Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
FHM och regeringen har gjort en annan bedömning.
De har gjort en felbedömning helt enkelt.

• Gilla
  • Haha
galento och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Kan du inte länka direkt. Jag hittar inte det på dagens express.
Det är från nättidningen och jag vet inte om den finns på deras hemsida. Men du kan få hela sidan som bild.

• Tidningssida med en stor rubrik "Stoppa Kinas virusodlingar" och en mindre "Låt kyrkor bli padelhallar", innehåller flera artiklar och bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Jag tror vi pratar om flera olika saker när vissa av oss (jag inräknad!) har förfasat oss över Stockholms gatuliv. Vi pratar egentligen inte om regelefterlevnad utan om att vissa av oss tror att reglerna är striktare än vad de är. Så här ser det alltså ut i HSLF-FS 2020:9:

[bild]

Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?
Problemet är att det nästan bara är vi svenskar som är så motståndskraftiga. Det får iallafall mig att kolla upp mitt släktträd. Inga utlänningar till bryllingsavstånd. Puh. Det borde räcka för att min genetiskt unikta svenska virustålighet inte har kontaminerats av svaga utländska gener.

Staffan

T
L Lars48 skrev:
500 personer på FHM jobbar med Cov2 !
Myndigheten har totalt 450 anställda. Hur kan 500 pers jobba med det ?!
Enheten för smittskyddsdiagnostik är en av 30 enheter som FHM består av. Det kan inte vara mer än få tal som jobbar med det.
Enligt deras hemsida är de 505, och enligt årsredovisningen för 2019 hade de 540 anställda vid årets slut. Det är förstås möjligt att de gjort sig av med 90 personer, men då får du nog styrka dina uppgifter med någon form av källa.

T
L Lars48 skrev:
Det har redan många länder gjort och lyckats med det. Kina tog bor Wuhans karantän helt och hållet. Landet har återgått till normalt liv. Produktionen ökat markant den senaste månaden.
Ett genomgående tema i i princip allt du skriver går ut på att allt Sverige gör är sämst och att alla andra länder gör allt mycket bättre, ofta med svepande generaliseringar, kraftuttryck och direkta felaktigheter.

Varför?

• Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Problemet är att det nästan bara är vi svenskar som är så motståndskraftiga. Det får iallafall mig att kolla upp mitt släktträd. Inga utlänningar till bryllingsavstånd. Puh. Det borde räcka för att min genetiskt unikta svenska virustålighet inte har kontaminerats av svaga utländska gener.

Staffan
Ajabaja, nu tänker du biologi. Den svenska unika viruståligheten är socialt konstruerad. När du flyttar till Sverige och bosätter dig här så antar du en virustålig identitet. Det kan ta lite tid men till slut integreras du.

• Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
När du flyttar till Sverige och bosätter dig här så antar du en virustålig identitet
Korrekt. Det syns tydligast om man följer hur folk placerar sig på en SL-buss.

• Haha
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Det är från nättidningen och jag vet inte om den finns på deras hemsida. Men du kan få hela sidan som bild.
Vad jag vet är väl både fladdermöss och människor däggdjur (och inte bara solgrävling, myrkott odyl. som det står i artikeln) så vad som skulle vara så unikt med att just vår art blev smittad förstår jag inte?
Vill vi i västvärlden framstå som bättre än kineserna är det dags att uppföra oss bättre, dvs sluta hålla mat (iaf med Kinas mått mätt) som husdjur (hund, katt) vad ska vi annars göra den dagen ett för de lätthanterligt virus muterar och börjar infektera och döda människor i MILJONER?

L lob skrev:
Ja, den kanske lite begränsad och folk måste fortfarande vara vaksamma.
De bilder jag har från Wuhan talar för att hela stan har då gott som återgått till de normala aktiviteterna. Fabrikerna har kommit igång, folk åker som vanligt till sina jobb och affärer och restauranger är öppna.
https://www.theguardian.com/world/gallery/2020/apr/08/wuhan-ends-coronavirus-lockdown-in-pictures

Luo Ping, an epidemic control official in Wuhan, told CCTV Sunday that the lifting of the lockdown marks a "full restart" of the city's economic and social activities from their previous "suspension.

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...rus-wuhan-lockdown-lifted-intl-hnk/index.html

Covid-19 är inte jämlikt:
https://omni.se/a/wPG5BM

Konstigt att inte män nämns, med tanke på att 3x så många män som kvinnor ligger på IVA runt om i världen.

