Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T TAR12 skrev:
Stämmer det så är det en indikation på att det är ont om IVA platser.
Nej, även under vanliga omständigheter avstår man oftast intensivvård av mycket gamla och skröpliga personer.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
Nej, även under vanliga omständigheter avstår man oftast intensivvård av mycket gamla och skröpliga personer.
Då måste man ha kriterier för vem som är "gammal och skröplig", för det är väl inte godtyckligt? Då kanske det ändå är så att kravet är att man ska kunna överleva behandlingen minst 1 år i enlighet med dokumentet som publicerats flera gånger i tråden?

Jag skulle nog vilja säga att om antalet som dör utanför intensivvården är stort i förhållande till de som intensivvårdats så är det en indikation på att man är mer restriktiv med intensivvårdsplatserna och min slutsats blir då att man tror att platserna inte räcker till.

Idag rasslade två av de tre saknade dödsoffren i Norrbotten in i statistiken, en vecka efter att de avlidit. Nu saknas en person där och en person i Västerbotten. Jag tittar på dessa två då de har få fall och det är lätt att komma ihåg vad som händer. De lär dessutom ligga sent i upprampningen.

T TAR12 skrev:
Då måste man ha kriterier för vem som är "gammal och skröplig", för det är väl inte godtyckligt? Då kanske det ändå är så att kravet är att man ska kunna överleva behandlingen minst 1 år i enlighet med dokumentet som publicerats flera gånger i tråden?
Men, kan det inte vara så, att om man är äldre än medellivslängden i Sverige för respektive kön, så anses man inte ha 12 mån kvar att leva?

N
T TAR12 skrev:
Har du någon källa på det? ( Jag är nyfiken, inget misstroende mot dig)

Stämmer det så är det en indikation på att det är ont om IVA platser.
Nej det beror på att de är i för dåligt skick för att tas in på sjukhus. 3/4 döda i Norrbotten fick stanna kvar på vårdhemmet i Boden. De kom aldrig till IVA trots tillgång på platser.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Nej, det dokumentet handlar uttryckligen om prioritering då man tvingas välja. Det är en annan sak. Kriterierna då man inte behöver välja är de jag nämnde ovan, kort uttryckt att patienten ska ha nytta av behandlingen och överleva den. Man lägger inte multisjuka 95-åringar i livets slutskede i intensivvård så att de kan ligga som ett paket med livsuppehållande maskiner ett par veckor innan de ändå dör, det anses inte värdigt.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Ett exempel på detta trams:

”MSB satsar 10 miljoner på att undersöka hur ”genusgrundade normer och maktrelationer” påverkar aktörer i en samhällskris. Det är bara toppen av det genusvetenskapliga isberget. Medan samhällets skydd och beredskap är minst sagt eftersatt, lägger MSB stora mängder energi på normkritik och genusteori.”

[länk]
Det där är ju verkligen ingen objektiv källa utan du får ju ta siffror och forskning/utredning från MSB.

Sen är ju 10 miljoner mycket lite i förhållande till att MSB:s budget är på 1,2 miljarder så bara på det faller ditt:
"MSB i synnerhet myspysslar med alldeles för mycket trams"

Men frånsett det så anser jag att det är viktigt att studera skillnader mellan hur män och kvinnor har det det i en krissituation, typ som det har rapporterats från Frankrike att antalet polisanmälningar om våld i hemmet har ökat med kring 30 % under två veckors karantän och 2 kvinnor har dödats av sin partner. Du kanske inte bryr dig om att barn och kvinnor blir mer utsatta i en krissituation men vi är många andra som anser det är viktigt att ha koll på och se hur man kan motverka det.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tittade på lite kurvor och statistik från Region Västerbotten, de har en otroligt tydlig korrelation (trots få fall) mellan konstaterade fall och IVA-inläggning åtta dagar senare (1/5 av de konstaterade fallen hamnar på IVA). Imorgon är det åtta dagar sedan deras kurva startade sin branta stigning...
Men redan med den nya siffrorna idag så följer man den förväntade stigningen och ligger kvar på 1/5 av fallen som hamnar på IVA. Det ramlade dessutom in ett dödsfall idag så man ligger i Västerbotten på 9% dödlighet på de som hamnat på IVA, men detta är ju väldigt statistiskt dåliga underlag. Det är dock intressant att följa då Västerbotten har så pass få fall och därför är lätt att överblicka.

Edit: I Stockholm så har vi ju å andra sidan fler dödsfall än IVA-vårdade, men det beror ju på att det finns Covid-19 på äldreboenden där. Det finns inte i Västerbotten vad jag vet.

Redigerat:
BirgitS
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men, kan det inte vara så, att om man är äldre än medellivslängden i Sverige för respektive kön, så anses man inte ha 12 mån kvar att leva?
Nej, har man väl uppnått 82 år så är sannolikheten rätt stor att man lever i flera år till. Medellivslängden beror också på hur många som dör unga eller i medelåldern.
http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html

P
MultiMan MultiMan skrev:
Sydkorea som har varit mycket effektiva på att begränsa smittan har samma system med en app i telefonen, så det har absolut effekt, som en del i en helhet. Antagligen därifrån Norge fått idén.
Men vad gör du med appen? Du bara har den installerad och sen gör ingenting så faller ju iden. Du kan ju bara lägga den på laddning sen ut och röja runt. Hur gör man nattetid för de kan ju inte kräva av dig att göra något alls.
Sydkorea har möjligtvis väldigt mycket poliser och militär de sätter in. Och deras befolkning kanske lyder strikt sin regering, har noll koll på det landet. Kina vågar väl knappt folk göra något efter de svetsar in dem. Eller i värsta fall avrättas dem väl där.
Vad har Norge?
Sverige har väl 25000 aktiva militärer, 20 000 cirkus poliser. Hur har de koll då?

