Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Nja jag vet inte om jag kan se att den planar ut ännu.
För tidigt att hoppas.

[bild]
Så fel det kan bli om man inte kan läsa en graf. Den kurvan är akumulativ, så den ser inte plan ut fören ingen smittas. Det faktum att den ser linjär ut visar ju att spridningstakten inte ökar. Vilket det säkerligen syftas på när kurvan benämn som flack. Det är lätt att lura okunniga med statistik.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
U
Möbius skrev:
Jag vill också av ren nyfikenhet få källhänvisning för det är svårt att förstå hur det skulle kunna vara 65%, åtminstone får jag inte ihop det just nu.

Om vi utgår ifrån det vi på ett ungefär vet:

477 personer är avlidna
589 personer vårdas/har vårdats på IVA.
41% av de avlidna finns i gruppen 80-89 år och
99% av dessa har inte vårdats på IVA. 1% kan ha avlidit på IVA och jag utgår ifrån det när jag räknar.
20% av de avlidna finns i gruppen 90+.
Ingen i gruppen 90+ har vårdats på IVA.
Nu vet vi att 60% av de avlidna inte har vårdats på IVA så då kan vi dra bort dom personerna.
Då kvarstår 40%, dvs ca 190 personer.
Vi vet att 589 personer vårdas/har vårdats på Iva och om samtliga 190 personer har avlidit på Iva så blir det ca 32% av totalen.

Vi vet att majoriteten av vårdtillfällena på IVA, 57%, tillhör gruppen 50-69 år men andelen döda i samma åldersgrupp är betydligt lägre och det säger mig att än så länge är det långt ifrån 32% som avlider av covid19 på IVA i Sverige.
Enligt Intensivvårdregistret har 18 patienter vårdats på IVA i Örebro. Just nu vårdas 11 patienter där, enligt Regionens hemsida. 7 patienter har således skrivits ut. Av dem har enligt Regionen en avlidit, dvs 15%. Dock litet underlag.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Moderatorn hade tydligen bättre förståelse än er. Hen förstod tydligen vad jag menar. Det är klart att man inte kan byta medicin på egen hand. Man måste kontakta sin läkare. Men är man oärlig och vill göra en höna av en fjäder då tolkar man inägget på eget sätt.
Löjeväckande inlägg, om du haft lite stake hade du bara behövt skriva t.ex. "ok, jag pudlar, tur att mod ändrade" eller något sådant för att respekteras någorlunda åtminstone.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ikväll slår med stor sannolikhet dödsantalet rekord. Men det börjar hända saker och ting både hos FHM och andra fronter vilket är positivt.
Appen är väldigt viktigt att spåra de smittade och begränsa smittspridningen.
Hoppas att det börjar användas snarast. Den skulle kommit redan i Februari. Bättre sent än aldrig.
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-svensk-corona-app-utvecklas/

Så staten ska logga allas rörelser kontinuerligt.
Jag ser uppenbara baksidor med en sådan lösning.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är infört i Norge. Vad är problemet?

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Jag gör inget försök att besvara den frågan....

Har verkligen Norge infört det?

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Jag gör inget försök att besvara den frågan....

Har verkligen Norge infört det?
Infört är väl fel ord, det är helt frivilligt.

P
D Daniel 109 skrev:
Dags att plocka fram 3310an igen. Tror du den är fulladdad fortfarande ;)

Artikeln sade frivilligt. Säger någon krav så pluggar jag ur smartphonen och plockar fram den gamle.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
optimum
L Lars48 skrev:
Det är infört i Norge. Vad är problemet?
Problemet är att de som borde stanna hemma om de är sjuka lämnar bara telefonen hemma så ser det ut som de är hemma.

Dags att damma av gamla Orwell 1984

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, jag litar inte på dig. Det har du verkligen inte gjort dig förtjänt av. Och med ett påstående om att två tredjedelar av de som intensivvårdas dör, så hade jag krävt bevis även från någon med större trovärdighet än dig.
Så vill du bättra på ditt förtroendekapital så letar du rätt på källan.
Hittar inte just den artikel som visade 65% faktor. Det senaste statistik från England visar att 50% av Coronavirus smittade som får IV dör.

https://www.google.se/amp/s/www.the...-intensive-care-are-dying-report-reveals/amp/

BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Ja, t.o.m. Sydkorea fick ju backa från de mest integritetskränkande inslagen i sin smittspårning:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/d...-som-masstestar-i-sin-kamp-mot-coronaviruset/
Som där också framgår så finns det inga hårda restriktioner med tvång för alla i Sydkorea utan man har valt ett liknande sätt som Sverige så nattlivet är inte avstannat, kollektivtrafiken fungerar även om antalet resenärer gått ner med 40 %, tonåringarna bryr sig inte lika mycket osv.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Hittar inte just den artikel som visade 65% faktor. Det senaste statistik från England visar att 50% av Coronavirus smittade som får IV dör.

[länk]
Använder du på allvar The Sun som enda källa för att verifiera något som inte ens är i närheten det du inte kunde verifiera? Wow.

Ett tips är ju annars att klistra in en länk till en (trovärdig) källa redan i första inlägget.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:

[länk]
Återigen verkar källor inte spela någon roll. Du länkar till Englands motsvarighet till Hänt extra, och inte ens då kommer du upp i siffran du slängde ur dig, utan nu är det 48%.

Du vill uppenbarligen inte nå någon som helst sanning utan letar enbart efter (des)information som stödjer din vanföreställning. Sedan sprider du den vidare med oneliners som den jag och flera reagerade på.

Antingen trollar du hårt (men dåligt), har en agenda, eller (det mest tragiska scenariot) är så intellektuellt lamslagen av situationen att du inte kan bearbeta information.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Dunning–Kruger-effekten som sagt..

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.