Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det tidigare i tråden frågades om hur det var i våra grannländer med smitta på äldreboenden och hämtat från dansk radio (DR) via TT och DN så har det konstaterats smitta på vårdboenden i 35 danska kommuner och vårdboende räknas tydligen på ett sånt sätt att 80 % av de boende är dementa eller har underliggande sjukdomar.
Och ?!
Bara för att grannländer har skött det dåligt behöver inte betyda att vi inte har skött det lika dåligt. Vad är det du försöker säga?
 
JLyck JLyck skrev:
”Experts warn that abruptly stopping ARBs (and ACE-inhibitors) for heart failure may lead to acute heart failure, and ceasing them for ACE-inhibitors may lead to unstable blood pressure”

”Should patients on ARBs or ACE-inhibitors switch to a different drug?
Associate Professor Better says his advice to GPs and patients alike is not to cease these medications at this stage.”
Läs hela artikeln, du har missat den bästa biten.
 
Jag läste hela. Dock säger dom tvärtemot vad du säger: byta inte och sluta inte ta din medicin. Inte i nuläget iallafall.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Angående prioriteringen för IVA så har du missuppfattat att prioriteringen skulle vara annorlunda nu jämfört med tidigare. Vi har vi alltid varit ”där”, dvs oavsett om det gäller covid19 eller annan sjukdom så görs bedömning på samma sätt sedan många år tillbaka och är du gammal eller har dåliga odds så är det inte självklart att du skrivs in på IVA. SFAI´s inskrivningskriterier är desamma nu som då:
”Kliniska faktorer av betydelse är eventuell bakomliggande sjukdom och dess prognos, organfunktion, fysiologisk reserv, påverkan på vitala parametrar samt behov av övervakning och behandling. Etiska aspekter ska beaktas vid bedömning av vårdbehov. ”
Sen tvivlar jag inte på att man kan bli svårt sjuk och har man då underliggande sjukdomar så är risken större att man inte klarar respiratorbehandling. Tvärtemot vad du skriver så sa en läkare på Sahlgrenska häromdagen att de flesta på IVA klarar sig bra men å andra sidan har Göteborg inte haft lika många fall som Stockholm än så det kan ju ändras snabbt.
Än så läng är bedömningarna relativt normala. Men om det blir fullt så måste ju någon prioriteras. Det är inte något som görs i normalfallet. Det är möjligen i akuta situationer vid större olyckor. Inte på IVA. Så visst är det en skillnad.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Jag läser #6274. Har dock inget att göra med hur du tänker när du skriver sådana påståenden. Så jag undrar fortfarande hur du tänker?
Från samma artikel:

That said, Associate Professor Better said if he had a new patient present to him today with hypertension (not heart failure) and he had to decide which agent to prescribe, he would use an alternative to an ARB or ACE-inhibitor at this stage.
 
T tobiast skrev:
Du menar alla som röstat. Jag är röstberättigad men röstar inte. Nej, politikerna har lovat bättre vård trots lägre skatter, det har man inte hållit, så det blir fortfarande politikerna till pumparna.
Om man är röstberättigad men väljer att inte rösta (ja, det är ett val), så har man godkänt att andra bestämmer åt en.
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Och ?!
Bara för att grannländer har skött det dåligt behöver inte betyda att vi inte har skött det lika dåligt. Vad är det du försöker säga?
Det var jag som undrade. Och om det nu visar sig att smittan kommit in lika mycket i danska äldreomsorgen som i den svenska, ja då ska man kanske vara försiktig med att uttala sig om att ”Sverige borde ta till samma kraftåtgärder och stänga samhället som våra nordiska grannländer”.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Från samma artikel:

That said, Associate Professor Better said if he had a new patient present to him today with hypertension (not heart failure) and he had to decide which agent to prescribe, he would use an alternative to an ARB or ACE-inhibitor at this stage.
Meningen efter det du skrev:

”‘But I make that clear that’s purely a personal feeling, there is no guideline to say that’s what you should do,’ he said.”

