2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tittar du då på Västerbotten så ser det liknande ut, även där rätt linjärt efter en trög start:Claes Sörmland skrev:
Liten sammanfattning av den svenska metoden och utfallet så här långt i Stockholm.
Stockholm ligger ju först i smittspridningen i Sverige. Vi har inte sett den explosiva utvecklingen som många befarade. De senaste två veckorna har istället antalet fall ökat sakta men säkert på ett linjärt sätt. Det samma visar antalet pågående IVA-fall, också en linjär ökning. Det verkar peppar, peppar som att metoden så här långt fungerar och att smittan inte accelererar exponentiellt.
Här antalet fall på IVA i Stockholm (som troligen är den mest rättvisande proxyn för antalet med pågående COVID-19-infektion):
[bild]
Tyvärr har äldrevården inte levererat. Inte oväntat att de saknar kompetens att hantera en sån här unik situation av smittspridning i sina verksamheter. Men det leder till att antalet döda kommer att ligga högre än man kunde hoppats på för några veckor sedan.
https://infogram.com/corona-kurvan-1h7g6kv3yvmo4oy
Det håller jag absolut med om. Det måste finnas konsekvenser för en handling. Tänk om det var bara rekommenderat av Trafikverket att hålla farten enligt fartskyltar. Sen hade man god tro till det svenska folket att de har som kultur att lyssna och följa anvisningarna från myndigheterna. Hur många skulle hålla farten då ?B b8q skrev:
Det räcker med en femhundring i böter för att folk ska hålla fem meters avstånd från varann utomhus och 2 meters inomhus. Mer än så behovs inte.
Då kan man använda pengarna för att ta bort trängselskatten och sänka bensinpriset för att folk ska inte åka kollektivt.
Länsstyrelsen i Västra Götaland planerar nu för ett år av restriktioner i samhället.
https://www.gp.se/nyheter/landshövdingen-vi-planerar-för-årslång-kris-1.26557270
Tegnell förstår inte varför smittspridningen i Göteborg är så låg:
- https://www.gp.se/nyheter/göteborg/tegnell-om-smittspridningen-i-göteborg-förstår-oss-inte-riktigt-på-det-1.26582798
Jag tror jag har svaret på det, det är inte många som är i Nordstan, på Allum, Frölunda Torg, Kongahälla, Mölndals Torg osv. Den shopping som görs är dit man åker bil. Vidare så är det få inom serviceyrken som faktiskt bor inne i stan och är beroende av kollektivtrafiken. Väldigt många industriarbetare (Volvo LV, PV, SKF) är permitterade. Många arbetar hemifrån, fler än i Stockholm.
https://www.gp.se/nyheter/landshövdingen-vi-planerar-för-årslång-kris-1.26557270
Tegnell förstår inte varför smittspridningen i Göteborg är så låg:
- https://www.gp.se/nyheter/göteborg/tegnell-om-smittspridningen-i-göteborg-förstår-oss-inte-riktigt-på-det-1.26582798
Jag tror jag har svaret på det, det är inte många som är i Nordstan, på Allum, Frölunda Torg, Kongahälla, Mölndals Torg osv. Den shopping som görs är dit man åker bil. Vidare så är det få inom serviceyrken som faktiskt bor inne i stan och är beroende av kollektivtrafiken. Väldigt många industriarbetare (Volvo LV, PV, SKF) är permitterade. Många arbetar hemifrån, fler än i Stockholm.
Jag vet inte om den här länken finns i tråden. Jag har inte följt varje inlägg. Det är SCB:s samlade info om dödsfall i Sverige, per dag, per vecka, åldersindelad mm.
På sidan finns en länk till en Excelfil: https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Som vanligt släpar infon, men den ska uppdateras löpande.
På sidan finns en länk till en Excelfil: https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Som vanligt släpar infon, men den ska uppdateras löpande.
Det finns "inga poliser" så därför skiter folk i lagarna.L Lars48 skrev:Det håller jag absolut med om. Det måste finnas konsekvenser för en handling. Tänk om det var bara rekommenderat av Trafikverket att hålla farten enligt fartskyltar. Sen hade man god tro till det svenska folket att de har som kultur att lyssna och följa anvisningarna från myndigheterna. Hur många skulle hålla farten då ?
Det räcker med en femhundring i böter för att folk ska hålla fem meters avstånd från varann utomhus och 2 meters inomhus. Mer än så behovs inte.
