2 356 197 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har sagts hela tiden att detta virus drabbar alla grupper dock mindre på barn.optimum skrev:
Här är bevis för att vi har matats med myten om att det i stort sett bara är äldre och multisjuka som drabbas.
"Läkare: Vi slås av hur många unga som drabbas
Oväntat många unga personer utan riskfaktorer har drabbats hårt av covid-19. Det sa Karin Hildebrand, intensivvårdläkare på Södersjukhuset i Stockholm när hon gästade SVT:s Aktuellt på måndagen.
– Även unga patienter blir väldigt svårt sjuka, sa Hildebrand.
Hon sa att hennes bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, inte stämmer med den allmänna bilden ute i samhället.
– Vi slås av hur många unga friska som drabbas."
[länk]
Det är sådant jag misstänkt och gör att jag anser att få flockimmunitet genom att många ska smittas är så farligt. Vården kommer med stor sannolikhet inte klara av detta.
Flockimmunitet har tidigare förklarats att den uppstår när minst 60% haft smittan. För Sverige är det då ca 6.000.000 personer. (läs 6 miljoner) Hur många som kommer bli allvarligt sjuka och vissa dö är oklart men väldigt många kan det bli.
Men det är större dödlighet ju äldre du är.
Fattar inte vad du får allt ifrån.
Redigerat av moderator:
Ja, och ...?optimum skrev:
Det har vi med lite högre IQ fattat hela tiden. Kom med något nytt.
Det är ungefär som att jag skulle hojta och skrika hela tiden om att:
"Men fatta, alltså, det kommer regna i sommar. Det kommer regna flera dagar, flera dagar i rad .!!!! "
Jag likställer nu inte regn med sjukdom och död, utan bara att du som ett papegoja upprepar ett faktum över en sak, som ingen kan göra något åt.
Bli troende (om du inte redan är det) och be böner istället.
Jag för min del står fast vid min tidigare prognos på minst 30 tusen dödsfall innan detta är över om 2-3 år.
Och jag tror inte alls att vi har någon utplaning eller minskning just nu, som det diskuterades i tråden för ett par sidor sen. Vi kommer troligen nå drygt 100 döda om dagen innan peaken på kurvan är nådd, sen nästa säsong kommer vara länge, lägre dödstal per dag och totalt lägre antal dödsfall - är också min gissning.
Om det sen blir en 3'e säsong, eller om covid-19 då kommer anses höra till de vanliga säsongsinfluensorna då, och bara ta ihjäl några hundra eller kanske uppåt 1000 pers om året (som de andra) vågar jag inte gissa på.
Nu tycker jag att det är spännande med de olika försök som görs med bredare screening i olika länder.
Om det visar sig att många många fler är/har varit smittade än vad någon trott, så är vi ett mycket bättre läge. I så fall är mina siffror riktiga dystersiffror, då är jag bara en alarmist, jag också ...
edit:
Och så bör jag väl tillägga, att dessa mina "prognoser" är bara gissningar, jag skjuter slarvigt från höften, med lite lösryckta data som fladdrat förbi mig.
Jag jobbar inte alls lika metodiskt som pacman verkar göra, och ingen av oss jobbar antagligen lika metodiskt som experter på myndigheter och företag.
Men så är det sagt, det är viktigt, att ingen ska läsa detta vad jag tror som något annat än vad det är, dvs mina egna gissningar.
Och jag tror inte alls att vi har någon utplaning eller minskning just nu, som det diskuterades i tråden för ett par sidor sen. Vi kommer troligen nå drygt 100 döda om dagen innan peaken på kurvan är nådd, sen nästa säsong kommer vara länge, lägre dödstal per dag och totalt lägre antal dödsfall - är också min gissning.
Om det sen blir en 3'e säsong, eller om covid-19 då kommer anses höra till de vanliga säsongsinfluensorna då, och bara ta ihjäl några hundra eller kanske uppåt 1000 pers om året (som de andra) vågar jag inte gissa på.
Nu tycker jag att det är spännande med de olika försök som görs med bredare screening i olika länder.
Om det visar sig att många många fler är/har varit smittade än vad någon trott, så är vi ett mycket bättre läge. I så fall är mina siffror riktiga dystersiffror, då är jag bara en alarmist, jag också ...
edit:
Och så bör jag väl tillägga, att dessa mina "prognoser" är bara gissningar, jag skjuter slarvigt från höften, med lite lösryckta data som fladdrat förbi mig.
