2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De hänvisar till data där man har tittat på utgången från 175 eller så patienter som har skrivits ut på det ena eller andra sättet. Man har inte räknat med de övriga 6-700 som är kvar, så det blir ju lite skevt. "Statistiken" är dessutom en vecka gammal, en evighet i de här sammanhangen.R RoAd skrev:
https://www.theguardian.com/society...ve-care-uk-patients-50-per-cent-survival-rate
BirgitS skrev:
Ja, t.o.m. Sydkorea fick ju backa från de mest integritetskränkande inslagen i sin smittspårning:
[länk]
Som där också framgår så finns det inga hårda restriktioner med tvång för alla i Sydkorea utan man har valt ett liknande sätt som Sverige så nattlivet är inte avstannat, kollektivtrafiken fungerar även om antalet resenärer gått ner med 40 %, tonåringarna bryr sig inte lika mycket osv.
Det finns stor skillnad mellan dagens Sydkorea och Sydkorea för en månad sen. De försöker nu åter gå till normalt liv, samma som Kina gör.BirgitS skrev:
Ja, t.o.m. Sydkorea fick ju backa från de mest integritetskränkande inslagen i sin smittspårning:
[länk]
Som där också framgår så finns det inga hårda restriktioner med tvång för alla i Sydkorea utan man har valt ett liknande sätt som Sverige så nattlivet är inte avstannat, kollektivtrafiken fungerar även om antalet resenärer gått ner med 40 %, tonåringarna bryr sig inte lika mycket osv.
L Lars48 skrev:
T tanaris skrev:
R RoAd skrev:Återigen verkar källor inte spela någon roll. Du länkar till Englands motsvarighet till Hänt extra, och inte ens då kommer du upp i siffran du slängde ur dig, utan nu är det 48%.
Du vill uppenbarligen inte nå någon som helst sanning utan letar enbart efter (des)information som stödjer din vanföreställning. Sedan sprider du den vidare med oneliners som den jag och flera reagerade på.
Antingen trollar du hårt (men dåligt), har en agenda, eller (det mest tragiska scenariot) är så intellektuellt lamslagen av situationen att du inte kan bearbeta information.
5 50procent skrev:
Jag måste säga att jag tycker att ni går lite väl hårt fram mot Lars48, det känns nästan som vuxenmobbning, inte OK.Jonatan79 skrev:
Det hade räckt med Tanaris inlägg, resterande för inte diskussionen framåt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Fast som en anledning till att Sveriges mjuka policy fungera har man sagt att vi följer uppmaningar och myndigheters instruktioner, men nu när det finns en app som möjligen innebär snabb smittspårning och därmed kan rädda liv då skulle vi plötsligt bli ovilliga att använda den frivilligt?optimum skrev:
En mycket skärpt kvinna, rekommenderas för er som är intresserade och vill lägga tiden att se hela klippet, dock långt men se och framförallt hörvärt.
Det är fortfarande frivilligt. Många här har säkert Googles platstjänster (och Apples motsvarighet) påslaget redan, det är ju precis samma grej. Bara mottagaren av datat och hur länge det sparas skiljer.B b8q skrev:
Jag skulle tro att de fått idén från mina inlägg här på Byggahus.sepacman42 skrev:
Det är lite kul att se det jag har propagerat för i detta forum kanske genomförs i verkligheten
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/testkapaciteten-ska-oka-till-100000-i-veckan/
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-svensk-corona-app-utvecklas/
T TAR12 skrev:Det är en bra fråga.
Jag tänker så här: Om man aktivt försöker att platta ut kurvan t.ex. med testning, smittspårning och isolering och repeterar detta hela tiden då kan man bromsa spridningen och behålla samhället relativt öppet samtidigt. Smittspårningen kan med dagens teknik ske nästintill automatiskt och behöver inte innebära så stort integritetsintrång. Resultatet borde som du är inne på innebära att man får mer tid på sig, dvs att spridningen tar mer tid.
Den tiden kan man nyttja till att bygga upp erforderliga sjukvårdsresurser, t.ex. öka. IVA platserna så att vi inte hamnar i en situation att vårdplatserna inte räcker till. Som det är idag tror jag att det finns en betydande risk att IVA platserna inte räcker till och detta kommer att visa sig i närtid i så fall.
En stor nackdel med flockimmunitet är att desto fler som har haft smittan desto större är chanserna att det uppstår en mutation av viruset som befolkningen inte är immun mot detta eftersom viruset kan mutera vid varje tillfälle det smittar. Får vi en mutation som är lika dödlig och med ett liknande R0 tal som Covid-19 då börjar allt om igen.
Till sist ska man ha i åtanke att alla stora vaccinproducenter arbetar med att få fram ett vaccin och eftersom vi nu har en Panepidemi så har det aktiverats "snabbspår" för forskning och testningen. Med tanke på att man kan utveckla nya influensavacciner inför varje säsong så är det inte omöjligt att man med lite tur har fått fram ett vaccin innan året är slut.
