Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Möbius skrev:
Hur går det till när t.ex äldreboendena rapporterar in sina dödsfall? De ska ju koda dödsfallet men gör dom det direkt eller justeras det t.ex när man får information om rätt dödsorsak?
Det är läkare som fastställer dödsorsak efter klinisk undersökning och skriver dödsbevis som går till Skatteverket. Samma läkare ansvarar för att dödsorsaksintyg skrivs men har där tre veckor på sig med den processen.

Men hur just de dödsfallen vi sitter och följer rapporteras vet jag inte.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är läkare som fastställer dödsorsak efter klinisk undersökning och skriver dödsbevis som går till Skatteverket. Samma läkare ansvarar för att dödsorsaksintyg skrivs men har där tre veckor på sig med den processen.

Men hur just de dödsfallen vi sitter och följer rapporteras vet jag inte.
Stämmer precis som du skriver. I nästa skede ska SSK på äldreboendet skriva in det i en särskild rapport men det bygger på att läkaren gjort sitt först. Därav förskjutningen i rapporteringen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Stämmer precis som du skriver. I nästa skede ska SSK på äldreboendet skriva in det i en särskild rapport men det bygger på att läkaren gjort sitt först. Därav förskjutningen i rapporteringen.
Eller så hade man kunnat använda sig av regionens sammanställningar som åtminstone i Norrbottens fall innehåller alla döda av Covid-19 redan från början...
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag vill starkt avråda forummedlemmar från att sluta ta sin medicin, det blir så stökigt i tråden.
Ha ha, ett av de bättre inläggen i denna tråden:D
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så hade man kunnat använda sig av regionens sammanställningar som åtminstone i Norrbottens fall innehåller alla döda av Covid-19 redan från början...
Fast det var inte det jag svarade på. Frågan var hur det rapporteras in på äbo.
I alla regioner hänger inte journalsystemet mellan Närhälsan och resterande i regionen ihop så beroende på om man dödförklaras på sjukhus eller på äldreboendet av läkare på Närhälsan så hanters inlämningen olika.
 
Claes Sörmland
john68 john68 skrev:
Stämmer precis som du skriver. I nästa skede ska SSK på äldreboendet skriva in det i en särskild rapport men det bygger på att läkaren gjort sitt först. Därav förskjutningen i rapporteringen.
Tegnell fick just frågan i Godmorgon världen och berättade att FHM nu kör ändringar i dödsregistret mot deras smittoregister så nu ska datan gällande dödsfall vara betydligt snabbare än för någon vecka sedan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fast det var inte det jag svarade på. Frågan var hur det rapporteras in på äbo.
I alla regioner hänger inte journalsystemet mellan Närhälsan och resterande i regionen ihop så beroende på om man dödförklaras på sjukhus eller på äldreboendet av läkare på Närhälsan så hanters inlämningen olika.
Ursäkta, raljerande var inte riktat mot dig. Det var riktat mot att man uppenbarligen inte får in siffrorna i statistiken trots att man redan har dem.
 
Äh, det är Mer Spännande att bestämma sig för att det är en Gigantisk Konspiration med många inblandade (vi har Hela Listan!!! Se sidan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 och mitten!). Och experterna skriver bara på Flashback. Såklart.

Motbevis? Äsch, det är bara vad gammelmedia vill att du ska tro! Jag känner personligen en som har en kusin som har hört av en granne att hans farbror träffat en som hade det här för två år sedan och då blev han Tystad av Myndigheterna!

Folk...
 
  • Gilla
  • Haha
largab och 9 till
  • Laddar…
P
john68 john68 skrev:
Fast det var inte det jag svarade på. Frågan var hur det rapporteras in på äbo.
I alla regioner hänger inte journalsystemet mellan Närhälsan och resterande i regionen ihop så beroende på om man dödförklaras på sjukhus eller på äldreboendet av läkare på Närhälsan så hanters inlämningen olika.
Det förklarar en del fall tror jag. Om många äldre dör i sitt hem eller äldreboendet så blir det en viss fördröjning i rapporteringen.
 
Vilka spekulationer om dödstalen. De stämmer inte. Stirra inte er blinda på diagrammen. Folk dör som flugor i respiratorna. Lungorna är helt vita på röntgen. Man ger även hämmande preparat mot CRS som man ger vid överdoser och hoppas få bättre odds genom att göra så. Nej, det är långt ifrån äldre som bara dör. Det allra flesta är i den övre medelåldern som läggs in för vård. Har du dåliga odds och är gammal så får du inte IVA-vård. Där är vi nu och det kommer bli hårdare prioriteringar framöver. Jag har bekanta som jobbar inom IVA och det är ett riktigt hästjobb de gör just nu. Långa pass varje dag. Istället för två riktigt sjuka patienter kan de ha upp till tio patienter. Det här är dessutom långt ifrån över. Talen som läggs in är stegrande. Vill ni göra något för dessa hjältar är det två saker:
1. Ge dom er uppskattning, finns det skyddsmaterial som inte används: skänk dom till närmaste sjukhus.
2. Lyssna på FHM's rekommendationer och undvik att bli smittade. Det är inte för er säkerhet utan även för sjukhusens belastning.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Äh, det är Mer Spännande att bestämma sig för att det är en Gigantisk Konspiration med många inblandade (vi har Hela Listan!!! Se sidan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 och mitten!). Och experterna skriver bara på Flashback. Såklart.

Motbevis? Äsch, det är bara vad gammelmedia vill att du ska tro! Jag känner personligen en som har en kusin som har hört av en granne att hans farbror träffat en som hade det här för två år sedan och då blev han Tystad av Myndigheterna!

Folk...
Flashback är ett gäng kriminella som lyfter sina åsikter
 
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tegnell fick just frågan i Godmorgon världen och berättade att FHM nu kör ändringar i dödsregistret mot deras smittoregister så nu ska datan gällande dödsfall vara betydligt snabbare än för någon vecka sedan.
Som jag har förstått det började Sthlm att rapportera så i mitten av veckan, varför de fick en tydlig upprapportering några dagar. Lär således bli en rätt tydligt upprapportering för resten av landet, men inte av Sthlm nu de närmsta dagarna då. Och även till viss del en överrapportering då iaf Örebro har haft ett dödsfall hos en covid-19-positiv person, där dödsfallet inte bedömdes bero på covid-19. Vettigt dock att man gör samma över landet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
För övrigt hade Sthlm 14 färre inlagda totalt, och lika många på IVA senaste dygnet, som dygnet innan. För tidigt att dra slutsatser av det så klart, men är ju inte negativt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Ledsen
  • Arg
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.