2 360 305 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller så kanske man hittar en medicin med positiv effekt i denna grupp av läkemedel.L Lars48 skrev:
Enl Svensk Farmaci
”Vanliga blodtryckssänkare utreds som covid-19-risk
18 mars 2020
Frågan om vanliga blodtryckssänkare som ACE-hämmare och A-II-blockerare kan öka risken att drabbas av det nya coronaviruset eller förvärra symtomen ligger just nu på Läkemedelsverkets bord. Trots möten hela dagen har man inte kunnat komma fram till ett svar.”
...
”Peter Nilsson menar dock att det egentligen inte finns så mycket som talar för att dessa läkemedel skulle innebära en ökad risk.
– De som skrev i Lancet för fram en hypotes baserad på ett teoretiskt resonemang, men det finns egentligen inga andra argument för den hypotesen, säger han.
Istället pekar han på att A-II-blockerare faktiskt undersöks som en möjlig behandling vid akuta luftvägsbesvär (acute respiratory distress syndrom, ARDS) orsakade av covid-19. Universitetet i Minnesota i USA har precis startat två kliniska randomiserade studier där de ska testa losartan (Cozaar mfl) på patienter med covid-19.”
P Putte 9497 skrev:
"Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka."pacman42 skrev:
Självklart. Alla pengar skall skattas minst två gånger.
Edit: Jag antar att skatt dragits vid utbetalningen dock, det skall de göra.
Edit2: 700kr motsvarar ungefär en lön på 16000kr i månaden, hur många har en så låg lön? Många skall dessutom skatta med över 50% på den pengen. Vet inte om den är värd det administrativa arbetet ens...
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ersatts-av-ett-karensavdrag
Dvs, de allra flesta som arbetar normala tider på vardagar får 80% av sin ordinarie lön. Beroende på facktillhörighet och eventuella tilläggsförsäkringar så har man olika tak för sjuklönen. Som lägst är taket 804:- per dag.
Redigerat:
Antalet nya fall har pendlat tidigare helger också, så det beror nog bara på att rapporteringen inte är lika bra som på vardagarna.U rindler skrev:
Tänker att SLL:s uppgifter baseras på deras beläggningslista, vilket ju är faktiska tal (som uppdateras automatiskt när någon läggs in/skrivs ut från avdelning), men klart att man ska tolka siffrorna med försiktighet. Samtidigt skrivs det ju ofta ut fler patienter inför helgen för att bereda plats för nya patienter, så är ju flera parametrar som spelar in.useless skrev:
Redigerat:
Angående prioriteringen för IVA så har du missuppfattat att prioriteringen skulle vara annorlunda nu jämfört med tidigare. Vi har vi alltid varit ”där”, dvs oavsett om det gäller covid19 eller annan sjukdom så görs bedömning på samma sätt sedan många år tillbaka och är du gammal eller har dåliga odds så är det inte självklart att du skrivs in på IVA. SFAI´s inskrivningskriterier är desamma nu som då:Silver78 skrev:
Vilka spekulationer om dödstalen. De stämmer inte. Stirra inte er blinda på diagrammen. Folk dör som flugor i respiratorna. Lungorna är helt vita på röntgen. Man ger även hämmande preparat mot CRS som man ger vid överdoser och hoppas få bättre odds genom att göra så. Nej, det är långt ifrån äldre som bara dör. Det allra flesta är i den övre medelåldern som läggs in för vård. Har du dåliga odds och är gammal så får du inte IVA-vård. Där är vi nu och det kommer bli hårdare prioriteringar framöver. Jag har bekanta som jobbar inom IVA och det är ett riktigt hästjobb de gör just nu. Långa pass varje dag. Istället för två riktigt sjuka patienter kan de ha upp till tio patienter. Det här är dessutom långt ifrån över. Talen som läggs in är stegrande. Vill ni göra något för dessa hjältar är det två saker:
1. Ge dom er uppskattning, finns det skyddsmaterial som inte används: skänk dom till närmaste sjukhus.
2. Lyssna på FHM's rekommendationer och undvik att bli smittade. Det är inte för er säkerhet utan även för sjukhusens belastning.
”Kliniska faktorer av betydelse är eventuell bakomliggande sjukdom och dess prognos, organfunktion, fysiologisk reserv, påverkan på vitala parametrar samt behov av övervakning och behandling. Etiska aspekter ska beaktas vid bedömning av vårdbehov. ”
Sen tvivlar jag inte på att man kan bli svårt sjuk och har man då underliggande sjukdomar så är risken större att man inte klarar respiratorbehandling. Tvärtemot vad du skriver så sa en läkare på Sahlgrenska häromdagen att de flesta på IVA klarar sig bra men å andra sidan har Göteborg inte haft lika många fall som Stockholm än så det kan ju ändras snabbt.
