Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Johan456 skrev:
Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar.
Nu ska man väl ta information från kinesiska myndigheter med en nypa salt. De var ju väldigt motsträviga när kinesiska läkare började varna för viruset.

• Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Covid-19 är absolut ingen "vanlig" säsongsinfluensa, men jag tänker inte säga emot er som inte tror att pandemin är så allvarlig som den är. Ni verkar mest intresserade av att prata bort det för att lugna ner er, även om det är det sämsta man kan göra. Jag föredrar att lära mig mer istället och vara förberedd.

En inte helt aktuell genomgång av några fall som ger lite inblick, men av en duktig läkare (finns annars flera kanaler med andra läkare som går igenom olika aspekter av det som händer):

Jag har redan gjort mig av med samtliga aktier eftersom börsen antagligen kommer fortsätta krascha likt förra veckan, pga effekterna av pandemin. Effekter som vi egentligen knappt ens sett början av ännu.

Förhoppningsvis lyckas vi stoppa den i tid, det ligger i allas intresse, men vi gör inte det genom att förringa hur allvarligt läget är.

• Gilla
hecke och 8 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Covid-19 är absolut ingen "vanlig" säsongsinfluensa, men jag tänker inte säga emot er som inte tror att pandemin är så allvarlig som den är. Ni verkar mest intresserade av att prata bort det för att lugna ner er, även om det är det sämsta man kan göra. Jag föredrar att lära mig mer istället och vara förberedd.

En inte helt aktuell genomgång av några fall som ger lite inblick, men av en duktig läkare (finns annars flera kanaler med andra läkare som går igenom olika aspekter av det som händer):

[media]
Jag har redan gjort mig av med samtliga aktier eftersom börsen antagligen kommer fortsätta krascha likt förra veckan, pga effekterna av pandemin. Effekter som vi egentligen knappt ens sett början av ännu.

Förhoppningsvis lyckas vi stoppa den i tid, det ligger i allas intresse, men vi gör inte det genom att förringa hur allvarligt läget är.
Lite svårt att veta om du trollar eller inte.
Om du verkligen är så orolig med anledning av ovannämnda, så kan du verkligen inte ha mycket problem i övrigt i din vardag.
Visst är det ett virus som det ännu inte finns något botemedel mot, men det är ytterst få som dör av det och varken barn eller friska tar i princip någon som helst skada av det.

Menar dock inget illa och är du verkligen orolig så respekterar jag givetvis det. Men att försöka tvinga på en obefogad oro på andra är lite onödigt.

• Gilla
Henrik52 och 8 till
  • Laddar…
sunnis
A anhack skrev:
Kan du se in i framtiden? Hur kommer det gå på börsen i mars?

Om det nya Corona-viruset skulle ”släppas fritt” så visar statistiken, som det ser ut nu, att det skulle dö betydligt fler av detta virus än i vanlig influensa... Jag tycker definitivt inte att det är orimliga proportioner på de förebyggande åtgärder som satts in för att minimera/minska smittspridning. På det sättet köps åtminstone tid för framtagning av ett vaccin.
Det är inte helt säkert, säsongsinfluensen förra året så avled 3,7% av de laboratorieverifierade influensafallen. Av de labratorietestade fallen så verkar covid-19 ligga någonstans runt 2-3%. Generellt brukar räkna på att säsongsinfluensen har en dödlighet på 0,17% om man räknar med de overifierade fallen. Det finns ju såklart tusentals (Kanske redan idag hundratusentals) overifierade corona-fall ytterligare utöver de som laboratorieverifierade.

Min personliga åsikt att detta är såklart extremt överdrivet, alla "experter" som vill uttala sig alarmerade får oerhört mycket publicitet och svenska myndigheter som inte gör förhastade åtgärder utan någon grund får skarp kritik.

Tror folk ärligt talat ska vara mer oroliga för sitt jobb och ekonomi. Börsen har backat lite väl mycket, en ytterligare vecka med samma nedgång så kommer vi trots att detta är en kraftig överreaktion att åstadkomma ganska rejäla finansiella skador som kan börja påverka bankerna. Inte bra.

Redigerat:
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
T
Mörkertalet av smittade är stort, just för att man inte ens vet att man är smittad. Därav så är dödligheten på 2-3% inte en rättvis bild. Men media blåser upp detta som att pesten härjar fritt, dom som ligger i riskområdet är äldre med underliggande sjukdomar. Jag tror inte en 90-åring löper större risk att dö av viruset än av en kraftig lunginflammation.

Som ovan inlägg skriver, ska man vara mer orolig för ekonomin och sitt arbete. Mindre företag kan ta stora smällar av detta, lika så bankerna.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
I Sverige dör enligt statistiken 300 personer per år i virusrelaterade sjukdomar dom flesta på vinter-vårkanten.
Så medan man jagar Coronavirus patienter så har 100 personer hunnit dö av andra virus i Sverige under Jan-Feb 2020.:cry::thinking:

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det som jag såg var själva domedagen. Mitt på dan hittar du inga folk på gatorna. Alla affärer är stängda förutom stora livsmedelsbutiker. Alkohol, engångshandskar och masker går inte att få tag i om man inte har riktig bra kontakter.
Alla busslinjer och tunnelbanor går som julafton ( om de går överhuvudtaget). Det få tal taxi och åka med. Det var helt omöjligt att förflytta sig i tid över stan. Vi åkta till flygplatsen en dag före för att inte missa de få tal flyg som fick att flyga med. Industrier har lagt ner verksamheten eller dragit ner till den till minimal nivå. Reservdelar går inte att få tag i eftersom det saknas transport. Om det finns då kostar det väldigt mycket. Färska livsmedel som kött och kyckling och ägg mm saknas och om det finns då kostar det gg fyra. Myndigheter och bankerna har öppet få timmar per dygn, varannan dag.
Det betyder ju bara att du såg effekterna av åtgärderna mot smittspridningen, och inte hur farlig smittan är.

