Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Bytt blodtryck medicineringen snarast.
Eller så kanske man hittar en medicin med positiv effekt i denna grupp av läkemedel.

Enl Svensk Farmaci

Vanliga blodtryckssänkare utreds som covid-19-risk
18 mars 2020
Frågan om vanliga blodtryckssänkare som ACE-hämmare och A-II-blockerare kan öka risken att drabbas av det nya coronaviruset eller förvärra symtomen ligger just nu på Läkemedelsverkets bord. Trots möten hela dagen har man inte kunnat komma fram till ett svar.”
...

”Peter Nilsson menar dock att det egentligen inte finns så mycket som talar för att dessa läkemedel skulle innebära en ökad risk.

– De som skrev i Lancet för fram en hypotes baserad på ett teoretiskt resonemang, men det finns egentligen inga andra argument för den hypotesen, säger han.

Istället pekar han på att A-II-blockerare faktiskt undersöks som en möjlig behandling vid akuta luftvägsbesvär (acute respiratory distress syndrom, ARDS) orsakade av covid-19. Universitetet i Minnesota i USA har precis startat två kliniska randomiserade studier där de ska testa losartan (Cozaar mfl) på patienter med covid-19.”
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
Tur man använder angiotensin2-receptorblockare då, om detta stämmer. Dock inte Losartan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
700 kr får man från FK för karensdagen. Då kan man undra om man då ska betala skatt på det beloppet

pacman42 pacman42 skrev:
Självklart. Alla pengar skall skattas minst två gånger.

Edit: Jag antar att skatt dragits vid utbetalningen dock, det skall de göra.
Edit2: 700kr motsvarar ungefär en lön på 16000kr i månaden, hur många har en så låg lön? Många skall dessutom skatta med över 50% på den pengen. Vet inte om den är värd det administrativa arbetet ens...
"Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka."
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ersatts-av-ett-karensavdrag

Dvs, de allra flesta som arbetar normala tider på vardagar får 80% av sin ordinarie lön. Beroende på facktillhörighet och eventuella tilläggsförsäkringar så har man olika tak för sjuklönen. Som lägst är taket 804:- per dag.
 
Redigerat:
U rindler skrev:
För övrigt hade Sthlm 14 färre inlagda totalt, och lika många på IVA senaste dygnet, som dygnet innan. För tidigt att dra slutsatser av det så klart, men är ju inte negativt.
Antalet nya fall har pendlat tidigare helger också, så det beror nog bara på att rapporteringen inte är lika bra som på vardagarna.
 
U
useless useless skrev:
Antalet nya fall har pendlat tidigare helger också, så det beror nog bara på att rapporteringen inte är lika bra som på vardagarna.
Tänker att SLL:s uppgifter baseras på deras beläggningslista, vilket ju är faktiska tal (som uppdateras automatiskt när någon läggs in/skrivs ut från avdelning), men klart att man ska tolka siffrorna med försiktighet. Samtidigt skrivs det ju ofta ut fler patienter inför helgen för att bereda plats för nya patienter, så är ju flera parametrar som spelar in.
 
Redigerat:
P
Silver78 Silver78 skrev:
Vilka spekulationer om dödstalen. De stämmer inte. Stirra inte er blinda på diagrammen. Folk dör som flugor i respiratorna. Lungorna är helt vita på röntgen. Man ger även hämmande preparat mot CRS som man ger vid överdoser och hoppas få bättre odds genom att göra så. Nej, det är långt ifrån äldre som bara dör. Det allra flesta är i den övre medelåldern som läggs in för vård. Har du dåliga odds och är gammal så får du inte IVA-vård. Där är vi nu och det kommer bli hårdare prioriteringar framöver. Jag har bekanta som jobbar inom IVA och det är ett riktigt hästjobb de gör just nu. Långa pass varje dag. Istället för två riktigt sjuka patienter kan de ha upp till tio patienter. Det här är dessutom långt ifrån över. Talen som läggs in är stegrande. Vill ni göra något för dessa hjältar är det två saker:
1. Ge dom er uppskattning, finns det skyddsmaterial som inte används: skänk dom till närmaste sjukhus.
2. Lyssna på FHM's rekommendationer och undvik att bli smittade. Det är inte för er säkerhet utan även för sjukhusens belastning.
Angående prioriteringen för IVA så har du missuppfattat att prioriteringen skulle vara annorlunda nu jämfört med tidigare. Vi har vi alltid varit ”där”, dvs oavsett om det gäller covid19 eller annan sjukdom så görs bedömning på samma sätt sedan många år tillbaka och är du gammal eller har dåliga odds så är det inte självklart att du skrivs in på IVA. SFAI´s inskrivningskriterier är desamma nu som då:
”Kliniska faktorer av betydelse är eventuell bakomliggande sjukdom och dess prognos, organfunktion, fysiologisk reserv, påverkan på vitala parametrar samt behov av övervakning och behandling. Etiska aspekter ska beaktas vid bedömning av vårdbehov. ”
Sen tvivlar jag inte på att man kan bli svårt sjuk och har man då underliggande sjukdomar så är risken större att man inte klarar respiratorbehandling. Tvärtemot vad du skriver så sa en läkare på Sahlgrenska häromdagen att de flesta på IVA klarar sig bra men å andra sidan har Göteborg inte haft lika många fall som Stockholm än så det kan ju ändras snabbt.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Eller så kanske man hittar en medicin med positiv effekt i denna grupp av läkemedel.

