2 360 760 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Läkare är inte magiker även fast de är jävligt näraL Lars48 skrev:
Statsministern uttalade ju sig om just det i veckan, borde ju ligga med i arkivet.[SKPG]Zamora skrev:
Edit: såg att du redan gade fått svar av möbius
Dödstalen man rapporterat har visat sig vara betydligt högre i verklighet.
Detta enligt nyhet på Aftonbladets sida
"Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat. Det framgår av en granskning som TT har gjort.
Varje dag presenterar Folkhälsomyndigheten de senast rapporterade dödsfallen i coronavirusutbrottet, uppgifter som snabbt blir stora nyheter. Myndigheten påpekar hela tiden att totalsiffran inte är dagsaktuell och väntas öka.
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars."
se nyhet inlagd 06:51
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Detta enligt nyhet på Aftonbladets sida
"Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat. Det framgår av en granskning som TT har gjort.
Varje dag presenterar Folkhälsomyndigheten de senast rapporterade dödsfallen i coronavirusutbrottet, uppgifter som snabbt blir stora nyheter. Myndigheten påpekar hela tiden att totalsiffran inte är dagsaktuell och väntas öka.
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars."
se nyhet inlagd 06:51
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Jag vet att du slungar högt och lågt med olika påståenden, utan att ange någon slags källa. Men att avråda från att ta vissa läkemedel utan ha kunskap är ju farligt och ovärdigt. Djurstudier visar för övrigt oväntat att ACE-hämmare ger lindrigare lungskador, lyssna på https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7440722. Hur som helst är ju det vetenskapliga underlaget alldeles för litet för att komma med en slutsats angående ändring av blodtrycksmedicinering.L Lars48 skrev:
Tja, antingen beror det väl på att regionerna är långsamma på att rapportera in till FHM, eller också på att man i efterhand upptäcker att folk som avlidit (kanske inte sjukhus), också haft Covid-19. Hursomhelst tror jag inte det är någon medveten mörkning.
(som svar på #6246)
(som svar på #6246)
Nej knappast konspiratoriskt utan nog bara att man är sen att rapportera.B b8q skrev:
Detta ihop med att vi inte testar så många gör att jämföra våra uppgifter med andra länder blir fel. (min åsikt)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Självklart inte. Inkompetens och dålig organisation kan det ju aldrig vara frågan om. Härligt att så många har förtroende för hur detta skötts. Det ger goda förutsättningar för förbättringar till nästa pandemi dyker upp. *ironi*B b8q skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag vill starkt avråda forummedlemmar från att sluta ta sin medicin, det blir så stökigt i tråden.
Hur går det till när t.ex äldreboendena rapporterar in sina dödsfall? De ska ju koda dödsfallet men gör dom det direkt eller justeras det t.ex när man får information om rätt dödsorsak?MultiMan skrev:
Som jag redan påpekat några gånger så har Norrbotten I flera dagar rapporterat fyra döda av Covid-19, men enligt FHM har de bara en avliden. Norrbotten hade redan förra veckan tre avlidna av Covid-19, dvs det har gått över en vecka utan att två av de avlidna kommit med i statistiken.
Den person i Norrbotten som avlidit på sjukhus är med i statistiken, men inte de tre som avlidit på ett äldreboende i Boden.
Det verkar som om FHM tar statistiken från sjukhusen och inte från regionerna. De använder i alla fall inte den statistik som regionernas presstjänst använder sig av.
Den person i Norrbotten som avlidit på sjukhus är med i statistiken, men inte de tre som avlidit på ett äldreboende i Boden.
Det verkar som om FHM tar statistiken från sjukhusen och inte från regionerna. De använder i alla fall inte den statistik som regionernas presstjänst använder sig av.