• Gilla
Maria Lörne och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det är inte helt säkert, säsongsinfluensen förra året så avled 3,7% av de laboratorieverifierade influensafallen. Av de labratorietestade fallen så verkar covid-19 ligga någonstans runt 2-3%. Generellt brukar räkna på att säsongsinfluensen har en dödlighet på 0,17% om man räknar med de overifierade fallen. Det finns ju såklart tusentals (Kanske redan idag hundratusentals) overifierade corona-fall ytterligare utöver de som laboratorieverifierade.

Min personliga åsikt att detta är såklart extremt överdrivet, alla "experter" som vill uttala sig alarmerade får oerhört mycket publicitet och svenska myndigheter som inte gör förhastade åtgärder utan någon grund får skarp kritik.

Tror folk ärligt talat ska vara mer oroliga för sitt jobb och ekonomi. Börsen har backat lite väl mycket, en ytterligare vecka med samma nedgång så kommer vi trots att detta är en kraftig överreaktion att åstadkomma ganska rejäla finansiella skador som kan börja påverka bankerna. Inte bra.
Att jämföra dödligheten av de laboratorieverifierade fallen av vanlig influensa och det nya coronaviruset är inte relevant.

sunnis
A anhack skrev:
Att jämföra dödligheten av de laboratorieverifierade fallen av vanlig influensa och det nya coronaviruset är inte relevant.
Då får du utveckla ditt påstående varför det inte finns någon relevans.

• Gilla
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
Corona kommer inte döda fler än vad en vanlig influensa gör, i slutändan. Nu är vi oroliga då detta är nytt, gått snabbt och känns obehagligt.

Däremot kommer det slå hårt mot stadsapparaten, först kommer sjukhusen få dåligt med frisk personal då personer med panik går in på akutmottagningarna, sätter sig i väntrummet och väntar på sin tur att få gå fram till receptionen för inskrivning TROTTS stora uppslag på samtliga dörrar där man antingen uppmanas ringa på en dörrklocka eller ringa ett specifikt nummer för att få kontakt med personal på insidan om man tror sig vara smittad.
Jobbar själv på ett av region Stockholms största sjukhus och ser det dagligen, vi har dock inte fått några konstaterade fall ännu.

Sen sprids det i samhället, polis, räddningstjänst, hemtjänst, butikspersonal, ja alla kommer drabbas och ligga hemma i kraftig förkylning. Där har vi problemet.

Vi måste tänka på, hur illa det än låter, att detta är naturens väg för att slå ut dom svagaste som förr hade avlidit av andra orsaker.

Vi lever allt längre och medicinerna blir allt bättre, någon slags reset-funktion kommer då och då att uppstå.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Det är väl högst relevant?

Skånepöjk
mexitegel mexitegel skrev:
Hela grejen är uppskruvad till orimliga proportioner. Det dör fler i influensan varje år än vad Corona kommer orsaka.

De smittskyddsrekommendarioner som finns är helt rimliga, det är inte digerdöden som är på ingående för sjutton gubbar.
Men ärligt... vet du hur många som får vanlig influensa varje år? Ett par hundra miljoner, av de dör ett par tusen. De flesta i U länder utan vård.

Folk dör av Corona även fast de får bra vård och det här är i början av allt.
Ge det någon månad till så kommer du se att vi har ett par tusen dödsfall enbart i Sverige och utan vaccin som kommer dröja så kan vi räkna med panik.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Intressant video med olika grafer på hur nya smittan jämför med tidigare:

Lägg dock märke till att den är 2 veckor gammal, vilket verkar vara en evighet med nya supersmittsamma coronaviruset.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att chansen att lyckas stoppa smittan är liten eftersom de allra flesta får lindriga symptom, och vården verkar inte ha hanterat det särskilt väl än så länge (ex den norske läkaren som inte fick testa sig.... ) Jag tror detta kan få allvarliga systemeffekter då de åtgärder som sätts in (stänga arbetsplatser, dagis etc) kommer slå hårt mot ekonomin, kanske blir det även svårt att få tag på mat och medicin. För sjukvården kommer det bli en kraftigt ansträngd situation om 60-70% av populationen smittas och 1-3 % kräver vård, undanträngingen kommer leda till att allvarligt sjuka kommer få mycket sämre vård på grund av resursbrist (ex cancerpatienter) . Därmed sagt är jag inte särkilt orolig för mig själv eller mina nära, föräldrarna är vid god vigör och inte särskilt gamla, barn verkar drabbas lindrigt, men jag ser till att ha mat, medicin, och blöjor för åtminstone ett par veckor hemma.

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Men ärligt... vet du hur många som får vanlig influensa varje år? Ett par hundra miljoner, av de dör ett par tusen. De flesta i U länder utan vård.
Bara i Sverige dör mellan några hundra och runt 1000 personer vid varje säsongsinfluensa. Att det bara skulle vara 1000 till i resten av världen verkar osannolikt.

• Gilla
Anders Björk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.