Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
På vilket sätt skulle politiker ha bättre förutsättningar att sköta frågan än en myndighet som bl a har som uppdrag att göra det? De vet ju förmodligen mindre än alla i den här tråden.

Använd gärna radbrytningar.
De kan ju fråga om råd av andra länder som har god erfarenhet av detta och följa efter. Det är ingen ide att starta med eget experiment genom att att låta en oerfaren myndighet ta hand om frågan. FHM har inte haft egna erfarenheter av en sån smittspridning. De har inte tagit tillvara andra länders kompetenser i området heller och framförallt inte släppt in nån annan expert från Sverige. Det ser ut som att alla som jobbar där är ja-sägare. En säger nånting och de andra säger ja.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
En aning OT, men kanske ändå inte:
Är det någon mer än jag som har reagerat på Tegnells rufsiga frisyrer i TV med en eller flera tofsar som pekar ut?

Jag har tittat på många bilder av Tegnell och dessa frisyrer verkar bara finnas när han har planerade TV-intervjuer och när han har presskonferenser osv. När han filmas på väg in till möten osv så har han ofta inte tillrufsat hår. Han har haft dessa frisyrer på offentliga bilder sedan han blev stadsepidemiolog. Det känns som att dessa är till för att skapa en image som "professor" (Professor Kalkyl, Einstein osv) som är allvetande.

Jag tror helt enkelt inte att dessa rufsiga frisyrer är en tillfällighet, utan att det är en medveten strategi. Det finns ju professionella sminköser som normalt sett fixar till smink och frisyrer innan man går in i studion...

Så, hans frisyr är troligen en del i en image för att framstå som teoretiker och kunnig!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
De kan ju fråga om råd av andra länder som har god erfarenhet av detta och följa efter. Det är ingen ide att starta med eget experiment genom att att låta en oerfaren myndighet ta hand om frågan. FHM har inte haft egna erfarenheter av en sån smittspridning. De har inte tagit tillvara andra länders kompetenser i området heller och framförallt inte släppt in nån annan expert från Sverige. Det ser ut som att alla som jobbar där är ja-sägare. En säger nånting och de andra säger ja.
Du tror inte regeringen kan göra den bedömningen bättre än du?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men kanske ändå inte:
Är det någon mer än jag som har reagerat på Tegnells rufsiga frisyrer i TV med en eller flera tofsar som pekar ut?

Jag har tittat på många bilder av Tegnell och dessa frisyrer verkar bara finnas när han har planerade TV-intervjuer och när han har presskonferenser osv. När han filmas på väg in till möten osv så har han ofta inte tillrufsat hår. Han har haft dessa frisyrer på offentliga bilder sedan han blev stadsepidemiolog. Det känns som att dessa är till för att skapa en image som "professor" (Professor Kalkyl, Einstein osv) som är allvetande.

Jag tror helt enkelt inte att dessa rufsiga frisyrer är en tillfällighet, utan att det är en medveten strategi. Det finns ju professionella sminköser som normalt sett fixar till smink och frisyrer innan man går in i studion...

Så, hans frisyr är troligen en del i en image för att framstå som teoretiker och kunnig!
Du är något på spåren. Kontakta Café så kan ni utveckla deras stilanalys: https://www.cafe.se/anders-tegnell-sa-snor-du-stilen-av-statsepidemiologen-och-landsfadern/ :rofl:

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du är något på spåren. Kontakta Café så kan ni utveckla deras stilanalys: [länk] :rofl:
Jag var alltså inte först med att tänka på detta. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så många år sedan FHM fick kritik för att man gjorde för mycket i samband med "svininfluensan". Tycker inte man ska vara allt för hård! Om något år har vi facit och det är ju alltid lätt att på läktaren påpeka brister hos domaren!

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
De kanske tycker att ha kontroll över läget. Antal dödsfall i Danmark har inte överstigit mer än 20 per dag och den senaste var 8 st per dag. Det kan jämföras med gårdagens dödsfall i Sverige som var 78 eller 72, rätta mig om jag har fel. Det är ju 10 gg mer.
I lördags hade Danmark 22 döda, medan Sverige hade 15. Så i lördags hade Sverige bättre kontroll över läget än Danmark.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det positiva är att nu är vinterkräkssjukans period över.. redan innan den hunnit börja ens! Allt tack vare att vi äntligen lärt oss att TVÄTTA HÄNDERNA ordentligt.. och att inte gå ut i onödan när man känner sig dålig (och i detta fall även, när man är rädd för att andra ska smitta ner en)

Tänk att det tagit så många år för oss att lära sig det, snacka om att vi är tröga!

Intressant att vi inte beter oss bättre, hela tiden, egentligen.. (inte förvånande dock).
Jag vill varken ha covid. vinterkräksjukan eller andra sjukdomar!

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
harry73
Snigla Snigla skrev:
Det positiva är att nu är vinterkräkssjukans period över.. redan innan den hunnit börja ens! Allt tack vare att vi äntligen lärt oss att TVÄTTA HÄNDERNA ordentligt.
Jag blir aldrig sjuk i kräksjukan. Ibland tror jag att jag bara sprider det vidare utan att själv märka av det.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
L Lars48 skrev:
Frågat andra länder är ju just vad FHM har gjort, väldigt mycket av vad de har kommit fram till när det gäller Covid-19 är grundat på forskning som gjorts i Kina under året. Sen har de ju bra erfarenhet och kunskap om pandemier, epidemier och annan smittspridning ända sen HIV-viruset kom. En del av de anställda har t.ex. jobbat med Ebola i Afrika. Inte är de anställda där några ja-sägare heller utan det är ju lagarbete som gäller.

Inte mycket i ditt inlägg som stämmer alltså.

• Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
Kanske inte grafiskt, men man kan göra ett överslag. Det dör ca 250 personer i Sverige varje dag normalt. Senaste veckan har antalet döda smittade med coronavirus varit ca 30 om dagen.

MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Frågat andra länder är ju just vad FHM har gjort, väldigt mycket av vad de har kommit fram till när det gäller Covid-19 är grundat på forskning som gjorts i Kina under året. Sen har de ju bra erfarenhet och kunskap om pandemier, epidemier och annan smittspridning ända sen HIV-viruset kom. En del av de anställda har t.ex. jobbat med Ebola i Afrika. Inte är de anställda där några ja-sägare heller utan det är ju lagarbete som gäller.

Inte mycket i ditt inlägg som stämmer alltså.
Vad tycker du själv att du bidrar med mer än olika ursäkter för FHM:s räkning? Har du någon anknytning till myndigheten eftersom du verkar ha kännedom på individnivå?

Dina inlägg ser ofta ut som gjorda av en utsänd bulvan från någon myndighet för att försvara den offentliga linjen och lugna ner befolkningen.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.