Jag jobbar inte alls lika metodiskt som pacman verkar göra, och ingen av oss jobbar antagligen lika metodiskt som experter på myndigheter och företag.
Men så är det sagt, det är viktigt, att ingen ska läsa detta vad jag tror som något annat än vad det är, dvs mina egna gissningar.
Redigerat:
Det är många som gissar här inne nu. Vad sägs att göra som myndigheterna förordar istället för att spekulera. Det här är ett dödligt virus som inte bryr sig om din ålder. Som ung och frisk är det fler som har ett bättre immunförsvar men drabbas du av CRS är du körd oavsett om du överlever. Ha respekt för detta. Flockimmunitet är att hoppas och kommer inte kunna förverkligas utan rejält kaos med risk för kortvarig effekt. Vaccin är det som kommer göra skillnader för utsatta grupper. Till dess var rädd om varandra.
@Mikael_L, jag hade videomöte med min chef och närmsta kollegor igår, chefen frågade hur många av oss som räknat på utgången av Covid-19 och mer än hälften sade att de hade räknat på det. Alla som räknat på det konstaterade att detta omöjligen kan gå väl. En del hade kört hela scenarier I Excel som jag gjort, andra hade nöjt sig med att räkna på IVA-kapacitet och procentsatser.
Nu jobbar vi som sagt inte inom detta området utan är ingenjörer, men orsakerna till att vi alla räknat på det var för att vi skulle få en känsla av hur vi skall agera då myndigheterna inte berättar allt utan väljer att släppa lite info här och lite info där allteftersom.
Mina närmaste kollegor sitter runt om i Europa, Asien och Nordamerika. Alla utom de i Asien, oavsett land, uppfattar det som att de inte får hela bilden av myndigheterna.
Nu jobbar vi som sagt inte inom detta området utan är ingenjörer, men orsakerna till att vi alla räknat på det var för att vi skulle få en känsla av hur vi skall agera då myndigheterna inte berättar allt utan väljer att släppa lite info här och lite info där allteftersom.
Mina närmaste kollegor sitter runt om i Europa, Asien och Nordamerika. Alla utom de i Asien, oavsett land, uppfattar det som att de inte får hela bilden av myndigheterna.
Jag håller med om att 60% sjuka för att uppnå flockimmunitet är ett mycket högt pris som jag helst inte vill att vi ska behöva betala. Möjligheten vi har är att vi bryter smittvägarna så mycket vi kan så att andelen som behöver utveckla immunitet sjunker, kanske neråt 20%. Problemet är att om vi uppnår det med hårda restriktioner som inte går att hålla i längden, så får vi en ny våg av sjuka så fort restriktionerna hävs. Enda chansen vi har som jag ser det är att vi alla skapar rutiner i vår vardag som skyddar oss, som att tvätta händerna och att hålla avstånd till folk vi inte känner, och som går att fortsätta med till vi har ett effektivt motemedel. Vi måste inse att det tar tid, troligtvis uppåt ett par år, kanske längre innan vi har ett bra vaccin eller medicin.optimum skrev:
Tillägg; vi måste inse att det här inte är ett sprintlopp, utan ett maraton vi står inför.
Redigerat:
Jag gör både och.Silver78 skrev:
Först och främst gör jag i stort som FHM förordar.
Sen gissar jag och spekulerar ändå, vad ska man annars göra nu när det inte finns något annat ämne att tänka på eller diskutera idag.
Jag är också optimist, jag tror det kommer gå ganska bra. En del personliga tragedier kommer det naturligtvis bli, (det blir det många av varenda dag, så och även förra året innan covid-19 dök upp).
Men för samhället i stort tror jag det kommer gå rätt hyggligt, faran här är inte de döda, utan vad kraftiga nedstängningar kommer innebära, vad det kommer innebära att en del politiker nu passar på och skaffa sig en mer totalitär maktposition, vad det kommer innebära för nästa generation vuxna osv.
Och sen så bör vi nog inse vad nästa hot som lurar runt hörnet är, ett annat virus, som har covid-19's smittsamhet, men mycket allvarligare följder i form av kraftigare insjuknande och högre dödstal.
