Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Dessa borde man få skjuta på platsen direkt.
Attack mot några av samhällets viktigaste personer.

"Misstänkta brottslingar skriker corona – och hostar mot polisen"

[länk]
eller en dos pepparspray

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Abies koreana skrev:
Hur kan man förstå det här?

[länk]

Personen ifråga visade sig sedan vara överläkare, anställd på regionsjukhuset.
Fulla personer är inte bra på att tänka oavsett vad de har för yrke.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
En patient som söker vård hos en läkare har underförstått gett signalen till läkaren att jag vill leva vidare. Därför finns det ingen anledning för läkaren att fråga patienten om du verkligen vill bli behandlad eller det kanske är bättre att vi låter bli att behandla dig eftersom det är bättre för dig att säga farväl.
Det där är något som läkare både ska och gör varje dag, och inget jag vill ha på något annat sätt. Tvångsvård ska hållas på ett minimum!

Om du själv skulle gå till läkaren och få en diagnos, och får reda på att det finns en behandling som är väldigt jobbig och plågsam. Skulle du inte då vilja bestämma själv om den ska genomföras?
Om du inte ens får en garanti om överlevnad efter genomgången behandling. Vill du inte själv bestämma då heller?

L Lars48 skrev:
Läkaren underrättar patienten om behandlingen och förklarar vad det innebär. Oftast är sska som ska förklara för patienten vad behandlingen innebär och förklarar fördelar och nackdelarna. Det är inte precis läkarens arbetsuppgift.
Det är exakt det som är läkarens jobb. Det är däremot inte ett jobb för ssk.
Jag har aldrig varit med om att någon annan än läkaren informerar om behandlingen och dess eventuella biverkningar eller följder, varken på jobbet eller privat.
Har du någon annan erfarenhet?

L Lars48 skrev:
patienten kan alltid tänka på saken och avgöra själv om hen vill ha behandlingen eller inte.
Självklart! Men du skrev tvärtom högre upp, varför motsäger du dig själv?

L Lars48 skrev:
Patienten behöver definitivt inte en sjuksköterska som sitter bredvid och vill att läkaren ska göra si eller så. Läkaren är inte behov av sån sjuksköterska heller. Skvaller hör hemma i kafferummet.
Ingen personal ska underminera någon annan.

Men att kalla ssk prat för skvaller, det är jävligt lågt. Våra ssk är väldigt kompetenta, inom vissa områden ibland mer kompetenta än läkarna.
Om jag har möjlighet frågar jag alltid ssk om råd när det gäller vård av mig själv eller någon anhörig.

Läkare behöver verkligen ssk och även usk som vågar komma med förslag och säga emot. Naturligtvis inte i sällskap med patient eller anhörig.

En vettig läkare utan storhetsvansinne, pratar alltid med, och lyssnar på sina övriga kollegor.

/Jonas

• Gilla
Karlia och 6 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Om du själv skulle gå till läkaren och få en diagnos, och får reda
L Lilak skrev:
Det där är något som läkare både ska och gör varje dag, och inget jag vill ha på något annat sätt. Tvångsvård ska hållas på ett minimum!

Om du själv skulle gå till läkaren och få en diagnos, och får reda på att det finns en behandling som är väldigt jobbig och plågsam. Skulle du inte då vilja bestämma själv om den ska genomföras?
Om du inte ens får en garanti om överlevnad efter genomgången behandling. Vill du inte själv bestämma då heller?

Det är exakt det som är läkarens jobb. Det är däremot inte ett jobb för ssk.
Jag har aldrig varit med om att någon annan än läkaren informerar om behandlingen och dess eventuella biverkningar eller följder, varken på jobbet eller privat.
Har du någon annan erfarenhet?

Självklart! Men du skrev tvärtom högre upp, varför motsäger du dig själv?

Ingen personal ska underminera någon annan.

Men att kalla ssk prat för skvaller, det är jävligt lågt. Våra ssk är väldigt kompetenta, inom vissa områden ibland mer kompetenta än läkarna.
Om jag har möjlighet frågar jag alltid ssk om råd när det gäller vård av mig själv eller någon anhörig.

Läkare behöver verkligen ssk och även usk som vågar komma med förslag och säga emot. Naturligtvis inte i sällskap med patient eller anhörig.

En vettig läkare utan storhetsvansinne, pratar alltid med, och lyssnar på sina övriga kollegor.

/Jonas
Självfallet om jag blir erbjuden en svår behandling då vill jag avgöra själv om jag vill ha den eller inte. Men det var snack om läkarna diskuterar inte med patienten om alternativ utan ordinerar behandlingen rakt av.
Jag skrev att en läkare behöver inte diskutera med patienten annat än behandlingen. Om patienten vill avstå behandlingen då är det upp till honom/ henne. Läkaren behöver inte ge råd om att avstå en behandling.
Det var en skribent som tyckte att en läkare ska samtidigt som informerar om behandlingen börja diskutera palliativ vård oxå om behandlingen är svårt och utfallet osäker. Jag skrev att så ska det inte gå till utan det är upp till patienten att avgöra.

