Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T TAR12 skrev:
Nej, om man har många smittade ute i samhället så fortsätter smittan att spridas även efter att flockimmunitet uppnåtts. För att kunna dra nytta av flockimmuniteten måste man få ned smittan till nära noll. Det finns flera inlägg i tråden som förklarar detta matematiskt.
Är det här verkligen sant? Med Rt=1 borde väl antal smittade vara konstant. Jag skulle inte kalla det för ingen nytta. Däremot vore det förstås fint att kunna välja att ha få samtida sjuka istället för många samtida sjuka, och vägen dit är förstås rimligen med tillfälligt upptrappad nedlåsning.
 
BirgitS
Möbius skrev:
Det kommer att bli intressant att se helåret och även analysen av vad som hände fram till vecka 11. Efter vecka 12 vet vi ju redan vad ökningen beror på men jag undrar vad minskningen av antalet avlidna mellan vecka 2 och 11 år 2020 jämfört med medelvärdet för år 2015-2019 beror på och varför har det det avlidit så få människor under 64 år i år år jämfört med tidigare år.
En del av det kan nog vara att det var en ovanligt mild influensasäsong med färre fall än vanligt.
 
harry73 harry73 skrev:
Men det var ju det vi gjorde, tills vi fick en smittspridning i landet och man inte längre kunde hitta alla smittade, för då går det inte längre att smittspåra.
Det här säger fhm också men jag har aldrig förstått argumentet så om du har lust får du gärna utveckla. Ponera att man bara hittade hälften av alla smittade som var ute och rörde sig i samhället, eventuellt utan symptom och plockade dem ur cirkulation. Varför skulle inte det vara värdefullt? Varför detta allt eller inget?
 
harry73
optimum optimum skrev:
Men det finns vissa virus som inte fungerar så.
Vinterkräksjukan
 
optimum optimum skrev:
Jo visst är det så för många virus.
Kroppens immunförsvar är till för detta.

Men det finns vissa virus som inte fungerar så.

Troligen dessa.
Herpes simplex och Dengue feber
Eller?
HIV kan jag för lite om men du kan säkert ge lite mer feedback om dessa feber

Herpesvisrus finns kvar i kroppen för resten av livet och smittar då det brutit ut.
Smittas men en andra gång av denguefeber så blir det allvarligare.

Nu hoppas jag verkligen att SARS-CoV-2 går att bli immun mot och att vaccin går få fram så vi slipper detta elände.
Alla virus ger immunitet, annars skulle du inte tillfriskna. Sen har virusen olika strategier för att komma runt detta. Dengue finns i många varianter, du blir immun mot den du infekterats av men då kan kroppen överreagera mot infektion av andra stammar senare. Influensa muterar snabbt så att du inte är immun mot nästa års epedemi, herpes och HIV integrerar sig i vårt eget DNA i smittade celler. Herpes bryter ut periodvis när kroppen är försvagad och antikroppsnivåerna går ner, HIV orsakar faktiskt först influensaliknande symptom och verkar sedan gå över när kroppen bildar immunitet. Dock angriper HIV immunförsvaret och över en period av flera år nöts det ner.

Coronavirus fungera inte så, det vet vi eftersom det cirkulerar flera förkylningsvirus av sådan typ. Dem blir vi immuna mot, åtminstone ett tag.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo visst är det så för många virus.
Kroppens immunförsvar är till för detta.

Men det finns vissa virus som inte fungerar så.

Troligen dessa.
Herpes simplex och Dengue feber
Eller?
HIV kan jag för lite om men du kan säkert ge lite mer feedback om dessa virus.

Herpesvisrus finns kvar i kroppen för resten av livet och smittar då det brutit ut.
Smittas man en andra gång av denguefeber så blir det allvarligare.

Nu hoppas jag verkligen att SARS-CoV-2 går att bli immun mot och att vaccin går få fram så vi slipper detta elände.
Jag nämnde specifikt virus som man blir frisk från, eller hur?
Det gäller således inte HIV och Herpes. De finns kvar. Det handlar således inte om återsmitta.

Denguefeber resulterar i livslång immunitet mot den variant man haft, det finns fyra varianter.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo visst är det så för många virus.
Kroppens immunförsvar är till för detta.

Men det finns vissa virus som inte fungerar så.

Troligen dessa.
Herpes simplex och Dengue feber
Eller?
HIV kan jag för lite om men du kan säkert ge lite mer feedback om dessa virus.