Samhället, dvs hela världen nu, bör kanske fundera ordentligt på detta.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Har du inte läst tråden du deltar i? Det finns otaliga exempel på inlägg där farligheten hos Covid-19 pratas ned och för yngre personer i synnerhet.T twoody skrev:
Mycket bra att optimum tar upp frågan och med bra källor.
Sluta dra Flashback-kortet eller annat trams så fort ni inte tycker att ett inlägg passar åsiktskorridoren som en del här försöker hålla smal.
Edit: Vad säger du om inlägg nr 33, som du själv gett ett "gilla":
"Lite svårt att veta om du trollar eller inte.
Om du verkligen är så orolig med anledning av ovannämnda, så kan du verkligen inte ha mycket problem i övrigt i din vardag.
Visst är det ett virus som det ännu inte finns något botemedel mot, men det är ytterst få som dör av det och varken barn eller friska tar i princip någon som helst skada av det.
Menar dock inget illa och är du verkligen orolig så respekterar jag givetvis det. Men att försöka tvinga på en obefogad oro på andra är lite onödigt."
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-3#post-3591884
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu gick WHO ut med att symtomfria smittar, något som man alltså vetat om länge i Asien och i exemeplvis Italien. Vi har också exempel på detta på äldreboenden i Sverige (dock inga bevis).
http://omni.se/a/LAEk3P
Kraftig social distansering är ju då det enda som hjälper. Men det är extremt svårt inom vården...
http://omni.se/a/LAEk3P
Kraftig social distansering är ju då det enda som hjälper. Men det är extremt svårt inom vården...
Det fanns fler godbitar:
Även personer som ännu inte uppvisar symptom tros kunna sprida det nya coronaviruset, uppger Världshälsoorganisationen (WHO) enligt NBC. Organisationen bedömer att smittan i vissa fall kan spridas en till tre dygn före det att den smittade själv uppvisar några symptom.
WHO säger också att ansiktsmasker inte är någon magisk lösning för att stoppa spridningen, men att det kan vara motiverat på platser där social distansering eller god handhygien kan vara svårt att upprätthålla, skriver AFP.
Organisationen varnar också för att en allmän användning av olika munskydd kan leda till brist inom vården där de gör störst nytta.
Även personer som ännu inte uppvisar symptom tros kunna sprida det nya coronaviruset, uppger Världshälsoorganisationen (WHO) enligt NBC. Organisationen bedömer att smittan i vissa fall kan spridas en till tre dygn före det att den smittade själv uppvisar några symptom.
WHO säger också att ansiktsmasker inte är någon magisk lösning för att stoppa spridningen, men att det kan vara motiverat på platser där social distansering eller god handhygien kan vara svårt att upprätthålla, skriver AFP.
Organisationen varnar också för att en allmän användning av olika munskydd kan leda till brist inom vården där de gör störst nytta.
Det verkar ju även vara svårt i Stockholm, enligt filmerna i Aktuellt igår.pacman42 skrev:
"Naaae, jag tror inte att jag kommer att bli sjuk juh"
Edit: det är nog lika illa på andra ställen, bara Stockholm som det rapporterades om.
Jag är inte heller för en totalitär styrning av samhället. Den väg som Sverige gick för Coronavirus hanteringen är väldigt udda. För det första det var inte regeringen som styrde frågor om smittspridningen utan det var FHM som styrde frågan på egen hand ett bra tag. Sen när det börjar bli het då kommer politikerna in och ska rätta till det. Från början FHM försökte med alla möjliga medel att övertyga folket att den här sjukdomen är inte farligare än en vanlig säsong influensa. Vidare försökte de få in i folket att dödligheten är inte större än dödligheten för en vanlig säsong influensa och att det dör lika många människor av en säsong influensa som Coronavirus influensa. Det finns många intressanta inlägg i början av den här tråden (ca en månad sen) där folk insisterar och argumenterar att det är inget större skillnad mellan den här influensan och en vanlig säsong influensa. Dödligheten ska vara runt 1% och att det skulle inte vara alls något fara på taket. De som skrev såna inlägg hade sin inspiration från FHM och refererade till myndigheten och tyckte att andra ska håla mun och följa som en blind människa vad FHM rekommenderar. Detta för att FHM kan sin sak och folket ska förstås ha förtroende för myndigheter.A Anders_Nilsson skrev:Angående det här med att tvinga folk att bära mini total - tro mig, ni vill inte vandra den vägen. Efter hyfsat många år i Kina vet jag vad ett övervakningssamhälle är. Inget för Sverige.