Då kan man använda pengarna för att ta bort trängselskatten och sänka bensinpriset för att folk ska inte åka kollektivt.
Därför vore böter mot nya lagar för Coronan helt verkningslösa.
Alltså det finns poliser men de är tvungna att fokusera på massa annat.
Bevis för teorin är hur folk kör utan blinkers och hur man håller hastighetsbegränsningar.
Dessutom vansinniga beskedet att polisen inte gör alkoholkontroller som tidigare. Sådant gör att vi kommer ha fler fyllon på vägarna.
Jag själv använder FHM reglerna men lagt till egen regel.
"Betrakta alla som smittbärare inklusive mig själv", för då håller man garanterat avstånden.
Vem vill vara syndabocken att smitta andra om man själv råkar ha det utan eller före symptom.
I butiker uppskattar jag att en del satt upp plexiglas vid kassan så man där kan vara närmare utan risk för både en själv och den i kassan. Sett det på Jula och Willys. Bra!
Ännu en så kallad sakkunnig som inte verkar förstå sitt eget område:
- https://www.expressen.se/nyheter/professorn-30-40-procent-av-stockholmarna-kan-ha-smittats/
Med nuvarande spridningstakt i Stockholm (baserat på konstaterade fall där) så kan inte 30-40% av Stockholmarna ha smittats redan om det inte är så att restriktionerna knappt har sänkt R från 2,6. 40% spridning redan nu skulle inte gå att nå med ett R<2. Siffrorna går inte ihop med hans uttalande. Och siffrorna stämmer inte alls med hur kurvorna i sjukvården ser ut.
Detta handlar alltså inte om smittspridning utan om ren matematik...
- https://www.expressen.se/nyheter/professorn-30-40-procent-av-stockholmarna-kan-ha-smittats/
Med nuvarande spridningstakt i Stockholm (baserat på konstaterade fall där) så kan inte 30-40% av Stockholmarna ha smittats redan om det inte är så att restriktionerna knappt har sänkt R från 2,6. 40% spridning redan nu skulle inte gå att nå med ett R<2. Siffrorna går inte ihop med hans uttalande. Och siffrorna stämmer inte alls med hur kurvorna i sjukvården ser ut.
Precis, för vi har inte den polisstat som man kan uppbåda i länder som Kina, Ryssland, Sydkorea och kanske USA. Det var just därför jag föreslog (på skämt) att automatiskt lägga 10 000 på din telefonräkning om din telefon befinner sig nära flera andra. Det behövs nämligen ingen polis för det.optimum skrev:
I mina ögon har restriktionerna ökat R0. Folk träffas mer just nu.pacman42 skrev:
- [länk]
Har en kompis som är krögare. Han sa igår ikväll att jag har aldrig sålt så många bärs på en Onsdag!
Folk är hemma från jobbet och har kul.!
Jag tror på dig (och matematiken). I de siffror som Region Stockholm släppte så låg "min" hemkommun ungefär i mitten, och vi hade ca 1 konstaterat fall per 1000 invånare. Även om mörkertalet är högt, så att säg 100 gånger så många är smittade än man har testat positivt, ja då vore det ändå bara 10% som är smittade.pacman42 skrev:
- [länk]
För cyklister som använder appen Strava finns sådan tillgänglig helt öppet för alla att se.B b8q skrev:Det hade ju varit användbart med sådan mobildata för t.ex. pendlingsmönster i Stockholm. Vart åker alla som stiger på i Skarpnäck? Hur många av dem ska till Kista? Varifrån kommer de som byter i Gullmarsplan och vart ska de? Hur många stannar vid en affär på väg hem från jobbet? Sådan data är guld värt för de som planerar kollektivtrafik och dragningar av busslinjer mm. Men vad jag vet får de inte tillgång till det, utan måste fråga resenärerna via enkäter, räkna folk vid spärrarna, osv.
Ett användbart exempel var när Trafikverket stolt deklarerade att cykelolyckorna gått ner till noll på en väg som byggdes om till 2+1. Då kunde man i Strava se att antalet cyklister gått ner från "massor" till noll. Inte nästan noll, utan noll. Klart som fan att man inte får några cykelolyckor där ingen cyklar. En förfrågan visade att de flesta övergått till bil istället eftersom kollektivtrafik är långsammare och mindre flexibelt än cykel.
Ja, vad trodde man - de fick ju inte åka till Åre och festa, då måste de festa hemma i Fjollträsk.L Lars48 skrev: