersom det vore korkat att få större smittspridning nu, om vi ligger nära kapaciteten på IVAplatser, eftersom en hel del skulle ta det som en ursäkt för att inte hålla sig till de restriktioner som finns: äh, det finns ju vaccin snart!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.