Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
T tanaris skrev:
Det här kan ju vara en nyttig artikel att läsa i dessa tider, särskilt för alla nyblivna hobbyepidemologer.

[länk]
Lite på samma tema är https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-riktiga-proffs-raknar-med-stor-osakerhet/ som tar upp veckan rapport från Fergusons grupp på Imperial College där de har angivet att de liv som sparats p.g.a. restriktioner i Europa ligger mellan 21 000 och 120 000 (med 95 % sannolikhet). Hur många sidor som har skrivit om den rapporten har tagit upp det och inte normvärdet 59 000?
Inte många skulle jag tro.
Men felmarginalen är stor, spannet ligger mellan 21.000 och 120.000 dödsfall som har undvikits.

Sverige skulle till exempel ha undvikit mellan 12 och 250 dödsfall, enligt denna modell. Danmark mellan 15 och 200. Norge mellan 1 och 38. Storbritannien mellan 73 och 1.000. Italien mellan 13.000 och 84.000.

”Det finns en hög grad av osäkerhet i dessa uppskattningar. Det är för tidigt att se någon betydande påverkan i många länder ...”

BirgitS BirgitS skrev:
Om du anser att någon inte förstår vad du menar är väl lösningen att förklara bättre, inte att ge upp.
Det måste finnas viljan att förstå oxå hos personen.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Det måste finnas viljan att förstå oxå hos personen.
Jag kan ju bara tala för mig och då gäller att jag försökte förstå men lyckades inte.

P
@Lars48 det finns många som läser denna tråden som inte förstår vad du menar eller vad du är ute efter.

Det första man behöver göra i de situationerna är att självreflektera istället för att direkt säga att någon annan inte förstår..

Har jag förklarat det bra? Kan jag lägga in ett exempel eller liknelse? Kan jag avsluta eller börja med ett syfte eller mål på vad jag vill uppnå/få framfört?

Jag vet att mina texter oftast är dåliga och jag vet att det beror på:
1. Skriver det mesta på mobilen
2. Spenderar 90% av yrkestiden med att kommunicera på engelska
Så jag försöker läsa igenom det jag vill framföra för att se om det är tydligt, ibland får man skriva om eller förtydliga ytterligare.

Ibland har man helt enkelt FEL och då är det bättre att ge upp...

• Gilla
uplj och 8 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det hoppas jag inte heller. Man ska rådgöra alltid med sin läkare om sin medicinering.
Ok. Du skrev att man ska sluta med sin medicin, men hoppas att ingen lyssnar på dig? Vad var syftet med ditt inlägg?

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
I Italien så verkar det som att tester har gjorts på befolkningen (källa Worldometer):
”Italy: the real number of COVID-19 cases in the country could be 5,000,0000 (compared to the 119,827 confirmed ones) according to a study which polled people with symptoms who have not been tested, and up to 10,000,000 or even 20,0000,000 after taking into account asymptomatic cases, according to Carlo La Vecchia, a Professor of Medical Statistics and Epidemiology at the Statale di Milano University.”

Är det någon som vet om denna typ av provtagning även har gjorts i Sverige?

Oj vilken tråd! 175 inlägg om dagen :surprised:
Sitter ni alla hemma i karantän och har inget annat att göra än att läsa och skriva här?
Nåja, då får väl jag också dra mitt strå till stacken.
a)
T TAR12 skrev:
Jag har tidigare skrivit att jag brukar gissa rätt så nu tar jag och försöker mig på en spådom: Jag tror att MSB kommer att göra ett massutskick via SMS till större delen av befolkningen inom de närmaste dagarna.
Här är en intressant liten analys av vad MSB sysslar med (tidigare länkad här i tråden):

Men regionen där jag bor, Halland, skickade i förra veckan ut ett postkort till samtliga 70+ i länet:
Informationsblad med råd för 70+ under corona-pandemin, uppmanar till fysisk aktivitet och social distansering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råden är alltså till stor del tvärt om mot vad äldre oftast får: RÖR PÅ DIG!
Verkar vara viktigast att värna sjukvården.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
harry73
Möbius skrev:
according to a study which polled people with symptoms who have not been tested,
Ok, så de frågade folk om de ha varit förkyld i år och sen multiplicerades svaret med 4 för att ta hänsyn till alla som hade covid19 utan symptom.

b)
trähandtag trähandtag skrev:
Enligt smittspridningen i initialskedet såg man att det smittades endast inom familjen
Intressant och intelligent analys!
Hur i humhum fick då den första personen smittan?
Och varför går hela Kina omkring med andningsskydd när de är ute bland alla andra än familjen?