Det inhår i sskornas arbetsbefattning att ge information om medicinering och behandlingar. Alltifrån enkla råd som tobaksavvänjning till hjärtoperationer. Vad har du för arbetsplats ?

Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
@Lars startade denna tråden för att berätta om sina upplevelser och ventilera sin oro. Han inleder t o m med en förhoppning om att ingen annan drabbats.. Ändå har han oavbrutet och ibland med stor frenesi blivit ifrågasatt och förlöjligad (och även kallad troll, precis som jag). Redan inlägg nr 3 sätter tonen och sedan startar en kakafoni och gruppmobbning av sällan skådat slag, där många andra medlemmar till största delen fokuserar på att hitta felaktigheter i det @Lars48 skrivit. Inte att ta del av hans berättelse och försöka hjälpa, utan bara att stjälpa. Mycket tråkigt.

Nu kan jag på rak arm inte minnas alla dina inlägg i tråden, men du har absolut inte varit den värsta syndaren och jag svarade inte just dig denna gången för att utnämna dig till det. Min upplevelse är annars att du normalt sett försöker vara sansad och faktafokuserad, men även solen har sina fläckar och Corona-krisen har blottat en hel del sådant hos många.

Jag om någon är för en synnerligen bred åsiktskorridor eller varför inte flera om det behövs. Direkta felaktigheter eller generella överslätande inlägg utan verklig substans ogillar jag, särskilt när det enbart handlar om att ifrågasätta något en viss människa har sagt baserat på ett allmänt ogillande för denne och dennes åsikter.

Ni får gärna hylla FHM och dess ledare som vår tids frälsare och lita blint på vad de skriver om sig själva, det gör mig inget. Det jag vänder mig emot är det ständiga, upprepade attackerandet av någon som inte delar den åsikten. Alltför ofta med fakta eller påståenden som visat sig vara felaktiga eller i bästa fall tveksamma. Läs tillbaka i tråden så kan du se den kraftiga slagsidan för den typen av inlägg.
Japp, där satt det ... inlägget som lite stoppade mig.
Plötsligt måste jag tänka på vad jag skriver.

Nä men skämt åsido, det är en viktig sak du tar upp här.
Det stämmer upp till eftertanke hos var och en ... , hur framför jag mina budskap, hur lyssnar jag på andras ..?

Själv tror jag att jag varit hyggligt snäll mot TS (Lars48), men ärligt talat så har jag länge knappt läst hans inlägg, jag har funnit de ganska grunda, ofta sakna värdefull information, och för det mesta sakna insikt om vad det som länkas till/åberopas som källor egentligen har att säga.
Det är ett lite smått enformigt budskap, som jag inte kan processa ur något mer nyttigt ur.
Men jag tror inte att jag "jagat" Lars48 på något direkt vis, utan jag tror att just detta inlägg var typ det värsta jag skrivit.
Det är några till skribenter här i tråden som jag gör ungefär lika med, på sin höjd ögnar lite för att se om det är något jag annars missar.
Jag har inte blockat någon, har aldrig blockat någon på detta forum, jag tåler mycket väl att läsa vad alla skriver, jag kan sila på annat vis, om det behövs.

Den jag kommer på som jag tycker jag smällt till lite ohövligt är väl optimum. Nu ber jag dig om ursäkt, förlåt!
Det rann väl bara över lite, när du ordat lite väl många ggr om samma saker, 2 saker som står i motsats till varandra. Att allt borde stängas ner ordentligt och en oro för ekonomin och företagen.
Problemet i det här fallet är att jag helt håller med dig, men jag kan inte se hur vi kan lösa båda sakerna, då de är i motsatsförhållande.
Som plåster på såren kan jag länka till en intervju med en engelsk journalist (eller var det ägare av tidningen?) som lägger ut texten lite om hur britterna ser på Sveriges experiment ...
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1475839?start=78
Om inte startpunkten fungerar så får du manuellt dra fram till ca 1:18
Sen snackar de om Boris Jonson i par minuter, så det om Sverige börjar väl på 1:20 1:21 typ.

Nu kommer detta svarsinlägg ganska sent, ty efter detta från MultiMan så tappade jag lite farten, ja faktiskt, för att jag började fundera just över dessa saker, bemötande av varandras åsikter på forum.
Samt lite tidsbrist också, så just nu ligger jag 10-20 sidor efter i tråden, kanske inte ens kommer att läsa ikapp, vi får se.