MultiMan
I Sydkorea måste man regelbundet rapportera hur man mår, gör man inte det går larmet. Titta på videon jag länkat tidigare om en expert därifrån, han går igenom mycket och bl a detta. Minns inte alla detaljer eftersom den delen inte intresserade mig särskilt.

Hittade detta från annat håll:

Those in lockdown are assigned to a local government case officer, who checks in twice a day by phone to track the development of any symptoms, and mobile testing teams are deployed to collect samples if things escalate.

Now those in quarantine can use the app to report their symptoms and provide status updates to officials. And if they venture outside their designated quarantine area, an alert will be sent to both the subject and the case officer.

https://www.technologyreview.com/s/615329/coronavirus-south-korea-smartphone-app-quarantine/

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men vad gör du med appen? Du bara har den installerad och sen gör ingenting så faller ju iden. Du kan ju bara lägga den på laddning sen ut och röja runt. Hur gör man nattetid för de kan ju inte kräva av dig att göra något alls.
Sydkorea har möjligtvis väldigt mycket poliser och militär de sätter in. Och deras befolkning kanske lyder strikt sin regering, har noll koll på det landet. Kina vågar väl knappt folk göra något efter de svetsar in dem. Eller i värsta fall avrättas dem väl där.
Vad har Norge?
Sverige har väl 25000 aktiva militärer, 20 000 cirkus poliser. Hur har de koll då?

Appen loggar vart du befinner sig och gör detsamma för en massa andra personer. DÅ kan man genom att slå i databasen se vilka som befunnit sig på samma plats. So far, so good.

Nästa steg är att tvinga folk att ha med sig appen, i Kina har man en sorts "visa" kopplat till appen, den ger dig rätten att röra på dig, där grönt ljus innebär att du har rätt att röra på dig enligt förutbestämda regler. Detta innebär att man inte kan passera kontrollpunkter utan att ha appen/telefonen med sig. Sedan räcker det ju med att man har personer som i vissa situationer kontrollerar att appen är med, exempelvis biljettkontrollanter på kollektivtrafiken, kassören på affären osv.

I Sverige skulle jag gissa att man skulle koppla detta till att man får en kod genererad i appen som skall skannas i kassaapparaterna för att få handla exempelvis.

P
R RoAd skrev:
Nej, jag litar inte på dig. Det har du verkligen inte gjort dig förtjänt av. Och med ett påstående om att två tredjedelar av de som intensivvårdas dör, så hade jag krävt bevis även från någon med större trovärdighet än dig.

Så vill du bättra på ditt förtroendekapital så letar du rätt på källan.
Jag vill också av ren nyfikenhet få källhänvisning för det är svårt att förstå hur det skulle kunna vara 65%, åtminstone får jag inte ihop det just nu.

Om vi utgår ifrån det vi på ett ungefär vet:

477 personer är avlidna
589 personer vårdas/har vårdats på IVA.
41% av de avlidna finns i gruppen 80-89 år och
99% av dessa har inte vårdats på IVA. 1% kan ha avlidit på IVA och jag utgår ifrån det när jag räknar.
20% av de avlidna finns i gruppen 90+.
Ingen i gruppen 90+ har vårdats på IVA.
Nu vet vi att 60% av de avlidna inte har vårdats på IVA så då kan vi dra bort dom personerna.
Då kvarstår 40%, dvs ca 190 personer.
Vi vet att 589 personer vårdas/har vårdats på Iva och om samtliga 190 personer har avlidit på Iva så blir det ca 32% av totalen.

Vi vet att majoriteten av vårdtillfällena på IVA, 57%, tillhör gruppen 50-69 år men andelen döda i samma åldersgrupp är betydligt lägre och det säger mig att än så länge är det långt ifrån 32% som avlider av covid19 på IVA i Sverige.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Appen loggar vart du befinner sig och gör detsamma för en massa andra personer. DÅ kan man genom att slå i databasen se vilka som befunnit sig på samma plats. So far, so good.

Nästa steg är att tvinga folk att ha med sig appen, i Kina har man en sorts "visa" kopplat till appen, den ger dig rätten att röra på dig, där grönt ljus innebär att du har rätt att röra på dig enligt förutbestämda regler. Detta innebär att man inte kan passera kontrollpunkter utan att ha appen/telefonen med sig. Sedan räcker det ju med att man har personer som i vissa situationer kontrollerar att appen är med, exempelvis biljettkontrollanter på kollektivtrafiken, kassören på affären osv.

I Sverige skulle jag gissa att man skulle koppla detta till att man får en kod genererad i appen som skall skannas i kassaapparaterna för att få handla exempelvis.
Okej. Det kan ju funka där helt klart.
Men här hade det ju aldrig funkat, men vi kommer aldrig komma så långt att vi blir tvingade att stanna inomhus heller tror jag. Det hade varit helt meningslöst i min by, men i en storstad hade det varit skillnad. Speciellt sthlm malmö med tanke på hur helgen var med fint väder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.