Möbius skrev:
Angående prioriteringen för IVA så har du missuppfattat att prioriteringen skulle vara annorlunda nu jämfört med tidigare. Vi har vi alltid varit ”där”, dvs oavsett om det gäller covid19 eller annan sjukdom så görs bedömning på samma sätt sedan många år tillbaka och är du gammal eller har dåliga odds så är det inte självklart att du skrivs in på IVA. SFAI´s inskrivningskriterier är desamma nu som då:
”Kliniska faktorer av betydelse är eventuell bakomliggande sjukdom och dess prognos, organfunktion, fysiologisk reserv, påverkan på vitala parametrar samt behov av övervakning och behandling. Etiska aspekter ska beaktas vid bedömning av vårdbehov. ”
Sen tvivlar jag inte på att man kan bli svårt sjuk och har man då underliggande sjukdomar så är risken större att man inte klarar respiratorbehandling. Tvärtemot vad du skriver så sa en läkare på Sahlgrenska häromdagen att de flesta på IVA klarar sig bra men å andra sidan har Göteborg inte haft lika många fall som Stockholm än så det kan ju ändras snabbt.
Det du läser i tidningarna är inte detsamma som verkligheten. Jag har information från bekanta som arbetar med detta. Det är Stockholm som avses. Men oavsett om det finns IVA-platser eller inte så om det blir svårt sjuk så är oddsen låga även med hjälp av respirator. Man har även infört en hårdare prioritering i Stockholm. Man försöker även flytta om patienter i den mån det är möjligt. Tolka mig rätt nu. Det handlar inte om att jag försöker skapa en morbld stämning utan mitt budskap är att man skall ha stor respekt för detta virus. Undvika risker och skapa så bra förutsättningar så vår vårdpersonal kan rädda så många som möjligt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ok, så de frågade folk om de ha varit förkyld i år och sen multiplicerades svaret med 4 för att ta hänsyn till alla som hade covid19 utan symptom.
Inte så tillförlitligt.

Sverige skulle ju knacka dörr, men vart man knackar dörr spelar ju väldigt stor roll.

Tegnell saknar inte så många fall i statistiken säger han:
- https://omni.se/a/EWMja5

Men det saknas fortfarande tre döda i Norrbotten, dvs 75% av fallen där. Nu tror jag inte att det är 75% av fallen i Sverige som saknas, det visar dock på ett systemfel i hur antalet döda rapporteras.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så tillförlitligt.

Sverige skulle ju knacka dörr, men vart man knackar dörr spelar ju väldigt stor roll.
Personen som gjort studien i Italien är nog ingen novis inom området men det finns ju väldigt många experter som uttalar sig överallt så man får sålla lite bland informationen helt enkelt. Att vi har långt fler än de bekräftade smittade är väl alla överens om tror jag.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här är en intressant liten analys av vad MSB sysslar med (tidigare länkad här i tråden):
Det enda det där klippet visar är hur extremt lite Stefan Sauk kan om datorer.

T ex är "Jämställdhet och jämlikhet" en av rubrikerna som finns på många av deras sidor, och bara för att man får ungefär lika många Google-träffar på "jämställdhet" som på "logotyper" betyder det med största sannolikhet inte att myndigheten ägnar sig mer åt att rita loggor än att syssla med pandemiplaner.

(Varför han googlar på "virusskydd" förstår jag inte alls, corona smittar så vitt jag vet inte datorer.)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.