2 357 002 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mörkertalet stökar till det ordentligt för alla som gör beräkningar och följer situationen, vare sig det är amatörer, experter eller myndigheter.
Därför är det så intressant att just nu pågår det flera olika försök där man screenar brett och mer eller mindre slumpvalt.
När resultaten från flera sådana här försök analyserats så kommer vi veta betydligt mer om mörkertalet.
Därför är det så intressant att just nu pågår det flera olika försök där man screenar brett och mer eller mindre slumpvalt.
När resultaten från flera sådana här försök analyserats så kommer vi veta betydligt mer om mörkertalet.
Walesaren i Wuhan som fick C19 den 25:e november hade en katt som dog av viruset, så just detta med katter har varit känt rätt länge. Det är dock inte förrän nu man börjar intressera sig för frågan.optimum skrev:
Ja det är konstigt att man inte tagit tills sig uppgifter om smittvägar och vilka som kan bli smittade.pacman42 skrev:
Precis som man nu börjar fundera på orsakerna till att så många på äldreboenden blir smittade och antalet äldre även överrepresenterade i statistiken.
Mycket information finns från Kina om smittan men få verkar ha tagit till sig detta. T.ex. fanns tidigt uppgifter om de utan symptom som var bärare av coronaviruset.
Vi får inte spekulera enligt nya regler på forumet. (ta det som ett vänligt tips)sysmali skrev:
Men då vi inte testar mer än de i riskgrupper och de som hamnar på sjukhus så är nog siffran väldigt mycket större.
Du får inte komma med sådana skämt, tänk på att andra läser detta forum och kan få bra tips!B b8q skrev:
Precis. Det är inga större problem att räkna på den nivå vi gör om man har koll på hur många som varit smittade redan. Jag räknar baklänges från antalet IVA-fall, det är den mest intressanta siffran för samhället. I mina beräkningar så använder jag att 1% av de smittade hamnar på IVA. Den officiella siffran för detta är 5%, men i Sverige hamnar färre än detta på IVA. Hur stor andel? Det vet vi inte. Därför räknar jag konservativt, men jag kan ju fortfarande räkna med för många IVA-fall då vi inte vet hur många som smittats relativt hamnat på IVA, inte i något land.Mikael_L skrev:
Mörkertalet stökar till det ordentligt för alla som gör beräkningar och följer situationen, vare sig det är amatörer, experter eller myndigheter.
Som en påminnelse så kan jag då nämna att om vi skall klara ett R=2 (viruset har R=2,6 eller något liknande, men jag räknar med 2 för att jag antar att vi fortsätter att tvätta händerna bättre) så behöver 5 miljoner svenskar bli smittade för att vi skall få flockimmunitet. Med en kapacitet på IVA om 1750 sängar (mycket mer än vad som finns i verkligheten), 1% som behöver IVA-vård och att de inskrivna på IVA i snitt ligger där 14 dagar (verkar vara en konservativ siffra) så skulle vi med ett perfekt utnyttjande av de 1750 IVA-sängarna innebära 400 dagar till dess att vi kan återgå till det normala. Nu är ju alla dessa siffror optimistiska dock...
Notera också att det kommer att se olika ut i olika delar av landet. Där få åker kollektivt så får man naturligt en större distansering. I mindre städer får man naturligt en större distansering (pga färre potentiella smittvägar). Olika delar av landet kommer därför att följa olika utbredningskurvor, vilket är en utmaning för FHM och politikerna.
Om jag skall spekulera i hur detta fortsätter att spelas ut så tror jag att man (till dess alla är vaccinerade, eller tillräckligt många varit sjuka) kommer att fortsätta att ha begränsningar i hur stora evenemang man får ha (exempelvis 500 personer) - dvs ett år eller mer. Jag tror att man kommer att lätta på användningen av kollektivtrafik när första puckeln är över. Gymnasierna och högskolorna får öppna då också. Arbete hemifrån fortsätter man dock att rekommendera.
När vi får en ny puckel i höst då kommer de flesta restriktioner tillbaka, man kommer dock att fundera länge innan man stoppar kollektivtrafiken igen. Då kommer vi också att ha antikroppstest så att alla som tror att de haft smittan kan ta ett sådant och få registrerat att de har tillåtelse att röra sig i samhället utan restriktioner (man kommer att behöva ha papper på detta med sig - i telefon eller ett pappersbevis med QR-kod). Man hamnar då i ett dilemma eftersom många helt plötsligt vill bli smittade för att slippa restriktionerna. Dettag ör att man nog är väldigt tveksamma att införa detta pga ett A-lag och ett B-lag. Företag vill anställa de som redan varit smittade och vill ha bevis för detta också. Vi kommer säkert att få temporära lagar runt detta...
När tillräckligt många börjar vara smittade (till nyår kanske) så kommer man från då och under hela nästa vår att börja lyfta fler restriktioner, en efter en för att få smittan att fortsätta spridas och livet att börja bli mer och mer vanligt. Vi ramlar tillbaka till att vi kommer att ha det så här fram till jul och att sedan så börjar läget normaliseras på ett nytt "normalt". Har man tur så slipper man nya restriktioner efter nästa sommar.
