2 356 843 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Första Februari. En sån WHO vill inte jag ha med att göra.BirgitS skrev:
Travel restrictions can cause more harm than good by hindering info-sharing, medical supply chains and harming economies," the head of the World Health Organization (WHO) said on Friday.
https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-51338899
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 658 inlägg
Jag gick på BirgitS inklipp från Wikipedia där det står insjuknade. Skulle kanske ha klickat på länken och läst vidare. Säger ju en hel del om hur tillförlitligt Wiki är.B b8q skrev:Ja, men nu VAR det ju ca 1 miljon döda: [länk]
Corona har mindre än 100 000 döda än så länge. Dessutom ska man tänka på att 1968 var världens befolkning knappt hälften av idag, så en miljon då motsvarar ca två miljoner nu.
Asiaten dödade också drygt en miljon [länk] och det var ännu tidigare då befolkningen var ännu färre.
Så, Corona behöver nog bli ca 20-25 gånger värre än nu om den ska gå upp på andra plats. Det kan den mycket väl göra, men vi är inte nära än.
Tror nog att det var väldigt sant då...optimum skrev:
Lite intressanta citat från Anders Tegnell ifrån Aftonbladet 20:e januari
"– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."
"– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt."
[länk]
Verkar vara fel eller?
Därför bör man nog inte tro på allt han säger.
Typisk killgissnning anser jag
Sen blir det ju svårare att göra bedömningar när folk åker till Italien o tar med sig skiten hem...
Den delen är svår att skylla på Tegnell... Hade alla hållit sig hemma, så hade vi nog klarat oss bättre ;-)
Vad tror du om detta påstående?
#Wuhan #Coronavirus #P4lab
1st documentary movie on the origin of CCP virus, Tracking Down the Origin of the Wuhan Coronavirus
Nej, det är inte självklart. För hårda restriktioner ger större kostnader än nytta. Varje människoliv värderas ekonomiskt, det märker man ibland då någon inte får en medicin som kan rädda deras liv och motivationen är att den kostar flera miljoner per år....L Lars48 skrev:Ni som kan det här med R0. Jag håller på att läsa en tysk rapport. Där räknar de prognoser för 10% så kallade social distancing och 90%. Med tanke på att R0 har motsats relation med restriktioner då räknar de ett dödstal på hela 8,3 miljoner för 10% distansering jämfört med bara 4000 döda vid 90%.
Om detta är sant då måste det vara självklart med hårda restriktioner, eller hur?
[länk]
När det gäller restriktionerna så behöver de inte vara så hårda bara alla följer dem. Problemet vi har i Sverige är att inte alla följer dem...
Varför gör man då inte det? Jo man arbetar i sjukvården, man har ingen bil utan måste åka kollektivt osv. Och helt plötsligt så har man bara minskat R från 2,6 till 1,2 vilket inte är tillräckligt. Det är R för oss alla tillsammans som är relevant, inte vad den enskilda individen gör. Däremot är det som den enskilda individen gör väldigt viktigt för kollektivet!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Dags att sätta katter i karantän.
Bevisat att katter kan få coronaviruset, men hundar verkar inte sårbara.
Inte klart ännu om hur husdjur och människor smittas emellan.
"Cats can catch coronavirus, study finds, prompting WHO investigation"
https://www.reuters.com/article/us-...nds-prompting-who-investigation-idUSKCN21Q3DJ
Bevisat att katter kan få coronaviruset, men hundar verkar inte sårbara.
Inte klart ännu om hur husdjur och människor smittas emellan.
"Cats can catch coronavirus, study finds, prompting WHO investigation"
https://www.reuters.com/article/us-...nds-prompting-who-investigation-idUSKCN21Q3DJ
Vad ska man göra då för att alls ska följa restriktionerna? Nu är det snart vår och folk kommer att gå ut ännu mer. Om folk är permitterad från jobbet och samtidigt det blir fint väder ute då finns det noll chans att folk stannar inomhus.pacman42 skrev:
Nej, det är inte självklart. För hårda restriktioner ger större kostnader än nytta. Varje människoliv värderas ekonomiskt, det märker man ibland då någon inte får en medicin som kan rädda deras liv och motivationen är att den kostar flera miljoner per år....
När det gäller restriktionerna så behöver de inte vara så hårda bara alla följer dem. Problemet vi har i Sverige är att inte alla följer dem...
Varför gör man då inte det? Jo man arbetar i sjukvården, man har ingen bil utan måste åka kollektivt osv. Och helt plötsligt så har man bara minskat R från 2,6 till 1,2 vilket inte är tillräckligt. Det är R för oss alla tillsammans som är relevant, inte vad den enskilda individen gör. Däremot är det som den enskilda individen gör väldigt viktigt för kollektivet!
Jsg tycker personligen att det har redan blivit mycket folk på affärerna. Förut var det mycket folk på helgerna men nu förtiden under vevkan kan vara lika mycket folk ute som om det var en lördag. Man hittar knappt några lediga parkeringsplatser.
Jag trodde från början att när folk blir permitterad från jobbet då betyder det att, kom inte till jobbet, stanna hemma. Men det har fått en motsats effekt. Det har blivit som att kom inte till jobbet utan gå ut och shoppa!
Det finns en del som vill följa restriktioner och stannar hemma men efter ett tag blir det tråkigt och de vill träffa folk. Bjuda in vänner är första steget. Eftersom man tänker så här att ni är inte sjuka, inte vi heller då kan vi umgås.
Åk inte kollektivt utan ta bilen hit blir det sista rådet. Sen om det visar sig att vännerna åkt fram och tillbaka kollektivt hela dagen innan de satt sig i bilen är mindre problem!
Så här som ser ut förväntar jag mig en högre R0 och inte lägre.
Att vara utomhus är inte problemet, utan det är om man är för nära andra människor.L Lars48 skrev:Vad ska man göra då för att alls ska följa restriktionerna? Nu är det snart vår och folk kommer att gå ut ännu mer. Om folk är permitterad från jobbet och samtidigt det blir fint väder ute då finns det noll chans att folk stannar inomhus.
Jsg tycker personligen att det har redan blivit mycket folk på affärerna. Förut var det mycket folk på helgerna men nu förtiden under vevkan kan vara lika mycket folk ute som om det var en lördag. Man hittar knappt några lediga parkeringsplatser.
Jag trodde från början att när folk blir permitterad från jobbet då betyder det att, kom inte till jobbet, stanna hemma. Men det har fått en motsats effekt. Det har blivit som att kom inte till jobbet utan gå ut och shoppa!
Det finns en del som vill följa restriktioner och stannar hemma men efter ett tag blir det tråkigt och de vill träffa folk. Bjuda in vänner är första steget. Eftersom man tänker så här att ni är inte sjuka, inte vi heller då kan vi umgås.
Åk inte kollektivt utan ta bilen hit blir det sista rådet. Sen om det visar sig att vännerna åkt fram och tillbaka kollektivt hela dagen innan de satt sig i bilen är mindre problem!
Så här som ser ut förväntar jag mig en högre R0 och inte lägre.
Nu ska jag skämta, men det skulle kunna bli verklighet: använd mobildatat och bötfäll alla vars mobiler är inom fem meter från någon annans. Lägg på 10000 automatiskt på deras mobilräkning. Det borde lära folk.