Sluta och sprid saker du inte har belägg för. Artikeln lyfter det som en hypotes. Den är inte evidensbaserad. På flera ställen skriver de att man inte ska byta eller sluta ta sin medicin.

Vad du väljer att göra är helt upp till dig. Men att råda andra att göra samma sak, enbart baserat på en hypotes, är bara vansinne.
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Och ?!
Bara för att grannländer har skött det dåligt behöver inte betyda att vi inte har skött det lika dåligt. Vad är det du försöker säga?
Som sagt mitt inlägg skrevs för att någon hade efterfrågat viss information. Jag försöker inte säga något utan bara vidarebefordra en uppgift som var efterfrågad.
 
5
JLyck JLyck skrev:
Meningen efter det du skrev:

”‘But I make that clear that’s purely a personal feeling, there is no guideline to say that’s what you should do,’ he said.”

Sluta och sprid saker du inte har belägg för. Artikeln lyfter det som en hypotes. Den är inte evidensbaserad. På flera ställen skriver de att man inte ska byta eller sluta ta sin medicin.

Vad du väljer att göra är helt upp till dig. Men att råda andra att göra samma sak, enbart baserat på en hypotes, är bara vansinne.
Jag hoppas för guds skull att den personen som tar medicin inte tar lärdom av hobbyläkare och förståsigpåare på ett forum.
Men tyvärr finns det lättpåverkade människor som tror på allt folk skriver istället för att rådfråga den dokumenterade expertisen inom ämnet.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Än så läng är bedömningarna relativt normala. Men om det blir fullt så måste ju någon prioriteras. Det är inte något som görs i normalfallet. Det är möjligen i akuta situationer vid större olyckor. Inte på IVA. Så visst är det en skillnad.
Absolut, är helt med på att det kan behöva prioriteras ytterligare på grund av överbeläggning men jag ville förtydliga att sättet att prioritera inte är förändrat.
 
JLyck JLyck skrev:
Meningen efter det du skrev:

”‘But I make that clear that’s purely a personal feeling, there is no guideline to say that’s what you should do,’ he said.”

Sluta och sprid saker du inte har belägg för. Artikeln lyfter det som en hypotes. Den är inte evidensbaserad. På flera ställen skriver de att man inte ska byta eller sluta ta sin medicin.

Vad du väljer att göra är helt upp till dig. Men att råda andra att göra samma sak, enbart baserat på en hypotes, är bara vansinne.
Jag tror du förstår varken vad som står i artikeln och framförallt vad jag menar. Det är ingen att fortsätta diskutera.
 
5 50procent skrev:
Jag hoppas för guds skull att den personen som tar medicin inte tar lärdom av hobbyläkare och förståsigpåare på ett forum.
Men tyvärr finns det lättpåverkade människor som tror på allt folk skriver istället för att rådfråga den dokumenterade expertisen inom ämnet.
Det hoppas jag inte heller. Man ska rådgöra alltid med sin läkare om sin medicinering.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Jag tror du förstår varken vad som står i artikeln och framförallt vad jag menar. Det är ingen att fortsätta diskutera.
Om du anser att någon inte förstår vad du menar är väl lösningen att förklara bättre, inte att ge upp.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
”Experts warn that abruptly stopping ARBs (and ACE-inhibitors) for heart failure may lead to acute heart failure, and ceasing them for ACE-inhibitors may lead to unstable blood pressure”

”Should patients on ARBs or ACE-inhibitors switch to a different drug?
Associate Professor Better says his advice to GPs and patients alike is not to cease these medications at this stage.”
Jag har två blodtryckshämmande som jag och läkaren kommit överens om att jag får testa var och en respektive tillsammans så länge som jag följer läkarens rekommendationer. Jag kommer därför att byta bort mina ACE2 hämmar mot en högre dos av den andra om jag får detta. Men jag har redan en överenskommelse med läkaren (baserat på att jag får olika biverkningar av de två medicinerna och jag byter när de blir för jobbiga, den ena ger kraftigt svullna ben och den andra ger migrän).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.