Detta är också vad mina simuleringar med olika R-tal visar, att vi kanske får lite lättnader över sommaren, sedan tillbaka till hur det var nu i vår när skolorna börjar i höst och sedan lättnader runt jul någon gång och under nästa vår för att nästan helt vara utan lättnader till nästa sommar.
Alla mina prediktioner här skall naturligtvis tas med en hel näve salt, det troligaste är betydligt längre tidsspann då dessa är gjorda utifrån att 1% behöver vård på IVA (med mera, se förutsättningarna ovan) och att man lyckas med att minska smittspridningen precis lagom mycket hela tiden.
Passade på att göra några ärenden igår då jag ändå var tvungen att åka in en snabbis på jobbet. Det var köer på många av de affärer jag passerade. Folk har börjat leta sig ut igen. Restauranger och caféer verkade fortfarande vara tomma, likaså shoppingcentren. Men det var gott om bilar utanför IKEA, Rusta, Jula, Hornbach, Bauhaus osv. Byggmax hade många bilar inne på området. Trädgårdsbutiken jag passerade hade bilar parkerade på gatan för att parkeringen var full osv.
Folk håller inte restriktionerna lika bra längre...
Det verkar som om alla anser att "så länge jag är två meter från någon annan så kan jag åka till vilken butik som helst". Men är det fel?pacman42 skrev:
Passade på att göra några ärenden igår då jag ändå var tvungen att åka in en snabbis på jobbet. Det var köer på många av de affärer jag passerade. Folk har börjat leta sig ut igen. Restauranger och caféer verkade fortfarande vara tomma, likaså shoppingcentren. Men det var gott om bilar utanför IKEA, Rusta, Jula, Hornbach, Bauhaus osv. Byggmax hade många bilar inne på området. Trädgårdsbutiken jag passerade hade bilar parkerade på gatan för att parkeringen var full osv.
Och främsta anledningen till att man intresserat sig för frågan, är att hitta lämpliga djur att göra medicinska försök på för att ta fram vaccin. Så vi får kanske räkna med att många katter kommer att lida i mänsklighetens tjänst de närmaste månaderna.pacman42 skrev:
Folk var inte två meter från varandra på de tre butiker jag besökte för mina ärenden. Hos möbelhandlaren (hämtade upp en möbel jag beställde innan restriktionerna) så säger de två personerna jag pratade med att de tror inte att det är någon fara och att de har börjat leva som vanligt, detta innan smittan ens börjat spridas på riktigt i Göteborgsområdet. På lageringången var det inte så många människor dock.B b8q skrev:
På Jula så blev det inget inköp, kön var 20m lång med mindre än en meter mellan varje kund. Jag lade ifrån mig varorna och smet ut vid sidan av köerna.
På Ikea så tittade jag in i butiken och vände sedan. Jag beställer via webben istället då det var mycket folk inne i butiken och långa köer till kassorna.
Jag lyckades genomföra ett av tre ärenden för att jag inte ville utsätta mig för smittrisk.
Liten sammanfattning av den svenska metoden och utfallet så här långt i Stockholm.
Stockholm ligger ju först i smittspridningen i Sverige. Vi har inte sett den explosiva utvecklingen som många befarade. De senaste två veckorna har istället antalet fall ökat sakta men säkert på ett linjärt sätt. Det samma visar antalet pågående IVA-fall, också en linjär ökning. Det verkar peppar, peppar som att metoden så här långt fungerar och att smittan inte accelererar exponentiellt.
Här antalet fall på IVA i Stockholm (som troligen är den mest rättvisande proxyn för antalet med pågående COVID-19-infektion):
Tyvärr har äldrevården inte levererat. Inte oväntat att de saknar kompetens att hantera en sån här unik situation av smittspridning i sina verksamheter. Men det leder till att antalet döda kommer att ligga högre än man kunde hoppats på för några veckor sedan.
Stockholm ligger ju först i smittspridningen i Sverige. Vi har inte sett den explosiva utvecklingen som många befarade. De senaste två veckorna har istället antalet fall ökat sakta men säkert på ett linjärt sätt. Det samma visar antalet pågående IVA-fall, också en linjär ökning. Det verkar peppar, peppar som att metoden så här långt fungerar och att smittan inte accelererar exponentiellt.
Här antalet fall på IVA i Stockholm (som troligen är den mest rättvisande proxyn för antalet med pågående COVID-19-infektion):
Tyvärr har äldrevården inte levererat. Inte oväntat att de saknar kompetens att hantera en sån här unik situation av smittspridning i sina verksamheter. Men det leder till att antalet döda kommer att ligga högre än man kunde hoppats på för några veckor sedan.
USA kände till smittan redan i november när den började spridas i Wuhan (långt innan den nådde till wet-market):
- http://omni.se/a/GGLn8m
Inte oväntat. Snacka om att Trump skyller ifrån sig...
- http://omni.se/a/GGLn8m
Inte oväntat. Snacka om att Trump skyller ifrån sig...