P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det vore intressant att se dessa kurvor, men inkluderande all dödlighet, alltså inte bara detta aktuella virus. I Sverige dör det ju 7 - 8 tusen människor per månad.
Blir det bara en krusning på ytan då? Märks det någon skillnad?
För vi måste ju sätta det hela i perspektiv, och jämföra olika siffror med andra, som är relevanta i sammanhanget.
Alltså hur många dör nu i mars 2020 jämfört med samma månad under 2019 till exempel.
Någon som kan lägga upp ett sådant diagram?
Kan du Ulltand, eller kanske någon annan, göra det?
Här är siffrorna för hela landet, har tyvärr ingen möjlighet att lägga in dom i ett diagram just nu:
Period 1 januari - 2 april:
2015 / 25 871
2016 / 24 758
2017 / 25 565
2018 / 26 511
2019 / 23 503
2020 / 23 714

1 mars - 31 mars
2015 / 8 619
2016 / 8 009
2017 / 8 076
2018 / 9 210
2019 / 7 570
2020 / 8 013

Siffrorna för april 2020 är inte tillgängliga än men såhär såg det ut övriga år:
2015 / 7 694
2016 / 7 406
2017 / 7 566
2018 / 7 615
2019 / 7 186

Edit: källa SCB

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Jag pratar oxå om patientens rätt att bestämma. Om en patient är 110 år och vill fira sin 111 årsdag nästa år och det finns medicinsk behandling för sjukdomen då ska hen gå behandlingen. Oavsett om behandlingen innebär mycket lidande. Patienten bestämmer själv. Det finns många äldre som avstår en besvärlig behandling och vill säga farväl i lugn och ro men det är ändå deras beslut.
Det var så här du skrev:
L Lars48 skrev:
De här läkarna som du beskriver sköter sina jobb enligt den utbildning de har fått och följer hälsosjukvårdslagen.
som svar på detta:
H hemmabäst1 skrev:
Det skall dock också tilläggas att det fins läkare som driver utredningar in absurdum utan att reflektera vad det skall leda till i slutänden eller diskutera med patienten innan.
Det handlade alltså om läkare som inte diskuterade med patienter utan körde sitt eget spår.
Du får bestämma dig för om du gillar läkare som inte diskuterar med patienterna eller läkare som följer patienters åsikt.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Här kommer Coronavirus medicinen på riktigt.
Det här kan bli hur stor som helst.

Sars-läkemedel mot corona ger positiva resultat.
[länk]
Det är bra att läsa hela artikeln inkl. dessa delar:
"Han varnar dock för allt för stora förhoppningar. Dels har metoden bara testats i sjukdomens tidiga faser, dels är det en väldigt liten studie.
– Det handlar om väldigt få patienter, så vi vill inte bygga upp något luftslott. Det måste till en större studie för att bekräfta resultaten, säger han."

BirgitS
L Lars48 skrev:
500 personer på FHM jobbar med Cov2 !
Myndigheten har totalt 450 anställda. Hur kan 500 pers jobba med det ?!
Enheten för smittskyddsdiagnostik är en av 30 enheter som FHM består av. Det kan inte vara mer än få tal som jobbar med det.
Finns en del fel där, se till att läsa på innan du skriver.
tttomten tttomten skrev:
Enl hemsidan är det ca 505 personer som jobbar där.
Och man kan ju se att av 5 avdelningar så är det 4 som blir inblandade i det som gäller Coronaviruset, analys och datautveckling, kommunikation och verksamhetsstöd, mikrobiologi samt smittskydd och hälsoskydd. Även om det inte gäller alla på de 4 avdelningarna så blir det inte bara en liten grupp och en del av dem är inte underställda Tegnell. Väldigt långt från bara enheten för smittskyddsdiagnostik, som dessutom inte leds av Tegnell eftersom han är avdelningschef för folkhälsoanalys och datautveckling medan smittskyddsdiagnostik ingår i avdelningen för mikrobiologi.
Allt hämtat från FHM:s webbplats och därmed lätt för vem som helst att ta reda på fakta innan man postar inlägg.

• Gilla
  • Haha
Zsam och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Nefrums Nefrums skrev:
Är det bara jag som tycker att denna hysterin kring denna sjukdomen är överdriven.
Jag menar nu efter månader så har det bara dött typ 100k. Det är lika många som det normalt dör på 7 timmar. (snabbt räknat på 10 miliarder och 80år medellivslängd)
Hur många tror du kommer att dö om det blir spridning i de många slumområden som finns där det kan leva någon miljon innevånare med dålig hälsa, trångboddhet och utan tillgång på rinnande vatten i bostäderna?
Hur många skulle ha dött i Sverige om vi inte hade haft några restriktioner (vilket är alternativet till hysteri) om 90 % av befolkningen skulle ha blivit smittade och 1 % av dem dött? Vilket också hade lett till att andra hade dött därför att sjukvården skulle sluta att fungera så att folk skulle dö i hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och cancer för att de inte skulle få någon behandling plus förstås att transporter och försäljning av mat skulle sluta att fungera och många skulle svälta ihjäl.
Hysteri eller liknande är en förutsättning för att restriktioner ska tas på allvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.