Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Exakt, och vilka av dessa skulle då vara värre än Corona? Precis, bara Spanska. De övriga influensorna Asiaten, HongKong och H1N1 har ju aldrig haft den spridningstakten eller ekonomiska konsekvenserna på flera år som Corona har haft på 4 månader.
då kan man ju kika på Mässling och Smittkoppor istälelt, de som spreds i Amerika när portugiser och spanjorer kom dit. Miljoner dog.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
då kan man ju kika på Mässling och Smittkoppor istälelt, de som spreds i Amerika när portugiser och spanjorer kom dit. Miljoner dog.
Eller pesterna vi fick från Asien när handelsvägarna dit öppnades på medeltiden.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om det bara spreds i Amerika eller Europa så var det ju inga pandemier...

useless useless skrev:
Om det bara spreds i Amerika eller Europa så var det ju inga pandemier...
Nej, men den lokala effekten av saknad immunitet blir ju densamma. Pandemier var omöjliga förr pga att vi inte hade flyg. Och hade mässling och smittkoppor haft lite kortare förlopp hade de inte heller spridits, eftersom alla då hade hunnit bli friska i den naturliga karantänen på båten.

Snubblade över på nätet idag

0WElASM.jpg

• Gilla
  • Haha
OestlundJ och 5 till
  • Laddar…
sysmali
L Lars48 skrev:
I mina ögon har restriktionerna ökat R0. Folk träffas mer just nu.
Har en kompis som är krögare. Han sa igår ikväll att jag har aldrig sålt så många bärs på en Onsdag!
Folk är hemma från jobbet och har kul.!
Vilken krog var det? Åkte genom stockholm city igår kväll och tyckte det såg tomt till halvtomt ut på pubarna.

engs
tttomten tttomten skrev:
Snacka om att det är svårt att alltid hålla avstånd till andra.
Sotarn var här och som på signal sträcker vi båda fram handen för att hälsa, vi kom på oss innan hälsningen gjordes men det var nära :seenoevil:
Håller med, även om man tänker på det 5s innan man träffas, är reflexen att sträcka fram näven...

Reser i jobbet och det är besvärligt. Har undvikit hotellnätter sen det bröt ut men det är en tidsfråga innan jag måste ut på sådana för att det inte ska bli ohållbart med tid i bilen.
På endagsresorna jag gör nu, för att minska risken för kontakt, har jag med mig en termosmugg kaffe när jag lämnar huset (hade jag ofta innan också visserligen), frukost i form av kallrörd gröt, lunch i mat-termos. Proteinbars om man behöver lite extra energi / blir sen hem. Hett vatten i termos + fuskkaffe (frystorkat).

Sprayar utrustning som använts hos kund med desinfektionsmedel innan den packas i bilen igen.

Då kan jag resa utan att träffa på någon annan än kunderna och de har hittils alla varit väl informerade / följt distansregler. Ofta har de samhällsbärande yrken så de har sannolikt fått strikta förhållningar.

På så sätt känns det som man gör allt för att minska smittspridning men ändå kunna fortsätta serva kunderna.

Men när man sen ser café gyllene måsen utefter E4'an med halvfull parkering, börjar man tvivla att det man gör själv, betyder nått...

engs engs skrev:
Har undvikit hotellnätter sen det bröt ut men det är en tidsfråga innan jag måste ut på sådana för att det inte ska bli ohållbart med tid i bilen.
Hotell är inget problem, de flesta hotell serverar frukosten i en låda/påse vid dörren, och få hotell har mer än 15% beläggning.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
Bart Bart skrev:
Jag vet inte om den här länken finns i tråden. Jag har inte följt varje inlägg. Det är SCB:s samlade info om dödsfall i Sverige, per dag, per vecka, åldersindelad mm.
På sidan finns en länk till en Excelfil: [länk]

Som vanligt släpar infon, men den ska uppdateras löpande.
Pacman har berört ämnet lite grann i samband med en tidningsartikel. Informationen på den sida som du länkar till är intressant att följa eftersom man då kan se överdödligheten. Dvs. ett antal av de som nu kodas med covid19 hade kommit med i statistiken över avlidna inom kort oavsett om de hade drabbats av covid19. Genomsnittet avlidna per vecka år 2015-2019 ligger för denna årstiden på ca 260 personer tror jag.

sysmali sysmali skrev:
Ytterliggare ett skämt. Tvinga alla att alltid bära mobil med spårfunktion :worried:
Skämtar du ens? Alla mobiler har ju redan spårfunktion, och alla bär redan hela tiden mobilen med sig frivilligt.

• Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Hotell är inget problem, de flesta hotell serverar frukosten i en låda/påse vid dörren, och få hotell har mer än 15% beläggning.
Ja, men det är ju ändå fler potentiella kontaktytor, middag blir också besvärligt. Har lite planer på hur jag ska lösa det.
Man kan ju också hoppas de roterar rummen när så många står tomma, dvs aldrig använder samma rum till två gäster efter varandra, och låter tiden göra sitt med potentiell smitta.

Möbius skrev:
Pacman har berört ämnet lite grann i samband med en tidningsartikel. Informationen på den sida som du länkar till är intressant att följa eftersom man då kan se överdödligheten. Dvs. ett antal av de som nu kodas med covid19 hade kommit med i statistiken över avlidna inom kort oavsett om de hade drabbats av covid19. Genomsnittet avlidna per vecka år 2015-2019 ligger för denna årstiden på ca 260 personer tror jag.
Japp, Expressen hade brutit ut statistiken för Stockholm. Riktigt tydlig påverkan av C19 där.

L Lars48 skrev:
Vad ska man göra då för att alls ska följa restriktionerna? Nu är det snart vår och folk kommer att gå ut ännu mer. Om folk är permitterad från jobbet och samtidigt det blir fint väder ute då finns det noll chans att folk stannar inomhus.
Jsg tycker personligen att det har redan blivit mycket folk på affärerna. Förut var det mycket folk på helgerna men nu förtiden under vevkan kan vara lika mycket folk ute som om det var en lördag. Man hittar knappt några lediga parkeringsplatser.
Jag trodde från början att när folk blir permitterad från jobbet då betyder det att, kom inte till jobbet, stanna hemma. Men det har fått en motsats effekt. Det har blivit som att kom inte till jobbet utan gå ut och shoppa!
Det finns en del som vill följa restriktioner och stannar hemma men efter ett tag blir det tråkigt och de vill träffa folk. Bjuda in vänner är första steget. Eftersom man tänker så här att ni är inte sjuka, inte vi heller då kan vi umgås.
Åk inte kollektivt utan ta bilen hit blir det sista rådet. Sen om det visar sig att vännerna åkt fram och tillbaka kollektivt hela dagen innan de satt sig i bilen är mindre problem!
Så här som ser ut förväntar jag mig en högre R0 och inte lägre.
Folket vill ha flockimunitet. Hur många har dött av Corona som är yngre än 70+?

Jag själv har haft feber hela veckan, ont i halsen och huvudet. Garanterar att jag nu har haft min släng.

Öppna upp samhället igen (nationellt) och stäng in de som har underliggande sjukdomar samt de äldre. Håll distans till dem du inte känner så kommer Sverige att klara även denna pandemi både vad gäller själva sjukan samt ekonomin

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Folket vill ha flockimunitet. Hur många har dött av Corona som är yngre än 70+?

Jag själv har haft feber hela veckan, ont i halsen och huvudet. Garanterar att jag nu har haft min släng.

Öppna upp samhället igen (nationellt) och stäng in de som har underliggande sjukdomar samt de äldre. Håll distans till dem du inte känner så kommer Sverige att klara även denna pandemi både vad gäller själva sjukan samt ekonomin
Det hjälper inte då många blir väldigt sjuka utan att dö. Det är kapaciteten på IVA som styr, inte hur många äldre som riskerar att dö.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sysmali
B b8q skrev:
Skämtar du ens? Alla mobiler har ju redan spårfunktion, och alla bär redan hela tiden mobilen med sig frivilligt.
Mina föräldrar har inte mobil som kan hantera appar. De har absolut inte med sig den hela tiden.

Min poäng är att människor som av olika anledningar inte gillar att bli spårade kan välja att lämna mobilen hemma eller stänga av den.

Därav (det tråkiga) skämtet att man skulle tvinga alla ha bära mobil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.