2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Problemet är att det nästan bara är vi svenskar som är så motståndskraftiga. Det får iallafall mig att kolla upp mitt släktträd. Inga utlänningar till bryllingsavstånd. Puh. Det borde räcka för att min genetiskt unikta svenska virustålighet inte har kontaminerats av svaga utländska gener.Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi pratar om flera olika saker när vissa av oss (jag inräknad!) har förfasat oss över Stockholms gatuliv. Vi pratar egentligen inte om regelefterlevnad utan om att vissa av oss tror att reglerna är striktare än vad de är. Så här ser det alltså ut i HSLF-FS 2020:9:
[bild]
Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?
Staffan
Enligt deras hemsida är de 505, och enligt årsredovisningen för 2019 hade de 540 anställda vid årets slut. Det är förstås möjligt att de gjort sig av med 90 personer, men då får du nog styrka dina uppgifter med någon form av källa.L Lars48 skrev:
Ett genomgående tema i i princip allt du skriver går ut på att allt Sverige gör är sämst och att alla andra länder gör allt mycket bättre, ofta med svepande generaliseringar, kraftuttryck och direkta felaktigheter.L Lars48 skrev:
Varför?
Ajabaja, nu tänker du biologi. Den svenska unika viruståligheten är socialt konstruerad. När du flyttar till Sverige och bosätter dig här så antar du en virustålig identitet. Det kan ta lite tid men till slut integreras du.Staffan2000 skrev:
Vad jag vet är väl både fladdermöss och människor däggdjur (och inte bara solgrävling, myrkott odyl. som det står i artikeln) så vad som skulle vara så unikt med att just vår art blev smittad förstår jag inte?L lob skrev:
Vill vi i västvärlden framstå som bättre än kineserna är det dags att uppföra oss bättre, dvs sluta hålla mat (iaf med Kinas mått mätt) som husdjur (hund, katt) vad ska vi annars göra den dagen ett för de lätthanterligt virus muterar och börjar infektera och döda människor i MILJONER?
Ja, den kanske lite begränsad och folk måste fortfarande vara vaksamma.L lob skrev:
De bilder jag har från Wuhan talar för att hela stan har då gott som återgått till de normala aktiviteterna. Fabrikerna har kommit igång, folk åker som vanligt till sina jobb och affärer och restauranger är öppna.
https://www.theguardian.com/world/gallery/2020/apr/08/wuhan-ends-coronavirus-lockdown-in-pictures
Luo Ping, an epidemic control official in Wuhan, told CCTV Sunday that the lifting of the lockdown marks a "full restart" of the city's economic and social activities from their previous "suspension.
https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...rus-wuhan-lockdown-lifted-intl-hnk/index.html
Covid-19 är inte jämlikt:
https://omni.se/a/wPG5BM
Konstigt att inte män nämns, med tanke på att 3x så många män som kvinnor ligger på IVA runt om i världen.
https://omni.se/a/wPG5BM
Konstigt att inte män nämns, med tanke på att 3x så många män som kvinnor ligger på IVA runt om i världen.
Här är siffrorna för hela landet, har tyvärr ingen möjlighet att lägga in dom i ett diagram just nu:KnockOnWood skrev:
Det vore intressant att se dessa kurvor, men inkluderande all dödlighet, alltså inte bara detta aktuella virus. I Sverige dör det ju 7 - 8 tusen människor per månad.
Blir det bara en krusning på ytan då? Märks det någon skillnad?
För vi måste ju sätta det hela i perspektiv, och jämföra olika siffror med andra, som är relevanta i sammanhanget.
Alltså hur många dör nu i mars 2020 jämfört med samma månad under 2019 till exempel.
Någon som kan lägga upp ett sådant diagram?
Kan du Ulltand, eller kanske någon annan, göra det?
Period 1 januari - 2 april:
2015 / 25 871
2016 / 24 758
2017 / 25 565
2018 / 26 511
2019 / 23 503
2020 / 23 714
1 mars - 31 mars
2015 / 8 619
2016 / 8 009
2017 / 8 076
2018 / 9 210
2019 / 7 570
2020 / 8 013
Siffrorna för april 2020 är inte tillgängliga än men såhär såg det ut övriga år:
2015 / 7 694
2016 / 7 406
2017 / 7 566
2018 / 7 615
2019 / 7 186
Edit: källa SCB
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Det var så här du skrev:L Lars48 skrev:Jag pratar oxå om patientens rätt att bestämma. Om en patient är 110 år och vill fira sin 111 årsdag nästa år och det finns medicinsk behandling för sjukdomen då ska hen gå behandlingen. Oavsett om behandlingen innebär mycket lidande. Patienten bestämmer själv. Det finns många äldre som avstår en besvärlig behandling och vill säga farväl i lugn och ro men det är ändå deras beslut.
som svar på detta:L Lars48 skrev:
Det handlade alltså om läkare som inte diskuterade med patienter utan körde sitt eget spår.H hemmabäst1 skrev:
Du får bestämma dig för om du gillar läkare som inte diskuterar med patienterna eller läkare som följer patienters åsikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Det är bra att läsa hela artikeln inkl. dessa delar:L Lars48 skrev:
"Han varnar dock för allt för stora förhoppningar. Dels har metoden bara testats i sjukdomens tidiga faser, dels är det en väldigt liten studie.
– Det handlar om väldigt få patienter, så vi vill inte bygga upp något luftslott. Det måste till en större studie för att bekräfta resultaten, säger han."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Finns en del fel där, se till att läsa på innan du skriver.L Lars48 skrev:
Och man kan ju se att av 5 avdelningar så är det 4 som blir inblandade i det som gäller Coronaviruset, analys och datautveckling, kommunikation och verksamhetsstöd, mikrobiologi samt smittskydd och hälsoskydd. Även om det inte gäller alla på de 4 avdelningarna så blir det inte bara en liten grupp och en del av dem är inte underställda Tegnell. Väldigt långt från bara enheten för smittskyddsdiagnostik, som dessutom inte leds av Tegnell eftersom han är avdelningschef för folkhälsoanalys och datautveckling medan smittskyddsdiagnostik ingår i avdelningen för mikrobiologi.tttomten skrev:
Allt hämtat från FHM:s webbplats och därmed lätt för vem som helst att ta reda på fakta innan man postar inlägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 094 inlägg
Hur många tror du kommer att dö om det blir spridning i de många slumområden som finns där det kan leva någon miljon innevånare med dålig hälsa, trångboddhet och utan tillgång på rinnande vatten i bostäderna?Nefrums skrev:
Hur många skulle ha dött i Sverige om vi inte hade haft några restriktioner (vilket är alternativet till hysteri) om 90 % av befolkningen skulle ha blivit smittade och 1 % av dem dött? Vilket också hade lett till att andra hade dött därför att sjukvården skulle sluta att fungera så att folk skulle dö i hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och cancer för att de inte skulle få någon behandling plus förstås att transporter och försäljning av mat skulle sluta att fungera och många skulle svälta ihjäl.
Hysteri eller liknande är en förutsättning för att restriktioner ska tas på allvar.