Men hursomhelst vill jag tacka alla som bidragit, och även Lars48 som startade och framförallt i början bidrog med sånt som jag fann värdefullt.
Jag känner jag att jag vet mer genom att faktiskt ha läst i princip varenda inlägg här, förutom att jag just nu ligger 2 dagar efter ...
Och genom att veta mer och kombinera det med vad man sen hör på TV och andra nyheter så avtar min oro, jag tycker mig förstå mycket mer. Ingen vet allt, inte ens de allra bästa experterna inom området, experterna sitter dessutom på olika bitar av kunskapen, men det jobbas ju dock intensivt med problemet, så framstegen sker snabbt.

• Gilla
Zsam och 6 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den jag kommer på som jag tycker jag smällt till lite ohövligt är väl optimum. Nu ber jag dig om ursäkt, förlåt!
Det rann väl bara över lite, när du ordat lite väl många ggr om samma saker, 2 saker som står i motsats till varandra. Att allt borde stängas ner ordentligt och en oro för ekonomin och företagen.
Mottages med varmt hjärta. Det är ok.:D
Det är svårt på forum när man inte hör eller ser den man diskuterar med och det är lätt att misstolka.

Jag skulle uppskatta om fler tänkte så och också kunde ha en vuxen dialog.

Men när jag läser vissa andras inlägg här och hade de varit på en arbetsplats så hade det varit rätt mycket jobb med trakasserier och kränkande särbehandling. Jag hoppas ni inte gör så på era arbetsplatser också.
Gör man så på det av vissas förhatliga Flashback så åker man ut.
Undrar om de överhuvudtaget varit medlemmar där och deltagit i debatten eller om det bara är sådant de hört över fikabordet.

Ja precis som du skriver så får man reda på en del här men vissa "Nyheter" har varit upp för flera veckor sedan på Flashback samt en del oseriöst också. Man får sovra och se vilka inlägg som har substans.
Det skadar inte att samla uppgifter från flera ställen och få lite perspektiv på saker.
Det är även intressant med vissa som faktiskt suttit i karantän där i Kina och berättat hur livet är.

Redigerat:
Det pågår en ny massmedia propaganda om att en smittad katt kan inte smitta en människa. Smittan överförs inte från katten till människor.
Påståendet är lurenderi. Gå inte med på det.
Propagandan är av samma karaktär som för Coronavirus influensan att den är som en vanlig influensa och dödligheten är bara 1% och den kommer aldrig till Europa och inte alls till Sverige.
Saliv av en smittad katt innehållet visst viruset och det kan visst smitta människor som är i närheten av katten.
Var vaksam !

L Lars48 skrev:
Det pågår en ny massmedia propaganda om att en smittad katt kan inte smitta en människa. Smittan överförs inte från katten till människor.
Propagandan är av samma karaktär som för Coronavirus influensan att den är som en vanlig influensa och dödligheten är bara 1% och den kommer aldrig till Europa och inte alls till Sverige.
Saliv av en smittad katt innehållet visst viruset och det kan visst smitta människor som är i närheten av katten.
Var vaksam !
Och hur stor är sannolikheten att en katt smittar en människa? Mycket liten!

Ingen av grannarnas katter kommer i närheten av mig när jag är ute, den enda risken för smitta är om katten smittas av en annan katt. Katter umgås dock inte särskilt mycket...

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
FHM underskattar risken för att personer utan symtom smittar:
- [länk]
Och Tegnells svar:
– Vår strategi bygger inte på att det är en nollrisk från symtomfria. Utan strategin bygger på att få en väldigt långsam spridning, och det får vi även om några symtomfria skulle smitta.
...
Man måste också titta på konsekvenserna av det man gör. Stannar för många hemma så kommer vår sjukvård och äldrevård att stanna. Det är flera hälsoaspekter som kan bli negativa om vi tar bort för många från våra viktiga folkhälsoomsorger till exempel, säger Tegnell.
https://www.svd.se/brittisk-expert-kritiserar-sveriges-virushantering

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och Tegnells svar: [länk]
Intressant, samtidigt verkar det ju som om just symtomfria är de som smittat på många äldreboenden. Tegnell kan ju inte både äta kakan och ha den kvar...

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Var vaksam !
Alla källor jag har läst har sagt att man inte vet om katter kan smitta människor, så jag skulle gärna se en källa till dina påståenden; dels att det pågår någon slags propaganda och dels att det är bevisat att katter kan smitta människor.

Du kan svara i tråden, det är säkert fler som är intresserade.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U
L Lars48 skrev:
Istället att hoppa på varann och hålla på med trakasserier, försök att höja diskussionsnivån genom att använda sig av fakta och vetenskapliga artiklar.
L Lars48 skrev:
Vad har du för fakta och vetenskapliga artiklar som stöder att dödligheten är över 1%?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.