Det här kan ju vara en nyttig artikel att läsa i dessa tider, särskilt för alla nyblivna hobbyepidemologer.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolog-bor-veta/
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolog-bor-veta/
Att angiotensinreceptorblockerare kan ge go effekt när en patient är akut drabbad av CoV2 är helt annan sak. Då finns det för mycket av A II för att ACE recptorerna är upptagna av Cov2 virus och den behöver behndlas, kanske med A II blockerare. Det har ingenting med utökad ACE receptorer pga användning av ACE hämmare eller ARB att göra. Cov2 använder sig av ACE2 receptorer för att koma in i celler. Det finns inte så mycket bevis och studier om det just nu men det finns studier på djur som visar att ACE hämmare ökar ACE2 receptorerna. Jag skulle inte ta risken om det finns annan alternativ att välja för högt blodtryck. Bara för att det inte finns studier som visar det behöver inte nödvändigtvis betyda att påståendetblackarrow skrev:
Eller så kanske man hittar en medicin med positiv effekt i denna grupp av läkemedel.
Enl Svensk Farmaci
”Vanliga blodtryckssänkare utreds som covid-19-risk
18 mars 2020
Frågan om vanliga blodtryckssänkare som ACE-hämmare och A-II-blockerare kan öka risken att drabbas av det nya coronaviruset eller förvärra symtomen ligger just nu på Läkemedelsverkets bord. Trots möten hela dagen har man inte kunnat komma fram till ett svar.”
...
”Peter Nilsson menar dock att det egentligen inte finns så mycket som talar för att dessa läkemedel skulle innebära en ökad risk.
– De som skrev i Lancet för fram en hypotes baserad på ett teoretiskt resonemang, men det finns egentligen inga andra argument för den hypotesen, säger han.
Istället pekar han på att A-II-blockerare faktiskt undersöks som en möjlig behandling vid akuta luftvägsbesvär (acute respiratory distress syndrom, ARDS) orsakade av covid-19. Universitetet i Minnesota i USA har precis startat två kliniska randomiserade studier där de ska testa losartan (Cozaar mfl) på patienter med covid-19.”
är falsk.
https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/ace-inhibitors-arbs-and-covid-19-what-gps-need-to
Redigerat:
Du får göra som du vill men jag tar inte risken. Jag har inte råd att vänta i 3-4 år tills det finns gott om vetenskapliga bevis för det. Det kanske finns folk som drar nytta av det jag skriver. Om det inte finns då kvittar det ändå. Jag tjänar inte en krona på att dela med mig. Tvärtom det tar bara min tid.U rindler skrev:Jag vet att du slungar högt och lågt med olika påståenden, utan att ange någon slags källa. Men att avråda från att ta vissa läkemedel utan ha kunskap är ju farligt och ovärdigt. Djurstudier visar för övrigt oväntat att ACE-hämmare ger lindrigare lungskador, lyssna på [länk]. Hur som helst är ju det vetenskapliga underlaget alldeles för litet för att komma med en slutsats angående ändring av blodtrycksmedicinering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hur vet du att den alternativa medicinen är bättre när det gäller Covid-19?L Lars48 skrev:
Den kanske visar sig vara sämre om något år eller två.
Du menar alla som röstat. Jag är röstberättigad men röstar inte. Nej, politikerna har lovat bättre vård trots lägre skatter, det har man inte hållit, så det blir fortfarande politikerna till pumparna.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Som jag ser det så ska inte den som inte röstar klaga på politikerna utan då får man skylla sig själv.T tobiast skrev:
”Experts warn that abruptly stopping ARBs (and ACE-inhibitors) for heart failure may lead to acute heart failure, and ceasing them for ACE-inhibitors may lead to unstable blood pressure”L Lars48 skrev:Att angiotensinreceptorblockerare kan ge go effekt när en patient är akut drabbad av CoV2 är helt annan sak. Då finns det för mycket av A II för att ACE recptorerna är upptagna av Cov2 virus och den behöver behndlas, kanske med A II blockerare. Det har ingenting med utökad ACE receptorer pga användning av ACE hämmare eller ARB att göra. Cov2 använder sig av ACE2 receptorer för att koma in i celler. Det finns inte så mycket bevis och studier om det just nu men det finns studier på djur som visar att ACE hämmare ökar ACE2 receptorerna. Jag skulle inte ta risken om det finns annan alternativ att välja för högt blodtryck. Bara för att det inte finns studier som visar det behöver inte nödvändigtvis betyda att påståendet
är falsk.
[länk]
”Should patients on ARBs or ACE-inhibitors switch to a different drug?
Associate Professor Better says his advice to GPs and patients alike is not to cease these medications at this stage.”