Enl Svensk Farmaci

Vanliga blodtryckssänkare utreds som covid-19-risk
18 mars 2020
Frågan om vanliga blodtryckssänkare som ACE-hämmare och A-II-blockerare kan öka risken att drabbas av det nya coronaviruset eller förvärra symtomen ligger just nu på Läkemedelsverkets bord. Trots möten hela dagen har man inte kunnat komma fram till ett svar.”
...

”Peter Nilsson menar dock att det egentligen inte finns så mycket som talar för att dessa läkemedel skulle innebära en ökad risk.

– De som skrev i Lancet för fram en hypotes baserad på ett teoretiskt resonemang, men det finns egentligen inga andra argument för den hypotesen, säger han.

Istället pekar han på att A-II-blockerare faktiskt undersöks som en möjlig behandling vid akuta luftvägsbesvär (acute respiratory distress syndrom, ARDS) orsakade av covid-19. Universitetet i Minnesota i USA har precis startat två kliniska randomiserade studier där de ska testa losartan (Cozaar mfl) på patienter med covid-19.”
Att angiotensinreceptorblockerare kan ge go effekt när en patient är akut drabbad av CoV2 är helt annan sak. Då finns det för mycket av A II för att ACE recptorerna är upptagna av Cov2 virus och den behöver behndlas, kanske med A II blockerare. Det har ingenting med utökad ACE receptorer pga användning av ACE hämmare eller ARB att göra. Cov2 använder sig av ACE2 receptorer för att koma in i celler. Det finns inte så mycket bevis och studier om det just nu men det finns studier på djur som visar att ACE hämmare ökar ACE2 receptorerna. Jag skulle inte ta risken om det finns annan alternativ att välja för högt blodtryck. Bara för att det inte finns studier som visar det behöver inte nödvändigtvis betyda att påståendet
är falsk.

https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/ace-inhibitors-arbs-and-covid-19-what-gps-need-to
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
U rindler skrev:
Jag vet att du slungar högt och lågt med olika påståenden, utan att ange någon slags källa. Men att avråda från att ta vissa läkemedel utan ha kunskap är ju farligt och ovärdigt. Djurstudier visar för övrigt oväntat att ACE-hämmare ger lindrigare lungskador, lyssna på [länk]. Hur som helst är ju det vetenskapliga underlaget alldeles för litet för att komma med en slutsats angående ändring av blodtrycksmedicinering.
Du får göra som du vill men jag tar inte risken. Jag har inte råd att vänta i 3-4 år tills det finns gott om vetenskapliga bevis för det. Det kanske finns folk som drar nytta av det jag skriver. Om det inte finns då kvittar det ändå. Jag tjänar inte en krona på att dela med mig. Tvärtom det tar bara min tid.
 
JLyck JLyck skrev:
Förlåt, men hur tänker du när du skriver såhär?
Se inlägg #6274
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Jag skulle inte ta risken om det finns annan alternativ att välja för högt blodtryck. Bara för att det inte finns studier som visar det behöver inte nödvändigtvis betyda att påståendet är falsk.
Hur vet du att den alternativa medicinen är bättre när det gäller Covid-19?
Den kanske visar sig vara sämre om något år eller två.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Se inlägg #6274
Jag läser #6274. Har dock inget att göra med hur du tänker när du skriver sådana påståenden. Så jag undrar fortfarande hur du tänker?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det väl snarare alla röstberättigade som ska handventilera patienter efter som det har röstats fram politiker som vill hålla nere och gärna sänka landstingsskatten i stället för att höja den.
Du menar alla som röstat. Jag är röstberättigad men röstar inte. Nej, politikerna har lovat bättre vård trots lägre skatter, det har man inte hållit, så det blir fortfarande politikerna till pumparna.
 
BirgitS
T tobiast skrev:
Du menar alla som röstat. Jag är röstberättigad men röstar inte. Nej, politikerna har lovat bättre vård trots lägre skatter, det har man inte hållit, så det blir fortfarande politikerna till pumparna.
Som jag ser det så ska inte den som inte röstar klaga på politikerna utan då får man skylla sig själv.
 
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Att angiotensinreceptorblockerare kan ge go effekt när en patient är akut drabbad av CoV2 är helt annan sak. Då finns det för mycket av A II för att ACE recptorerna är upptagna av Cov2 virus och den behöver behndlas, kanske med A II blockerare. Det har ingenting med utökad ACE receptorer pga användning av ACE hämmare eller ARB att göra. Cov2 använder sig av ACE2 receptorer för att koma in i celler. Det finns inte så mycket bevis och studier om det just nu men det finns studier på djur som visar att ACE hämmare ökar ACE2 receptorerna. Jag skulle inte ta risken om det finns annan alternativ att välja för högt blodtryck. Bara för att det inte finns studier som visar det behöver inte nödvändigtvis betyda att påståendet
är falsk.

[länk]
”Experts warn that abruptly stopping ARBs (and ACE-inhibitors) for heart failure may lead to acute heart failure, and ceasing them for ACE-inhibitors may lead to unstable blood pressure”

”Should patients on ARBs or ACE-inhibitors switch to a different drug?
Associate Professor Better says his advice to GPs and patients alike is not to cease these medications at this stage.”
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.