Hellre tilltro till sunt förnuft och lite fler döda än att göra mini total obligatoriskt. Vad som behövs är en grundskola som tillåter kritiskt tänkande.
Den här trenden att starta en propaganda kampanj mot viruset och få den att se mindre farligt ut fanns iofs i många europeiska länder och inte bara i Sverige. Exempelvis Boris Johnson som ligger i intensiven sen igår ikväll (jag ber verkligen för honom och hoppas att han blir frisk igen) brukade besöka flera sjukhus och skaka hand med de smittade patienterna för att visa att det här är ändå inte så farlig. Med facit i hand ser man att den är verkligen farligt.
När folket hade nästan gått med på att viruset är inte så där jätte farligt och genomfört sina skidresor och andra resor som vanligt då börjar FHM panikartad att rekommendera folket att stanna hemma. Eftersom viruset börjat sprida sig. Förhoppningarna hos FHM med stor sannolikhet varit att viruset kommer inte till Sverige och vi behöver inte skrämma folket i onödan eftersom ekonomin kan ta skada. Den globala frihandel är viktig för landet och det ska fortsätta. Ingenting ska störa handeln och ekonomin. Nu blir det en omöjlig uppgift för FHM att säga tvärtemot det de har propagerat för hittills och övertyga folket att det här är verkligen farligt och stanna hemma. Det går inte med vanliga medel längre eftersom man har redan övertygat folket att det inte är någon större fara på taket. Detta syns väldigt tydligt exempelvis genom att ta en titt på nattlivet i Stockholm. Folk går på nattklubbar och olika dansställe precis som vanligt. Det finns gott om folk på krogarna. Folk kanske går mer på krogar för att glömma bort alla motsägelsefulla informationer som de har fått från FHM. Det senaste är historien om att använda masker eller inte. Jag slår vad om att den senaste rekommendationen att använda masker är det ingen som följer. Eftersom det har varit olika bud hela tiden.
Därför tycker jag att det behövs kraftiga tag i form av interventioner av poliser och militärer för att rätta till alla sina misstag i form av motsägelsefulla rekommendationer och falska informationer och förhindra smittspridningen. Detta för att folk har blivit förvirrad och vet inte längre vad de ska tro på. Jag såg i går att flera affärer hade börjat med att markera avstånd i kassaköer. Det är tydligen en rekommendation från FHM som kommer alldeles försent. Sånt har andra europeiska eller nord och syd amerikanska länder börjat med redan i mitten av Februari. Jag såg faktisk flera vakter som försökte införa det utan större framgång. Hade man gett rätt information från början då skulle folk följt de. Men nu behövs det vakter.
Det ska vi vara glada för.L Lars48 skrev:
Jag undrar vad du har att säga om Danmarks linje. Hade du fått som du velat så hade vi ju följt deras exempel.
De säger ju nu att det är dags att börja öppna upp samhället, öppna skolor och så vidare. Sannolikt inte för att det är en bra idé, utan för att det inte är hållbart längre att hålla allting stängt.
På vilket sätt skulle politiker ha bättre förutsättningar att sköta frågan än en myndighet som bl a har som uppdrag att göra det? De vet ju förmodligen mindre än alla i den här tråden.L Lars48 skrev:
Använd gärna radbrytningar.
De kanske tycker att ha kontroll över läget. Antal dödsfall i Danmark har inte överstigit mer än 20 per dag och den senaste var 8 st per dag. Det kan jämföras med gårdagens dödsfall i Sverige som var 78 eller 72, rätta mig om jag har fel. Det är ju 10 gg mer.Nyfniken skrev:
Det ska vi vara glada för.
Jag undrar vad du har att säga om Danmarks linje. Hade du fått som du velat så hade vi ju följt deras exempel.
De säger ju nu att det är dags att börja öppna upp samhället, öppna skolor och så vidare. Sannolikt inte för att det är en bra idé, utan för att det inte är hållbart längre att hålla allting stängt.