Herpesvisrus finns kvar i kroppen för resten av livet och smittar då det brutit ut.
Smittas man en andra gång av denguefeber så blir det allvarligare.

Nu hoppas jag verkligen att SARS-CoV-2 går att bli immun mot och att vaccin går få fram så vi slipper detta elände.
Denguefeber:
Viruset förekommer i fem varianter;[1] infektion av en typ ger vanligen livslång immunitet mot den typen, men bara kort tids immunitet mot de andra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dengue

Man blir aldrig helt frisk efter en HIV-infektion.

Herpesvirus ligger i latensfas i nervknutor och herpesinfektionen blossar upp när immunsystemet är försämrat.
As a result of primary infection, the body produces antibodies to the particular type of HSV involved, preventing a subsequent infection of that type at a different site.
...
An immunity to the virus is built over time. Most infected individuals experience fewer outbreaks and outbreak symptoms often become less severe. After several years, some people become perpetually asymptomatic and no longer experience outbreaks, though they may still be contagious to others.
https://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

Men det är väl intressantare att jämföra det nya coronaviruset med alla andra coronavirus än att jämföra det med helt andra typer av virus.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
harry73
F fiskbuggaren skrev:
Det här säger fhm också men jag har aldrig förstått argumentet så om du har lust får du gärna utveckla. Ponera att man bara hittade hälften av alla smittade som var ute och rörde sig i samhället, eventuellt utan symptom och plockade dem ur cirkulation. Varför skulle inte det vara värdefullt? Varför detta allt eller inget?
När man inte längre kan hålla koll på en begränsad grupp, som italienresenärer behöver man söka smittade i hela befolkningen. I samma period (februari mars) nådde säslnginfluensan kulmen, så de flesta med symptom hade inte covid19.
Har man r=3 och skulle man med massivt testning hutta 50% av alla smittade, skulle smittan fortfarande växa exponentiellt.
Vad FHM gjorde var att minska smittspridningen genom att låta alla med symptom vara hemma. Då smittar de bara en del av den period de är smittsamma och framförallt inte dom dagar de är mest smitsamma. Då får man också ner R.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Skruvebulten
tompax tompax skrev:
Det där kan ju inte stämma. Var får du dina siffror ifrån?

Siffrorna för Sverige, 1 vecka bakåt:
14-apr 133
15-apr 139
16-apr 137
17-apr 82
18-apr 104
19-apr 32
20-apr 55

= totalt 682
97,4 / dygn
9,4 / dygn / miljoner invånare


Siffrorna för Italien 1 vecka bakåt (från igår räknat, dagens siffror har ej kommit än och dagens bör vara lägre och till Italiens fördel, när siffrorna väl kommer):
13-apr 566
14-apr 602
15-apr 578
16-apr 525
17-apr 575
18-apr 482
19-apr 433

= totalt 3761
537,3 / dygn
8,9 / dygn / miljoner invånare

Som du kan se har vi fler döda per capita i Sverige än i Italien 1 vecka bakåt. Om vi inväntar dagens siffror för Italien, så kommer det med stor sannolikhet vara till Italiens fördel.

Jag tycker siffrorna talar för sig själv.

[länk]
[länk]
Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten men är det inte så att Italien bara rapporterar de som dött på sjukhus och Sverige rapporterar samtliga dödsfall i
Covid -19? Isf är det väl inte så intressant att Jämför Sveriges siffror mot Italiens
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Författarna till artikeln tycker oxå att den strategi som FHM har valt kan vara ett dyrbart experiment och hoppas att experimentet skördar inte så många liv.
Det var väl ambitiös av författarna att lyfta upp det.
När blev du en sån människovän förresten? Så sent som i oktober tyckte du ju människor skulle anpassa sig till naturliga hot, och om det inte gick skulle man lämna platsen till någon annan art som klarade det bättre. Gäller inte det längre?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten men är det inte så att Italien bara rapporterar de som dött på sjukhus och Sverige rapporterar samtliga dödsfall i
Covid -19? Isf är det väl inte så intressant att Jämför Sveriges siffror mot Italiens
Inte bara det, men italien haft mycket högre dödssiffror innan, så Italien är i en annan fas.
Efter utbrottet kan ma räkna aöka döda o h jämföra siffrorna
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten men är det inte så att Italien bara rapporterar de som dött på sjukhus och Sverige rapporterar samtliga dödsfall i
Covid -19? Isf är det väl inte så intressant att Jämför Sveriges siffror mot Italiens
Sannolikt är det så att variationerna mellan hur olika länder räknar har så stor påverkan att jämförelser mellan länder är totalt meningslöst, fram till att någon räknat om och eliminerat tillräckligt mycket brus. Dvs alla landsjämförande spekulationer här och annorstädes baseras på icke jämförbara siffror.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Det kommer att bli intressant att se helåret och även analysen av vad som hände fram till vecka 11. Efter vecka 12 vet vi ju redan vad ökningen beror på men jag undrar vad minskningen av antalet avlidna mellan vecka 2 och 11 år 2020 jämfört med medelvärdet för år 2015-2019 beror på och varför har det det avlidit så få människor under 64 år i år år jämfört med tidigare år.
Nästan ingen säsongsinfluensa I år.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
T TAR12 skrev:
Hade jag fått bestämma hade jag önskat att man satsade på att testa, smittspåra och isolera.
Nu tog det lite tid att sammanställa allt så mitt lååånga inlägg hamnar lite sent i den aktuella diskussionen.

Min uppfattning är FHM:s avsikt från start var att testa och spåra. Från början, på pressträffen 31 januari, utifrån den information som fanns då från WHO menade Johan Carlson att Sverige hade en väl förberedd smittskyddsorganisation för den här typen av situationer. "Den svenska beredskapen bygger på principen att befolkningen är välinformerad om detta, förhållandet att det pågår ett utbrott, med symtom söker sig till vården. Att vi har en snabb diagnostik, att vi snabbt kan ta omhand om personer, lämna råd och anvisningar och vid behov också isolera människor och att det finns en acceptans för detta i befolkningen."

WHO utlyser internationellt hot mot människors hälsa den 30 januari men passar på att berömma Kina, då agerandet nu var mycket mer kraftfullt än vid Sars-utbrottet 2003. Kinas första rapporteringar till WHO om att smittan startat först efter jul vid årsskiftet och att de hade utfärdat fullständig karantän gjorde att WHO och i förlängningen FHM just då bedömde att resten av världen fått ströfall av smittade som rest från det drabbade området och därmed god möjlighet till diagnostisering. Oron var om det skulle spridas till länder med stor befolkning, dåliga resurser och dålig infrastruktur för att därifrån spridas från olika håll till "oss". Inget Europeiskt land räknade nog därför med att sportlovsresenärer från italienska Alperna skulle komma vara huvudspridare.

Så tycktes också vara fallet mellan den 31 januari t o m 28 februari i Sverige, då endast 10 personer efter smittspårning konstaterats smittade. Under denna period söktes bl a personer upp som åkt samma tåg som en person från Göteborg, som åkt tåg från Stockholm och sedan konstaterats smittad av covid19, och tågvärdar sattes i karantän. Ett par, som är mina vänner, blev uppringda för att de suttit två rader bakom denna person på samma flygplan. De var dock inte smittade.

Angående sportlovsresenärer från de 11 flygplan som landade den 29 februari så sas det då så här;
”Per Follin berättar att det finns beredskap och ett sjukvårdsteam på Arlanda om någon skulle vara sjuk när de landar. Men han säger också att just skidorterna i Italien inte tillhör riskområdena, även om de ligger i de drabbade regionerna.
– Flygplatserna räknas inte heller in, om man bara reser igenom. Det är den riskvärdering man gjort utifrån information från italienska myndigheter."


Resenärer uppmanades att kontakta 1177 ifall de fick symtom (det är ju bara då det är relevant att testa). Här tycker jag att man kan identifiera en stor brist då belastningen på 1177 blev enorm av oroliga medborgare i stort, vilket skapade långa telefonköer och blockerade linjen för verkligt behövande. Det tog ett tag innan det infördes knappval och "självdiagnostisering" på nätet för att kolla om man överhuvudtaget skulle kontakta 1177. Bedömningarna från 1177 ifall man behövde testas blev också ganska snäva eftersom det fram till dess var få platser som bedömes som riskområden utifrån den information som delgetts från respektive lands folhälsomyndighet och WHO.

Vecka 10 konstaterades 206 personer i Sverige vara smittade av drygt 4300 testade.
Vecka 11 konstaterade 838 personer vara smittade av nästan 9000 testade (WHO deklarerar pandemi)

Saxat från FHM veckorapport vecka 11;
Under vecka 11 förändrades provtagningsstrategierna för covid-19. Initialt (från vecka 4 framåt) provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19 men sedan den 13 mars ändrades provtagningen. För att skydda de mest utsatta grupperna i samhället från smitta prioriteras just nu provtagning till personer som är i behov av vård på sjukhus samt personal inom vård och äldreomsorg med misstänkt covid-19. Detta innebär att personer med milda symptom inte uppmanas kontakta vården och därför inte provtas. Därför kompletteras information om anmälda fall med data från andra övervaknings- system.”
”Majoriteten av fallen (63 %) som anmäldes under vecka 11 smittades utomlands men andelen minskade jämfört med vecka 10 (88 %). Information om smittland saknas för en del av fallen (14 %). Av fallen hade 22 procent smittats i Sverige, jämfört med 8% under vecka 10. Fortsatt påvisades en större del av fallen i samband med smittspårning kring bekräftade fall som smittats i utlandet. Under vecka 11 kunde ett 50-tal av fallen smittade i Sverige inte spåras till andra fall som smittats utomlands, vilket är ett tecken på att viss samhällspridning pågår. Detta gällde främst fall i Region Stockholm samt enstaka fall i andra regioner. Samhällspridning betyder att det finns flera fall där smittan inte kan härledas till resa eller kontakt med ett annat fall av covid-19. ”


Vecka 12 konstaterade 921 personer vara smittade av drygt 10 300 testade
Vecka 13 konstaterade 1959 personer vara smittade av drygt 12 300 testade

Jag tolkar det som att det under vecka 11 ändrades provtagningsstrategi för att man kunde konstatera att en viss samhällsspridning pågick (Järva-Spånga-Kista området?). Och att de utifrån det och i samråd med regionerna gjorde bedömningen att det inte var motiverat att fortsätta avsätta personal och material, till ett i det läget hopplöst uppdrag att smittspåra, utan hellre dirigera om dessa resurser där de bäst behövdes inom vården. Vilket FHM hela tiden varit tydliga med att de anser vara av yttersta vikt, att inte dränera resurser från sjukvården i onödan.

Vecka 14, 31 mars - Folkhälsomyndigheten får regeringens uppdrag att öka testningen i Sverige.

Men redan vecka 11;
”Den extrema efterfrågan, inte minst från USA, har lett till brist på testutrustning och de kemiska ämnen som krävs…Nu uppmanar EU:s smittskyddsmyndighet medlemsländerna att spara resurserna.”
”– Vi har hittills kunnat utföra alla analyser men det kan uppstå flaskhalsar. Det är en utmaning att få de nödvändiga leveranserna med regelbunden påfyllning för de stora universitetslaboratorierna , säger Karin Tegmark Wisell.”
(13 mars)

Nu i april rapporteras det om att det råder brist på testpinnar även om man lyckats skala upp testanalyseringen.

Utifrån den sammantagna utvecklingen och rådande förhållanden i Sverige och i världen har i alla fall jag svårt att se hur FHM och regionerna som är ytterst ansvariga för smittskydd och utöva smittspårning skulle ha kunnat agera annorlunda. Sedan är det en helt annan sak att Sverige inte hade massiva beredskapslager redan innan men det är inte FHM fel.
Jag säger som farfar - Ifall om och men inte funnits hade gumman varit kung.

Så vad göra?
Håll ut, håll avstånd, håll ihop (hjälpas åt att klara av utmaningarna i dessa coronatider och ta ett gemensamt ansvar för att följa rekommendationer och krav https://www.folkhalsomyndigheten.se...-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf )

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/01/presstraff-med-anledning-av-coronaviruset/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../2020/covid-19-veckorapport-vecka-11-2020.pdf
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kartlaggs-de-smittade-svenskarna-i-jakten-pa-andra-drabbade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sportlovet-slut-stockholmare-kommer-hem-fran-riskomraden
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-nationell-strategi-farre-coronatester
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/materielbrist-hot-mot-coronabekampning
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...tpinnar-i-lanet-vardpersonal-kan-sluta-testas
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 18 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nästan ingen säsongsinfluensa I år.

Då kan man cyniskt säga att det borde finnas/funnits många som levde/lever på lånad tid. Det slutar/slutade med att COVID-19 blev för mycket istället för säsongsinfluensan.

Var det inte någon som sa något liknande som så här:

"Varje död är en tragedi men döda i tusental är statistik"
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.