Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
T tompaah7503 skrev:
Kolla man på antal döda på den där grafen ser det helt klart ut som att ökningstaken av döda har planat ut.
Nja jag vet inte om jag kan se att den planar ut ännu.
För tidigt att hoppas.

Graf som visar en ökande trend av antalet fall, personer på IVA och dödsfall, med logaritmiska och linjära skala-alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum optimum skrev:
Nja jag vet inte om jag kan se att den planar ut ännu.
För tidigt att hoppas.

[bild]
Den har sätt ut att plana ut de senaste tre dagarna i en vecka nu. Men det är mest på grund av att rapporteringen släpar lite, när statestiken uppdateras i efterhand ser det inte längre ut så.

Linjediagram som visar antalet nya registrerade COVID-19 fall per dag med en nedåtgående trend, och statistik för aktuella fall, på IVA och dödsfall.
Skapa konto

Kurvan över nya registrerade fall ser ju i alla fall lite mer positiv ut?
(Källa www.c19.se, 200406)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om man tittar på 7-dagars medelvärde så ser ökningen jämn och fin ut,
Stapeldiagram över 7-dagars medelvärde av nya dödsfall i Sverige relaterade till coronavirus.
Skapa konto

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Jag har inte sett ditt inlägg om frågan. Litar du inte på mig eller :worried:Jag ska se om jag hittar den.
Nej, jag litar inte på dig. Det har du verkligen inte gjort dig förtjänt av. Och med ett påstående om att två tredjedelar av de som intensivvårdas dör, så hade jag krävt bevis även från någon med större trovärdighet än dig.

Så vill du bättra på ditt förtroendekapital så letar du rätt på källan.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
I en artikel i Lancet från Kina var det 50 patienter som lades in på IVA, varav 39 dog, dvs 78%. Men urvalet kan kanske inte sägas vara representativt. I Sverige har läkare sagt att "de allra flesta" som läggs in på IVA överlever.

Enligt The Guardian hade i slutet av mars 10% av de som intensivvårdats för covid dött i UK. Men majoriteten av dem var fortfarande under vård.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
De som nu idag redovisas som döda av covid-19 verkar ha smittats för ca 2-3 veckor sedan.

Vi hade då en kraftig ökning av smittade och troligen kommer antalet död följa den ökningen.
Se grafen nedan så kan man nog förutsäga hur utvecklingen av döda kommer se ut.

Histogram över dagliga nya fall av covid-19 i Sverige med en ökning fram till början av april.
Skapa konto

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vad jag har sett så har den stora majoriteten av de som dött av covid-19 i Sverige inte intensivvårdats alls.

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Nej, jag litar inte på dig. Det har du verkligen inte gjort dig förtjänt av. Och med ett påstående om att två tredjedelar av de som intensivvårdas dör, så hade jag krävt bevis även från någon med större trovärdighet än dig.

Så vill du bättra på ditt förtroendekapital så letar du rätt på källan.
Jag skulle säga att hur många som dör av de som intensivvårdas kan variera i olika länder beroende på vilka kriterier man har för att låta folk få intensivvård.

Enligt en källa som länkats till tidigare i tråden är ett av kriterierna i Sverige att man ska kunna leva minst ett år efter behandlingen. Om man t.ex. skulle flytta fram den gränsen till 5 år så borde det rimligtvis innebära att de då som får vård har större chans att överleva vilket i sin tur borde innebära att man får färre dödsfall i intensivvården.

Med andra ord så har man tillgång till många intensivvårdsplatser och därmed kan sänka kraven på patienten för att få en plats så stiger dödstalen inom intensivvården men de kanske sjunker totalt.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och var är statistiken med källa på det?
Eller är det bara en killgissning?
Ett exempel på detta trams:

”MSB satsar 10 miljoner på att undersöka hur ”genusgrundade normer och maktrelationer” påverkar aktörer i en samhällskris. Det är bara toppen av det genusvetenskapliga isberget. Medan samhällets skydd och beredskap är minst sagt eftersatt, lägger MSB stora mängder energi på normkritik och genusteori.”

https://timbro.se/smedjan/myndigheten-samhallsskydd-beredskap-och-normkritik/

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
V vectrex skrev:
Vad jag har sett så har den stora majoriteten av de som dött av covid-19 i Sverige inte intensivvårdats alls.
Har du någon källa på det? ( Jag är nyfiken, inget misstroende mot dig)

Stämmer det så är det en indikation på att det är ont om IVA platser.

T TAR12 skrev:
Har du någon källa på det? ( Jag är nyfiken, inget misstroende mot dig)

Stämmer det så är det en indikation på att det är ont om IVA platser.
Jag minns tyvärr inte men jag tror det var herr Tegnell som sa det vid en av de dagliga presskonferenserna förra veckan.

• Gilla
TAR12
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Går den om parksliden alltså? :thinking:
Bara en gissning,framförallt är jag alltid hungrig,kan det vara mask:thinking::)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Enligt en källa som länkats till tidigare i tråden är ett av kriterierna i Sverige att man ska kunna leva minst ett år efter behandlingen.
Det tror jag inte stämmer. Det är ett kriterium ifall man tvingas välja. Så länge det finns lediga platser är kriterierna att man bedöms ha hjälp av intensivvård samt att man bedöms överleva själva behandlingen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
Det tror jag inte stämmer. Det är ett kriterium ifall man tvingas välja. Så länge det finns lediga platser är kriterierna att man bedöms ha hjälp av intensivvård samt att man bedöms överleva själva behandlingen.
Det kan nog stämma. Tack för förtydligandet.(y)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.