Det gör inget. Jag är van vid såna beteende. När det saknas saklig motargument då brukar folk använda sig av andra medel.T TAR12 skrev:
Jag vet inte ens de här figurerna är ute efter att bevisa.
Redigerat av moderator:
Och nu ligger han på intensiven:MultiMan skrev:
Jag skulle tro att det riskerar bli riktigt illa. Han hade aldrig åkt in frivilligt om det inte var dåligt. Att viruset slår tillbaka efter så pass långt tid är som du säger, ett dåligt tecken.
Jag vet inte hur hans övriga hälsa ser ut, men inte verkar han vara en hälsofreak direkt (kan ha missat hans spa-besök, rätta mig isf, tack). Jag är lika gammal och man kan inte slarva sig genom tillvaron om man vill förbli frisk, det märks.
- https://omni.se/a/Wb58xa
Hörde på P1 att det börjar bli kris på sjukhusen eftersom många är hemma för vård av sjukt barn och så är det många i personalen som är hemma p.g av sjukdom men det verkar som om ingen har koll på vilken sjukdom dom drabbats av. Skulle man ta reda på vilka sjukdomar barnen och de vuxna drabbats av tror jag att dödligheten skulle sjunka drastiskt eftersom många inte var medvetna om att dom drabbats av Corona och inte sökt läkare. Själv drabbades jag av det typiska Corona symtomerna. Hade jag sökt läkare skulle antalet avlidna sjunka i förhållande till överlevande.
Det skulle vara intressant höra från media hur arbetslöshet, ekonomi mm utvecklas i grannländer, spanien , frankrike, Gb mm.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Angående det här med att tvinga folk att bära mini total - tro mig, ni vill inte vandra den vägen. Efter hyfsat många år i Kina vet jag vad ett övervakningssamhälle är. Inget för Sverige.L Lars48 skrev:Ikväll slår med stor sannolikhet dödsantalet rekord. Men det börjar hända saker och ting både hos FHM och andra fronter vilket är positivt.
Appen är väldigt viktigt att spåra de smittade och begränsa smittspridningen.
Hoppas att det börjar användas snarast. Den skulle kommit redan i Februari. Bättre sent än aldrig.
[länk]
Hellre tilltro till sunt förnuft och lite fler döda än att göra mini total obligatoriskt. Vad som behövs är en grundskola som tillåter kritiskt tänkande.
Här är bevis för att vi har matats med myten om att det i stort sett bara är äldre och multisjuka som drabbas.
"Läkare: Vi slås av hur många unga som drabbas
Oväntat många unga personer utan riskfaktorer har drabbats hårt av covid-19. Det sa Karin Hildebrand, intensivvårdläkare på Södersjukhuset i Stockholm när hon gästade SVT:s Aktuellt på måndagen.
– Även unga patienter blir väldigt svårt sjuka, sa Hildebrand.
Hon sa att hennes bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, inte stämmer med den allmänna bilden ute i samhället.
– Vi slås av hur många unga friska som drabbas."
https://omni.se/lakare-vi-slas-av-hur-manga-unga-som-drabbas/a/P9x0m6
Det är sådant jag misstänkt och gör att jag anser att få flockimmunitet genom att många ska smittas är så farligt. Vården kommer med stor sannolikhet inte klara av detta.
Flockimmunitet har tidigare förklarats att den uppstår när minst 60% haft smittan. För Sverige är det då ca 6.000.000 personer. (läs 6 miljoner) Hur många som kommer bli allvarligt sjuka och vissa dö är oklart men väldigt många kan det bli.
"Läkare: Vi slås av hur många unga som drabbas
Oväntat många unga personer utan riskfaktorer har drabbats hårt av covid-19. Det sa Karin Hildebrand, intensivvårdläkare på Södersjukhuset i Stockholm när hon gästade SVT:s Aktuellt på måndagen.
– Även unga patienter blir väldigt svårt sjuka, sa Hildebrand.
Hon sa att hennes bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, inte stämmer med den allmänna bilden ute i samhället.
– Vi slås av hur många unga friska som drabbas."
https://omni.se/lakare-vi-slas-av-hur-manga-unga-som-drabbas/a/P9x0m6
Det är sådant jag misstänkt och gör att jag anser att få flockimmunitet genom att många ska smittas är så farligt. Vården kommer med stor sannolikhet inte klara av detta.
Flockimmunitet har tidigare förklarats att den uppstår när minst 60% haft smittan. För Sverige är det då ca 6.000.000 personer. (läs 6 miljoner) Hur många som kommer bli allvarligt sjuka och vissa dö är oklart men väldigt många kan det bli.