2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så fel det kan bli om man inte kan läsa en graf. Den kurvan är akumulativ, så den ser inte plan ut fören ingen smittas. Det faktum att den ser linjär ut visar ju att spridningstakten inte ökar. Vilket det säkerligen syftas på när kurvan benämn som flack. Det är lätt att lura okunniga med statistik.optimum skrev:
Enligt Intensivvårdregistret har 18 patienter vårdats på IVA i Örebro. Just nu vårdas 11 patienter där, enligt Regionens hemsida. 7 patienter har således skrivits ut. Av dem har enligt Regionen en avlidit, dvs 15%. Dock litet underlag.Möbius skrev:Jag vill också av ren nyfikenhet få källhänvisning för det är svårt att förstå hur det skulle kunna vara 65%, åtminstone får jag inte ihop det just nu.
Om vi utgår ifrån det vi på ett ungefär vet:
477 personer är avlidna
589 personer vårdas/har vårdats på IVA.
41% av de avlidna finns i gruppen 80-89 år och
99% av dessa har inte vårdats på IVA. 1% kan ha avlidit på IVA och jag utgår ifrån det när jag räknar.
20% av de avlidna finns i gruppen 90+.
Ingen i gruppen 90+ har vårdats på IVA.
Nu vet vi att 60% av de avlidna inte har vårdats på IVA så då kan vi dra bort dom personerna.
Då kvarstår 40%, dvs ca 190 personer.
Vi vet att 589 personer vårdas/har vårdats på Iva och om samtliga 190 personer har avlidit på Iva så blir det ca 32% av totalen.
Vi vet att majoriteten av vårdtillfällena på IVA, 57%, tillhör gruppen 50-69 år men andelen döda i samma åldersgrupp är betydligt lägre och det säger mig att än så länge är det långt ifrån 32% som avlider av covid19 på IVA i Sverige.
Löjeväckande inlägg, om du haft lite stake hade du bara behövt skriva t.ex. "ok, jag pudlar, tur att mod ändrade" eller något sådant för att respekteras någorlunda åtminstone.L Lars48 skrev:
Ikväll slår med stor sannolikhet dödsantalet rekord. Men det börjar hända saker och ting både hos FHM och andra fronter vilket är positivt.
Appen är väldigt viktigt att spåra de smittade och begränsa smittspridningen.
Hoppas att det börjar användas snarast. Den skulle kommit redan i Februari. Bättre sent än aldrig.
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-svensk-corona-app-utvecklas/
Appen är väldigt viktigt att spåra de smittade och begränsa smittspridningen.
Hoppas att det börjar användas snarast. Den skulle kommit redan i Februari. Bättre sent än aldrig.
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-svensk-corona-app-utvecklas/
Så staten ska logga allas rörelser kontinuerligt.
Jag ser uppenbara baksidor med en sådan lösning.
Jag ser uppenbara baksidor med en sådan lösning.
Jag gör inget försök att besvara den frågan....
Har verkligen Norge infört det?
Har verkligen Norge infört det?
Hittar inte just den artikel som visade 65% faktor. Det senaste statistik från England visar att 50% av Coronavirus smittade som får IV dör.R RoAd skrev:
https://www.google.se/amp/s/www.the...-intensive-care-are-dying-report-reveals/amp/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ja, t.o.m. Sydkorea fick ju backa från de mest integritetskränkande inslagen i sin smittspårning:D Daniel 109 skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/d...-som-masstestar-i-sin-kamp-mot-coronaviruset/
Som där också framgår så finns det inga hårda restriktioner med tvång för alla i Sydkorea utan man har valt ett liknande sätt som Sverige så nattlivet är inte avstannat, kollektivtrafiken fungerar även om antalet resenärer gått ner med 40 %, tonåringarna bryr sig inte lika mycket osv.
Använder du på allvar The Sun som enda källa för att verifiera något som inte ens är i närheten det du inte kunde verifiera? Wow.L Lars48 skrev:
Ett tips är ju annars att klistra in en länk till en (trovärdig) källa redan i första inlägget.
Återigen verkar källor inte spela någon roll. Du länkar till Englands motsvarighet till Hänt extra, och inte ens då kommer du upp i siffran du slängde ur dig, utan nu är det 48%.L Lars48 skrev:
Du vill uppenbarligen inte nå någon som helst sanning utan letar enbart efter (des)information som stödjer din vanföreställning. Sedan sprider du den vidare med oneliners som den jag och flera reagerade på.
Antingen trollar du hårt (men dåligt), har en agenda, eller (det mest tragiska scenariot) är så intellektuellt lamslagen av situationen att du inte kan bearbeta information.